Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Kernoorlog nooit zo dichtbij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=9368)

maddox 17 februari 2004 16:52

Ik weet wel hoe de centrales in Doel beschermd zijn tegen een grote nucleaire ramp indien een full hit van een groot vliegtuig zou plaatsvinden.

De buitenste betonnenschil breekt de klap, de binnenste stalen bescherming zorgt ervoor dat de schade aan de randapperatuur beperkt blijft.

Maar we kunnen ervan uit gaan, indien het een aanslag is, dat deze 2 beschermingen niet voldoende zijn.Maar als er iets misgaat in de centrale ,daan gaan de in "gevaar" zijnde reactoren in Scram, noodstop.De demperstaven worden dan gewoon gelost, en aangezien de zwaartekracht de rest doet, en die niet afgezet kan worden valt de nucleaire reactie gewoon stil.

Het realy worst case scenario is dat de boel niet werkt, en we de halve Schelde erdoor pompen, stevige radioactive vervuiling richting noordzee sturende.
Nog steeds beter dan een half land te moeten onsmetten.
kijk maar in de verzekeringspolissen, daar staat dit in als zijnde uitzondering,bijna geen enkele polis dekt dit, en de staat staat maar garant tot 1 miljard.Electrabel wiggelt zich er onderuit, en de bevolking zit met de gebakken peren.

Suetonius 17 februari 2004 17:10

het meest schrikwekkende zijn de verdwenen Russische mini nukes die zelfs niet gelanceerd moeten worden en die heel makkelijk in een metro of een gebouw te verstoppen zijn en zo een halve stad kunnen platleggen.
Maar goed ook zonde ratoombommen valt er nog heel wat te vrezen.
Volgens mij wordt HET terroristische wapen van deze euuw ziektes en virussen. Een onzichtbare maar uiterst dodelijke killer die veel effectiever is dan alle andere wapens samen.
Verder kunnen er nog bomaanslagen zijn,gif en gasbommen enz enz.....

Een kernoorlog verwacht ik dan weer niet. Het is mogelijk dat 1 land een ekrwapen gebruikt,maar wij zullen sowieso nooit het primaire doelwit zijn :wink: en hierna zal er wsl geen reactie komen met kernwapens dan wel met een onmiddelijke bezetting van het land door VN (of laat ons liever zegge VS)

k9 18 februari 2004 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Alé goed over het eerste zijn we dus eens. Finally!
Ik heb dit gezegt omdat er niemand ooit iets heeft gezegt in de manier van "mensen kijk uit of let op, want er is een grote dreiging dat men elk moment met vliegtuigen in een gebouw gaat vliegen". Is dit wel het geval dan vraag ik mij af wie, misschien dat jij hem weer kent?.

Nee maar er waren wel mensen die ooit dachten van "we moeten die torens stevig genoeg maken er kan wel eens een vliegtuig opoknallen"

Ik vraag me trouwens nog steeds af waarom jij denkt dat bin laden europa zal aanvallen?

JoeQpublic 18 februari 2004 11:56

"vernieuwende / onverwachte" van vliegtuig gebruikt als wapen: de kamikazes uit '40-'45 al vergeten? kerncentrales zijn geen kattenpis, bij bouw en ontwerp werden aardbevingen en andere calamiteiten in overweging genomen.

nucleaire dreiging van "terroristen met die zgn suitcase-nuke" :roll:
een pak beter... nee, minder slecht... dan de voortdurende dreiging van (nog steeds bestaande) intercontinentale raketten met meervoudige kernkoppen als u het mij vraagt, maja, niet iedereen herinnert zich de koude oorlog blijkbaar.

nogmaals, zelfs als die kofferbommen bestaan (heb m'n twijfels, sommige maften dromen blijkbaar over de apocalyps alvorens ze achter de ontwerptafel kruipen) ben ik minder ongerust door eenmalig gebruik door een stel terroristen dan als onderdeel van een gecoördineerde aanval van de volledige toenmalige USSR.

Toegewijde amateurs zorgen misschien voor krantenkoppen, voor het einde van de wereld moet je bij de professionals zijn :(

illwill 18 februari 2004 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:

Alé goed over het eerste zijn we dus eens. Finally!
Ik heb dit gezegt omdat er niemand ooit iets heeft gezegt in de manier van "mensen kijk uit of let op, want er is een grote dreiging dat men elk moment met vliegtuigen in een gebouw gaat vliegen". Is dit wel het geval dan vraag ik mij af wie, misschien dat jij hem weer kent?.

