Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Prijsstijgingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=103678)

Nynorsk 2 juni 2008 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3467962)
Tuurlijk, mag ik dat ook nog?

Dat stel jij, maar daar heb je geen aanknopingspunt voor.
Lees anders nog eens wat er staat; ik geef letterlijk aan dat wat de werknemer als aanvaardbaar beschouwd, zijn zaak is. Nergens staat daar dat deze met om het even wat akkoord moet gaan.

Nee, dat hoeft niet; zijn loon is een gegeven dat los staat van andere lonen en van toplonen.
De werknemer moet dat loon ok vinden voor hetgeen hij ervoor moet doen; al de rest is poespas...

Gelijkwaardigheid betekent geen gelijke/vergelijkbare lonen.

De extraatjes en de uitspajes zijn geen verplichting noch een noodzaak.
Los daarvan kost een kind laten studeren geld ja; als daar geen één opofferng tegenover kan staan van de ouders, dan is het opnieuw hun fout, niet die van de maatschappij.

Een PS3 of merkkledij zijn overbodig en geven 0,0 voorsprong; Als je daarmee je punt wil gaan bewijzen, dan is het desastreus gesteld met jouw inhoudelijk betoog.

Bullshit; zelfmotivatie en een wil om te slagen, d�*t heb je nodig. Geen schrik hebben ommte werken, d�*t heb je nodig...

Bullshit; goedkope excuses die iemmand die er niet gekomen is aanhaalt, om zijn eigen gebrekkige acties te verdoezelen. Het is niet omdat de gebraden kippen je niet in de mond komen vliegen, dat het allemaal één uitverkochte boel is.

Mijn moeder was een alleenstaande agente die twee zonen de mogelijkheid heeft gegeven verder te studeren, en ik sta na 3 jaar hard werken verder dan de grote klagers hier ooit zullen staan in hun carrière, en dat zonder enige push of enige connecties. Alle gewaardeerde carrièremensen in mijn omgeving, zitten in hetzelfde schuitje; de pistonés, zitten allemaal op een zijspoor.
Allemaal excuses dus...

check, het was zelfs erger dan dat

Check; dat kies je zelf of je daar op ingaat of niet.

Again, check; wat willje gaan bewijzen?

Pech voor hen; dat moeten ze niet op een maatschappij verhalen. Als je wil, kan het perfect.

Povere argumentatie; heb je niets beter dan dat of geraak je niet verder dan wat loze veronderstellingen?

zo'n prestatiebedoening zeg.

Ik heb een mama en een papa en geen broertjes en zusjes en ik heb tenminste vlotjes geleerd dat carrière maken nergens voor nodig is en een wandeling langs een leuk wandelpad aan het eindpunt van de beschaving een miljard keer meer waard is dan een diploma.
Ik krijg bijna werkstress van je post.

anubis 3 juni 2008 02:09

Veel geblaat, weinig wol.

Sfax 3 juni 2008 05:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3468090)
zo'n prestatiebedoening zeg.

Ik heb een mama en een papa en geen broertjes en zusjes en ik heb tenminste vlotjes geleerd dat carrière maken nergens voor nodig is en een wandeling langs een leuk wandelpad aan het eindpunt van de beschaving een miljard keer meer waard is dan een diploma.
Ik krijg bijna werkstress van je post.

En dan?

Turkje 3 juni 2008 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3467962)
Bullshit; zelfmotivatie en een wil om te slagen, d�*t heb je nodig. Geen schrik hebben ommte werken, d�*t heb je nodig...

Dit is echt wel om te gieren: "Werk maar hard genoeg en je komt er wel". Niet dus. Pas als je erin slaagt om je geld te laten werken voor jou, in plaats van zelf te werken voor geld, kan je in de huidige maatschappij rijk worden.

http://www.richdad.com/

The_fat_bloke 3 juni 2008 10:22

Idd, arbeid alleen volstaat niet om superrijk te worden, maar een goeie loodgieter verdient ook prima z'n brood, hoor. Ik ken er eentje die onlangs een stulpje van 650.000 euro heeft gekocht. Geen sukkelaar dus.

