![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Geef dan eens concrete cijfers. Die werkloosheidsuitkering daalt dan wel als men gaat samen wonen maar valt toch niet volledig weg? |
Probleem is dat er een heel aantal mensen zijn die gewoon niet toe komen met hun inkomsten, uit leefloon of uitkering, maar soms ook uit een loon (6% van de werkenden zitten onder de armoedegrens, was het niet?).
Een oplossing voor die mensen zou zijn om te gaan samenwonen, maar dat lost niks op, want hetgeen je ermee zou besparen, wordt meteen ongedaan gemaakt door een daling in de inkomsten. Dit is trouwens ook zo bij mensen die samenwonen zonder dat ze een intieme relatie hebben, meen ik. Dit zou nochtans een heel goeie en voor sommigen zelfs plezante oplossing zijn: je huurt samen iets dat wat groter is, zodat je tenminste enige basisvoorzieningen hebt (bijv. een keukentje ipv een kookplaatje op een tafel, een aparte slaapkamer,...). Maar dat levert in heel veel gevallen helemaal niks op, in tegendeel, je verliest er enkel mee, en je kwam al niet toe. Of wat denk je van hetvolgende: ik ken iemand die leeft van een ziekte-uitkering. Haar zoon woont bij haar thuis om haar te helpen. Hij heeft ooit eens het plan opgevat parttime te werken. Wat hij verdiende werd verminderd op de ziekteuitkering.... Leuk hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik werk halftime maar zelfs dat maakt geen enkel verschil. Hoe je het ook draait en keert, men wordt er financieel voor afgestraft als men gaat samen wonen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Zelfs bij een hoog leefloon zijn er drastische veranderingen als je gaat samenwonen. Stel twee alleenwonenden met het maximale leefloon van iets minder dan 600 euro, samen iets minder dan 1200 euro. Als je gaat samenwonen kun je elk nog maximum iets minder dan 400 euro krijgen, samen dus iets minder dan 800 euro. Stel dat de ene een 'goedkoop' krotterig studiooke had en ongeveer 300 euro aan maandelijkse woon- en energiekosten had, dan verlies je dus nog steeds 100 euro.
Maar het leefloon is zelden zo hoog, aangezien er nog aftrek is eerst. Vaak is er ook wel noodzaak om bij samenwonen iets ruimer te gaan wonen, vooral als beiden kinderen hebben. Dan is het verlies nog groter. En dan is er nog geen rekening gehouden met daling van kindergeld enzo. Het loont langs geen kanten, hoor. |
Citaat:
|
verbeter me trouwens als ik verkeerd ben. Heel dat leeflonencircus heb ik gelukkig maar uit 'de boekskes' en van verhalen die mensen me vertellen.
|
Anyway, m'n moeder heeft het ook eens bekeken vroeger, en ze zou 650 euro méér invaliditeitsuitkering en terugbetaling van medische kosten hebben mocht ze niet samenwonen (ze is getrouwd met m'n vader, enzo eh). Dan zou ze ook kunnen toekomen, in plaats van iedere maand te moeten zoeken hoe ze rondkomt :?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Toen ik met mijn ouwe Tante ging 'samenwonen' (tijdelijk adresloos), moest ik ook de prijs der liefde betalen: 10.000BF dop minder, op 25.000BF.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er valt dus helemaal niet te sparen voor de zoon. Vervolgens kunnen ze beiden gefrustreerd rond lopen. Moeder moet aan haar eigen zoon geld vragen als ze eens weg wil of iets moet kopen. En de zoon die hele dagen gaat werken begint zich af te vragen waarvoor hij het eigenlijk nog doet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be