Geert C |
26 december 2007 17:48 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
(Bericht 3171925)
Ze zouden inderdaad beter naar België kijken, wat dat betreft. :-)
Al lijkt het mij van het uiterste belang niet te veel te wijzigen in het huidige staatsbestel, een plotse overgang naar een republiek kan de bolsjewieken alleen maar versterken - terwijl een stabiele constitutionele monarchie (olv de huidige kroonprins, why not - de huidige koning heeft inderdaad heel wat moreel gezag verkwanseld) die net op afstand kan houden.
|
Inderdaad, maar de huidige Kroonprins is volgens mij ook niet geschikt. De huidige Kroonprins, prins Paras, is de prins die bij de schietpartij in 2001 het leven van drie mensen, waaronder twee kinderen, gered heeft, maar ook hij is geen onbesproken figuur. Een paar maanden terug riep de Eerste Minister van Nepal de Koning en de Kroonprins op om af te treden ten voordele van de zoon van de Kroonprins, prins Hridayendra, nadat daarover al enkele maanden gespeculeerd werd. Prins Hridayendra is nu 5 jaar oud en zou dus met een schone lei kunnen beginnen. Dat lijkt me het enige mogelijke scenario waarbij de monarchie zou kunnen blijven bestaan. Misschien dat nu er een overeenkomst is waarbij de monarchie zou worden afgeschaft, de Koning en de Kroonprins alsnog aftreden. In dat scenario, kan de monarchie misschien toch blijven bestaan.
In tegenstelling tot wat vele republikeinen denken is de republiek geen standaardoplossing voor alle situaties. Als we de situatie in Nepal praktisch bekijken dan zou een republiek inderdaad voor instabiliteit zorgen. Als de Maoïsten de president leveren, komen de andere partijen in opstand en wordt de burgeroorlog voortgezet. Komt iemand van een andere partij aan de macht, dan komen de Maoïsten weer in opstand en wordt de burgeroorlog ook voortgezet. Bij het laatste scenario kan de president zelfs de andere partijen tegen zich in het harnas jagen. Een symboolfiguur verheven boven politiek en partijen lijkt dus de beste oplossing, maar niet met de huidige Koning.
|