Nee maar er waren wel mensen die ooit dachten van "we moeten die torens stevig genoeg maken er kan wel eens een vliegtuig opoknallen"

Ik vraag me trouwens nog steeds af waarom jij denkt dat bin laden europa zal aanvallen?

Ja deuheu! Waarom denk jij dat er een bumper op een auto zit of een airbag in je stuurtje? Omdat er een ongeluk kan gebeuren ofdat er wel eens een aanslag kan gebeuren op jou met je auto? Met zulke wolkenkrabbers moet je hier rekening mee houden dat er wel eens een vliegtuig kan invliegen per ongeluk maar op een aanslag had men bij de bouw niet gerekend.
Bin laden is een watje dat weet iedereen al wel tegenwoordig, hij weet niet eens hoe hij zijn wapen moest vastnemen. Waarom hij dit zou laten doen is dat de beveiliging in europa veel minder is dan in de US, wat het dus makelijker maakt om eventueel veel slachtoffers te maken. Hij beschouwd iedere bondgenoot van de US als vijandern, en kom nu niet af dat we tegen de US zijn é, Bin laden is tegen de westerse landen. En het maakt Bin laden niet uit welke slachtoffers er vallen als het er maar veel zijn, dat heeft hij toch al bewezen.

k9 18 februari 2004 12:13

Citaat:

Met zulke wolkenkrabbers moet je hier rekening mee houden dat er wel eens een vliegtuig kan invliegen per ongeluk maar op een aanslag had men bij de bouw niet gerekend.

maakt niet uit er was rekening mee gehouden dat het gebeurt door een aanslag op per ongeluk is toch geen verschil?

Wat denk je dat die toren denkt "oei een aanslag ik zal maar omvervallen zeker?"

Bij de bouw is er echter niet rekening gehouden met zo'n grote vleigtuigen en met vliegtuigen met zoveel brandstof. Had het een ongeluk geweest die toren was net zo goed ingestort.

Citaat:

Bin laden is een watje dat weet iedereen al wel tegenwoordig, hij weet niet eens hoe hij zijn wapen moest vastnemen. Waarom hij dit zou laten doen is dat de beveiliging in europa veel minder is dan in de US, wat het dus makelijker maakt om eventueel veel slachtoffers te maken.
Denk je dat hij zelf die bom gaat afleveren of zoiets? Nee voor bin laden is het wel duidelijk dat hij de VS zal treffen.

De VS is trouwens makkelijker te bereiken dan europa, niks is zo makkelijk als over water en de VS heeft heel wat meer watergrenzen dan europa.

filosoof 18 februari 2004 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Suetonius
het meest schrikwekkende zijn de verdwenen Russische mini nukes die zelfs niet gelanceerd moeten worden en die heel makkelijk in een metro of een gebouw te verstoppen zijn en zo een halve stad kunnen platleggen.
Volgens mij wordt HET terroristische wapen van deze euuw ziektes en virussen. Een onzichtbare maar uiterst dodelijke killer die veel effectiever is dan alle andere wapens samen.

Een kernoorlog verwacht ik dan weer niet. Het is mogelijk dat 1 land een ekrwapen gebruikt,maar wij zullen sowieso nooit het primaire doelwit zijn :wink: en hierna zal er wsl geen reactie komen met kernwapens dan wel met een onmiddelijke bezetting van het land door VN (of laat ons liever zegge VS)

Tussen de producten welke de US aan Saddam leverde was er ook het West Nile virus : daarvan is al eens een outbreak geweest in New York, bestreden door wekenlange besproeiing van de stad met helicopters en niemand had een idee waar d�*t van daan kwam. Nu weten we het: gewoon ontsnapt uit een US militair lab...

Iedereen is thans de anthax-scare vergeten: omslagen verstuurd over gans de US (in België was het maar nep, ginds was het echt. Die zijn gestopt toen men het lab gelocaliseerd heeft waar die "strain" ontwikkeld was: daarna niks meer, geen enkele omslag...
die verdwenen russische "mininukes" kan iedereen die de hand kan leggen op nucleair afval thuis zelf fabriceren...

illwill 18 februari 2004 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Suetonius

Tussen de producten welke de US aan Saddam leverde was er ook het West Nile virus : daarvan is al eens een outbreak geweest in New York, bestreden door wekenlange besproeiing van de stad met helicopters en niemand had een idee waar d�*t van daan kwam. Nu weten we het: gewoon ontsnapt uit een US militair lab...

