Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Duel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=44909)

Duvelke 11 januari 2006 04:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Midian (Bericht 1503725)
Goh, als dat zo is kom ik zeker eens jouw partner uitproberen.:-P

haha, gij maakt geen kans bij haar :lol: en als ge haar verkracht vliegde den bak in:-P

djimi 11 januari 2006 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Midian (Bericht 1503726)
Een stukje verder naar het Oosten zitten ze nogtans in de Middeleeuwen.

Dat betwijfel ik, maar zelfs als het zo zou zijn,
volgens mij proberen ze daar nochtans vooruit te geraken en niet terug te gaan.
Op een kleine groep fanatieke idioten na, natuurlijk.

carlgustaaf 11 januari 2006 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 1503709)
ja ? dat lijkt me alvast duidelijk
krijgen we dan op den duur niet te maken met eeuwig durende familievetes ?

volledig mee akoord
persoonlijk trachten te liquideren dan maar door een dueltje van zodra je denkt dat je onrecht is aangedaan door een autoriteit waarvan je vermoedt dat ie chronisch slecht geluimd is ?

ja misschien wel...
lijkt me wel handig
daar het je verhelpt die opgekropte slechte gevoelens van je af te gooien en je als winnaar gelijk behaalt ziet het maatschappelijke bestel er plots een stuk eenvoudiger uit

en tevens een leuke 'bron' voor psychopatische seriemoordenaars om hun toekomstige slachtoffers op een legale manier met het wapen van hun keuze een kopje kleiner te maken

Met woorden goochelen...volgens je oude gewoonte...ik begrijp wel dat je tegen duels bent hoor.Dat is gevaarlijk hé?maar kijk, ik zei toch dat je de kans moest hebben om een duel te weigeren, als zoiets je niet bevalt.Het zou enkel mogelijk moeten zijn voor mensen, die daar ALLETWEE zin in hebben...Dus familievetes komen hier niks zoeken.Integendeel.Alles is eerlijk verlopen.Eén persoon is dood=heeft geen problemen meer, en de 2de is gelukkig.Zijn rivaal is dood, hij voelt zich verlost en opgelucht, kan met goed humeur zijn leven verderzetten.Leuk toch?Wat seriemoordenaars betreft, die zullen wel geen duels aangaan, en rustig verder mensen ontvoeren, verkrachten, folteren en vermoorden, zoals ze altijd gedaan hebben, en zullen blijven doen.Dat heeft met een eerlijk gevecht natuurlijk niets te maken.Een duel hoeft trouwens niet absoluut tot de dood te gaan.Dat word op voorhand uitgemaakt door de duellisten.Vroeger had je ook duels die tot het "eerste bloed" gingen.Er waren ook duels zonder wapens, met de blote handen.Maar wat er vandaag is, is dat als jij met iemand een robbertje vechten gaat (beide akkoord) en je slaat hem per ongeluk dood(hij valt ongelukkig ofzo), dan ga je de bak in.En dat is niet goed natuurlijk.

Lof der Zotheid 11 januari 2006 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Midian (Bericht 1503719)
Tja, je moet natuurlijk ook nog wat emoties in je lijf zitten hebben om je verontwaardigd te kunnen voelen.

Daar ben ik veel te gemakzuchtig voor:twisted:.

Tantist 11 januari 2006 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 1503404)
Ik was er altijd van overtuigd dat op de twintigste eeuw de éénentwintigste zou volgen, maar blijkbaar wordt het toch de negentiende.

Misschien wordt België dan toch weer unitair? ;-)

Ambiorix 11 januari 2006 13:43

Duel: ja, vuurwapens: nee! Dus maw als je echt wil duelleren leer dan schermen.

Midian 11 januari 2006 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 1503729)
haha, gij maakt geen kans bij haar :lol: en als ge haar verkracht vliegde den bak in:-P

Ik wist natuurlijk niet dat ge een man waart, bedankt voor de informatie:lol:

Duvelke 11 januari 2006 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Midian (Bericht 1504265)
Ik wist natuurlijk niet dat ge een man waart, bedankt voor de informatie:lol:

ahja :roll:
Tisda Duvelke een vrouwennaam is e :roll:

trouwens, wa ben je nu met die informatie? :-)

ik weet dat gij Michael heet, stoer e? :P

Jozef Ostyn 11 januari 2006 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Federator (Bericht 1502665)
Een duel is heden ten dage verboden. Dat is jammer.

