Desiderius |
30 juni 2006 13:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
(Bericht 1785359)
Je openingszin van je reply is er niet naast. Ik voel me er een beetje door gepakt en wil er even op reageren. Ik kan verkeerd zijn, maar heb de indruk dat je me beschouwt als een meelopertje dat alle maatregelen die door deze particratische regering getroffen worden kritiekloos ondergaat. Niets is minder waar. Wat de betuttelende maatregelen betreft die de regering getroffen heeft na de dramatische gebeurtenissen van 9/11, daar heb ik nog niet veel van ondervonden, maar een effectief antwoord vinden op het internationaal terrorisme is dan ook geen gemakkelijke opdracht. En daar meteen de afglijding naar de vorming van een politiestaat aan vastknopen lijkt me toch ietwat overdreven. België vergelijken met de rode paradijzen van weleer of de rechtse Zuid-amerikaanse dictaturen lijkt me er net iets over. Ik voel me ook niet onmiddellijk "in het oog gehouden" alhoewel ik politiek gesproken geen fervente aanhanger ben van het belgisch staatsbestel, om het zacht te verwoorden. Ik herinner me nog levendig de rokerige achterzaaltjes waar we in de jaren 60 de eerste meetings van de VU bijwoonden en waar steevast een paar herkenbare "stillen" van de Staatsveiligheid aanwezig waren. Om maar te illustreren dat we toen ook al "in het oog" gehouden werden, alhoewel we het een eerder komische bedoening vonden. Dat ik op ieder ogenblik door een overijvere lulhannes kan gecontroleerd worden is juist, maar de kans is miniem, tenzij ik buiten de lijntjes zou kleuren, wat voor een braaf burgermannetje als ik niet evident is. Tenslotte ben ik akkoord met je stelling dat we finantiëel uitgemolken worden, maar waar je het het cijfer van 66 % belastingen haalt is me een raadsel. Tijdens mijn actieve loopbaan heb ik nooit meer betaald dan 52 tot 55 %, RSZ en belastingen samengeteld. En ik had een behoorlijke wedde, de meesten komen absoluut niet aan dit percentage. Tenslotte nog dit : er vertrekken dagelijks 30.000 mensen op vliegtuigvacantie, tenminste in deze periode, zonder rekening te houden met auto en trein. Intussen moet 15 % het stellen met een bedrag dat nauwelijks voldoende is om het hoofd boven water te houden. Ik zou dus willen eindigen met de bedenking : ander en beter!
|
Robert, je komt me over als een buitengewoon nuchtere kerel. Geen filosoof die hoog van z'n torentje blaast, maar iemand die vanuit z'n ervaring spreekt. En dat kan ik uitermate appreciëren.
Je omschrijft jezelf als een "braaf burgermannetje" (wat ooit wel eens anders is geweest, zo lees ik in je verhaal), maar ik hoop dat je niet pleit voor de "brave burgermannetjes -norm" waarbij iedereen verplicht wordt (met harde hand) om netjes tussen de door het bestel uitgetekende lijntjes te kleuren. Wat zou je ervan vinden mochten sommige linkse gekken het in hun machtsgeile hersentjes krijgen om een "grote zuivering" uit te voeren in de overheidsadministratie? Om er iedereen die van dicht of veraf ooit met het VB te maken heeft gehad eruit te knikkeren? Klinkt onwaarschijnlijk? Leg dan je oor maar eens te luisteren bij de entourage van het CGKR. En dat het allemaal niet zo zuiver op de graat zit, bewijst o.a. de farce met het op de lijst van "te volgen organisaties" plaatsen van bvb. het Davidsfonds.
Ik voel me dus wél bekeken en bijwijlen behandeld als een misdadiger terwijl ik mezelf beschouw als een héél braaf ventje. Twintig jaar rij ik met de auto volledig ongevalvrij (bijna 1.000.000 km) en zonder boetes. (ik let op de verkeerstekentjes en op de naald van de snelheidsmeter) Het afgelopen jaar heb ik dankzij de "verbeterde" technieken 3 snelheidsboetes in de bus gevonden voor overschrijdingen van de maximumsnelheid met 1 �* 2 km/u. Wordt het beleid repressiever? Jazeker. Worden we met meer aandacht gevolgd? Zeer zeker!
Hoe ik aan die 66% kom? Je vergeet dat op hetgeen je netto ontvangt bovendien nog eens een fikse klad naar de fiscus gaat eens je begint te consumeren. 21% BTW, kassakassa ! En dat je daarenboven de huisvuilophaling, de zuivering van oppervlaktewateren, de eigendom van een onroerend goed, etc.... ook nog eens mag afdokken. Je komt globaal bijzonder snel aan die 66%; als je iets meer verdient dan het gemiddelde, zit je zelfs al gauw boven de 70% Van januari tot augustus werk jij dus voor de staat; pas vanaf september mag je voor jezelf werken. Ik vind zoiets crimineel. Vooral omdat je dan nog schofterig wordt behandeld wanneer je ooit het ongeluk hebt om een tijdje aangewezen te zijn op een uitkering. (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, etc...) Zoals ik al stelde is het maar een kwestie van tijd vooraleer ook gepensioneerden (die heel hun leven hebben afgedragen) worden gestigmatiseerd als lastige parasieten.
Die 15% kan nooit uit het dal klimmen zolang de overheid hen aalmoesjes toewerpt onder héél mensonwaardige voorwaarden. De controlesystemen die bvb. de VDAB erop nahoudt vind ik ronduit schokkend! Alsof je geen recht meer hebt op een beetje privacy en een beetje persoonlijke vrijheid eens je op een uitkering bent aangewezen. D�*t systeem is zo rot als maar kan zijn. Maar dat is voer voor een andere discussie.
|