Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De prijs der liefde (https://forum.politics.be/showthread.php?t=47982)

debbie 3 april 2006 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roots (Bericht 1615694)
lees uw eigen postings maar eens en dan zal je onmiddellijk weten waarom je er niet uitgeraakt bent.
En daarbij, kopieer die verwijten zoveel je wil en plak ze op je hoofd. Calimero.

Antwoord nu eens op mijn postings. Begrijp je intussen waarom het voor een heel aantal mensen niet haalbaar is om samen te gaan wonen?

Roots 3 april 2006 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 1615685)
de daling van de inkomsten is meestal groter dan de daling van de kosten.
Dat is nu toch zo moeilijk nie te begrijpen eh? :?

Tegen u wil ik wel praten maar tegen die anus, die heeft gedaan voor mij.

Geef dan eens concrete cijfers. Die werkloosheidsuitkering daalt dan wel als men gaat samen wonen maar valt toch niet volledig weg?

Nynorsk 3 april 2006 16:06

Probleem is dat er een heel aantal mensen zijn die gewoon niet toe komen met hun inkomsten, uit leefloon of uitkering, maar soms ook uit een loon (6% van de werkenden zitten onder de armoedegrens, was het niet?).

Een oplossing voor die mensen zou zijn om te gaan samenwonen, maar dat lost niks op, want hetgeen je ermee zou besparen, wordt meteen ongedaan gemaakt door een daling in de inkomsten.

Dit is trouwens ook zo bij mensen die samenwonen zonder dat ze een intieme relatie hebben, meen ik.
Dit zou nochtans een heel goeie en voor sommigen zelfs plezante oplossing zijn: je huurt samen iets dat wat groter is, zodat je tenminste enige basisvoorzieningen hebt (bijv. een keukentje ipv een kookplaatje op een tafel, een aparte slaapkamer,...). Maar dat levert in heel veel gevallen helemaal niks op, in tegendeel, je verliest er enkel mee, en je kwam al niet toe.

Of wat denk je van hetvolgende: ik ken iemand die leeft van een ziekte-uitkering. Haar zoon woont bij haar thuis om haar te helpen. Hij heeft ooit eens het plan opgevat parttime te werken. Wat hij verdiende werd verminderd op de ziekteuitkering.... Leuk hoor.

King of beggars and fleas 3 april 2006 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Roots (Bericht 1615718)

Geef dan eens concrete cijfers. Die werkloosheidsuitkering daalt dan wel als men gaat samen wonen maar valt toch niet volledig weg?

jawel die valt na korte tijd wel volledig weg

debbie 3 april 2006 16:08

Citaat:

Bij langdurige werkloosheid valt één uitkering volledig weg. Men kan ook beiden een uitkering houden maar dan trek je beiden als samenwonenden zonder kinderen ten laste. Dat is samen hetzelfde bedrag als wat een alleenstaande ouder krijgt. Het is niet haalbaar om daarmee rond te komen.

debbie 3 april 2006 16:10

Ik werk halftime maar zelfs dat maakt geen enkel verschil. Hoe je het ook draait en keert, men wordt er financieel voor afgestraft als men gaat samen wonen.

duveltje382 3 april 2006 16:11

Citaat:

Uitsluiten van mensen is nooit goed geweest, zie tweede wereldoorlog Strijden voor idealen kost soms geld. Dus sluit nooit iemand uit hé

duveltje382 3 april 2006 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 1615727)
Ik werk halftime maar zelfs dat maakt geen enkel verschil. Hoe je het ook draait en keert, men wordt er financieel voor afgestraft als men gaat samen wonen.

Ja dat is super erg hoor Debbie

debbie 3 april 2006 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 1615731)
Ja dat is super erg hoor Debbie

Doppers, leefloners, mindervaliden en een aantal gepensioneerden mogen gewoon niet samen wonen. De wereld is voor de hardwerkende tweeverdieners. :cry:

Nynorsk 3 april 2006 16:23

Zelfs bij een hoog leefloon zijn er drastische veranderingen als je gaat samenwonen. Stel twee alleenwonenden met het maximale leefloon van iets minder dan 600 euro, samen iets minder dan 1200 euro. Als je gaat samenwonen kun je elk nog maximum iets minder dan 400 euro krijgen, samen dus iets minder dan 800 euro. Stel dat de ene een 'goedkoop' krotterig studiooke had en ongeveer 300 euro aan maandelijkse woon- en energiekosten had, dan verlies je dus nog steeds 100 euro.

Maar het leefloon is zelden zo hoog, aangezien er nog aftrek is eerst.

Vaak is er ook wel noodzaak om bij samenwonen iets ruimer te gaan wonen, vooral als beiden kinderen hebben. Dan is het verlies nog groter. En dan is er nog geen rekening gehouden met daling van kindergeld enzo.

Het loont langs geen kanten, hoor.

duveltje382 3 april 2006 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 1615742)
Doppers, leefloners, mindervaliden en een aantal gepensioneerden mogen gewoon niet samen wonen. De wereld is voor de hardwerkende tweeverdieners. :cry:

Zo ver zit die idiote maatschappij, rot is het zeker! Maar wij als VWS gaan daar ook een strijdpunt van maken hé. Ook ik heb hier belangen te verdedigen.

