Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
(Bericht 1690243)
Tiens, waarom zijn het trouwens altijd de republikeinen die hun gat verbranden? De hele Clinton-affaire was in dat opzicht een lacheding, maar die voel ik dan wellicht ook anders aan als Europeaan.
|
Natuurlijk was die Lewinsky affaire lacherig. Ik haal het enkel aan om je duidelijk te maken dat er vandaag in het Congres slechts een handjevol democraten er werkelijk aan denken om Bush te impeachen. Ten tijde van Clinton kon je gemakkelijker republikeinen vinden om Clinton over een idiotie als die Lewinsky affaire te impeachen dan democraten vandaag over veel zwaardere aantijgingen. Dat zegt toch iets over de geloofwaardigheid van die beschuldigingen tegen Bush?
De aantijgingen van zware schendingen van de grondwet zijn niet meer dan dat : aantijgingen. Er is daar geen consensus over in Amerika. Veel democraten praten erover maar menen het niet, anders zouden zij een impeachment procedure opstarten.
De fouten die Bush gemaakt heeft zijn vooral politieke fouten. De schendingen van de wet en van de grondwet waar hij zich aan beschuldigd zou hebben, die kan je beter vergelijken met de uitschuivers van andere presidenten (Reagan en Iran-contra). En die uitschuivers werden in het verleden op een minder hysterische manier geanalyseerd dan nu het geval is.
Mijn punt is dat Bush hier zo gehaat en geminacht wordt dat alles op een groteske wijze wordt uitvergroot. Men is blijkbaar niet meer in staat om het Amerikaans beleid op een redelijke manier te analyseren. dat kon ten tijde van Reagan wel, ondanks het feit dat die man ook een cowboy genoemd werd en hij Panama en Granada is binnengevallen op unilaterale wijze.
Ik ben oud genoeg om het verschil te kunnen zien in de toon van het commentaar vroeger en nu.
Citaat:
Moest ik kunnen, ik zou je uitnodigen naar het Maryland dat ik gekend heb
|
Over de sfeer in Maryland kan ik mij niet uitspreken. Ik denk wel dat de tijd van de alarmfases en de paranoia nu wel voorbij is. Je hoort er alleszins niets meer over. Ik zie er echt niets kwaadaardigs in. De regering wil de indruk gevenb dat het op alles voorbereid is vandaar die idiote codes en alarmberichten. Wij hebben hier ook onze eigen paranoia gehad over de vogelpest. Wat is het verschil en wat gaat ons dat aan?
Citaat:
en die Patriot-Acts die stukken verder gaan dan wat je in Europa aantreft.
|
Even concreet zijn aub. In Groot-Britannië vandaag mag men iemand maandenlang vasthouden zonder due process. Welke dingen maakt de Patriot Act mogelijk die in Europa ondenkbaar zouden zijn?
|