Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Bent U bereid tot uw 70-ste (en langer) te werken? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=114313)

Kim 6 januari 2009 13:08

Ik doe m'n job graag maar ik denk dat ik lichamelijk serieus wat problemen ga hebben als ik 70 ben (ik heb nu al mankementen) waardoor ik niet meer sta te springen om m'n job uit te oefenen maar snak naar m'n zetel thuis.

Renesse 6 januari 2009 13:12

Ik heb "nee" ingevuld, maar wens daar op terug te komen. Als ik de laatste tien jaar langzaam mag stoppen, ben ik bereid tot 70 te werken. Bijvoorbeeld:

60: 20% pensioen, 80% werken
63: 33% pensioen, 67% werken
65: 50% pensioen, 50% werken
68: 80% pensioen, 20% werken
70: 100% pensioen

Dat geeft me de kans om langzaam uit te bollen zodat ik niet van de ene dag op de andere in een zwart gat val, om mijn levensstandaard langzaam aan te passen, om opvolgers te begeleiden, hobby's te zoeken,... Werken houdt een mens ook jong, maar mezelf afpeigeren van 's ochtends tot 's avonds 5 dagen lang tot mijn 70e, daar bedank ik voor.

Renesse 6 januari 2009 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 3904803)
Ik doe m'n job graag maar ik denk dat ik lichamelijk serieus wat problemen ga hebben als ik 70 ben (ik heb nu al mankementen) waardoor ik niet meer sta te springen om m'n job uit te oefenen maar snak naar m'n zetel thuis.

Ik kan me voorstellen dat voor een bouwvakker tot '70 werken niet zo makkelijk is als iemand die in een showroom wagens staat te verkopen. Op zich vind ik dus die pensioenleeftijd iets vreemd.

Kim 6 januari 2009 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 3904817)
Ik kan me voorstellen dat voor een bouwvakker tot '70 werken niet zo makkelijk is als iemand die in een showroom wagens staat te verkopen. Op zich vind ik dus die pensioenleeftijd iets vreemd.

Ik mag niet klagen (ik kan me 's morgens rustig neervleien achter m'n bureau en daar blijven zitten tot 's avonds) maar ik weet dat ik, als ik 70 ben, 's morgens niet meer met veel plezier om 6u uit m'n bed spring om 's avonds pas tussen 19u en 20u thuis te komen.

Another Jack 6 januari 2009 13:50

Ik werk tot mijn zestigste.
Vind dat een mooie leeftijd...

Don Quichote 6 januari 2009 14:17

Nooit graag gewerkt.

Op mijn 32 ste dan maar bij de (Vl) gemeenschap begonnen.
Daar werd ik nog moeder.

Gestopt.
Rentenieren. 8-)

Prrrrt.

forzaflandria 6 januari 2009 15:49

Het hangt er van af.
Een 9-to-5 job met een baas? Zeker niet, hoe sneller weg hoe liever.
Maar moest ik geld kunnen verdienen met mijn schrijfsels bijv, dan zou ik dat voor altijd kunnen blijven doen voorzover mijn gezondheid het toelaat. Jammer genoeg zijn er niet zoveel mensen in de wereld die zoveel succes hebben met schrijven.

barbaar 6 januari 2009 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 3904814)
Ik heb "nee" ingevuld, maar wens daar op terug te komen. Als ik de laatste tien jaar langzaam mag stoppen, ben ik bereid tot 70 te werken. Bijvoorbeeld:

60: 20% pensioen, 80% werken
63: 33% pensioen, 67% werken
65: 50% pensioen, 50% werken
68: 80% pensioen, 20% werken
70: 100% pensioen

Dat geeft me de kans om langzaam uit te bollen zodat ik niet van de ene dag op de andere in een zwart gat val, om mijn levensstandaard langzaam aan te passen, om opvolgers te begeleiden, hobby's te zoeken,... Werken houdt een mens ook jong, maar mezelf afpeigeren van 's ochtends tot 's avonds 5 dagen lang tot mijn 70e, daar bedank ik voor.

