Miguelito |
7 maart 2007 16:08 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
(Bericht 2498983)
Waar en wanneer? Ik weet ook wel dat die gemeenteraadsleden niet representatief zijn voor de rest van de Franstaligen in die gemeenten, maar behalve een kort woordje in het Frans (waar leden van TAK en Voorpost zwaar tegen protesteren) is het bij MIJN WETEN toch nageleefd?
|
Het is ook op die incidenten die ik doelde, er zijn er nog meer, maar waar juist, weet ik ook niet meer.
De problemen komen vooral van de communicatie met de burgers, omdatv de gemeenteraden menen in een tweetalig statuut te wonen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu
(Bericht 2498983)
Waar staat dat dat opnieuw moet aangevraagd worden, in de grondwet?
|
Niet reechtstreeks, maar de grondwet, dwz de taalwet voor bestuurszaken uit 1966, zegt wel dat de plaatselijke diensten UITSLUITEND de taal van het grondgebied mogen gebruiken, in de faciliteitengemeenten mogen franstaligen wel een kopie vragen in het Frans. Dit moeten ze elke keer opnieuw aanvragen omdat die wet anders tegenstrijdig zou zijn met bovenstaande wet.
Vlaanderen voert dus -op papier- de wet naar de letter uit, terwijl franstaligen dit aanvechten, maar verscheidene rechtbanken hebben gefaald, omdat taalwetgeving een gewestelijke bevoegdheid is.
zin.
EDIT
Uit 2002
Uit 2005
Uit 2007
Uit 2007
|