Maar 't ging hier over de prijsstijgingen, zeker?

AdrianHealey 3 juni 2008 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3468056)
^Voila, en ik zie jou dat ook niet als excuus gebruiken ;)

Waarom zou ik?
De staat helpt mij. :cheer:

:p

Alhoewel dat ik niet echt akkoord ga met de hele lijn van je post. Het wordt vandaag mensen uit 'kans-arme' milieus pokkemoeilijk gemaakt om iets te bereiken. Minimumlonen, cao's, bureaucratieën die overwonnen moeten worden bij het minste geringste, dumpen in de sociale zekerheid, etc.

Ja; dan kan ik begrijpen dat men daar tegen op ziet.

Sfax 3 juni 2008 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 3468417)
Dit is echt wel om te gieren: "Werk maar hard genoeg en je komt er wel". Niet dus. Pas als je erin slaagt om je geld te laten werken voor jou, in plaats van zelf te werken voor geld, kan je in de huidige maatschappij rijk worden.

Als je als eeuwig slachtoffer maar genoeg dooddoeners als realiteit beschouwt, dan ga je er inderdaad nooit komen...

Sfax 3 juni 2008 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3468559)
Alhoewel dat ik niet echt akkoord ga met de hele lijn van je post. Het wordt vandaag mensen uit 'kans-arme' milieus pokkemoeilijk gemaakt om iets te bereiken. Minimumlonen, cao's, bureaucratieën die overwonnen moeten worden bij het minste geringste, dumpen in de sociale zekerheid, etc.

Ja; dan kan ik begrijpen dat men daar tegen op ziet.

Sure, als ze wachten tot alles hen op een zilveren plaatje geleverd wordt, dan is het moeilijk; beetje assertiviteit en zo weet je wel ;)

Turkje 3 juni 2008 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3468680)
Als je als eeuwig slachtoffer maar genoeg dooddoeners als realiteit beschouwt, dan ga je er inderdaad nooit komen...

Een foute gevolgtrekking: u verwart mijn argument met mijn persoonlijke situatie. Maar ik neem het u niet kwalijk: aangezien u niet echt empathisch van aard bent ("what's in it for me", weet u wel), is het voor u zeer moeilijk te begrijpen dat iemand met een riante financiële situatie zich iets aantrekt van het wroetende en werkende schorriemorrie.

Probeer dus nog maar eens, maar dan met een écht argument. ;-)

Sfax 3 juni 2008 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 3468717)
Een foute gevolgtrekking: u verwart mijn argument met mijn persoonlijke situatie.

Je zal het me moeten vergeven, maar ik had het niet specifiek op jou...

Citaat:

Maar ik neem het u niet kwalijk: aangezien u niet echt empathisch van aard bent ("what's in it for me", weet u wel), is het voor u zeer moeilijk te begrijpen dat iemand met een riante financiële situatie zich iets aantrekt van het wroetende en werkende schorriemorrie.
Ik kan dat gerust begrijpen, en mocht je ietwat gericht zijn op het echt voeren van een discussie en niet op het "laat ons een bashen op iemand met een andere mening", dan zou je inzien dat ik daar ook geen uitspraak over doe...
Je beeldzetting mag je dus voor jezelf houden.

Citaat:

Probeer dus nog maar eens, maar dan met een écht argument. ;-)
Het argument staat er; probeer jij maar eens verder te komen dan het klassieke "dat is toch erg? wat een onmens ben jij wel niet..."-gezever.