Als je een job hebt die je graag doet, OK. Maar voor mensen die harde lichamelijke arbeid verrichten (metsers, dakwerkers en dergelijke) kan en mag zulk een verplichting er niet doorgedrukt worden. dan sterven die op hun werkplaats, zonder pensioen te genieten. Maar dat is mischien de bedoeling wel ?

Dronkoers 6 januari 2009 16:33

Anders: niks wijst er op dat ik 70 jaar ga worden ;-)

GZV 6 januari 2009 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3782154)
Ik denk door thuis te zitten takelt ge meer af....geestelijk.

onzin.

Tavek 6 januari 2009 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GZV (Bericht 3905371)
onzin.

Tis nochtans bewezen dat op pensioen gaan meestal niet goed is voor de gezondheid.

(kheb geen goesting om dat artiekel te zoeken)

Renesse 6 januari 2009 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barbaar (Bericht 3905336)
Als je een job hebt die je graag doet, OK. Maar voor mensen die harde lichamelijke arbeid verrichten (metsers, dakwerkers en dergelijke) kan en mag zulk een verplichting er niet doorgedrukt worden. dan sterven die op hun werkplaats, zonder pensioen te genieten. Maar dat is mischien de bedoeling wel ?

Wie zegt dat harde lichamelijke arbeid niet graag gedaan kan worden?

Ik kan wel aannemen moest ik metser zijn, dat ik het ook niet vol houdt tot mijn 70e. Of als profvoetballer?

barbaar 6 januari 2009 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3905509)
Tis nochtans bewezen dat op pensioen gaan meestal niet goed is voor de gezondheid.

Een vakidioot zonder enige verbeelding, en die zich verveelt zogauw hij niet werkt, kan beter doorwerken tot als hij niet meer kan, ja. maar mensen die nog andere interresses hebben, hobby's bvb, die kunnen best zonder te gaan werken leven, en goed leven.

barbaar 6 januari 2009 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 3905535)
Ik kan wel aannemen moest ik metser zijn, dat ik het ook niet vol houdt tot mijn 70e. Of als profvoetballer?

Ik zeg niet dat die dat niet graag doen, een deel van hen tenminste, maar dat je dat na een aantal jaren niet meer KUNT. Met zakken cement sleuren van 50 kg, allee, 35 tegenwoordig, maar dan dragen ze er twee ineens, dat is niet weggelegd voor oudere mannen. Zélfs als de spieren nog prima in orde zijn, uw rug is versleten. Hoogstens zouden oudere metsers opleidend werk voor de jonge gasten die beginnen kunnen doen, die van hun ervaring doen profiteren.

barbaar 6 januari 2009 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Renesse (Bericht 3905535)

Met sportieven is het eigenlijk hetzelfde, maar die hun carrièrre is nog korter : voetballers, rugbymannen, boksers, noem maar op, als ze 30 zijn , zijn ze out. Dan kunnen ze trainer worden. Hetgeen ik voorstel voor ouderwordende verrichters van zware lichamelijke arbeid is eigenlijk hetzelfde : opleiden van jonge beginnelingen, maar niet meer zélf zich uitputten.

Den Duisteren Duikboot 6 januari 2009 20:08

Ik wil niet eens leven tot mijn zeventigste.

Mambo 6 januari 2009 20:22

Zal wel moeten, ons pensioenfonds is er door gejaagd.

Tavek 6 januari 2009 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barbaar (Bericht 3905706)
Een vakidioot zonder enige verbeelding, en die zich verveelt zogauw hij niet werkt, kan beter doorwerken tot als hij niet meer kan, ja. maar mensen die nog andere interresses hebben, hobby's bvb, die kunnen best zonder te gaan werken leven, en goed leven.

Ja ik ben een vakidioot :D En mijn vak is mijn hobby.

Eigenlijk zijt gij de betreuren mens : werken tegen uw goesting !

HAMC 6 januari 2009 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 3905745)
Ik wil niet eens leven tot mijn zeventigste.

Werken tot je sterft, ter meerdere glorie van Belgie! :cheer:

HAMC 6 januari 2009 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 3905766)
Zal wel moeten, ons pensioenfonds is er door gejaagd.

