Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Hoe gaan we België opdoeken ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127966)

Another Jack 2 september 2009 19:06

Weer dezelfde flutscenario's aan de lopende band.
Voor de 100.000 ste keer...

Het wordt slaapverwekkend.

Henri1 2 september 2009 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4311997)

Welterusten.

Fallen Angel 2 september 2009 19:11

Mja overlaatst gehoord dat de hele onafhankelijkheidshetze er voor aan t zorgen is dat buitenlandse investeerders wegtrekken uit een onstabiel klein land zoals België of Vlaanderen.

Het zal dus binnenkort niet meer nodig zijn om neo liberaal denkend (Vlaams Belang, NVA) Vlaanderen af te splitsen van die zo gehate 'luie, geldverslindende' Walen.

Henri1 2 september 2009 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4312004)
Mja overlaatst gehoord dat de hele onafhankelijkheidshetze er voor aan t zorgen is dat buitenlandse investeerders wegtrekken uit een onstabiel klein land zoals België of Vlaanderen.

Het zal dus binnenkort niet meer nodig zijn om neo liberaal denkend Vlaanderen af te splitsen van die zo gehate 'luie, geldverslindende' Walen.

Allemaal de schuld van de Walen en de Processierupsen.

Geert C 2 september 2009 19:13

Citaat:

Doet me denken aan die taxibestuurder die op de VRT zei dat ze geregeld de vraag krijgt van buitenlanders of ze door 'het oorlogsgebied' zullen rijden. :-D

Another Jack 2 september 2009 19:13

Citaat:

Dat is ook een tactiek, zorgen voor een woestenij...

lomeanor 2 september 2009 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4311923)
Misschien vreemd voor Vlamingen ,toch niet voor Nederlanders.

Wat zeggen Vlamingen voor "ergens mee accoord gaan"?

ergens mee akkoord gaan ;-)

lomeanor 2 september 2009 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4311944)
De vraag is of het Vlaams parlement de bevoegdheid heeft zich eenzijdig onafhankelijk te verklaren. Ik denk dat zo'n decreet door het grondwettelijk hof zou worden vernietigd. De enige mogelijkheid is dus via onderhandelingen. En als er wordt onderhandeld dan kan alles worden geregeld. Dat betekent dus dat niets onoverkomelijk is. Noch de grenzen, noch de regeling rond Brussel.

Ik denk zelf dat het niet de Vlamingen zullen zijn die België splitsen. België zal gesplitst worden wanneer de Waalse economie hersteld is en de Walen beslissen om het land op te doeken.

Vanuit hun zelfbeschikkingsrecht hebben ze daar weldegelijk het recht toe. Ook andere staten die onafhankelijk zijn geworden hadden weldegelijk met een meerderheid in hun deelstaat voldoende

lomeanor 2 september 2009 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4311989)
Een referendum "van tijd tot tijd" is een illusie. De werkelijkheid is dat als er in het eerste referendum een uitgesproken meerderheid tegen onafhankelijkheid is (en dat zit er dik in), het Vlaams-nationalisme minstens de eerste 50 jaar afgedaan heeft als ernstige politieke beweging. Vandaar ook dat N-VA zich nog niet zo heel lang geleden kantte tegen de vraag van het VB om een referendum te houden. :?

Vanuit Vlaams-nationalistisch oogpunt is een referendum pas nuttig als de uitslag al op voorhand gekend is. ;-)

In Quebec blijkt dat toch mogelijk te zijn. Waarom hier niet?

lomeanor 2 september 2009 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4311997)

1. Het zijn valabele scenario's waarmee reeds andere volkeren hun onafhankelijkheid succesvol behaald hebben.
2. Indien het zo slaapverwekkend is, lees deze draad dan niet.

lomeanor 2 september 2009 19:18

Citaat:

Het zal dus binnenkort niet meer nodig zijn om neo liberaal denkend (Vlaams Belang, NVA) Vlaanderen af te splitsen van die zo gehate 'luie, geldverslindende' Walen.