AdrianHealey 3 juni 2008 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3468684)
Sure, als ze wachten tot alles hen op een zilveren plaatje geleverd wordt, dan is het moeilijk; beetje assertiviteit en zo weet je wel ;)

Wat dan weer onwettelijk is. Je mag de minimumlonen niet ontwijken, idem met cao's. De reglementeringen om zelf iets te beginnen zijn waanzinnig, u daardoor worstelen is geen sinecure, zeker als je de taal niet 100% beheerst, etc.

Turkje 3 juni 2008 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3468736)
Je zal het me moeten vergeven, maar ik had het niet specifiek op jou...

Een redelijk dysfunctionele manier van discussie voeren dus. Soit, ik zal me wel (proberen) aan(te)passen.

Citaat:

en mocht je ietwat gericht zijn op het echt voeren van een discussie en niet op het "laat ons een bashen op iemand met een andere mening"
Ach ach ach. Wee wee wee. Ga je nu huilen? Als je mijn licht ironische ondertoon al bashen noemt, dan ben je nog nooit door mij gebasht.

Citaat:

Het argument staat er; probeer jij maar eens verder te komen dan het klassieke "dat is toch erg? wat een onmens ben jij wel niet..."-gezever.
"Er" is dan waarschijnlijk in uw dromen. En graag een ref naar mijn citaat (of zoals u dat noemt: "gezever"). Met dank.

Sfax 3 juni 2008 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 3468744)
Ach ach ach. Wee wee wee. Ga je nu huilen? Als je mijn licht ironische ondertoon al bashen noemt, dan ben je nog nooit door mij gebasht.

Try me, really :D

Citaat:

"Er" is dan waarschijnlijk in uw dromen. En graag een ref naar mijn citaat (of zoals u dat noemt: "gezever"). Met dank.
De eigenste post waarop dat een reactie was, om maar een voorbeeld te geven 8-)

anubis 3 juni 2008 15:34

Men zou beter de minimumlonen afschaffen, de vakbonden rechtspersoonlijkheid geven, en de 45-urenweek invoeren. Arbeit adelt.

Paul Nollen 3 juni 2008 19:39

Een oorzaak van de prijsstijgingen: speculatie

Een getuigenis voor het congres in de US door Michael W. Masters, van "Masters Capital Management" een hedge fund

http://hsgac.senate.gov/public/_files/052008Masters.pdf

......
You have asked the question “Are Institutional Investors contributing to food and energy

price inflation?” And my unequivocal answer is “YES.” In this testimony I will explain

that Institutional Investors are one of, if not the primary, factors affecting commodities

prices today. Clearly, there are many factors that contribute to price determination in the

commodities markets; I am here to expose a fast-growing yet virtually unnoticed factor,

and one that presents a problem that can be expediently corrected through legislative

policy action.

.....

Paul

dirk001 3 juni 2008 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 3334872)
Ik weet niet of het gierigheid is, maar het is wel prijsbewustheid. Net als Zwitsers zijn Nederlanders absoluut niet merkvast. Op het moment dat je iets beters of goedkopers ziet, ren je erop af. Een van de redenen dat de Zwitserse inflatie al jarenlang onder de 1,5% ligt. Dit jaar 1,2%. ;-)

Zwitserland is al jaren een heel duur land dus normaal dat inflatie daar nu laag is.

dirk001 3 juni 2008 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 3468417)

Dit is idd de realiteit vrees ik. Het is zeldzaam dat je rijk wordt enkel door ervoor te werken tenzij je aan zo een leuk CEO jobje komt of tenzij je heel goed bent in een populaire sport voetbal, tennis, wielrennen of zo .

dirk001 3 juni 2008 20:08

De snelste manier om de inflatie een halt toe te roepen is het stoppen met drukken van extra geld wat de ECB nu al zowat een jaar aan het doen is en daarnaast de rente verhogen naar 7% zo snel mogelijk.

