Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Spiritueel genezing (https://forum.politics.be/showthread.php?t=76582)

Pindar 22 januari 2007 16:59

Ach ja de wetenschap! Volia De nieuwe heilige koe!
Wetenschappertjes, probeer die oogklepjes eens af te zetten als je durft!

Citaat:

Greetings from our family to yours. You have reached Dinshah Health Society - Spectro-Chrome System home page, the preeminent spectrum-based health system. Spectro-Chrome therapy is a safe, natural, inexpensive home-use medical system that does not rely on any drugs or chemicals, with their uncertain side effects. This system has been in use since 1920, and was used in a major medical center in Philadelphia, PA for many years (for documentation, see the article by Dr. Baldwin near the end of this Website). This system utilizes safe, specific colored light for particular problems with a simple, low-powered lamp and color filters.

http://www.dinshahhealth.org/

Pin d'Ar

alharb 22 januari 2007 20:02

Pindar, serieus, kunt gij nu nooit eens een post plegen zonder uzelf totaal belachelijk te maken ?
Om in uw stijl te blijven: "Ach ja, die alterneuten ! Denk eens logisch na, als je durft!"

Om dan even door te gaan op wat Exodus zei:
Citaat:

Ik besef maar al te goed dat jij denkt dat het een geloofsargument is. Ik gaf echter geen argument, ik gaf informatie en zei dat je het niet strikt wetenschappelijk kunt bewijzen, voor zover ik weet. Dit wil echter niet zeggen dat het niet kan. Abscence of evidence is not evidence of abcense, zeker als het om realiteiten gaan die ons ontsnappen. Jij zal hierin een puur geloofsovertuiging zien, ik niet.
Citaat:

Als je een puur fysisch-biologische kijk erop hebt zal je teleurgesteld zijn. Ik ben er geen expert in, maar de energie is niet fysisch meetbaar voor zover ik weet. Het etherisch lichaam vibreert in een hogere frequentie dat onzichtbaar is voor onze fysische meetinstrumenten, alhoewel sommige personen met psychische gaven dit kunnen zien.
Een geloofsargument dus. Je stelt a priori dat de energie niet waarneembaar is. (mensen met een psychische gave telt niet, het moet reproduceerbaar en kwantitatief zijn)
Je gelooft wat je wil geloven uiteraard, voor mij is het idee van een etherisch lichaam al even ver gezocht als god of allah. Van zodra je vanuit die geloofsovertuiging uitspraken doet over de ons omringende wereld, kunnen die opvattingen onderzocht en gefalsifieer worden. Met andere woorden: als je denkt dat het etherisch lichaam een rol kan spelen in de geneeskunde, is het aan u te bewijzen dat dit werkt, pas dan zal uw theorie algemeen aanvaard worden.

Esperanza 23 januari 2007 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2361258)

Citaat:

An IRS-recognized, nonprofit, scientific, educational, membership corporation
:lol:

Vooral het gedeelte dat de pioniers van die zogenaamde therapie dagelijks een portie helend water dronken dat gezuiverd was door een spectro-chrome filter is een pareltje van wetenschappelijke onderbouwde argumentatie... "very scientific indeed"...

Bedankt voor de link. De website doornemen was inderdaad zeer "educational"...

Ze zijn wel gematigd in hun prijzen, dat wel. Voor het volledige pakket ben je amper een maandloon kwijt.

Esperanza 23 januari 2007 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door exodus (Bericht 2360703)
Jij zal hierin een puur geloofsovertuiging zien, ik niet.

Hou toch op, Exodus, hoe is het mogelijk! Alharb heeft door middel van amper een paar posts al je stellingen weerlegd.

Tenzij je stante pede kunt aantonen dat die chakra's van jou wel degelijk bestaan en tevens kunt aantonen dat ze zich in het menselijk lichaam bevinden, is en blijft het een geloofsovertuiging vermomd als pseudo-wetenschap. Punt.

Citaat:

maar de energie is niet fysisch meetbaar voor zover ik weet. Het etherisch lichaam vibreert in een hogere frequentie dat onzichtbaar is voor onze fysische meetinstrumenten,
Verder commentaar is overbodig, me dunkt.