Iedereen is thans de anthax-scare vergeten: omslagen verstuurd over gans de US (in België was het maar nep, ginds was het echt. Die zijn gestopt toen men het lab gelocaliseerd heeft waar die "strain" ontwikkeld was: daarna niks meer, geen enkele omslag...
die verdwenen russische "mininukes" kan iedereen die de hand kan leggen op nucleair afval thuis zelf fabriceren...

LOL thuis zelf fabriceren, laat me niet lachen filo! Het nucleair afval is nu wel ook het hoofdingredient e kerel, tjonge jonge.....
Iedereen kan ook een maandlanding maken indien ze een shuttle hadden zeker.

filosoof 18 februari 2004 13:05

Citaat:

Citaat:

LOL thuis zelf fabriceren, laat me niet lachen filo! Het nucleair afval is nu wel ook het hoofdingredient e kerel, tjonge jonge.....

gewoon even nadenken: gewoon de oklahomabom mengen met nucleair afval en je hebt het al.... meer mpet dat niet zijn: het princiepe van de "vuile bom" is niet de kernexplosie, die is van ondergeschikt belang, maar wél het verspreiden van radioactief materiaal over een redelijk groot perceel, om paniek te creëeren

illwill 18 februari 2004 13:09

Citaat:

Citaat:

gewoon even nadenken: gewoon de oklahomabom mengen met nucleair afval en je hebt het al.... meer mpet dat niet zijn: het princiepe van de "vuile bom" is niet de kernexplosie, die is van ondergeschikt belang, maar wél het verspreiden van radioactief materiaal over een redelijk groot perceel, om paniek te creëeren

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Dat ik daar niet aan gedacht had. Ik zal straks in mijn zomerhuis effe gaan kijken naar een "oklahomabom" (ik dacht er nog wel 1 te hebben liggen) :D , en ik meng het effe met wat nucleair afval wat ik gisteren nog heb weggesmeten in de vuilbak, ik wist nm niet wat ik ermee moest doen.
Jij hebt ze niet meer alle 2 filo! :D :D :D :D

k9 18 februari 2004 13:27

Citaat:

Zijn van compleet andere orde het ene zou honderd duizenden doden het andere honderden . De aanslag met vliegtuigen was dus meer succesvol dan een vuile bom gebruiken.

Of denk je soms dat het zo makkelijk is om kg'sof tonnen van zwaar radioactief materiaal te vinden?

Het zelf maken van een atoombom is al compleet belachelijk .

filosoof 18 februari 2004 13:34

Citaat:

Citaat:

Zijn van compleet andere orde het ene zou honderd duizenden doden het andere honderden . De aanslag met vliegtuigen was dus meer succesvol dan een vuile bom gebruiken.

Of denk je soms dat het zo makkelijk is om kg'sof tonnen van zwaar radioactief materiaal te vinden?

het gaat hier niet over een "atoombom" maar over een gewone explosieve lading die radioactief materiaal verspreid...en d�*t vraagt maar weinig technologie :elke kernreactor produceert genoeg radioactief afval...

JoeQpublic 18 februari 2004 13:52

Citaat:

Citaat:

het princiepe van de "vuile bom" is niet de kernexplosie, die is van ondergeschikt belang, maar wél het verspreiden van radioactief materiaal over een redelijk groot perceel, om paniek te creëeren

Dat ik daar niet aan gedacht had. Ik zal straks in mijn zomerhuis effe gaan kijken naar een "oklahomabom" (ik dacht er nog wel 1 te hebben liggen) :D , en ik meng het effe met wat nucleair afval wat ik gisteren nog heb weggesmeten in de vuilbak, ik wist nm niet wat ik ermee moest doen.

elke mens met wat basis-chemie-kennis of een gezonde nieuwsgierigheid naar vuurwerk weet dat de ingrediënten voor die bom vrij te koop zijn en in zowat 75% van de belgische huisgezinnen aanwezig zijn. Blijkbaar was je te laat of nog te jong om mee te kunnen op "zomerkamp" in La Roche illwill :lol:

nucleair afval: ziekenhuis met röntgenapparaat (of 1 van vele andere burgertoepassingen) is al voldoende, kernreactor is voor niks nodig...

ik denk dat jij ze nooit alle 2 hebt gehad illwill 8)

illwill 18 februari 2004 13:52

Citaat:

Citaat:

het gaat hier niet over een "atoombom" maar over een gewone explosieve lading die radioactief materiaal verspreid...en d�*t vraagt maar weinig technologie :elke kernreactor produceert genoeg radioactief afval...

