Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Albert tracht hachje te redden in Kerstboodschap (https://forum.politics.be/showthread.php?t=73013)

largo_w 25 december 2006 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk (Bericht 2273065)
Da's een goeie... gezegd van een vertegenwoordiger van het koningshuis dat nog niet anders heeft gedaan dan boven de wet te staan.

Is daar niet een soort van gerechtshof, waar je iedereen in de wereld kan aanklagen voor gelijk wat? BEHALVE het opperhoofd van belziek?

Ok dan wil ik wel even weten wat ze juist deden boven de wet... Tell me :lol:

ps: vergeet deze niet http://www.senate.be/doc/const_nl.html#c33 hé :lol:

largo_w 25 december 2006 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2273373)
Ik dacht dat alle belgen gelijk waren voor de wet? Is de koning geen belg, dan?

U heeft geen kass gegeten van "het recht" he...Das niet erg m'n beste

hier:
Art. 88

De persoon des Konings is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk.

Wat betekent dat de koning de enige is (door de wet aangeduid) die onschendbaar is...OK?:lol:

largo_w 25 december 2006 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 2273081)
Boudewijn deed dat nochtans niet in de abortuskwestie, dus jouw stelling gaat niet op.

En ja wat gebeurde er toen...? U moet eens verder lezen dan de eerste alinea in het artikel over deze kwestie...

van Maerlant 25 december 2006 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2274669)
U heeft geen kass gegeten van "het recht" he...Das niet erg m'n beste

hier:
Art. 88

De persoon des Konings is onschendbaar; zijn ministers zijn verantwoordelijk.

Wat betekent dat de koning de enige is (door de wet aangeduid) die onschendbaar is...OK?:lol:

Ach, had dan gewoon gezegd 'de wet is ondemocratisch'. You walked right into that one :lol:

Inge Kurva 25 december 2006 18:52

Ik heb respect voor de lezing van onze koning.

Hij zegt niets dat ik als verkeerd kan beschouwen, dus heeft het voor mij geen zin om op de koning te gaan schampen.

largo_w 25 december 2006 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2274688)
Ach, had dan gewoon gezegd 'de wet is ondemocratisch'. You walked right into that one :lol:

Ja ma ge moet beter letten op wat je zegt he... Wat wettelijk is is wat in de wet staat! (zoekt anders s op in de woordenboek)

De eerste, unitaire, Belgische Grondwet dateert van 1831. België is een parlementaire monarchie, kent het principe van ministeriële verantwoordelijkheid voor het regeringsbeleid en huldigt de scheiding tussen wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht. De Grondwet was oorspronkelijk zeer centralistisch, maar vanaf 1970 werd België geleidelijk omgevormd tot een federale staat in het kader van opeenvolgende staatshervormingen....http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Grondwet enjoy!

daiwa 25 december 2006 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door largo_w (Bericht 2274671)
En ja wat gebeurde er toen...? U moet eens verder lezen dan de eerste alinea in het artikel over deze kwestie...

Het ging hier om.

Oorspronkelijk bericht door Hans1
De Koning maakt deel uit van de uitvoerende macht, dus in die zin is het normaal dat hij het regeringsbeleid verdedigt.

lomeanor 25 december 2006 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inge Kurva (Bericht 2274693)

Hij zegt niets dat ik als verkeerd kan beschouwen, dus heeft het voor mij geen zin om op de koning te gaan schampen.

Hij doet aan politiek door een democratische eis waar een groot deel van de Vlamingen achter staat te veroordelen.

Knuppel 25 december 2006 19:25

Citaat:

Ja ma ge moet beter letten op wat je zegt he... Wat wettelijk is is wat in de wet staat!
Zou jij de wetten die Hitler uitvaardigde ook zo slaafs verdedigd hebben?
Zou jij zijn wetten als democratisch stempelen omdat het de wet was en niets anders dan de wet?

Zie nu toch eens in dat een wet niet automatisch democratisch is enkel en alleen omdat de wet de wet is.
De wetten van 1830 die tot op vandaag van toepassing zijn op de koning zijn slechts door een zeer beperkt aantal mensen gestemd. Dat alleen al maakt ze ondemocratisch.