Daarnaast moeten we terug naar een kleine overheid die zich enkel bezighoudt met de kerntaken en die dingen zoals onderwijs, cultuur, sport en zelfs grote delen van de sociale zekerheid afschaft (de sociale zekerheid niet privatiseren, maar de mensen zelf over hun geld laten beschikken). Ook alle subsudies moeten worden afgeschaft.

En we moeten de mensen de keuze blijven geven tussen de duurdere hoax vriendelijke produkten en de goedkopere produkten. Er is niks mis met een gloeilamp en die spaarlamp kost nog steeds 2x zoveel en heeft nog niks bewezen. Stop met al die verplichtingen die steeds de prijs doen stijgen.

slegie 3 juni 2008 21:15

Citaat:

Dat stel jij, maar daar heb je geen aanknopingspunt voor.
Lees anders nog eens wat er staat; ik geef letterlijk aan dat wat de werknemer als aanvaardbaar beschouwd, zijn zaak is. Nergens staat daar dat deze met om het even wat akkoord moet gaan.
Hebben veel werknemers van lagere beroepen veel keuze inzake wat zij aanvaardbaar vinden wat het loon betreft voor wat ze moeten doen?

Citaat:

Nee, dat hoeft niet; zijn loon is een gegeven dat los staat van andere lonen en van toplonen.
De werknemer moet dat loon ok vinden voor hetgeen hij ervoor moet doen; al de rest is poespas...
ook hier weer het zelfde werknemers van lage beroepen hebben weinig of geen keuze als het op hun loon aankomt.

Citaat:

Gelijkwaardigheid betekent geen gelijke/vergelijkbare lonen.
Jawel, u bent niet meer waard dan de persoon die achter de vuilniskar staat.
Dit bewijst uw natuurlijke aard van arrogantie en egoisme

Citaat:

De extraatjes en de uitspajes zijn geen verplichting noch een noodzaak.
Los daarvan kost een kind laten studeren geld ja; als daar geen één opofferng tegenover kan staan van de ouders, dan is het opnieuw hun fout, niet die van de maatschappij.
Fout, het zijn die extraatjes die een meerwaarde geven in de studies en de studies vergemakkelijken.
Er zijn genoeg ouders die diep in de buidel tasten voor hun kinderen maar dit zonder garantie op succes

Citaat:

Een PS3 of merkkledij zijn overbodig en geven 0,0 voorsprong; Als je daarmee je punt wil gaan bewijzen, dan is het desastreus gesteld met jouw inhoudelijk betoog.
de ps3 of merkkledij zijn niet de extraatjes die ik bedoelde maar dit had ik toch al gezegd en zijn inderdaad 0,0 en overbodig

Citaat:

Met zelfmotivatie en hard weken alleen kom je nergens dat weet je goed genoeg

Citaat:

Bullshit; goedkope excuses die iemmand die er niet gekomen is aanhaalt, om zijn eigen gebrekkige acties te verdoezelen. Het is niet omdat de gebraden kippen je niet in de mond komen vliegen, dat het allemaal één uitverkochte boel is.

Mijn moeder was een alleenstaande agente die twee zonen de mogelijkheid heeft gegeven verder te studeren, en ik sta na 3 jaar hard werken verder dan de grote klagers hier ooit zullen staan in hun carrière, en dat zonder enige push of enige connecties. Alle gewaardeerde carrièremensen in mijn omgeving, zitten in hetzelfde schuitje; de pistonés, zitten allemaal op een zijspoor.
Allemaal excuses dus...
Dat u het gemaakt heb is de uitzondering die de regel bevestigd. voor elke persoon zoals u zijn er minstens 100 die met dezelfde inzet en kennis en motivatie niet ver geraken in het leven en ook dit weet u maar al te goed of bent u blind voor de realiteit?

Sfax 3 juni 2008 21:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 3470359)
Hebben veel werknemers van lagere beroepen veel keuze inzake wat zij aanvaardbaar vinden wat het loon betreft voor wat ze moeten doen?

