Groentje-18 |
14 oktober 2007 14:40 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
(Bericht 2996785)
dat bewijst nog maar eens dat 'nursing' het enige is dat een hechte, liefdevolle band schept, en dat biologische afstamming geen énkele emotionele/gevoelsmatige connectie tot gevolg heeft.
wie u liefdevol en zorgzaam opvoedt, dat zijn uw échte ouders. zo ervaren ook vele adoptiekinderen. heel begrijpelijk.
|
Ja, dat is zo.
Maar de gehechtheid begint pas echt tot stand te komen rond acht maanden.
De reden waarom de ouders het kind nu houden, is denk ik vooral omdat ze enerzijds een traumatische ervaring op zulke jonge leeftijd bij het kind willen vermijden door een, hoe zacht ze de overgang ook probren te maken, toch abrupte wissel van omgeving die een baby onmogelijk vatten kan. En dit kan permanente gevolgen op de ontwikkeling achterlaten. (Anderzijds gebeurt dit ook bij bv. kinderen die bij adoptie van een weeshuis naar hun nieuwe familie gaan.)
Maar ik denk ook omdat ze zelf het gevoel zullen hebben dat hun biologisch kind een vreemd kind is dat ze niet of nauwelijks kennen. En het kind waarvoor ze al die maanden gezorgd hebben en de warmte gaven alsof het hun eigen kind was, zullen ze moeten afstaan en dus missen.
Het is een begrijpelijke keuze en het is heel goed dat deze gezinnen samen tot dit 'compromis' (want ze gaan proberen zoveel mogelijk samen te doen) zijn kunnen komen, maar ik vraag me af of men wel genoeg heeft stilgestaan bij latere implicaties die dit kan hebben.
Wat als de opvoedingsstijlen van beide ouders toch heel anders blijken te zijn en bv. paar x vindt slaan de aangewezen manier om het kind iets bij te leren? Zal het andere paar zomaar pikken dat hun biologische kind wordt geslaan? Wat als één van de kinderen iets overkomt? Wat met de verschillen in studieprestaties? Wat als het één kind een heel moeilijk karakter/gedragsproblemen blijkt te hebben en het andere niet? Wat als de ouders sterk verschillen in sociale klassen zoals hier al werd gezegd? Wat met erfenisrechten later? Hoe vertel je dat de kinderen later? Hoe gaan ze daarop reageren en wat als ééntje terug naar zijn natuurlijke ouders wil (of beiden)? ... Ik weet het niet. Ik heb het gevoel dat ze met deze keuze later in een nog ingewikkelder parket kunnen komen dan het nu al is.
Ondanks mijn argumenten weet ik niet of ik zelf deze keuze (voor een wissel) had kunnen maken. Als ik eraan denk krijg ik al kippenvel. Het is en blijft hartverscheurend.
|