Maw: hoe sneller we de onvermijdelijke boedelscheiding regelen, hoe beter. Het is door dit ter plaatse blijven trappelen dat we investeerders afschrikken. De scheiding is toch onvermijdelijk, dus kunnen we er beter mee door zetten.

system 2 september 2009 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4311765)
Zeker ook bij het uitbaggeren!
Dit gaat sneller voor Vlaanderen ,dan de laatste jaren voor Nederlandse projecten.
In Nederland is de landbouw en de milieubeweging nu eenmaal erg sterk.

Neen, niet : 'dat gaat sneller voor Vlaanderen'. Maar: 'dat gaat sneller door toedoen van Vlaanderen'. Als we op de Nederlanders moeten tellen...

Geert C 2 september 2009 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4312025)
In Quebec blijkt dat toch mogelijk te zijn. Waarom hier niet?

In Quebec was er in het eerste referendum zo'n 40% voor onafhankelijkheid, in Vlaanderen zal dat allicht een stuk lager liggen. En hoe ernstig kan je het Vlaams-nationalisme dan nog nemen als zou blijken dat slechts een klein deel van de Vlaamse bevolking het separatisme steunt? Ik vrees dat op dit moment de perceptie (van een eensgezinde Vlaamse roep om regionalisering) gunstiger is voor de Vlaams-nationalisten dan de realiteit.

Pietje 2 september 2009 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4312030)
Maw: hoe sneller we de onvermijdelijke boedelscheiding regelen, hoe beter. Het is door dit ter plaatse blijven trappelen dat we investeerders afschrikken. De scheiding is toch onvermijdelijk, dus kunnen we er beter mee door zetten.

op dit (flamingantisch) forum misschien wel. De werkelijkheid is "lichtjes anders". Face it, de meerderheid vd Vlamingen wenst geen scheiding.

Sidharta 2 september 2009 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4312041)
In Quebec was er in het eerste referendum zo'n 40% voor onafhankelijkheid, in Vlaanderen zal dat allicht een stuk lager liggen. En hoe ernstig kan je het Vlaams-nationalisme dan nog nemen als zou blijken dat slechts een klein deel van de Vlaamse bevolking het separatisme steunt? Ik vrees dat op dit moment de perceptie (van een eensgezinde Vlaamse roep om regionalisering) gunstiger is voor de Vlaams-nationalisten dan de realiteit.

Vorig jaar was het in Vlaanderen 45 %.
Is het dan zo snel veranderd?:roll:

Sidharta 2 september 2009 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 4312044)
op dit (flamingantisch) forum misschien wel. De werkelijkheid is "lichtjes anders". Face it, de meerderheid vd Vlamingen wenst geen scheiding.

Je zult zien, als het komend jaar de Vlamingen flink moeten betalen voor de federale staatsschuld ,hoe snel het een meederheid gaat worden.

Fallen Angel 2 september 2009 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4312030)

Denk je dat buitenlandse investeerders zich in onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel gaan vestigen net zoals buitenlandse investeerders zich in Luxemburg vestigen? 8-)

pajoske 2 september 2009 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 4311929)
klopt niet. In het Internationaal recht zullen de staten die België opvolgen zich kunnen beroepen op de verdragen die door de oorspronkelijke staat zijn gesloten en ook omgekeerd zullen buitenlandse staten van de opvolgersstaten de nakoming van gesloten verdragen kunnen eisen.

Dit had u moeten weten en indien u het niet wist had u er zich niet moeten over uitspreken. Foute informatie verspreiden om de bevolking bang te maken van verandering is een erg laffe tactiek.

Kan je mij een link geven waar jouw stelling bevestigd wordt?

Op wikipedia staat: "Volgens het internationaal recht kan een verdrag opgeschort of beëindigd worden, of een partij kan zich eruit terugtrekken, indien de omstandigheden veranderd zijn ten opzichte van het moment waarop het verdrag gesloten werd.[1] Men beroept zich dan op rebus sic stantibus."