:cheer: Ter meerdere glorie van Belgie! :cheer:

barbaar 6 januari 2009 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3905839)
Ja ik ben een vakidioot :D En mijn vak is mijn hobby.

Eigenlijk zijt gij de betreuren mens : werken tegen uw goesting !

Wie zegt dat ik tegen mijn goesting werk ? Maar na mijn werk is er nog een ander leven, en zonder werk verveel ik mij geen seconde. Integendeel, ik kom steeds tijd te kort.

Tavek 7 januari 2009 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barbaar (Bericht 3906231)
Wie zegt dat ik tegen mijn goesting werk ? Maar na mijn werk is er nog een ander leven, en zonder werk verveel ik mij geen seconde. Integendeel, ik kom steeds tijd te kort.

Is het niet slimmer om van dat andere leven dan uw beroep te maken ?

Eh ? Geld verdienen door dingen te doen die ge sowieso zou doen !

Rapture 7 januari 2009 00:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3906261)

de kans da ge betaald wordt voor het spelen van "Viking: Battle for Asgard" is wel heel erg klein :lol:

Jukes 7 januari 2009 08:44

Voor mij geldt al heel mijn leven: werken = spelen. En spelen, dat wil ik tot mijn laatste snik wel doen, ja.

Bob 7 januari 2009 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 3906352)
Voor mij geldt al heel mijn leven: werken = spelen. En spelen, dat wil ik tot mijn laatste snik wel doen, ja.

Probleem zal dan wel zijn, om degenen voor wie, om welke reden ook (misschien wel omdat ze echt moeten werken) werken = werken, mee te krijgen.

Jukes 7 januari 2009 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3906425)
Probleem zal dan wel zijn, om degenen voor wie, om welke reden ook (misschien wel omdat ze echt moeten werken) werken = werken, mee te krijgen.

Iedereen heeft wel iets wat hij of zij graag doet. Ik omring me dus met gedreven mensen die, net als ik, van hun amusement hun werk hebben gemaakt. En omgekeerd. Dat is de beste garantie voor werk dat goed zal gedaan zijn.

Bob 7 januari 2009 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 3906449)
Iedereen heeft wel iets wat hij of zij graag doet. Ik omring me dus met gedreven mensen die, net als ik, van hun amusement hun werk hebben gemaakt. En omgekeerd. Dat is de beste garantie voor werk dat goed zal gedaan zijn.

...en toch zullen er altijd mensen moeten zijn, die het werk zullen moeten doen... geloof nooit dat er bvb bij de mannen van de vuilkar zeventigers rondlopen die van hun amusement hun werk maken.
En uiteindelijk is er nog altijd een verschil tussen werken en geld verdienen. Uiteindelijk is het niet met te werken dat ge geld verdient.

Jukes 7 januari 2009 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3906547)
...en toch zullen er altijd mensen moeten zijn, die het werk zullen moeten doen... geloof nooit dat er bvb bij de mannen van de vuilkar zeventigers rondlopen die van hun amusement hun werk maken.
En uiteindelijk is er nog altijd een verschil tussen werken en geld verdienen. Uiteindelijk is het niet met te werken dat ge geld verdient.

Dat klopt, het gros van het beetje geld dat ik heb, is niet verdiend met werken. Maar geld is dan ook bijzaak, plezier hebben en u amuseren is hoofdzaak. Ook in het werk. Als die man van de vuilniskar zijn werk niet graag doet, dan moet hij dus dringend iets anders gaan doen. Er zullen er allicht wel te vinden zijn die wél graag achter de kar lopen. En als er toch jobs zijn die niémand graag doet, dan zitten onze gevangenissen nog vol genoeg met crapuul dat onder dwang zulke jobs kan aanpakken.

HAMC 7 januari 2009 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 3906554)
Dat klopt, het gros van het beetje geld dat ik heb, is niet verdiend met werken. Maar geld is dan ook bijzaak, plezier hebben en u amuseren is hoofdzaak. Ook in het werk. Als die man van de vuilniskar zijn werk niet graag doet, dan moet hij dus dringend iets anders gaan doen. Er zullen er allicht wel te vinden zijn die wél graag achter de kar lopen. En als er toch jobs zijn die niémand graag doet, dan zitten onze gevangenissen nog vol genoeg met crapuul dat onder dwang zulke jobs kan aanpakken.

