Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verfransingsmachine. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=41839)

Zijne Heerlijkheid 7 oktober 2005 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef_duracell
Tja op 11 jarige leeftijd sprak ik nochtans al behoorlijk Frans. Dit niet alleen via school maar ook door dat ik Franstalige familieleden wonen heb net over de taalgrens. Dus dat kind woont in een Vlaamse Gemeente en kan op zijn minst enige moeite doen om Vlaams te leren hé.

Dat kan ze zeker. Meer nog, het zou veel beter zijn indien ze het deed, al was het maar om later gemakkelijker aan een job te raken. Maar moet ze het ook?

Laat ons trouwens niet al te snel veralgemenen; de kinderen van Franstaligen die zich in het verleden in de Rand kwamen vestigen, beheersen vaak beide talen, onder andere doordat ze naar Nederlandstalige scholen gaan. Althans, zo ervaar ik het toch.

Everytime 7 oktober 2005 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Bedelaars mogen minstens de moeite doen de taal van de streek te spreken. Zoniet: rien de knots.

Egidius

Compte dessus et bois de l'eau claire.8)

Egidius 7 oktober 2005 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid
Als ze zich nu in het Frans wenst uit te drukken, dan doet ze dat toch gewoon? Over welke godstatus beschik jij wel niet om zo maar even te bepalen welke taal dat kind moet spreken?

De kritiek slaat allerminst op de taal waarin ze zich wenst uit te drukken. Wel dat het Franstalig onderwijs in de Rand er ondanks zware subsidiëring niet in slaagt leerlingen af te leveren die een normaal gesprek in het Nederlands kunnen voeren.

Egidius

Egidius 7 oktober 2005 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Compte dessus et bois de l'eau claire.8)

Ik zou het eerder omkeren... :-)

Egidius

Stef_duracell 7 oktober 2005 14:25

Citaat:

Dat kan ze zeker. Meer nog, het zou veel beter zijn indien ze het deed, al was het maar om later gemakkelijker aan een job te raken. Maar moet ze het ook?

Laat ons trouwens niet al te snel veralgemenen; de kinderen van Franstaligen die zich in het verleden in de Rand kwamen vestigen, beheersen vaak beide talen, onder andere doordat ze naar Nederlandstalige scholen gaan. Althans, zo ervaar ik het toch.

Ik wil der gewoon op wijzen dat ik vroeger wel al van vrij jonge leeftijd de moeite gedaan heb om Frans te spreken tegen een Franstalige. Dit in tegenstelling tot mijn Franstalige familieleden (Neefje en nichtjes) die het vertikten om Nederlands tegen ons te spreken alsook tegen onze grootouders.

Everytime 7 oktober 2005 14:26

De Vlaamse administratie zal misschien spionnen aanwerven om na te kijken als de Franstaligen, die in die gemeenten wonen, ook Nederlands thuis spreken en alleen naar Vlaamse TV kijken.................

Zijne Heerlijkheid 7 oktober 2005 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
De kritiek slaat allerminst op de taal waarin ze zich wenst uit te drukken. Wel dat het Franstalig onderwijs in de Rand er ondanks zware subsidiëring niet in slaagt leerlingen af te leveren die een normaal gesprek in het Nederlands kunnen voeren.

Tja, dat heb ik uit de voorgaande discussie niet kunnen afleiden.

Zijne Heerlijkheid 7 oktober 2005 14:38

Citaat:

Ik wil der gewoon op wijzen dat ik vroeger wel al van vrij jonge leeftijd de moeite gedaan heb om Frans te spreken tegen een Franstalige. Dit in tegenstelling tot mijn Franstalige familieleden (Neefje en nichtjes) die het vertikten om Nederlands tegen ons te spreken alsook tegen onze grootouders.

Blijkbaar zijn die familieleden koppiger dan jij.:-) Is dat echter ook een reden om ze van hogerhand te dwingen Nederlands te spreken, of toch op z'n minst Nederlands te leren spreken? Want dat is wat hier voorgesteld wordt.

Stef_duracell 7 oktober 2005 14:41

Citaat:

De Vlaamse administratie zal misschien spionnen aanwerven om na te kijken als de Franstaligen, die in die gemeenten wonen, ook Nederlands thuis spreken en alleen naar Vlaamse TV kijken.................