Pindar 24 januari 2007 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2362175)
Pindar, serieus, kunt gij nu nooit eens een post plegen zonder uzelf totaal belachelijk te maken ?
Om in uw stijl te blijven: "Ach ja, die alterneuten ! Denk eens logisch na, als je durft!"

Om dan even door te gaan op wat Exodus zei:

Een geloofsargument dus. Je stelt a priori dat de energie niet waarneembaar is. (mensen met een psychische gave telt niet, het moet reproduceerbaar en kwantitatief zijn)
Je gelooft wat je wil geloven uiteraard, voor mij is het idee van een etherisch lichaam al even ver gezocht als god of allah. Van zodra je vanuit die geloofsovertuiging uitspraken doet over de ons omringende wereld, kunnen die opvattingen onderzocht en gefalsifieer worden. Met andere woorden: als je denkt dat het etherisch lichaam een rol kan spelen in de geneeskunde, is het aan u te bewijzen dat dit werkt, pas dan zal uw theorie algemeen aanvaard worden.

In ieder geval durf ik mezelf belachelijk te laten maken, maar dat betekent nog niet dat ik het ben tuurlijk. ;)

Pin d' Ar

Pindar 24 januari 2007 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 2363673)
Hou toch op, Exodus, hoe is het mogelijk! Alharb heeft door middel van amper een paar posts al je stellingen weerlegd.

Tenzij je stante pede kunt aantonen dat die chakra's van jou wel degelijk bestaan en tevens kunt aantonen dat ze zich in het menselijk lichaam bevinden, is en blijft het een geloofsovertuiging vermomd als pseudo-wetenschap. Punt.

Verder commentaar is overbodig, me dunkt.

LOL :) :) :) :)

ach ja, de tijd zal het leren

Pin d'Ar

alharb 24 januari 2007 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2369673)
In ieder geval durf ik mezelf belachelijk te laten maken, maar dat betekent nog niet dat ik het ben tuurlijk. ;)

Pin d' Ar

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pindar (Bericht 2369677)
LOL :) :) :) :)

ach ja, de tijd zal het leren

Pin d'Ar

Sterk. Totale onzin posten en nog een steeds een gezonde arrogantie kunnen behouden. Bravo pindar! Weinigen doen u dat na, vooral uit zelfrespect dan.
De tijd heeft het al geleerd; de hele menselijke geschiedenis door werden zaken als een etherisch lichaam of kleurentherapie voor waar aangenomen, maar nu worden dergelijke dingen opzij geschoven voor correcte en onderbouwde therapieën. Uw fabeltjes hebben afgedaan.

Bytheway, wat is er met uw "nuff said" gebeurd ?

Diego Raga 24 januari 2007 22:17

Citaat:

Door de depolarisatie van de celmembramen, kalium ionen stromen uit de cel en natrium ionen stromen in de cel. Daar is niets exotisch aan, gewoon een stroom van ionen.
Dit lijkt dan ook gewoon het meest op een stroom van aangeleerde woorden, die het als maatschappelijk aanvaarde kijk-spraak-en klanksymbolen moeten stellen met een inhoudelijk beperkte weergave voor een conceptuele aanduiding van een tevens beperkte empirische vaststelling, ipv het eigen aandachtsvermogen te richten voorbij de materiele beeldconditionering van die stringente woordenvloed, om zich dan eens voor een keer in het zuivere gewaarzijn woord- en gedachteloos te verwonderen over die conceptueel overstijgende activiteit van dat wat we leven noemen, dat onophoudelijk in alles wat bestaat schept en transformeert tot steeds complexere patronen organismen, waarvan de materiele en zintuiglijk waarneembare hoedanigheid, het stoffelijk lichaam dus, slechts de grofste weergave is van een niet-materieel, fijn-etherisch en onsterfelijk elementair levensbeginsel dat de individuele en universele evolutiebasis vormt van elk bewust bestaan, of men zich hier van bewust is of niet... ;-)

cor 25 januari 2007 07:59

In uw broek gedaan?;-)

Esperanza 25 januari 2007 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 2371044)
In uw broek gedaan?;-)

Etherische stoelgang, mijn beste, etherische stoelgang... Veel verpakking, weinig inhoud.