Helaas, de wet zegt dat dwangarbeid verboden is. En dat is geen slechte zaak.

Ik zat zo eens in voorarrest in de Begijnenstraat en de chef zwiert de deur open, "Kom", zei hij, "je moet de wandeling gaan opkeren."

Doe dat maar zelf, adviseerde ik hem.

"Wat ist?" Zei hij, "moet ik je dwingen?"

Waarop ik hem dapper uitlachtte, dwangarbeid is verboden vriend, als je wil leg ik wel even klacht tegen je neer, nadat ik je wat petsen heb gegeven.

Hij is dan maar èèn van de buitenlanders gaan halen voor zijn kuiswerk, die kennen de wet niet, daar kunnen ze dat nog mee.

Bob 7 januari 2009 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 3906554)

Denk dat er wel meer vuilniskarren rondrijden, dan dat ge denkt.
Maar ja, als men discusieert over "bent ge bereid tot uw zeventigste te werken, indien uw hobby, uw werk is", dan zal het antwoord bij iedereen wel ja zijn.
Maar als de vraag is "bent ge bereid tot uw zeventigste te werken, omdat de maatschappij u nodig heeft, en bereid om dit werk te doen, dat het meeste bijdraagt aan de maatschappij", dan zal het antwoord bij velen, neen, zijn.

GZV 7 januari 2009 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3905509)

aiai.ik ben op pensioen.tot nu toe is mijn geestelijke toestand nochtans niet verslechterd.hangt er ook vanaf zeker wat je met al die vrije dagen aanmoet.

Lysander 7 januari 2009 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3906576)
Helaas, de wet zegt dat dwangarbeid verboden is. En dat is geen slechte zaak.

Ik zat zo eens in voorarrest in de Begijnenstraat en de chef zwiert de deur open, "Kom", zei hij, "je moet de wandeling gaan opkeren."

Doe dat maar zelf, adviseerde ik hem.

"Wat ist?" Zei hij, "moet ik je dwingen?"

Waarop ik hem dapper uitlachtte, dwangarbeid is verboden vriend, als je wil leg ik wel even klacht tegen je neer, nadat ik je wat petsen heb gegeven.

Hij is dan maar èèn van de buitenlanders gaan halen voor zijn kuiswerk, die kennen de wet niet, daar kunnen ze dat nog mee.

Gevangenen aan het werk zetten in jobs die mensen niet graag doen is niet noodzakelijk dwangarbeid. Ge kunt gevangenen ook werk aanbieden en ze zullen waarschijnlijk meer geneigd zijn dat werk aan te nemen vermits voor hen het alternatief terug naar de cel gaan is.

Zoiets bestaat nu toch ook al in de vorm van gemeenschapsdienst? Ik vind het niet zo een slecht idee da als ge iemand zijne muur vol klad me graffiti da ge dan als straf krijgt da ge die graffiti er weer af moet halen.

Natuurlijk dat verschilt wel van een politieagent die op eigen initiatief de gevangenen wat wil pesten.

HAMC 7 januari 2009 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lysander (Bericht 3906638)
Gevangenen aan het werk zetten in jobs die mensen niet graag doen is niet noodzakelijk dwangarbeid. Ge kunt gevangenen ook werk aanbieden en ze zullen waarschijnlijk meer geneigd zijn dat werk aan te nemen vermits voor hen het alternatief terug naar de cel gaan is.

Zoiets bestaat nu toch ook al in de vorm van gemeenschapsdienst? Ik vind het niet zo een slecht idee da als ge iemand zijne muur vol klad me graffiti da ge dan als straf krijgt da ge die graffiti er weer af moet halen.

Natuurlijk dat verschilt wel van een politieagent die op eigen initiatief de gevangenen wat wil pesten.

