Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De morgen-scheert-men-gratis draad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52018)

vulpes 27 juli 2006 10:03

ik volg sneta wel.. partijen hebben bepaalde punten die zij hopen te kunnen realiseren..

zo vind ik bijvoorbeeld wel dat over een soort van 'opvoedersloon' kan worden gepraat.. Jongeren zijn de toekomst, en iemand moet ze opvangen... enerzijds heb je maatregelen voor mensen die uit werken gaan (aftrek van opvang) anderzijds heb je mensen die ervoor kiezen om thuis te blijven. Die mensen kunnen misschien, naast hun eigen koters er nog één of twee opvangen van de werkenden.. 't is een problematiek waarover kan worden nagedacht.. (verschillende maatregelen gaan trouwens in die richting.. statuut van onthaalouder, mogelijkheid tot loopbaanonderbreking etc.. )

ook ben ik eerder voorstander om de kosten van onderwijs te doen dalen ipv beurzen toe te kennen.. immers bij een daling van de kosten weet je dat het ten voordele zal zijn van de kinderen.. als je een beurs geeft en de ouders zijn toevallig dronkelappen, dan kan het kind dat jaar nog niet mee naar 't zwin..

vulpes 27 juli 2006 10:05

wat ik dan bijvoorbeeld wél als snoepjes beschouw is bijvoorbeeld de schoolpremie (i) 't is een zeer laag bedrag en wat blijft ervan over als men de administratieve meerkost in rekening brengt en (ii) voor het basisonderwijs wordt zelfs al op voorhand gezegd dat het enkel van toepassing zal zijn gedurende de (verkiezings)jaren 2006 en 2007...

filosoof 27 juli 2006 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes
zo vind ik bijvoorbeeld wel dat over een soort van 'opvoedersloon' kan worden gepraat..

Maar mijn beste, dat bestaat al, het heet alleen niet zo: neem een gezin met 4 kinderen: de kinderbijlag voor 4 kinderen + de belastingaftrek is aan "t einde van de rekening wel bijna het equivalent van een nettoloon (reken maar uit)

Zou het daar nog bovenop moeten komen? Een dubbel dus?:-o Wie zal dat betalen?:lol: Gewoon een populistische slogan dus...

vulpes 27 juli 2006 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 1841210)
Maar mijn beste, dat bestaat al, het heet alleen niet zo: neem een gezin met 4 kinderen: de kinderbijlag voor 4 kinderen + de belastingaftrek is aan "t einde van de rekening wel bijna het equivalent van een nettoloon (reken maar uit)

Zou het daar nog bovenop moeten komen? Een dubbel dus?:-o Wie zal dat betalen?:lol: Gewoon een populistische slogan dus...

da's wel al een groot gezin.. als je er maar twee hebt (én je bent geen zelfstandige) dan:

1ste kind 77,05 €

2de kind 142,58 €

leeftijdsbijslag (hypothetisch)

Vanaf 01.01.1991, van 12 tot en met 17 jaar 20,44

Andere kinderen en kinderen met een handicap

Kind van 6 tot en met 11 jaar 26,77 €

belastingaftrek
Het bedrag dat krachtens artikel 131 wordt vrijgesteld, wordt verhoogd met de volgende toeslagen voor personen ten laste :
2° voor twee kinderen : 3.250 EUR (basisbedrag 2.240 EUR) ; (valt dan in categorie 25-30% geloof ik)

dat geeft je - voor twee kinderen - op maandbasis:
266,84 euro (als ik mij niet misrekend heb) + belastingsvoordeel van 3250*30% (maar 'k denk dat een stuk in een lagere schijf valt)/12 = 81,25
totaal 348.09 voor twee kinderen. Juist?

daarnaast zijn er maatregelen inzake aftrek kinderopvang maar die mogen niet gecumuleerd worden met een verhoogde forfaitaire aftrek.

Ik wil hier overigens niet pleiten voor een volledig loon, maar 'k vind dat het 'idee' toch wel bediscussieerbaar is? in hoeverre moet iemand die thuis blijft voor de kinderen hierin gesteund worden of niet? wat met anciênniteit? etc... ik heb het ook helemaal niet over betaalbaarheid, wenselijkheid, vormgeving of wat dan ook..

'k wou gewoon het verschil aangeven tussen : een idee en een spaarlamp... wat je ook van dat idee mag vinden.

baarle 27 juli 2006 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1840656)
ik volg sneta wel.. partijen hebben bepaalde punten die zij hopen te kunnen realiseren..

Deze draad gaat niet over wat partijen hopen te realiseren maar over dure beloftes die plots uit de licht komen vallen, toevallig net voor de verkiezingen. Soms zaken waarachter de burgers al lange tijd tevergeefs smeken (op het vlak van veiligheid) bijvoorbeeld, maar waarvoor de belovende partijen al jaren de kans hadden om er iets aan te doen.

Kortom, hij gaat over 1/ loze verkiezingsbeloftes, en 2/ kiezerscorruptie.

Tegendradigaard 27 juli 2006 13:27

Kiezerscorruptie :

de uitbetaling met het kindergeld van september van een schoolbijdrage, ik schreef bijna aalmoes......