Apocalyps 25 januari 2007 08:49

Voor de goedgelovige mensen hier onder ons : Vereniging tegen kwakzalfverij

Geen dank!

cor 25 januari 2007 08:52

Ahum ... de remedie is gewoonlijk erger dan de kwaal.

Apocalyps 25 januari 2007 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 2371138)
Ahum ... de remedie is gewoonlijk erger dan de kwaal.

Idd, ze zouden weleens fundamentalistisch van kunnen worden.

exodus 25 januari 2007 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2369988)
De tijd heeft het al geleerd; de hele menselijke geschiedenis door werden zaken als een etherisch lichaam of kleurentherapie voor waar aangenomen, maar nu worden dergelijke dingen opzij geschoven voor correcte en onderbouwde therapieën. Uw fabeltjes hebben afgedaan.

Vroeger wisten ze soms meer dan dat ze nu wisten op bepaalde gebeiden. Als je voldoende literatuur bestudeert zie je gewoonweg dat dit zo is. Ik vraag me af of je door een of ander geval (bijvoorbeeld een bijna dood ervaring) plots chakras zou kunnen zien precies volgens die plaatsen en kenmerken dat het in de literatuur beschreven staat -literatuur dat je nog nooit gelezen hebt - , of je zou denken dat het allemaal verbeelding is of als je zou beginnen overwegen dat ze toch misschien echt bestaan.

alharb 25 januari 2007 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door exodus (Bericht 2371502)
Vroeger wisten ze soms meer dan dat ze nu wisten op bepaalde gebeiden. Als je voldoende literatuur bestudeert zie je gewoonweg dat dit zo is. Ik vraag me af of je door een of ander geval (bijvoorbeeld een bijna dood ervaring) plots chakras zou kunnen zien precies volgens die plaatsen en kenmerken dat het in de literatuur beschreven staat -literatuur dat je nog nooit gelezen hebt - , of je zou denken dat het allemaal verbeelding is of als je zou beginnen overwegen dat ze toch misschien echt bestaan.

Je doet hier wel veel uitspraken over mijn persoon hé :-P
Wie zegt er dat ik niets onderzoek ? Weet jij welke boeken er in mijn kast staan ? Met wie ik zoal gediscusieerd heb ? Neen, toch niet.
Bepaalde delen van de bijna dood ervaring kunnen opgewekt worden door magnetische velden aan te leggen rond sommige hersendelen: de levensfilm wordt veroorzaakt door een random activiteit in de hersendelen voor het geheugen, de tunnel door random activiteit in de visuele cortex. Het gevoel van berusting dat vele mensen beschrijven, is afkomstig van het vrijstellen van endorfines. Deze endorfines zijn pijnstillend en verminderen angstgevoelens, ze komen vrij door het zuurstoftekort in de hersenen tijdens de BDE. Verder zijn er nog theorieën dat de pijnappelklier DMT zou synthetiseren, en dus hallucinaties veroorzaakt. Maar ik heb nog niet gehoord dat men chakra's kon zien.
Dat "meer weten" dat jij beschrijft; wanneer zaken als bv chakra's echt zouden bestaan, zouden ze aantoonbaar zijn en dus ook algemeen aanvaard. Er is voldoende onderzoek naar vermeende paranormale gebeurtenissen, maar nog nooit kon hun bestaan bevestigd worden.

exodus 25 januari 2007 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 2372269)
Je doet hier wel veel uitspraken over mijn persoon hé :-P
Wie zegt er dat ik niets onderzoek ? Weet jij welke boeken er in mijn kast staan ? Met wie ik zoal gediscusieerd heb ? Neen, toch niet.
Bepaalde delen van de bijna dood ervaring kunnen opgewekt worden door magnetische velden aan te leggen rond sommige hersendelen: de levensfilm wordt veroorzaakt door een random activiteit in de hersendelen voor het geheugen, de tunnel door random activiteit in de visuele cortex. Het gevoel van berusting dat vele mensen beschrijven, is afkomstig van het vrijstellen van endorfines. Deze endorfines zijn pijnstillend en verminderen angstgevoelens, ze komen vrij door het zuurstoftekort in de hersenen tijdens de BDE. Verder zijn er nog theorieën dat de pijnappelklier DMT zou synthetiseren, en dus hallucinaties veroorzaakt.