Dit lijkt me dan toch van toepassing in het geval een staat ophoudt te bestaan.

Pieter B 2 september 2009 22:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 4312240)
Kan je mij een link geven waar jouw stelling bevestigd wordt?

Op wikipedia staat: "Volgens het internationaal recht kan een verdrag opgeschort of beëindigd worden, of een partij kan zich eruit terugtrekken, indien de omstandigheden veranderd zijn ten opzichte van het moment waarop het verdrag gesloten werd.[1] Men beroept zich dan op rebus sic stantibus."

Dit lijkt me dan toch van toepassing in het geval een staat ophoudt te bestaan.

link

webzwerver 2 september 2009 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4311466)
Voila, je ziet nu zelf wat het doel is van de ollanderhaat waar België de Vlamingen mee opgezadeld heeft.

Ik haat alvast geen Nederlanders. Walen ook niet, maar ik zou er wel meer afstand van willen nemen. Vooral financiël dan.

lomeanor 3 september 2009 11:10

Citaat:

De scheiding is niet onvermijdelijk omdat een meerderheid het zou wensen. De scheiding is onvermijdelijk omdat het belgische niveau onmogelijk verder kan functioneren. Dat niveau vernietigt zichzelf, en Vlaanderen is het enige alternatief.

lomeanor 3 september 2009 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4312169)
Denk je dat buitenlandse investeerders zich in onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel gaan vestigen net zoals buitenlandse investeerders zich in Luxemburg vestigen? 8-)

Ja.

En ik moet daarvoor geen redenen geven als u ook geen redenen van het tegendeel heeft gegeven. ;-)

Fallen Angel 3 september 2009 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4313123)
Ja.

U bent het dus met mij eens dat een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zoals Luxemburg een ministaatje gaat worden zonder verdere economische (geen grote bedrijven, geen buitenlandse investeerders) en politieke kracht.

Fallen Angel 3 september 2009 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4313120)
De scheiding is niet onvermijdelijk omdat een meerderheid het zou wensen. De scheiding is onvermijdelijk omdat het belgische niveau onmogelijk verder kan functioneren. Dat niveau vernietigt zichzelf, en Vlaanderen is het enige alternatief.

Waarom zou het Vlaamse niveau zichzelf niet vernietigen terwijl het Federaal niveau dat volgens u wel zou doen?

-=EXCALIBUR=- 3 september 2009 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4313167)
Waarom zou het Vlaamse niveau zichzelf niet vernietigen terwijl het Federaal niveau dat volgens u wel zou doen?

Wie zit het er slechtst bij kas?

Fallen Angel 3 september 2009 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 4313174)
Wie zit het er slechtst bij kas?

De landen met een staatschuld vernietigen zichzelf dus volgens u?

Ps: Vlaanderen heeft een staatsschuld. De VS heeft de grootste staatsschuld ter wereld.

De schoofzak 3 september 2009 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4313158)
U bent het dus met mij eens dat een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel zoals Luxemburg een ministaatje gaat worden zonder verdere economische (geen grote bedrijven, geen buitenlandse investeerders) en politieke kracht.

Luksemburg een armoedig staatje ?? 'k Zou het niet geloven.

Vlaanderen geen "politieke kracht"? Presies of B. heeft nu wel politieke kracht, aan de ene kant.
En aan de andere kant: intern de EU vind ik dat ieder land/regio blijft eender wat, slechts politieke kracht moet/mag hebben in verhouding tot zijn aantal inwoners.
(demokrasie, weet je wel ...)
(momenteel speelt in de EU, voorlopig nog terecht natuurlijk, nog teveel de finansiële draagkracht van de staat ... bla bla ...)

-=EXCALIBUR=- 3 september 2009 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4313206)
De landen met een staatschuld vernietigen zichzelf dus volgens u?

Ps: Vlaanderen heeft een staatsschuld. De VS heeft de grootste staatsschuld ter wereld.