Hoeveel conflicten zijn er vandaag de dag, die eindigen in geweld? Veel. Vaak gaat het hem om achterbaks geweld, dat in alle lafheid wordt voltrokken.

Geweld is dus niet uit onze samenleving te bannen. Het enigste wat men kan doen is het geweld zich gecontroleerd laten voltrekken. In alle ridderlijkheid.

Passionele drama's eindigen niet in het eenzijdig afknallen van minnaar en echtgenote, maar in het duel tussen minaar en bedrogen echtgenoot, waarbij beiden een kans krijgen om voor de vrouw te vechten, of toch voor de eer indien de vrouw de minnaar verkiest. Een duel hoeft bovendien niet altijd in dood uit te draaien, maar kan verlopen tot genoegdoening is gegeven.

Maar ook beledigingen kunnen zo uit de wereld worden geholpen. Het resultaat is een geestelijk gezonder samenleving.

Uiteraard dienen er wettelijke regels te zijn en de nodige beëdigde getuigen om misbruik tegen te gaan.

Niet alleen is dit nogal erg ouderwets. In een democratische rechtstaat behoort het monopolie van het legitiem geweld toe aan de overheid en niet aan twee halve garen die beslissen dat ze elkaar gaan proberen vermoorden.

Jozef Ostyn 11 januari 2006 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 1502697)
Nee, maar we kunnen dan toch eens goed lachen! :-)

Dat is tenminste gezond!

Jozef Ostyn 11 januari 2006 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 1502698)
Wat is er zo eerherstellend aan neergeknald worden?

Euh ... niets?

Jozef Ostyn 11 januari 2006 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT (Bericht 1502843)
Om een overspelige vrouw wil ik in ieder geval niet duelleren. Zo'n vrouw verdient alleen nog de dood.

U bent een aanhanger van de Taliban en co?

Egidius 11 januari 2006 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Federator (Bericht 1502665)
Een duel is heden ten dage verboden. Dat is jammer.

...

Maar ook beledigingen kunnen zo uit de wereld worden geholpen. Het resultaat is een geestelijk gezonder samenleving.

Maar als ik een duel voorstel om een belediging recht te zetten, doe ik de discussie "ontaarden in een klucht" ?

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=203

Midian 12 januari 2006 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 1504300)
ahja :roll:
Tisda Duvelke een vrouwennaam is e :roll:

trouwens, wa ben je nu met die informatie? :-)

ik weet dat gij Michael heet, stoer e? :P

Ja, Michael is dat niet die gozer met zijn vleugels die Satan de hel terug in geschopt heeft?:twisted:

Federator 12 januari 2006 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Egidius (Bericht 1504330)
Maar als ik een duel voorstel om een belediging recht te zetten, doe ik de discussie "ontaarden in een klucht" ?

De vorm deed vermoeden dat u spotte.

Federator 12 januari 2006 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1504318)
Euh ... niets?

Het gaat dan ook niet om het neerknallen, maar om het gecontroleerd regelen van ernstige disputen waar vredegerecht en dergelijke niets aan kunnen verhelpen. Beter dat dan blind en laf geweld.

kelt 12 januari 2006 20:46

Reeds in de 19e eeuw besefte men dat bij een duel niet noodzakelijk de meest "eerbare" wint,maar wel de koelste kikker met de beste wapenbeheersing of vechttechniek, en soms,erger nog speelt het geluk een rol.....

Federator 12 januari 2006 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 1505757)
Reeds in de 19e eeuw besefte men dat bij een duel niet noodzakelijk de meest "eerbare" wint,maar wel de koelste kikker met de beste wapenbeheersing of vechttechniek, en soms,erger nog speelt het geluk een rol.....

Dat is het punt niet. Het gaat hem om het regelen van ernstige disputen, niet om een goddelijke interventie ten voordele van de "goede".

Duvelke 12 januari 2006 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Midian (Bericht 1505368)
Ja, Michael is dat niet die gozer met zijn vleugels die Satan de hel terug in geschopt heeft?:twisted:

who cares? ik geloof ni in sprookjes

BigF 12 januari 2006 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Midian (Bericht 1503722)
Duels werden ook met degens uitgevochten. Dus daar gaat dat laatste niet op.

Zwaarden en degens!
Steekspelen en toernooien!
Schandpalen en brandstapels!
Vierendelen en kielhalen!

Aaaah, die goeie ouwe tijd.......
:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be