Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   OPINIE. Lolita's aan de pil (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95536)

Rudy 28 september 2007 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 2962514)
Een kind van 10 gaat of beter gezegd laat je niet van bil gaan nietwaar.
In dat geval zal dat wel iets medisch zijn ..anders dan seks.
Ik vind dat dokters daar meer wijsheid in hebben dan wij zelf.

Ben je daarvan overtuigd ? Ik niet. Dokters zijn op dat vlak niet meer dan moralistische plaatsvervangers. Voor alle duidelijkheid: ik heb het nog niet over moraalridders.

Rudy 28 september 2007 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2962531)
En ... hoe zou het met de papa van het kindje zijn? Wordt blijkbaar nogal eens vergeten. Zou hij nu alimentatie of zoiets moeten betalen. Zou hij bezoekrecht hebben om de zoveel tijd? Of is men gewoon vergeten dat die kleine nu een papa heeft.

Zien die kleintjes echt op naar hun papa ? Ah, andere discussie.

Jazeker 28 september 2007 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2962244)
Laten we doen alsof dat zo is!
Dan kunnen we normen en waarden verkopen aan de mensen!

Bhairav,

Je "posts" beginnen al even eentonig en vervelend te worden als een zondagse mis.

Bhairav 28 september 2007 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2963723)
Bhairav,

Je "posts" beginnen al even eentonig en vervelend te worden als een zondagse mis.

Die van u waren dat allang.

the outlaw torn 28 september 2007 20:20

Ik vind de pil voorschrijven aan 10-jarigen een goeie zaak, een goeie methode om een evolutie die niet tegen te houden is, toch een "goede" wending te geven.

De evolutie is ten zeerste te betreuren, mr tegenhouden is utopie en bijgevolg onmogelijk.

ik vraag me echter wel af welke lichamelijke gevolgen het zo vroeg voorschrijven van de pil kan hebben.

gezond kan dit toch niet zijn ? mr ja, roken is ook nt gezond, en het gebeurd ook e

Rudy 28 september 2007 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn (Bericht 2963728)
Ik vind de pil voorschrijven aan 10-jarigen een goeie zaak, een goeie methode om een evolutie die niet tegen te houden is, toch een "goede" wending te geven.

De evolutie is ten zeerste te betreuren, mr tegenhouden is utopie en bijgevolg onmogelijk.

ik vraag me echter wel af welke lichamelijke gevolgen het zo vroeg voorschrijven van de pil kan hebben.

gezond kan dit toch niet zijn ? mr ja, roken is ook nt gezond, en het gebeurd ook e

Naar mijn gevoel heb je geen kinderen.

Herr Oberst 28 september 2007 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 2962399)
Zonder 'de conservatief' te willen uithangen stel ik mij in het artikel toch wel bedenkingen bij de volgende alinea, vooral bij die tanga stel ik mij luidop de vraag: laten die ouders dat dan zomaar toe?:

'Vanaf 13, 14 en zeker 15 jaar wordt het een heel ander verhaal. De jongste twee jaar is het pilgebruik daar wél gestegen. Ja, meisjes van die leeftijd zijn nu veel vroeger rijp en wereldwijs dan pakweg twintig jaar geleden. Dat zie je met de hele kinder- en puber-tijd gebeuren: alles schuift op, naar beneden. Een gsm vanaf zes jaar, een eerste fuif voor je tiende verjaardag, en op je twaalfde al naar Werchter. Speelgoed verkoopt nog tot de leeftijd van een jaar of acht. Daarna krijgen jonge lolita's liever een tanga of nagellak voor hun verjaardag.'

Geen denken aan dat - indien ik ooit een dochter zou hebben - ik mijn kind op pakweg 8 of 10 - jarige leeftijd zou toelaten om met te uitdagende of provocerende 'sexy' kledij, zoals strings en tanga's, rond te lopen. Met alle respect, maar in het straatbeeld zie je hoe langer hoe meer zeer jonge meisjes rondlopen, die zo ordinair zijn aangekleed - helaas vaak met toestemming en zelfs aanmoediging van de ouders - dat het wel lijkt of ze 'den boulevard' gaan doen. Overlaast zag ik nog een jong meisje in een spannend t-shirtje (duidelijk een kindermaat dus) met daarop het opschrift 'take me' ... Ja, waar ben je als verantwoorde ouder dan mee bezig als je zulke zaken toelaat ! Gewoon degoutant. Ook als jeugdleider merk ik dat meisjes zowel qua kleding als mentaliteit zich op zulke leeftijd vaak veel te 'huwbaar' voordoen. Dit hoort misschien bij het ontwikkelingsproces, maar het is aan de ouders / naaste omgeving de taak om dit te kaderen of hier de juiste grenzen aan te stellen. Laat kinderen nog zoveel mogelijk kind zijn, in een genegen en een beetje beschermende omgeving en probeer zaken die atypisch zouden moeten zijn voor hun leeftijdscategorie zoveel mogelijk te kaderen naar hun leeftijd toe.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat kinderen - ondanks een degelijke opvoeding - op bijvoorbeeld seksueel vlak weleens vergaand durven te experimenteren. Hopelijk blijft het geval van de 10-jarige moeder in Charleroi een losstaand feit en wordt het geen precedent voor vele meer van zulke hachelijke situaties.

U hoeft zich niet te schamen indien u conservatief bent. Gezien de huidige omstandigheden, waarvan u goede voorbeelden geeft, vind ik het een eer om als conservatief beschouwd te worden.

the outlaw torn 28 september 2007 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2963736)
Naar mijn gevoel heb je geen kinderen.

die heb ik idd niet. alles op zijn tijd, niet waar ?

forumspook 28 september 2007 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2962531)
En ... hoe zou het met de papa van het kindje zijn? Wordt blijkbaar nogal eens vergeten. Zou hij nu alimentatie of zoiets moeten betalen. Zou hij bezoekrecht hebben om de zoveel tijd? Of is men gewoon vergeten dat die kleine nu een papa heeft.