Er is altijd keuze... De markt zal zelf wel uitwijzen of die keuze gerechtvaardigd is.

Citaat:

ook hier weer het zelfde werknemers van lage beroepen hebben weinig of geen keuze als het op hun loon aankomt.
En ook hier: de keuze is er steeds...
Als blijkt dat je jezelf overschat met je keuze, dan zal je dat snel genoeg merken. Ben je alsnog niet tevreden, dan start je maar voor eigen rekening.

Citaat:

Povere poging tot beeldzetting en persoonlijke aanval. Zijn de argumenten op?
Iedereen kan achter een vuilkar gaan staan; niet iedereen kan ceo zijn.

Citaat:

Fout, het zijn die extraatjes die een meerwaarde geven in de studies en de studies vergemakkelijken.
Er zijn genoeg ouders die diep in de buidel tasten voor hun kinderen maar dit zonder garantie op succes
Er is niemand die zegt dat succes gegarandeerd moet zijn. Er zal nog steeds gewerkt moeten worden om succesvol te zijn.

Citaat:

de ps3 of merkkledij zijn niet de extraatjes die ik bedoelde maar dit had ik toch al gezegd en zijn inderdaad 0,0 en overbodig
Dan moet je ze ook niet aanhalen als dure investering die voor de kinderen nodig zijn.

Citaat:

Ik weet dat dat wel werkt. Je stelling is dus al doorbroken...

Citaat:

Dat u het gemaakt heb is de uitzondering die de regel bevestigd. voor elke persoon zoals u zijn er minstens 100 die met dezelfde inzet en kennis en motivatie niet ver geraken in het leven en ook dit weet u maar al te goed of bent u blind voor de realiteit?
Ben jij blind voor het feit dat je op zoek bent naar excuses?

dirk001 3 juni 2008 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 3470359)

Bijna niemand in Belgie kan onderhandelen over zijn loon. Zelfs al heb je een diploma van een hogeschool of een universiteit. Tegenwoordig zijn er velen die een diploma hebben van die aard en die toch moeten tevreden zijn met een job van een goede 1000 euro per maand.

Citaat:

idd, maar niet enkel "lage" beroepen ook het middenkader heeft vaak niet veel keuze hoor. Enkel de topmensen hebben ruimte ivm loon.

Citaat:

Hier hebt u 100% gelijk, maar dankzij het evolutionair denken gelooft zowat iedereen dat mensen die schoonmaken minderwaardig zijn aan een ceo. Dat is heel erg jammer natuurlijk.

Ik heb er niks op tegen dat een ceo meer verdient dan een schoonmaker, maar er zijn toch wel grenzen aan wat mij betreft en die worden vandaag ruimschoots overschreden. En dan hebben die ceo's nog het lef om te zeggen dat de lonen van anderen te hoog zijn !! Terwijl ze hun eigen loon jaarlijks met X aantal procent laten stijgen.

Citaat:

Eerlijkheidshalve denk ik dat het moelijk is zonder "een lange arm" om echt ver te komen in het leven tenzij je echt supergetalenteerd bent. Zie hierboven.

Citaat:

Nee, je kan er wel een job mee vinden en je "boterham" mee verdienen, maar veel meer dan dat niet. Het zou nochtans wel zo moeten werken, maar jammer genoeg is dat geen criterium voor promotie en dergelijke. Het gaat hem vooral over wie je kent in onze maatschappij en of je er leuk uitziet en het goed kan uitleggen.

Citaat:

idd

dirk001 3 juni 2008 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3470442)
Er is altijd keuze... De markt zal zelf wel uitwijzen of die keuze gerechtvaardigd is.

Ik vrees dat dit toch echt niet klopt. Er zijn altijd meer kandidaten dan jobs dus de werkgever kan de regels opstellen en anders zoeken ze wel iemand anders hoor.

