Starkan |
13 juni 2007 23:00 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan
(Bericht 2728271)
Sorry, niet m'n gewoonte geen bron te plaatsen, maar ik dacht dat je het wel zou weten en het diende maar als voorbeeld van wat alom bekend is.
De bron. >> Hier
|
Bon, die was flauw.
Alleszins, toen ik in mijn jeugd in Oost-Duitsland kwam was 'mijn' indruk dat het daar wel goed liep. Mensen zagen er gelukkig uit, waren geschoold, hadden een job, hadden voedsel. Hadden het gewoon goed.
Dat onderhuidse gevoelens je als toerist niet opvallen mag je me niet kwalijk nemen, ik kan me goed inbeelden dat die er wel waren. En dat men niet vrolijk omging met opposanten wil ik best geloven en is ook niet echt m'n dada.
Hier alvast enkele artikelen die illustreren hoe paradijslijk het in Oost-Duitsland is geworden:
http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/buitenland/469341 (het artikel waaruit ik quootte)
http://www.solidaire.org/internation...bject_id=11475
of deze:
Citaat:
Uit de ontwikkeling in de landen in Centraal- en Oost-Europa kunnen dezelfde conclusies worden getrokken. Tot het midden in de jaren zestig daalde de sterfte in de toenmalige Oostbloklanden vergelijkbaar met West-Europa. Daarna verbeterde de situatie in de meeste van die landen niet verder en trad er zelfs een verslechtering in. Vooral de sterfte onder mannen ouder dan 15 jaar nam toe. In de Russische Federatie zou de levensverwachting op 15-jarige leeftijd voor mannen tussen 1989 en 1994 gedaald zijn met meer dan 7 jaar (!), de grootste achteruitgang die ooit in vredestijd werd waargenomen. Als belangrijkste oorzaken worden gezien cardiovasculaire aandoeningen en 'externe' factoren (ongelukken), als gevolg van risicogedrag als overmatig drinken en roken. De slechte en uitzichtloze economische en sociale situatie waarin deze landen zich bevonden precies vóór en tijdens de aftakeling van het communistische systeem speelt in dit verband waarschijnlijk een grote rol. Slachtoffers waren vooral ongehuwde mannen met bovendien een laag opleidingsniveau.
|
bron
Tot nu toe zijn er bij mijn weten geen grootse veranderingen bezig in Oost-Duitsland die de bevolking daar meer levenscomfort moeten bieden. Maar ik kan me daarin vergissen, ik volg dat niet zó hard.
lap we zijn weer van 't thema aan het afwijken hé
|