Knuppel |
7 februari 2004 14:41 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Ik wacht nog steeds, Niels.
|
Een raad zoals het parlement moet vertegenwoordigen wat er leeft in de gemeenschap. Om op een efficiënte manier te kunnen werken moet je de lat iets hoger leggen dan 0%. Iedere stem vertegenwoordigen in het parlement is zéér mooi en het hoogste goed in de democratie. Spijtig genoeg leidt dit onlosmakelijk tot chaos. Of vinden jullie -idealisten- een parlement met 50 verschillende fracties werkbaar?
Die drempel is daarom perfect democratisch. Hij is voor iedere partij even hog dus zullen alle partijen hetzelfde moeten doen om erover te geraken. Dit leidt tot een werkzaam bestuur en stabiel parlement. Anders krijg je LPF toestanden, waar je om de 6 maand nieuwe verkiezingen hebt.
Spijtig genoeg wil elke beginnende partij (remember de coalitie-EISEN van Bourgeois) direct op hetzelfde niveau staan dan een partij die al tientallen jaren aan het werk is. Een echte ideologie en overtuiging kan en zal niet genekt worden door deze kiesdrempel. De flutpartijtjes die azen op goedkope postjes zonder ervoor te willen werken: WEL! Daarom is deze maatregel perfect democratisch!
|
Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat de N-VA zelfs zeer hard werkte in het parlement (en daarbuiten!). Zo 'goedkoop' kregen ze hun postje(s) dus niet. Dat, nogal goedkope, 'argument' van jou vervalt dus al volledig.
Dat de N-VA een valse ideologie heeft of gebrek aan overtuiging, dat zou ik al evenmin durven stellen.
Bourgeois draait ook al heel wat jaartjes in het parlement mee en ik heb niet direct de indruk dat hij uit was op 'het niveau van een grote partij'. Anders had hij die ...ahum... VLAAMSE, dus 'verkeerde''eisen' niet gesteld aan de CD&V en zat hij intussen wél in een grote partij die daar 'tientallen jaar aan gewerkt heeft'. Net als Spirit. Non-argument dus alweer.
Met de 'ideologie' van de N-VA, hun overtuiging en hard werken zouden ze nooit een grote partij geworden zijn, maar dat ze nu helemaal UITGESLOTEN geraken komt wel degelijk door de kiesdrempel die jouw partij heeft meede ingesteld.
Of wat was weer de bedoeling van de kiesdrempel?
Toch om minder andersdenkende 'lastverkopers' te bekomen waar de overgebleven 'groten' rekening mee moeten houden?
Wat vindt je een 'democratie' waar Ecolo dat minder stemmen haalt dan de N-VA viermaal zoveel zetels krijgt?
Denk je dat de Franstalige groenen ook uitgeschakeld zullen worden door die fameuze 'democratische' kieswetgeving volgende verkiezingen als hun stemmenaantal maar even klein is als dat van de de N-VA?
|