Geen onzin ik zit hier met de tranen in mijn ogen van't lachen omdat hij het blijft geloven! :D :D :D :D :D :D :D :D
Jij hebt ze echt niet meer allemaal.
Ik wil met jou afspreken dat we morgen samen bij jou thuis zulk bom gaan in mekaar knutselen indien het toch allemaal zo makelijk is.

filosoof 18 februari 2004 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Citaat:

elke mens met wat basis-chemie-kennis of een gezonde nieuwsgierigheid naar vuurwerk weet dat de ingrediënten voor die bom vrij te koop zijn en in zowat 75% van de belgische huisgezinnen aanwezig zijn. Blijkbaar was je te laat of nog te jong om mee te kunnen op "zomerkamp" in La Roche illwill :lol:

nucleair afval: ziekenhuis met röntgenapparaat (of 1 van vele andere burgertoepassingen) is al voldoende, kernreactor is voor niks nodig...

radioactief afval van röntgenapparaten is laag-radioactief Je zou dringend wat moeten bijleren...

illwill 18 februari 2004 14:11

Citaat:

Citaat:

ik heb basischemie gehad en ik weet ook wel dat er sites zijn om bommen te maken met bloem enzo van die dingen maar je gaat me nu toch niet vertellen dat je deze zwaar genoeg kunt maken om een ontploffing te veroorzaken die groot genoeg is om dit radioactief spul genoeg te verspreiden? Of wil je een vrachtwagen bloem en alle andere nodige dingen gaan bestellen, vergeet dit dan niet te laten leveren op de plaats van de ontploffing zelf want je zult er anders niet meer geraken.
Volgens filo is het dus laag radioactief, ik weet het niet, maar ik wil jou met je gereedschapskistje en je basisachtergrond chemie een rontgenapparaat uit elkaar zien halen om het spul eruit te halen, en dan nog zonder dat iemand dit merkt. Veel suc6.

JoeQpublic 18 februari 2004 14:12

Citaat:

radioactief afval van röntgenapparaten is laag-radioactief Je zou dringend wat moeten bijleren...

bwah, als je er vanuit gaat dat terroristen geen lange-afstands-bommenwerper hebben en/of dat een man die in een camionette rondrijdt gekleed in een NBC-pak waarschijnlijk aandacht van politie en anderen trekt en/of dat een zwaar bestraald persoon niet in de ideale situatie is om nog iets gecoördineerds te doen...
laag- of hoog-radiocatief: toegegeven, niet mijne winkel maar m.i. geen van beiden onderdeel van een gezond dieet of leefomgeving :wink:
ach, als je vb genoeg asbest in een bepaalde omgeving kan brengen, liefst lekker fijne deeltjes door een explosie zal 't aantal kankergevallen over 15 jaar bekeken ook hoger dan normaal zijn. Minder spectaculair maar net ietsje minder gevaarlijk.

maar groot gelijk ivm tweede punt. Bevattelijke info ivm hoog en laag radiocatief materiaal wil ik gerust es bekijken, we leven om te leren... zelfs al gaat het maar om het via de beste prijs-kwaliteitsverhouding naar de haaien helpen van de medemens.

JoeQpublic 18 februari 2004 14:25

Citaat:

ik heb basischemie gehad en ik weet ook wel dat er sites zijn om bommen te maken met bloem enzo van die dingen maar je gaat me nu toch niet vertellen dat je deze zwaar genoeg kunt maken om een ontploffing te veroorzaken die groot genoeg is om dit radioactief spul genoeg te verspreiden? Of wil je een vrachtwagen bloem en alle andere nodige dingen gaan bestellen, vergeet dit dan niet te laten leveren op de plaats van de ontploffing zelf want je zult er anders niet meer geraken.
Volgens filo is het dus laag radioactief, ik weet het niet, maar ik wil jou met je gereedschapskistje en je basisachtergrond chemie een rontgenapparaat uit elkaar zien halen om het spul eruit te halen, en dan nog zonder dat iemand dit merkt. Veel suc6.

hey illwill, bloem?
allez, laat ons er (ten onrechte?) vanuit gaan dat dat 1 van ingerediënten zou zijn.
Als ik morgen naar de Colruyt ga en daar 1.5 ton tegelijk koop, ja inderdaad, dan valt het op. Maar stel dat ik in meerdere winkels en in ietsje meer gespreid m'n aankoop doe? of wat als m'n collega/terreurcelbroeder een bakkerij heeft? Lege hangars enzo genoeg te huur of te koop om zonder pottekijkers uw mengwerk te doen.