Breda 25 december 2006 21:37

Albert zit lekker van zijn Konijn te genieten , mag ik bij hem aanschuiven ;-)

FRoNT-international 26 december 2006 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2272675)
U weet toch ook dat alle koninklijke toespraken door de eerste minister worden nagelezen en desnoods gewijzigd want hij is er zelf verantwoordelijk voor.

De Koning maakt deel uit van de uitvoerende macht, dus in die zin is het normaal dat hij het regeringsbeleid verdedigt.

Dat ze elkaar toedekken, zelfs 's nachts is alom geweten. Dat Boudewijn er nog iets wou van maken staat in schril contrast met hetgeen of het niets dat Albert II doet. Trouwens het is algemeen geweten dat Boudewijn onder geen beding Albert als zijn mogelijke opvolger wou!

Hans1 26 december 2006 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2272742)
Prins Laurent is parlementair onschendbaar als senator van rechtswege

Parlementaire onschendbaarheid is een zeer relatief begrip. Die kan redelijk gemakkelijk worden opgeheven als dat nodig is en verhindert geen gerechtelijk onderzoek.

Hans1 26 december 2006 11:57

Citaat:

De Koning beschimpen is het geliefkoosde tijdverdrijf der flaminganten. Het moet hen een kik geven, denk ik.

Geertje 26 december 2006 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2276029)
De Koning beschimpen is het geliefkoosde tijdverdrijf der flaminganten. Het moet hen een kik geven, denk ik.

Ik ben wel geen flamingant maar het geeft inderdaad een kik om een a-sociaal poenpakkend en snobistisch persoon als de koning uit te lachen. :lol:

Bob 26 december 2006 12:22

Citaat:

Stommiteiten uithalen is dan wel het geliefkoosde tijdverdrijf van koningskinderen. Weet alleen niet of dit hun een kik geeft, of dat ze gewoonweg niet beter weten ?

Zwartengeel 26 december 2006 12:25

Citaat:

En wiens tijdverdrijf is het om het koningshuis onvoorwaardelijk, zonder enige zin voor kritiek en tot in het belachelijke en ongeloofwaardige te verdedigen?

Breda 26 december 2006 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 2276076)
Stommiteiten uithalen is dan wel het geliefkoosde tijdverdrijf van koningskinderen. Weet alleen niet of dit hun een kik geeft, of dat ze gewoonweg niet beter weten ?

meld ze aan bij het Leger ....doen ze ook in Engeland :roll: ...zijn ze zo veranderd en zelfs de Die Hard Flamiganten zullen van hun gaan houden

Geertje 26 december 2006 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2276284)
meld ze aan bij het Leger ....doen ze ook in Engeland :roll: ...zijn ze zo veranderd en zelfs de Die Hard Flamiganten zullen van hun gaan houden

Gelieve eerst eens duidelijk Nederlands te leren schrijven !!!

FRoNT-international 29 december 2006 23:07

Citaat:

Den alberto heeft tegen alle democraten niet gezegd dat hij Laurenzo, zoon van hem & paola, zal verplichten voor de onderzoeksrechter te verschijnen aangaande de zaak van de vzw kint, enz ... ! Daardoor stelt hij zichzelf en zijn gevolg op als uitgeprocedeerde illegalen in dit land.

hermanvk 30 december 2006 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2272718)
Prins Laurent is niet strafrechtelijk onschendbaar. Alleen de Koning is dat.

Da's dan ook gene belg dan, want alle belgen zijn gelijk voor de wet :-)

Ondertussen achterhaald door de verdere posts in deze draad.
Niet getreurd ik blijf erbij dat hij zichzelf een stuk geloofwaardiger zou maken, moest ook hij de wet moeten volgen.
Door het feit dat hij onschendbaar is, heeft hij carte blanche. Hij kan elke wet aan zijn laars lappen en niemand kan er wat aan doen, want hij is onschendbaar.

Dat is zoiets onlogisch als dat de paus onfeilbaar is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be