Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Naar een koninklijke waarheidscommissie over de Vlaamse kwestie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99994)

Jong N-VA'er 26 december 2007 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3170804)
Deze merkwaardige passage uit de kerstboodschap van Albert II kan op weinig anders slaan dan op de historische achteruitstelling van Vlaanderen door de Belgische staat.

Als dat zo is, dan is deze koninklijke bekentenis, hoe klein ook, van historisch belang. Het betekent dat de hoogste top van de Belgische bourgeoisie deze zomer ingezien heeft dat ze niet meer terug kan, dat ze Vlaanderen niet langer onder controle kan houden, en dat er een kans is dat ze haar kar aan het keren is.

Dit alles is te danken aan het kartel, aan Yves Leterme en aan Bart De Wever, en aan de rustige vastberadenheid van de Vlaamse publieke opinie natuurlijk.

Deze tendens moet tenzeerste aangemoedigd worden. De koning kan zich niet beperken tot deze miniscule, op diverse wijzen te interpreteren vingerwijzing. Hij moet zich verder in dit spoor engageren en het tenvolle uitdiepen.

België moet Vlaanderen recht doen, en dat op de eerste plaats door zijn fout verleden in al zijn details op tafel te gooien. De kolonisatie van Vlaanderen door de Brusselse bourgeoisie, het staatsracisme tegen de Vlamingen, de poging tot culturele genocide en de uitschakeling van de democratie moeten erkend en gedocumenteerd worden.

De "vorm van verzoening" waar de koning uitdrukkelijk voor pleit vraagt een soort van waarheidscommissie, die dit alles onderzoekt, documenteert en op een officiële wijze erkent en vastlegt.

Het tij is werkelijk aan het keren in dit land.

Zoals men in het Angelsaksisch zegt: too little, too late!

Jong N-VA'er 26 december 2007 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3170948)
Het kartel heeft het goed gedaan tot Verhofstadt door Albert opgedragen werd puin te ruimen. Hoe stevig is dat kartel nu nog?
Allemaal veronderstellingen. Met pasen zien we wel.

Zoals ik al zei: de basis gaat de strijd aan met het ACW nu. Ik zou zeggen: wie kan, zeg uw lidmaatschap bij het ACV en de CM op en ga elders onderdak kiezen. Zo zal de macht van het ACW gaan tanen, want ja: minder leden, minder te zeggen. Dit geldt ook voor het ABVV en de SoM: leave it.

Kortaf 26 december 2007 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 3171442)
Zoals men in het Angelsaksisch zegt: too little, too late!

Akkoord. En toch is het levensbelangrijk voor alle spelers.

Jantje 26 december 2007 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 3171406)
Niet het koningshuis. enkel ons geld!

Nee, want zelfs zonder de transferts zal men proberen om Belgie staande te houden en dit kan enkel met het koningshuis.

Jantje 26 december 2007 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 3171411)
In La Libre Belgique, stelt de verfranskiljonste Vlaming Laporte het zo :

... de staatsdicriminatie van de Vlamingen wordt geridiculiseerd met het woord 'minorisations'

om de Vlamingen vervolgens duidelijk te maken dat de cultuur van het Franstalige Herrenvolk, la francophonie, in dit land altijd de plak zal blijven zwaaien en dat rechtmatige Vlaamse eisen gedemoniseerd zullen blijven als imperialisme

De Franstalige kunnen beter wat op hun woorden gaan letten, want de kerstreden van de koning zouwel eens de aanzet van een burgeropstand kunnen zijn.

HAMC 26 december 2007 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3171464)
Nee, want zelfs zonder de transferts zal men proberen om Belgie staande te houden en dit kan enkel met het koningshuis.

Daar vergist u zich volgens mij, geen transfairs meer en de Walen blazen Belgie direct op.

largo_w 26 december 2007 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3171464)

België heeft het koningshuis niet nodig... Ze zijn gewoon een symbolische meerwaarde aan ons land!

largo_w 26 december 2007 12:05

onrechtvaardigheden
<->
achteruitstelling

iemand?... Iemand?... ;-)

stab 26 december 2007 12:05

Citaat:

Als dat zo is, dan is deze koninklijke bekentenis, hoe klein ook, van historisch belang. Het betekent dat de hoogste top van de Belgische bourgeoisie deze zomer ingezien heeft dat ze niet meer terug kan, dat ze Vlaanderen niet langer onder controle kan houden, en dat er een kans is dat ze haar kar aan het keren is.
Ik kan het niet bewijzen, maar ook Boudewijn heeft volgens mij dergelijke uitspraken gedaan waarin verwezen werd naar de taalkundige achteruitstelling vd Vlamingen.
Niet minder of meer dan goedkope sussende rhetoriek in de zin van 'wij weten dat jullie in het verleden onrecht werd aangedaan' daar onder te verstaan 'maar dat is voorbij'.