Als die zelf minderjarig is, is hij niet verantwoordelijk zeker? Zoals voor misdaden...Of moeten zijn ouders dan onderhoudsgeld betalen? Hoe zit dat?

Nynorsk 29 september 2007 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laya (Bericht 2962747)
Toch iemand die eraan denkt. :roll:
Onze huisdokter schreef me méér dan 20 jaar geleden, toen ik 12 was, reeds 'de pil' voor omdat ik regelmatig enkele dagen niet naar school kon gaan wegens extreem pijnlijke en onregelmatige maandstonden en ik was zeker niet de eerste of enige. Niks nieuws dus.

onregelmatige maandstonden en acné waren voor mij de belangrijkste redenen om vroeg met de pil te beginnen. Mijn maandstonden kwamen zo onregelmatig dat ik soms 4 weken met maandverband of tampon kon rondlopen voor het eindelijk 'kwam', en dat lichaamsdeel daar vindt dat eigenlijk niet zo fijn.

Boadicea 29 september 2007 01:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2962704)
Ik ben sowieso geen voorstander van de pil en al helemaal niet op zo'n jonge leeftijd. Niet omdat ik vind dat seks onaanvaardbaar is op jonge leeftijd, maar wel omdat - zeker langdurig - gebruik van de pil niet gezond is voor vrouwen (laat staan dat de effecten van het gebruik in de pubertijd al voldoende bekend zijn), omdat de pil niet beschermd tegen geslachtsziekten én omdat restanten van de pil via de urine in ons oppervlaktewater terechtkomen met alle gevolgen vandien (voor de fauna en de mens zelf via drinkwater).

Klopt en het kan nog belangrijke efffecten hebben op het lichaam, die niet te onderschatten zijn. Bij sommige meisjes leidt dit bijvoorbeeld tot zulke cupmaat dat ze later een borstverkleining moeten ondergaan.
Het veroorzaakt ook vervrouwelijking en ... onvruchtbaarheid bij mannen. Dus ik ga er van uit dat het niet gezond kan zijn dat een gezonde vrouw elke dag een medicijn inneemt.

Boadicea 29 september 2007 02:00

Wel, ik heb eerlijk ingevuld dat ik het niet weet. Probleem is dat ik me inderdaad vragen stel of de pil wel gezond is en zeker op die leeftijd. Daarnaast geloof ik niet dat het doorsnee 10 jarig meisje al op "jacht" gaat. Er bestaan inderdaad vroegrijpe types en we moeten daar rekening mee houden, maar we mogen er geen regel van maken. Persoonlijk ga ik er van uit dat ieder voor zich moet beslissen wat hij of zij correct vind.

Rudy 29 september 2007 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 2964182)
Wel, ik heb eerlijk ingevuld dat ik het niet weet. Probleem is dat ik me inderdaad vragen stel of de pil wel gezond is en zeker op die leeftijd. Daarnaast geloof ik niet dat het doorsnee 10 jarig meisje al op "jacht" gaat. Er bestaan inderdaad vroegrijpe types en we moeten daar rekening mee houden, maar we mogen er geen regel van maken. Persoonlijk ga ik er van uit dat ieder voor zich moet beslissen wat hij of zij correct vind.

Zelfs als ouder van zo'n vroegrijp type, dan stel ik mij toch nog de vraag of je dat kind zomaar de pil kan laten voorschrijven, ook al wil dat kind het zelf. Persoonlijk vind ik dat een kind van 10 nog niet met iemand onder de lakens moet kruipen, en ik vind mijzelf zeker niet conservatief of ouderwets.

Edina 29 september 2007 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2964314)
Zelfs als ouder van zo'n vroegrijp type, dan stel ik mij toch nog de vraag of je dat kind zomaar de pil kan laten voorschrijven, ook al wil dat kind het zelf. Persoonlijk vind ik dat een kind van 10 nog niet met iemand onder de lakens moet kruipen, en ik vind mijzelf zeker niet conservatief of ouderwets.

Het is natuurlijk niet omdat je vindt dat het niet moet gebeuren, dat het daarom ook niet zal gebeuren...

Bhairav 29 september 2007 09:15

Rudy's charismatisch gezag voorkomt dat.

Edina 29 september 2007 09:16

Maar ik blijf het voorschrijven van de pil aan zeer jonge meisjes een slecht idee vinden. Tegenwoordig wijst men men bij zowat alles op de gevaren en risico's, maar de pil lijkt daar immuun voor. Onterecht!

Bhairav 29 september 2007 09:17

Laten we er gewoon scheermesjes insteken.

Edina 29 september 2007 09:18

Leer ze op tijd hoe een condoom correct gebruikt moet worden. Dat beschermt hen tegen meer dan alleen zwangerschap. En heeft in ieder geval geen schadelijke gevolgen.

Rudy 29 september 2007 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2964319)
Het is natuurlijk niet omdat je vindt dat het niet moet gebeuren, dat het daarom ook niet zal gebeuren...

Uiteraard. Maar voorschrijven is toestemmen.

Edina 29 september 2007 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 2964341)
Uiteraard. Maar voorschrijven is toestemmen.

Dat vind ik toch een bizarre redenering. Vind je dat ook mbt het uitleggen hoe een condoom werkt (en eventueel zelfs condooms ter beschikking stellen)?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be