Citaat:

En ook hier: de keuze is er steeds...
Als blijkt dat je jezelf overschat met je keuze, dan zal je dat snel genoeg merken. Ben je alsnog niet tevreden, dan start je maar voor eigen rekening.
Dit lijkt me onzin. Er zijn niet genoeg topjobs om iedereen met een diploma zo een job te geven. Dus ook hier vertel je onzin.

Citaat:

Povere poging tot beeldzetting en persoonlijke aanval. Zijn de argumenten op?
Iedereen kan achter een vuilkar gaan staan; niet iedereen kan ceo zijn.
Bill Gates achter de vuilkar ? Of misschien Steve Balmer ? Of meneer Bellens van BGC ...... sorry maar ik denk het niet. Er zijn ook hier veel mensen die dit werk niet aankunnen.

Citaat:

Er is niemand die zegt dat succes gegarandeerd moet zijn. Er zal nog steeds gewerkt moeten worden om succesvol te zijn.
Ja en dat is geen probleem, maar dan moet er wel een verloning tegenover staan ... .

[/quote]

Percalion 4 juni 2008 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 (Bericht 3470560)
Ik vrees dat dit toch echt niet klopt. Er zijn altijd meer kandidaten dan jobs dus de werkgever kan de regels opstellen en anders zoeken ze wel iemand anders hoor.

Dat klopt simpelweg niet: het is namelijk niet zo dat er een vast aantal jobs bestaat dat ingevuld moet worden. Het aantal jobs ligt niet vast, het is afhankelijk van de 'prijs' van arbeid - het loon.

Mochten we 'n wet uitvaardigen dat het minimumloon anderhalf miljard euro is, dan zou je het aantal beschikbare jobs bijvoorbeeld heel snel zien dalen.

Als er 'te weinig jobs' zijn, betekent dat gewoon dat de lonen kunstmatig hoog gehouden worden, door wetten, CAO's, vakbonden. Werkloosheid kan opgelost worden door de markt z'n werk te laten doen.

Het is trouwens ook niet zo dat werkgevers alle macht hebben. Al eens gezien hoevéél werkgevers er zijn? In Vlaanderen geschiedt het grootste deel van de tewerkstelling (en ik heb het hier over 90 �* 95%) bij bedrijven van minder dan 500 man. Dat betekent dat er zeer veel werkgevers zijn. Geen enkele werkgever is zó vrijgevig dat hij een goede werknemer zomaar naar de concurrentie zal laten vertrekken... Dus werkgevers hebben er alle belang bij om werkvolk aan zich te binden door goede werkomstandigheden aan te bieden.

Vergeet ook de belastingen niet: wat u netto overhoudt, is maar een fractie van wat uw werkgever effectief moet betalen.

Nynorsk 4 juni 2008 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3468237)
En dan?

was er koffie?

Groentje-18 4 juni 2008 12:26

Citaat:

Daar knelt het schoentje.
Als iedereen zijn vrije tijd plots heel belangrijk zou vinden en zou beslissen niet meer te gaan werken onder twintig euro per uur netto (bij wijze van spreken), dus ook de mensen in China en andere landen, zullen de lonen moeten stijgen. In werkelijkheid is de kans dat dit gebeurt klein.
Maar je ziet toch al dat Polen bv zijn werknemers terug nodig heeft en ze probeert te lokken met interessantere arbeidsvoorwaarden.

In het minder rooskleurige geval voor werknemers leidt het er toe dat men alle werk zoveel mogelijk automatisch (robot, pc, ...) kan laten verlopen zodat er nog amper werknemers nodig zijn. :-P

AdrianHealey 4 juni 2008 12:27

Citaat:

In het minder rooskleurige geval voor werknemers leidt het er toe dat men alle werk zoveel mogelijk automatisch (robot, pc, ...) kan laten verlopen zodat er nog amper werknemers nodig zijn.
En die doctrine blijft - ongelooflijk maar waar - voortleven.