Kortaf 26 december 2007 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3171469)
De Franstalige kunnen beter wat op hun woorden gaan letten, want de kerstreden van de koning zouwel eens de aanzet van een burgeropstand kunnen zijn.

Die opstand is al sluimerend bezig sinds begin jaren 90, hé.

Kortaf 26 december 2007 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 3171480)
Ik kan het niet bewijzen, maar ook Boudewijn heeft volgens mij dergelijke uitspraken gedaan waarin verwezen werd naar de taalkundige achteruitstelling vd Vlamingen.
Niet minder of meer dan goedkope sussende rhetoriek in de zin van 'wij weten dat jullie in het verleden onrecht werd aangedaan' daar onder te verstaan 'maar dat is voorbij'.

Wel we zijn nu 30 jaar later, en de kaarten liggen heel anders. Het wordt tijd voor Albert om nagels met koppen te slaan.

Jong N-VA'er 26 december 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171487)
Wel we zijn nu 30 jaar later, en de kaarten liggen heel anders. Het wordt tijd voor Albert om nagels met koppen te slaan.

Hoe dan ook: Monarchie rijmt niet op democratie.

Kortaf 26 december 2007 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 3171501)
Hoe dan ook: Monarchie rijmt niet op democratie.

Niet zo stroef! De monarchie is een instrument als een ander.

stab 26 december 2007 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171487)

Jij had het over een koninklijke bekentenis van historisch belang. Ik wees er op dat dit helemaal niets nieuws is, maar gewoon rhetorische truut om ons braaf te houden , om ons te verzoenen met de huidige situatie.

Kortaf 26 december 2007 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 3171522)
Jij had het over een koninklijke bekentenis van historisch belang. Ik wees er op dat dit helemaal niets nieuws is, maar gewoon rhetorische truut om ons braaf te houden , om ons te verzoenen met de huidige situatie.

Daarom drong ik in de openingspost aan op verdere explicitering en uitdieping van deze piste.

stab 26 december 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3170804)
Het tij is werkelijk aan het keren in dit land.

http://www.mwscomp.com/movies/grail/grail-04.htm
Sorry.

Jong N-VA'er 26 december 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3171514)
Niet zo stroef! De monarchie is een instrument als een ander.

Daar ben ik het niet mee eens. De monarchie is niet verkozen. Het staatshoofdschap komt voort uit geboorte. Uitverkorenen bestaan niet. Een president wordt wel verkozen. Bijgevolg is dat legitiem.

Kortaf 26 december 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 3171531)
Daar ben ik het niet mee eens. De monarchie is niet verkozen. Het staatshoofdschap komt voort uit geboorte. Uitverkorenen bestaan niet. Een president wordt wel verkozen. Bijgevolg is dat legitiem.

In de strijd voor een door de Vlaamse meerderheid geregeerd België, kan alles dat zich ertoe leent een instrument zijn. Ook de monarchie, als ze begrijpt waar haar belang ligt.

Fieseler 26 december 2007 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf (Bericht 3170815)
Wij zitten op de goeie weg, en het interessante is dat de toekomst uitsluitend van ons afhangt. Dat heeft de koning imho begrepen. Het enige wat we moeten doen is rustig, beslist en geduldig op dezelfde weg blijven voortgaan.

Kortaf wiens visie en doorzicht ik doorgaans zeer op prijs stel is hier volgens mij het slachtoffer van een milde vorm van Stockholm-syndroom.

Kortaf 26 december 2007 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 3171579)
Kortaf wiens visie en doorzicht ik doorgaans zeer op prijs stel is hier volgens mij het slachtoffer van een milde vorm van Stockholm-syndroom.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt. Maar welk onderdeel van het betreffende citaat is volgens jou onjuist?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be