Dat is gewoon weg proberen kiezers te lokken met geld. Corrupter kan niet.

vulpes 27 juli 2006 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1841260)
Deze draad gaat niet over wat partijen hopen te realiseren maar over dure beloftes die plots uit de licht komen vallen, toevallig net voor de verkiezingen. Soms zaken waarachter de burgers al lange tijd tevergeefs smeken (op het vlak van veiligheid) bijvoorbeeld, maar waarvoor de belovende partijen al jaren de kans hadden om er iets aan te doen.

Kortom, hij gaat over 1/ loze verkiezingsbeloftes, en 2/ kiezerscorruptie.

het opvoedersloon - het gratis basisonderwijs.. dat zijn toch geen beloftes die nu plots worden gedaan?

baarle 27 juli 2006 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1841283)
het opvoedersloon - het gratis basisonderwijs.. dat zijn toch geen beloftes die nu plots worden gedaan?

Wel nee, het gaat dan ook over de schoolpremie, de plotse veiligheidsversnelling in Mechelen en dat soort dingen.

vulpes 27 juli 2006 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1841297)
Wel nee, het gaat dan ook over de schoolpremie, de plotse veiligheidsversnelling in Mechelen en dat soort dingen.

euh.. zo had ik het eigenlijk ook begrepen, maar dan zie ik hogervermelde zaken opduiken..

baarle 27 juli 2006 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1841298)
euh.. zo had ik het eigenlijk ook begrepen, maar dan zie ik hogervermelde zaken opduiken..

Luister, ik heb strikt genomen natuurlijk niets te zeggen, maar als opener van deze draad had ik de bedoeling een collectie aan te leggen van beloften die kunnen beschouwd worden als kiezersbedrog of -corruptie.

Alle andere reacties beschouw ik dan maar als getrol.

filosoof 27 juli 2006 14:32

Vulpes,
Ik sprak dus idd. over een gezin met 4 kinderen, en dat dus dat "opvoedersloon" onder een andere naam en modaliteiten in dergelijk geval praktisch al bestaat. Je schrijft ook zèlf:

Citaat:

Ik wil hier overigens niet pleiten voor een volledig loon
anders:
Citaat:

Wie zal dat betalen?

Zodus..
Q.E.D.

vulpes 27 juli 2006 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 1841380)
Vulpes,
Ik sprak dus idd. over een gezin met 4 kinderen, en dat dus dat "opvoedersloon" onder een andere naam en modaliteiten in dergelijk geval praktisch al bestaat. Je schrijft ook zèlf:

anders:

Zodus..
Q.E.D.

(1) vier kinderen is geen doorsneegezin
(2) 'k had zélf al gezegd dat er al maatregelen waren. 't is toch niet omdat er al maatregelen zijn dat over het idee niet kan worden gesproken?
(3) 't ging hier over ideeën vs 'snoepjes' - voor of tegen een opvoedersloon, het is wél zo dat het al lange tijd in het programma van het VB staat en dus niet zo'n ballonnetje is dat net voor de verkiezingen wordt opgelaten
(3) 'k heb ook geen probleem met het bediscussi¨ren van de idee van een basisinkomen.. (hetgeen ook overigens al lang een partijpunt is van vivant) daarom ben ik het er toch nog niet mee eens?

carlgustaaf 29 juli 2006 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1804500)
als ze nu tussen twee verkiezingsperiodes in eens goed bestuurden... ??

prima voorstel! In dit systeem zijn de "leiders" steeds bezig om hun her-verkiezing voor te bereiden, inplaats van te werken om het welzijn der burgers te verzekeren.Vroeger tijden geloofde men dat de koning door de goden beschermd werd.Als het met het land slecht ging, redeneerden ze dat hij die bescherming kwijtgespeeld was, door één of andere slechte daad.De koning werd dus aan de goden geofferd, om hen gunstig te stemmen, en een nieuwe koning werd verkozen.
Als politiekers met hun leven, of met hun vrijheid, borg stonden voor de goede gang van zaken, zouden ze mischien wat meer gemotiveerd zijn, en een beetje eerlijker...

carlgustaaf 29 juli 2006 23:34

Citaat:

ja, dat zal daar bovenop moeten komen.Ik zou wel weten hoe dat te financeren: ik zou de allochtonen , niet alleen minder uitkeringen geven, maar eveneens degenen die werken een extra-belasting laten betalen.Een "opvang-belasting" zal ik maar zeggen( omdat wij hen opvangen, nietwaar), die ze moeten betalen om hier te mogen werken.Is d�*t geen goed idee?8)

Rr00ttt 30 juli 2006 01:15

Citaat:

Ten eerste zijn veel van die thuisopvoeders nu al uitkeringstrekkers als (nep)werkzoekende. Ik vind het niet meer dan normaal dat er een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die ervoor kiezen hun kinderen op te voeden en werkzoekenden.

En ja daar mag een serieuze vergoeding tov staan zij het aan bepaalde modaliteiten verbonden. (bij criminele feiten van het kind bvb wordt die natuurlijk in vraag gesteld.)

Dit kan men bvb financieren door te snoeien in de veel te sterk gegroeide en inefficiente overheidssector. Zeker zolang we nog met een repartitiesysteem zitten opgescheept is het in ieders belang dat er voldoende jongeren zijn.

Jazeker 30 juli 2006 02:09

Zeg, geen gezeik in deze draad. De opzet is duidelijk:

Post hier de typische cadeautjes en beloftes die gedaan worden in aanloop naar de verkiezingen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be