Allemaal goed en wel, maar dat verklaart nog altijd niet dat mensen zonder hersenactiviteit ook deze ervaringen hebben (die meestal nog veel verder gaan).

Wat je zegt klopt allemaal, er worden inderdaad endorfinen afgescheiden enzomeer, maar dit is gelinkt aan elkaar. Het spirituele en het fysische zijn onlosmakelijk verbonden. Het is niet zo dat die ervaringen hallucinaties zijn veroorzaakt door die stoffen, ze gaan hand in hand.

Citaat:

Maar ik heb nog niet gehoord dat men chakra's kon zien.
Dat "meer weten" dat jij beschrijft; wanneer zaken als bv chakra's echt zouden bestaan, zouden ze aantoonbaar zijn en dus ook algemeen aanvaard. Er is voldoende onderzoek naar vermeende paranormale gebeurtenissen, maar nog nooit kon hun bestaan bevestigd worden.
Aantoonbaar op welke manier? Als er realiteiten zijn die ongrijpbaar zijn voor onze realiteit simpelweg omdat ze er niet mee interfacen, omdat ze zoals vele mystici zeggen op een hoger niveau vibreren, dan is de enige weg de weg van het bewustzijn, omdat die geen oorsprong vindt in de fysische realiteit. Jij zal natuurlijk zeggen het kan niet bewezen worden omdat het niet "gemeten" kan worden, wat een enorm limiterende houding is. Als die realiteiten echt bestaan, en jij kan NIET zeker zeggen dat ze niet bestaan, dan ontken jij ze door je kortzichtigheid op die zaken.

cor 25 januari 2007 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door exodus (Bericht 2372386)
Allemaal goed en wel, maar dat verklaart nog altijd niet dat mensen zonder hersenactiviteit ook deze ervaringen hebben (die meestal nog veel verder gaan).

Hoe kunt ge dat nu weten. Toch niet omdat ze het achteraf zijn komen vertellen, hoop ik.

alharb 25 januari 2007 17:01

Wat heb je aan realiteiten die niet bereikt kunnen worden ?
Volgens de snaartheorie bv. zouden er 11 dimensies zijn. Ja, so what ? Leuk om weten, maar dit heeft geen wezenlijke impact op onze manier van leven, aangezien die manier van leven reeds voor het verkrijgen van dit inzicht tot stand gekomen is. Wat ik wil zeggen is: als we onszelf voordeel zouden kunnen doen met de interactie met andere realiteiten of paranormale gaven, dan zouden we dit ook doen: zij die dit doen hebben dan een voordeel t.o.v. zij die dit niet doen en zullen dus de overhand halen. In onze huidige toestand is deze interactie duidelijk afwezig, wat tot twee mogelijke conclussies leidt: ofwel zijn deze alternatieven onbestaande, ofwel zijn ze onbereikbaar en dus ook fundamenteel nutteloos. Je kan dan enkel nog geloven dat we dat ooit in de toekomst misschien zullen kunnen, dan kom je uit bij een messianistisch geloof. Mij niet gelaten, je doet maar.
Hierop verderbouwend kom ik dan tot uw opmerking, namelijk dat het vereisen van bewijs kortzichtig is, iets wat jezelf een regel daarvoor nog limiterend noemde. Inderdaad limiterend, ik heb in deze topic al uitgelegd wat de criteria zijn voor een bruikbare theorie. A priori onbereikbare toestanden voldoen daar overduidelijk niet aan.

Diego Raga 25 januari 2007 21:14

Citaat:

door Cor: In uw broek gedaan? ;-)
Citaat:

door Esperanza: Etherische stoelgang, mijn beste, etherische stoelgang... Veel verpakking, weinig inhoud.
Citaat:

door Apocalyps: Voor de goedgelovige mensen hier onder ons : Vereniging tegen kwakzalfverij
Ach, kijk eens hoe lief, de wijsheidstandjes zijn hier nog niet doorgebroken...:lol:

Vorenus 25 januari 2007 21:18

Spirituele genezing = kwakzalverij

Indien u echt erin gelooft, gelieve mij te contacteren. Ik die spirituele voetoplegging die de chakra's via de ouzi wouzi energiebanen de hemelse banen der geesten u ziel reinigt.

Slechts 200 euro per sessie van 15 minuten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be