los van de huis-tuin-en-keukenTNT, kant-en-klare explosieven zijn ook te koop voor burgers, in België is dat nogal streng geregeld, maar in landen met actieve mijnbouw, steengroeves of gewoonweg minder regels lijjkt me het niet onoverkomelijk.

röntgenapparaten idem: redelijk vrij te koop... Maar plenty andere apparaten aanwezig waaraan je radio-actief materiaal kan onttrekken; geen verrijkt uranium ofzo, maar toch ongezond genoeg.

ik wil maar zeggen: je hebt helemaal geen miljarden dollars, een gesmokkeld Sovjet-wapen of een professioneel leger nodig om een samenleving zwaar te verstoren, een gek of idealist met tijd genoeg is vaak al voldoende.

illwill 18 februari 2004 15:52

Citaat:

Citaat:

hey illwill, bloem?
allez, laat ons er (ten onrechte?) vanuit gaan dat dat 1 van ingerediënten zou zijn.
Als ik morgen naar de Colruyt ga en daar 1.5 ton tegelijk koop, ja inderdaad, dan valt het op. Maar stel dat ik in meerdere winkels en in ietsje meer gespreid m'n aankoop doe? of wat als m'n collega/terreurcelbroeder een bakkerij heeft? Lege hangars enzo genoeg te huur of te koop om zonder pottekijkers uw mengwerk te doen.

los van de huis-tuin-en-keukenTNT, kant-en-klare explosieven zijn ook te koop voor burgers, in België is dat nogal streng geregeld, maar in landen met actieve mijnbouw, steengroeves of gewoonweg minder regels lijjkt me het niet onoverkomelijk.

röntgenapparaten idem: redelijk vrij te koop... Maar plenty andere apparaten aanwezig waaraan je radio-actief materiaal kan onttrekken; geen verrijkt uranium ofzo, maar toch ongezond genoeg.

ik wil maar zeggen: je hebt helemaal geen miljarden dollars, een gesmokkeld Sovjet-wapen of een professioneel leger nodig om een samenleving zwaar te verstoren, een gek of idealist met tijd genoeg is vaak al voldoende.

Ik dacht ooit gehoord te hebben dat je met bloem een bom kon maken.
Maar omdat je toch beweert dat het gewone produkten zijn die je in de keuken hebt. Maar goed. Jij weet het dus en jij vind het heel makelijk, geef mij dan maar eens een lijstje hier van hoeveel kg je nodig hebt van alles om een ontploffing te krijgen die groot genoeg is om dit radioactief afval over laten we zeggen 5km te laten versprijden indien je al een magazijn zou hebben in het midden van een drukke stad. Natuurlijk wil ik ook een makelijke uitleg zien hoe jij je basseert om te weten hoe groot de explosie moet zijn en hoe groot hij dus word uiteindelijk.
Ik wil ook een lijst zien van deze allerlei apparaten die jij zou kunnen bestellen (waar?) om er het hoog radio actief spul uit te halen. Je beweert toch dat dit allemaal makelijk is dus ik veronderstel dat je plannen en alles kunt vastkrijgen van deze apparaten om te weten wat je juist zoekt en hoe het eruit te halen om van dit kostenplaatje maar te zwijgen. Het ging en gaat nog altijd over een gewone mens die in zijn keuken dit kon doen hé. Misschien heb je al meettoestellen om te weten hoeveel en hoe radioactief het spul is om te kunnen stellen dat je genoeg van deze prul te hebben...

maddox 18 februari 2004 16:03

Bloem kan ontploffen, poedersuiker ook(en dat is zelfs een bestanddeel van Berges springstof, een leuk explosiefje uit het verzet tijdens WO II)

Alle stof dat fijn genoeg is kan ontploffen. Dat noemt men een stofexplosie. Wel moeilijk om het op commando te laten gebeuren.Alhoewel de Daisy cutter en de MOAB er een variante op zijn.

Iets laten ontploffen. ik ken meer dan genoeg spullen waarmee ik het zou kunnen doen.(PM voor meer info)

Radioactieve rommel. Wat dacht je van branddetectoren.Americanium 241 is daar een leuk deel in.De kousjes van de gaslampen, Thorium 232 alsjeblief.

Nog een leuke bron van radioactive rommel, Ebay.

Dus ja, een gek(zoals ik) kan mits wat tijd, en wat investering die de normale draagkracht van een burger niet te boven gaat een serieuze angstpsychose veroorzaken.

De goedkoopste manier. leg 1 LSD dosis op de vloer in de watertoren, waarvan je de sloten hebt opengebroken.Bel effe de krant.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be