Groentje-18 4 juni 2008 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3471475)

?

Sinds de industriële revolutie vindt er meer en meer automatisering plaats zover ik weet...
er zijn natuurlijk wel nog mensen nodig om die hele machinerie te controleren, te onderhouden, en ook en vooral om hem uit te vinden en te testen.
Ik hou het nog niet voor mogelijk, maar wat als we op een dag een machine vinden die zelfreflectief kan zijn en die zichzelf kan sturen en verbeteren?

nun 4 juni 2008 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3471475)

Was het maar zo! Een robot die al het werk doet en ik de hele dag mogen thuisblijven :). Al die luddieten hier...

AdrianHealey 4 juni 2008 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3471489)
Dan zijn er plots heel wat minder arbeiders nodig.

Kort en duidelijk: neen.
Zo. Niet moeilijk, hé.

Groentje-18 4 juni 2008 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3471502)
Kort en duidelijk: neen.
Zo. Niet moeilijk, hé.

Dus: bij een automatisering van de productie zijn er volgens u niet minder arbeiders nodig?

En je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je denkt geen argumenten nodig te hebben?
Indien ja, dan ben je verkeerd.

Sfax 4 juni 2008 15:12

Citaat:

Zoals ik al zei: de markt zal wel uitwijzen, of de keuze gerechtvaardigd is.
Als je niet genoeg tegengewicht te bieden hebt, dan moet je niet klagen dat je minder hebt dan zij die dat wel kunnen.

Citaat:

Dit lijkt me onzin. Er zijn niet genoeg topjobs om iedereen met een diploma zo een job te geven. Dus ook hier vertel je onzin.
Een diploma hebben wil nog niet zeggen dat je een topjob aankan...

Citaat:

Bill Gates achter de vuilkar ? Of misschien Steve Balmer ? Of meneer Bellens van BGC ...... sorry maar ik denk het niet. Er zijn ook hier veel mensen die dit werk niet aankunnen.
Op het einde van de rit kunnen die dat allemaal ja. Misschien niet meer zo vlot als een 18-jarige, maar het gaat. Het omgekeerde is andere koek.

Citaat:

Ja en dat is geen probleem, maar dan moet er wel een verloning tegenover staan ... .
Je krijgt een loon me dunkt als werknemer, dus waar is het probleem?

Sfax 4 juni 2008 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 3471318)
was er koffie?

Niets beter? :)

netslet 4 juni 2008 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3471489)
Ik hou het nog niet voor mogelijk, maar wat als we op een dag een machine vinden die zelfreflectief kan zijn en die zichzelf kan sturen en verbeteren?

Dan zullen we daar hopelijk op dezelfde manier mee omgaan als met een medemens. Die is toch ook zelfreflexief en kan zichzelf tot op zekere hoogte toch ook sturen en verbeteren.

Turkje 4 juni 2008 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 3471933)
Op het einde van de rit kunnen die dat allemaal ja. Misschien niet meer zo vlot als een 18-jarige, maar het gaat. Het omgekeerde is andere koek.

Het is geen simpele kwestie van "niet kunnen". Anders is loon gewoonweg evenredig met diploma: hoe "hoger en moeilijker" het diploma, hoe meer loon. Deze trend bestaat trouwens wel degelijk, maar het loon van CEO's heeft daar weinig mee te maken: zulke toplonen staan immer staan immers buiten alle verhouding - net zoals een echte topvoetballer niet 1.000.000 keer beter kan voetballen dan een subtopper, alhoewel hij wel 1.000.000 keer meer verdient, bij wijze van spreken.

Het is deze wanverhouding die niet te bevatten is, niet het loutere feit dat die vent meer verdient.