Uiteraard, wat u zegt dat klopt.

maar ik reageerde op dit:

Citaat:

En als er toch jobs zijn die niémand graag doet, dan zitten onze gevangenissen nog vol genoeg met crapuul dat onder dwang zulke jobs kan aanpakken.
En zoveel volk dat er voor in aanmerking komt zit er nu ook weer niet in de gevangenis. Er zit tot tegen de 50% voorarresten in de gevangenis, trek dan nog even de duizenden geinterneerden af en veel veroordeeld volk zit er niet meer.

barbaar 7 januari 2009 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rapture (Bericht 3906270)
de kans da ge betaald wordt voor het spelen van "Viking: Battle for Asgard" is wel heel erg klein :lol:

Ik speel nooit met videospeeltjes . ook niet met dit van de Viking.:-) Maar die tekeningen vnd ik wel tof.

barbaar 7 januari 2009 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 3906261)

Ik sport heel graag. Maar ik ben niet goed - en jong- genoeg om daarmee mijn brood te verdienen. Lezen doe ik ook heel graag, nog iets waar ik niet mijn boterham mee verdienen kan. Er zijn er nog zo een paar, dingen die ik graag doe maar waar ik niks mee verdienen kan. Integendeel, het kost me zelfs geld, maar ik heb het er graag voor over.:-)

Rapture 7 januari 2009 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barbaar (Bericht 3906940)
Ik speel nooit met videospeeltjes . ook niet met dit van de Viking.:-) Maar die tekeningen vnd ik wel tof.

Ik speel ook niet met furbies (laat staan met furbies die roken). Maar de look ervan vind ik wel tof 8-)

Rapture 7 januari 2009 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barbaar (Bericht 3906951)
Ik sport heel graag. Maar ik ben niet goed - en jong- genoeg om daarmee mijn brood te verdienen. Lezen doe ik ook heel graag, nog iets waar ik niet mijn boterham mee verdienen kan. Er zijn er nog zo een paar, dingen die ik graag doe maar waar ik niks mee verdienen kan. Integendeel, het kost me zelfs geld, maar ik heb het er graag voor over.:-)

waarom gaat ge nie in het theater en maakt ge ne musical over vikings? daar valt veel geld mee te verdienen!

barbaar 7 januari 2009 16:07

Grijsaards weg van de arbeidsmarkt !

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 3906547)

En je moet ook geschikt zijn voor je werk . kijk bvb naar een brandweerman, die moeten in topconditie zijn, mannen van 70 hebben daar niks verloren. Zelfs flik, stel je voor, ze hebben nu al niks te zeggen, als ze er nu ook nog als oude grijzaards bijlopen, met een wandelstokje:-) En beroepsmilitair:lol: mannen van 70 naar Afganistan sturen, wie weet , gaan die Taliban's kapot van het lachen. "Dat is niet eerlijk " zeggen die dan "jullie spelen vals, wij lachen ons dood. Verboden door de Conventie van Genève ":lol:
Hoe je het ook draait of keert, er is een tijd om uw schup af te kuisen, en de plaats aan de jeugd te laten . Vooral vandaag, als zoveel jonge gasten werkloos zijn.

barbaar 7 januari 2009 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rapture (Bericht 3906958)
waarom gaat ge nie in het theater en maakt ge ne musical over vikings? daar valt veel geld mee te verdienen!

Ik zou liever een theaterstuk beginnen over zwakbegaafden ,en andere ongelukkige mannekkes. En als je wil, krijg je de hoofddrol .;-) Ik heb direct aan jou gedacht, want om voor debiel te spelen moet je juist héél intelligent zijn . En jij bent dat beslist, dat blijkt uit je postings.8-)

Rapture 7 januari 2009 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door barbaar (Bericht 3906992)
Ik zou liever een theaterstuk beginnen over zwakbegaafden ,en andere ongelukkige mannekkes. En als je wil, krijg je de hoofddrol .;-) Ik heb direct aan jou gedacht, want om voor debiel te spelen moet je juist héél intelligent zijn . En jij bent dat beslist, dat blijkt uit je postings.8-)

helaas bestaat dit al, met name "BenX"

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be