![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=22uET0PlwoI Totaal iets onschuldigs toen natuurlijk maar jaren later heb ik wel gezien dat het niet zo onschuldig was. |
Citaat:
Verder kan het mij geen zak schelen of die mensen nu met elkaar trouwen of niet, besef ik dat dit vrij onrealistisch is en ben ik volbloed republikein. Citaat:
|
Citaat:
EDIT: Maar dan op grammaticaal correcte wijze ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Een Republiek! Zoals ze in het engels zeggen ´over my dead body´! Als ik moet kiezen tussen het opgeven van onze monarchie (op dit moment onder Beatrix of straks onder Willem-Alexander) of hereniging met Vlaanderen dan kies ik toch echt voor een Nederland zoals het nu is, met Bea en Willem en zonder Zuidelijke Nederlanden!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Overigens ben ik geen tegenstander van een Heel-Nederland, alleen denk ik dat dat een utopie is: Wallonie zal nooit deel gaan uitmaken van een staat waar 80% Nederlands spreekt en Zuid-Vlaanderen is definitief verloren.
|
Het probleem zal hem niet liggen in het feit dat de meerderheid Nederlands spreekt, maar ik denk eerder in de anti-nederlandse imborst van de Waal. Wallonië kan alleen maar profijt hebben van een unie met Vlaanderen en Nederland. Twee megarijke staten die, als ze het goed aanpakken, de Waalse economie binnen de korste keren gelijk hebben getrokken. Het gebied beschikt volgens mij over een ongelofelijk economisch potentieel dat gewoon blijft liggen of niet voldoende wordt geëxploiteerd.
|
Heel-Nederland
Citaat:
Heb de laatste dagen heel nuchtere taal gehoord aan Waalse zijde, wellicht wel overstemd door wallingantisch gebrul, de keuze bij de Walen lijkt niet te vallen op de Fransen, maar nog minder bij de brusseleirs. Voor de Vlamingen dient er op gelet vooral nuchter te blijven, niet op te gaan in provocatie (ook in Vlaanderen bij de Gentenaars die mij doen denken aan de Generale Catholique van toendertijd of de fameuze Flandre Liberale), mar er moet gestadig verder gewerkt worden aan onze onafhankelijkheid en onze betrekkingen met onze buren, voor regeling van het verleden met die tenzuiden , maar voor de toekomst met het noorden. Uw oordeel over Zuid-Vlaanderen is thans met reden pessimistisch, maar daar ligt ook een toekomst verborgen. Mijn leeftijd is te ver gevorderd, maar ik hoop dat onze jeugd het mag beleven. Luke |
Citaat:
|
Voor altijd...nou dat hoeft niet, maar zolang ik leef en Trix en Alex doen het goed..laat ze dan maar lekker zitten. En ga in alvast maar bidden voor een republiek. Waarschijnlijk mogen we dan gauw onze eigen Bush en Chirac huldigen. De kans is voorlopig nog klein dat we achter de rest van de kudde aanrennen om een republiek te vormen. En al zouden we een republiek worden, dan kun je er vanuit gaan dat de Oranjes altijd een hele dikke vinger in de pap zullen hebben. Ze zijn eigenlijk te vergelijken met de Kennedy's in Amerika...alleen de familienaam opent al alle deuren!
|
Koningshuis is leuk, maar Nederland heeft het niet nodig om het goed te doen. Kijk maar naar de Gouden Eeuw, toen Nederland een republiek was. Poppenkast is natuurlijk altijd een emotioneel argument, er zijn geen rationele argumenten om het Koningshuis te behouden. Het ligt er maar net aan wat je belangrijker vind. Volgens mij interesseert het de meeste Nederlanders niet echt...
|
Citaat:
Dus het gaat helemaal niet over schaalvoordelen die het leven van de mensen zouden moeten verbeteren. Een sterkere economie door de grote havens te laten samenwerken, de positie van Nederlands in Europa,... Dingen die ontegensprekelijk voordelen bieden voor de man in de straat. Neen, dat moet allemaal wijken voor iets onbelangrijks als een staatshoofd. Sorry, maar dan gaat het verhaaltje over een "gedeelde toekomstvisie" er bij mij niet in. Dan verraad je dat je Nederland gewoon Nederland wil laten blijven, alleen een stukje groter. Imperialisme dus. |
Citaat:
|
Dat ben ik met je eens! De macht ligt bij de door onze inwoners gekozen volksvertegenwoordigers die onze belangen beschermen en verwoorden in wetten en regels. De monarch is voornamelijk een symbool van Nationale Eenheid. Maar ik heb ook een echt grote mond. Mocht Nederland een republiek worden dan maken wij Bea wel Hertogin van Brabant :) Ik ben ervan overtuigd dat inwoners van Nederland en Vlaanderen in de toekomst meer en meer samen zullen optrekken in het Verenigd Europa en in de wereld. En eigenlijk als je er goed over nadenkt zijn we al aardig op weg. Intensieve samenwerking op alle terreinen is reeds gerealiseerd. Hoe we onze beestjes ook noemen, we leven nu eenmaal met elkaar. We moeten elkaar niet betwisten of bestrijden, maar juist (onder)steunen om het best mogelijke resultaat te realiseren. Ik bespeur (en helaas ben ik geneigd om soms ook daaraan mee te doen) dat er een rivaliteit bestaat die ongezonde vormen aan kan nemen. Volgens sommigen zijn we in 178 jaar uit elkaar gegroeid. Volgens mij zijn wij altijd al een Volk van Volkjes geweest en nooit een echte eenheidsworst. Dus laten we er aan werken om weer naar elkaar toe te groeien. Want als Nederlanders en Vlamingen al niet eens samen kunnen, hoe moet dat dan met een Verenigd Europa?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be