Uw vraag was :
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4313206)

Met m'n berichtje bedoelde ik dus dat Vlaanderen sterk genoeg is om op z'n poten te staan terwijl België zonder Vlaanderen niet levensvatbaar is. Bijgevolg zal België kapot zijn voor dat Vlaanderen kapot is want Vlaanderen gaat niet (kunnen) blijven opdraaien voor de fratsen van België. De schuld van België is overigens véééél groter dan die van Vlaanderen.

Als je iemand moet onderhouden en na een tijd heb je alleen nog voldoende om jezelf te onderhouden dan is de keuze snel gemaakt zeker?

lomeanor 3 september 2009 18:43

Citaat:

Dat heb ik niet gezegd. Integendeel. Ik antwoordde op uw vraag dat een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel nog evengoed investeerders kan aantrekken. Trouwens, ik denk ik niet dat je Luxemburg een staat zonder economische kracht kan noemen.

lomeanor 3 september 2009 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4313167)

De Vlaamse instellingen zijn gezond. De Vlaamse regering functioneert naar behoren. Vlaanderen heeft een coherente politiek, een gezonde democratie.

Het is op het federaal niveau dat het niet meer functioneert: dat niveau werkt niet naar behoren, op dat niveau kunnen geen beslissingen genomen worden, het is een optelsom van 2 democratieën die niet meer samen kunnen werken omdat ze te verschillend zijn geworden,... Zelfs toen België nog 1 unitair land was, functioneerde dat niet. Het federalisme heeft België een paar decennia extra doen overleven als land, maar nu loopt ook dat spoor dood. België is ten dode opgeschreven.

fonne 3 september 2009 20:07

Citaat:

Hahaha, 6 miljoen Vlamingen gelijkstellen aan 500.000 Luxemburgers. Een land met belangrijke wereldhavens en belangrijk logistiek centrum voor de rest van Europa, gelijkstellen met een ingesloten landje dat zwartgeld als enige differentiator heeft. Ge moet maar durven. Maar ik neem aan dat dit inderdaad de appreciatie van de gemiddelde waal voor Vlaanderen weerspiegelt: dat patattenveld in het noorden met die paar stomme boerekes.

fonne 3 september 2009 20:15

Citaat:

Wat bedoelt ge eigenlijk met "flamingantisch" forum. 30% van de Vlamingen stemt voor partijen die radicaal de splitsing van Belgie voorstaan, 25% wenst een confederaal stelsel, 44,7% heeft daar geen uitgesproken mening over en stemt om andere vage redenen op een of andere partij (het grootste gedeelte van die stemmers is politiek niet bewust) en 0,3% stemt bewust voor het reactionair-belgicisme van de BUB. Rekening houdende met de politieke verdeling tussen die mensen die politiek bewust ageren, ga ik er dus vanuit dat het niet meer dan normaal is dat de helft van de deelnemers aan een politiek forum tot het "flamingantische" kamp behoren. Wat niet normaal is is dat die 0,3% Belgicisten 20% van dit forum bevuilen.
De waarheid is: van de politiek bewuste vlamingen is een beduidende meerderheid voor verregaande hervormingen.

Fallen Angel 3 september 2009 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4313245)
Luksemburg een armoedig staatje ?? 'k Zou het niet geloven.

Bij de opheffing van het bankgeheim in Luxemburg heeft de economie daar een flinke deuk gehad. Veel Belgen, Nederlanders hadden daar hun zwarte centjes staan.
Met die opheffing heeft Luxemburg een groot deel van zijn kapitaal zien wegstromen.
Luxemburg kan je vergelijken met Wallonië.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4313245)
Vlaanderen geen "politieke kracht"? Presies of B. heeft nu wel politieke kracht, aan de ene kant.

Brussel hoofdstad Europese Unie?
NATO hoofdkwartier?
Europese zetels multinationals?

Fallen Angel 3 september 2009 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4313703)
De Vlaamse instellingen zijn gezond. De Vlaamse regering functioneert naar behoren. Vlaanderen heeft een coherente politiek, een gezonde democratie.

