thePiano |
18 februari 2004 19:38 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Kort gezegd: racisme is niet relevant en hooguit een waanvoorstelling van een aantal mensen die nog steeds menen dat er aparte rassen bestaan met verschillende begaafdheden en intelligentie. Die stelling is al duizenden keren onderuit gehaald.
|
Dit is onzin natuurlijk en contra-productief.
Er bestaan wel degelijk verschillende homo sapiens rassen, ten gevolge van duizenden jaren evolutie en relatieve isolatie. En die verschillende types hebben verschillen in huidpigment, haarkleur, lichaamsbouw, uithouding, intelligentie, enz. Deze verschillen zijn klein, maar ze bestaan.
Evenzo is het onzinnig te ontkennen dat mensen een biologische reflex hebben die ze waarschuwen voor "gevaar" bij het zien van een vreemdeling.
Het punt is eerder wat we doen met die reflex, en hoe relevant we die raciale verschillen maken. Dus in welke mate we ons "dier zijn" achter ons laten. Dit is evenzeer een teken van beschaving als het vreedzaam met elkaar omgaan (geen hersenen inslaan en zo), goed fatsoen en solidariteit vertonen, etc.
Het ontkennen vanwaar we komen, werkt hierin contraproductief.
|
Ik ga even terug in de tijd. Ook de nazi's deelden jouw idee, maar spoedig deed zich een 'probleem' voor, met name dat van de ' mishling', de ' bastaarden'.
De halve tijd tijdens de beruchte Wannsee conferentie van 20 januari 1942, waar onder meer de organisatorische besprekingen plaatsvonden om de Endlösung van de joden te regelen, ging over dat probleem van de mishlingen.
Gemengde rassen dus. Joden die met Duitsers waren gehuwd, soms drie vier generaties terug. Wat moesten ze daar nu mee aanvangen en hoe konden ze die ontdekken? Bij bloedstalen genomen in het zuiden van Duitsland bij Joden, bleek dat haast hetzelfde bloed te zijn als de Duitsers in het noorden van het land. Een probleem! (voor de Judenfängers toch).
Terug naar het heden. Zowel de Turkse als de Marokkaanse gemeenschap vierden hun 40-jarige aanwezigheid in ons land. Velen onder hen, de nieuwe generaties terug, huwen met Belgische autochtone partners en krijgen er kinderen mee. Sinds 1974 zijn ongeveer 650.000 vreemdelingen genaturaliseerd. Eén op vijf huwelijken die in 2002 werden afgesloten waren dat tussen een Belg en niet-Belg. In België leven naast Marokkanen en Turken (die slechts 1/5 de van de nieuwkomers uitmaken) nog 150 andere verschillende nationaliteiten, afkomstig uit de vijf continenten. 1.5 miljoen allochtonen wonen in ons land. Ik ben zelf ook met een Oost-Europese gehuwd en zo ken ik er dozijnen in ons geval.
De wereld draait verder en liefde of de zucht naar een relatie maakt niet noodzakelijk een onderscheid tussen de rassen. Integendeel, de verschillen verdwijnen snel en een nieuw Europees (Wereld-)'ras' komt te voorschijn. Kijk maar naar Amerika, Canada, Nieuw Zeeland en Australië hoe die vermenging zich doorzet.
Zoals ik al eerder zei: in het midden van de jungle van Brazilië kan je waarschijnlijk nog een 'zuiver ras' vinden. Stuur me een mailtje wanneer je ze gevonden hebt.
|