Nynorsk 3 april 2006 16:24

verbeter me trouwens als ik verkeerd ben. Heel dat leeflonencircus heb ik gelukkig maar uit 'de boekskes' en van verhalen die mensen me vertellen.

Nynorsk 3 april 2006 16:26

Anyway, m'n moeder heeft het ook eens bekeken vroeger, en ze zou 650 euro méér invaliditeitsuitkering en terugbetaling van medische kosten hebben mocht ze niet samenwonen (ze is getrouwd met m'n vader, enzo eh). Dan zou ze ook kunnen toekomen, in plaats van iedere maand te moeten zoeken hoe ze rondkomt :?

debbie 3 april 2006 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 1615757)
verbeter me trouwens als ik verkeerd ben. Heel dat leeflonencircus heb ik gelukkig maar uit 'de boekskes' en van verhalen die mensen me vertellen.

Hoe het exact in elkaar zit weet ik niet, ik ken de juiste cijfers niet. Ik weet wel hoe het bij werkloosheid precies in elkaar zit. Twee werklozen moeten echt niet gaan samen wonen, want dan gaan ze tesamen de dieperik in.

alberto 3 april 2006 16:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 1615652)
Hetzelfde probleem doet zich ook voor bij een aantal gepensioneerden. Ik ken een gepensioneerd koppel die elk apart woont in dezelfde straat. Ze zouden liever samen wonen maar dat is financieel gewoon niet haalbaar.

Een LAT relatie dus, en je woont nog in dezelfde straat, idealer kan niet, vandaag en vanavond bij mij en morgen bij u.

eno2 3 april 2006 16:36

Toen ik met mijn ouwe Tante ging 'samenwonen' (tijdelijk adresloos), moest ik ook de prijs der liefde betalen: 10.000BF dop minder, op 25.000BF.

debbie 3 april 2006 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1615784)
Toen ik met mijn ouwe Tante ging 'samenwonen' (tijdelijk adresloos), moest ik ook de prijs der liefde betalen: 10.000BF dop minder, op 25.000BF.

Dat is dan meteen een probleem. Want stel je tante heeft ook slechts een klein inkomen, dan zou je al bijna de rest van je geld moeten afgeven om de extra kosten voor je tante te vergoeden. Dan mag je op slag weer gaan leven als een 12 jarig kind die voor elk dingetje moet gaan bedelen achter wat zakgeld.

duveltje382 3 april 2006 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 1615769)
Hoe het exact in elkaar zit weet ik niet, ik ken de juiste cijfers niet. Ik weet wel hoe het bij werkloosheid precies in elkaar zit. Twee werklozen moeten echt niet gaan samen wonen, want dan gaan ze tesamen de dieperik in.

Juist want dan vervallen ze op een uitkering als werkloze als gezinshoofd wat wil zeggen dat men terug valt op een gezamelijk inkomen van rond de 800 euro

eno2 3 april 2006 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 1615798)
Dat is dan meteen een probleem. Want stel je tante heeft ook slechts een klein inkomen, dan zou je al bijna de rest van je geld moeten afgeven om de extra kosten voor je tante te vergoeden. Dan mag je op slag weer gaan leven als een 12 jarig kind die voor elk dingetje moet gaan bedelen achter wat zakgeld.

Het duurde maar een paar maand, ze had een klein pensioentje, en daaraan werd niet geraakt. Bij mijn ouders kon ik niet terecht, die hun gezamelijk pensioen was te groot, dan zou mijn uitkering nog veel verder afgekalfd worden.

debbie 3 april 2006 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1615853)
Het duurde maar een paar maand, ze had een klein pensioentje, en daaraan werd niet geraakt. Bij mijn ouders kon ik niet terecht, die hun gezamelijk pensioen was te groot, dan zou mijn uitkering nog veel verder afgekalfd worden.

En zo ontstaan soms de meest krankzinnige situaties. Een werkloze moeder wiens zoon afgestudeerd is en net zijn eerste jobke heeft. Die wil graag sparen om een waarborg voor een eigen woonst te kunnen betalen en een minimum aan spulletjes te kopen om alleen te kunnen wonen. Maar dat lukt dus niet. Moeder ontvangt slechts 300 euro dopgeld meer omdat ze nu samen woont met een persoon met een inkomen. Als moeder de huur betaald heeft blijft er al helemaal niets meer over. Gevolg is dat zoonlief met zijn inkomen moet zorgen dat de rekeningen betaald worden, dat er eten op tafel komt, ....
Er valt dus helemaal niet te sparen voor de zoon. Vervolgens kunnen ze beiden gefrustreerd rond lopen. Moeder moet aan haar eigen zoon geld vragen als ze eens weg wil of iets moet kopen. En de zoon die hele dagen gaat werken begint zich af te vragen waarvoor hij het eigenlijk nog doet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be