Nu zijt ge aan het overdrijven. Het gaat hier dat de omgangstaal in deze gemeenten Nederlands moet zijn vanwege het Nederlandstalige karakter in de Vlaamse Rand. Wat de mensen in hun eigen huis doen is hun zaak, daar komt de overheid niet in tussen.

Stef_duracell 7 oktober 2005 14:43

Citaat:

Blijkbaar zijn die familieleden koppiger dan jij.:-) Is dat echter ook een reden om ze van hogerhand te dwingen Nederlands te spreken, of toch op z'n minst Nederlands te leren spreken? Want dat is wat hier voorgesteld wordt.

Het feit dat zij zo koppig zijn als mij heeft mij gewoon een radicale houding tegen de Franstalige medeburgers opgeleverd. Door mijn eigen Franstalige Familieleden bij ik dus een Vlaamse gezinde geworden.:-D

Zijne Heerlijkheid 7 oktober 2005 14:43

Ik ben trouwens voor de splitsing van BHV en de afschaffing van de faciliteiten, alleen al om de administratieve vereenvoudiging die dergelijke ingrepen met zich zouden meebrengen. Met de cultureel-nationalistische stoerdoenerij daarentegen heb ik het veel moeilijker...

Everytime 7 oktober 2005 14:50

Citaat:

Nu zijt ge aan het overdrijven. Het gaat hier dat de omgangstaal in deze gemeenten Nederlands moet zijn vanwege het Nederlandstalige karakter in de Vlaamse Rand. Wat de mensen in hun eigen huis doen is hun zaak, daar komt de overheid niet in tussen.

Je weet maar nooit. Alles is goed in Vlaanderen om de Franstaligen te pesten.

Egidius 7 oktober 2005 14:59

Citaat:

Gewoon zorgen dat de Brusselse ziekenhuizen ook Nederlandstalige patiënten kunnen ontvangen, zoals de Raad van Europa vraagt, zou al ruim volstaan.

Egidius

Egidius 7 oktober 2005 15:00

Citaat:

Ze moeten kiezen. Enerzijds kennis van het Nederlands afwijzen, maar anderzijds tegen alles in de Belgische staat willen behouden: ça ne va pas. Geen Nederlands, geen België meer, zo simpel is dat.

Egidius

Egidius 7 oktober 2005 15:03

Citaat:

Alles is goed in Vlaanderen om de Franstaligen te pesten.

Met de gestadige achteruitgang van het Frans op wereldvlak én de groei van het Engels als tweede taal in Vlaanderen, zijn we al ruim content hoor.

Egidius

vercetti 7 oktober 2005 15:25

Citaat:

Rijp voor het zothuis...
Én de bub.

Waar zitten ze in dit topci eigenlijk. Er was volgens hun toch geen enkel probleem met de franstaligen in de Rand?

van Maerlant 7 oktober 2005 15:58

Citaat:

In het Frans nog wel. Da's durven.
Ik zie eerlijk gezegd niet in wat er nu zostorend is aan mensen die je om een sigaret vragen in het Frans. In Schepdaal zijn de Franstaligen trouwens nog steeds zeer beperkt in aantal.
Niet dat dat mij wat kan schelen.

:roll:
In Vlaanderen, in mijn eigen dorp, word ik graag in het Nederlands aangesproken...

phoebe 8 oktober 2005 20:58

Citaat:

:roll:
Valt er eigenlijk een rationeel argument naar voren te brengen waarom dat kind gedwongen moet worden Nederlands te spreken? Zelfs al kon ze enkel Chinees.

Misschien omdat ze in een faciliteiten gemeente woont en de facilliteiten oorspronkelijk een tijdelijke overbrugging was tot men het nederlands als franstalige machtig was...

phoebe 8 oktober 2005 21:05

Citaat:

Een kind van 11 jaar bestempelen als extremist... Om schrik van te krijgen.
Van jou, welteverstaan.

Dat kind van 11 jaar heef ook nog ouders, en vermits ze geen Nederlands kan allhoewel ze in Vlaanderen woont wil dat zeggen dat de ouders franstalige extremisten zijn, die de taalwetten aan hun laars lappen, en neerkijken op het Nederlands.

Knuppel 8 oktober 2005 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk bericht door Everytime
Zegt de kerel die zelf niks anders dan Franse tv kijkt , Franse gazetten leest en in gedachten al in Frankrijk woont. Allemaal omdat de Vlamingen het al altijd voor het zeggen hadden in Bruxelles...

Aan zichzelf denkt een mens de ander te kennen....

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be