Dave Brocatus |
12 september 2006 16:37 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spunk
(Bericht 1977673)
dopen : wordt gedaan uit gewoonte en onder familiale druk
|
Ik geloof niet dat men enkel maar laat dopen uit gewoonte. Daarvoor kost een doopviering volgens mij net iets teveel moeite.
In sommige gevallen gebeurt het inderdaad onder familiale druk, maar dat is dan een teken dat de familie het belangrijk vindt.
Maar geloof het of niet, er zijn nog steeds mensen die hun kinderen laten dopen omdat ze hun kind willen laten opnemen in de geloofsgemeenschap.
Citaat:
(Bericht 1977673)
communies : sociale druk uit de school en familie
|
Misschien dat er hier en daar scholen zijn die druk uitoefenen op gezinnen, maar ik ken er alvast geen.
En ook hier is het zo dat in de gevallen van sociale druk uit de familie, de familie de communie belangrijk vindt.
En er zijn ook ouders die voor de communie gekozen om dat ze hun kind dit sacrament niet willen ontzeggen.
Citaat:
(Bericht 1977673)
kerkelijke huwelijken en uitvaarten : showbizz
|
Voor een huwelijk misschien, maar bij een uitvaart kan ik me niet inbeelden dat mensen hiervoor kiezen omwille van het " show-element".
En indien de meeste mensen voor een huwelijk kiezen omdat het showbizz is, zou er al wel één of andere firma op gesprongen zijn en de huwelijksmarkt naar zich toe trekken.
|