Sfax 4 juni 2008 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 3472034)
Het is geen simpele kwestie van "niet kunnen". Anders is loon gewoonweg evenredig met diploma: hoe "hoger en moeilijker" het diploma, hoe meer loon. Deze trend bestaat trouwens wel degelijk, maar het loon van CEO's heeft daar weinig mee te maken: zulke toplonen staan immer staan immers buiten alle verhouding - net zoals een echte topvoetballer niet 1.000.000 keer beter kan voetballen dan een subtopper, alhoewel hij wel 1.000.000 keer meer verdient, bij wijze van spreken.

Het is deze wanverhouding die niet te bevatten is, niet het loutere feit dat die vent meer verdient.

Die wanverhouding gaat niet over miljoenen keer meer, maar over 100 �* 200keer meer... (als je de bovengrens van de hoge lonen uit andere topics op 5M€ zet, en je vergelijkt met een gemiddeld inkomen van 2500€ bruto, dan zit je zelfs maar op 143 keer meer). Aan vaste verloning, zit je dan maar aan pakweg een goeie 20 keer meer Is een CEO dat waard? Jazeker; daar is zelfs geen wanverhouding aan... De complexiteit en impact van zijn job is met gemak 20 keer tot 100 keer zwaarder

AdrianHealey 4 juni 2008 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3471560)
Dus: bij een automatisering van de productie zijn er volgens u niet minder arbeiders nodig?

En je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je denkt geen argumenten nodig te hebben?
Indien ja, dan ben je verkeerd.

De mythe dat automatisering tot 'minder arbeidsnoodzakelijkheid' zal leiden is al een biljard keren uitgelegd/weerlegd - en dan spreek ik alleen maar over dit forum.

Neen; dat heeft inderdaad geen enkele onderbouwing meer nodig. Wie vandaag de dag nog met die onzin - want dat is het - afkomt verdient een pak voor de broek en zich in schaamte terug te trekken ofzoiets.

Echt; hoe wil je nog dat je serieus wordt genomen op het vlak van economie als je met dat soort idiotiteiten blijft afkomen?

Groentje-18 4 juni 2008 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 3472068)
De mythe dat automatisering tot 'minder arbeidsnoodzakelijkheid' zal leiden is al een biljard keren uitgelegd/weerlegd - en dan spreek ik alleen maar over dit forum.

Neen; dat heeft inderdaad geen enkele onderbouwing meer nodig. Wie vandaag de dag nog met die onzin - want dat is het - afkomt verdient een pak voor de broek en zich in schaamte terug te trekken ofzoiets.

Echt; hoe wil je nog dat je serieus wordt genomen op het vlak van economie als je met dat soort idiotiteiten blijft afkomen?

??? Alsof ik �*lle berichten op dit forum lees!

En door enkel hoog van de toren te blazen voer je geen discussie. Ik ga ervan uit dat je het niet kan weerleggen. En ik ben er vrij zeker van dat je mijn post niet begrijpt. Sterker nog, de betekenis van het woord automatisering lijk je niet te vatten. :?

Ik heb het trouwens over algemeen aanvaarde economische wetmatigheden, niet over de afwijkende mening van één persoon binnen één heel specifieke stroming ...

Post wordt natuurlijk ook gemeld, want je discussiestijl is allesbehalve.

AdrianHealey 4 juni 2008 16:36

Citaat:

Ik ga ervan uit dat je het niet kan weerleggen.
:lolabove:

Citaat:

En ik ben er vrij zeker van dat je mijn post niet begrijpt. Sterker nog, de betekenis van het woord automatisering lijk je niet te vatten.
:lolabove: deel 2

Citaat:

Post wordt natuurlijk ook gemeld, want je discussiestijl is allesbehalve.
:lolabove: deel 3

Automatisering veroorzaakt _jamais_ werkloosheid in de zin dat gij dat woord wilt gebruiken.

Nynorsk 4 juni 2008 17:09

't is weer van dattem.
precies een robotje dat altijd maar 't zelfde doet.

AdrianHealey 4 juni 2008 17:10

Ik zorg voor werkloosheid?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be