Dus als een land geen coherente politiek meer voert moet dat land splitsen?
U impliceert hier dus dat als Vlaanderen geen coherente politiek meer voert Vlaanderen gesplitst moet worden.

fonne 3 september 2009 20:21

Citaat:

Niet de onafhankelijkheidshetze, wel de systematische agit-prop campagnes die de walen voeren in de franstalige buitenlandse pers en via de grotendeels franstalige diplomatie om de Vlamingen als racisten en fascisten af te schilderen. Duidelijk deel van een tactiek van de verschroeide aarde die ze aan het voeren zijn. Eerst Vlaanderen kapot maken en zich dan afscheuren en Vlaanderen achter te laten met de door hen gecreeerde staatsschuld.

djimi 3 september 2009 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4313921)

...

Brussel hoofdstad Europese Unie?
NATO hoofdkwartier?
Europese zetels multinationals?

Ik zou dit toch geen voorbeelden van de politieke kracht van Belgique durven noemen, hoor. Integendeel, het zijn m.i. eerder voorbeelden van de politieke kracht van resp. EU, NAVO en de multinationals, die deze schimmige staat perfect weten te gebruiken voor eigen doeleinden, die met Belgique weinig tot niks te maken hebben.
EU, NAVO en de multinationals verschillen d�*�*rin trouwens weinig van de criminelen die zich met drugs-, wapen- en mensenhandel bezighouden. Ook zij vinden in België een ideale 'standplaats'.

Kom maar eens rondwandelen in Brussel (rond het Noordstation bvb.)

Fallen Angel 3 september 2009 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 4313293)
Uw vraag was :

Met m'n berichtje bedoelde ik dus dat Vlaanderen sterk genoeg is om op z'n poten te staan terwijl België zonder Vlaanderen niet levensvatbaar is.

Waarom? Vroeger was Wallonië rijk. Nu is het omgekeerd. De toekomst kan nog anders uitdraaien.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- (Bericht 4313293)
Bijgevolg zal België kapot zijn voor dat Vlaanderen kapot is want Vlaanderen gaat niet (kunnen) blijven opdraaien voor de fratsen van België. De schuld van België is overigens véééél groter dan die van Vlaanderen. Als je iemand moet onderhouden en na een tijd heb je alleen nog voldoende om jezelf te onderhouden dan is de keuze snel gemaakt zeker?

U pleit hier dus ook voor het intrekken van het Europese lidmaatschap van Vlaanderen? Immers België transfereert veel geld naar de EU dat gebruikt wordt om de achtergestelde leden van de Europese unie economisch vooruit te helpen.

Fallen Angel 3 september 2009 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 4313940)
Ik zou dit toch geen voorbeelden van de politieke kracht van Belgique durven noemen, hoor. Integendeel, het zijn m.i. eerder voorbeelden van de politieke kracht van resp. EU, NAVO en de multinationals, die deze schimmige staat perfect weten te gebruiken voor eigen doeleinden, die met Belgique weinig tot niks te maken hebben.

Denk je dat de Antwerpse haven zo groot zou kunnen zijn geworden zonder Brussel?

Fallen Angel 3 september 2009 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4313934)
Niet de onafhankelijkheidshetze, wel de systematische agit-prop campagnes die de walen voeren in de franstalige buitenlandse pers en via de grotendeels franstalige diplomatie om de Vlamingen als racisten en fascisten af te schilderen. Duidelijk deel van een tactiek van de verschroeide aarde die ze aan het voeren zijn. Eerst Vlaanderen kapot maken en zich dan afscheuren en Vlaanderen achter te laten met de door hen gecreeerde staatsschuld.

Le Wallon éternele?:

djimi 3 september 2009 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4313948)
Denk je dat de Antwerpse haven zo groot zou kunnen zijn geworden zonder Brussel?

Rond 1550 was Antwerpen de grootste stad van de Nederlanden.

Zonder de ramp van 1830 was Antwerpen misschien wel wéér uitgegroeid tot het culturele, economische en politieke centrum van onze gewesten.

Mijn antwoord luidt dus: ja, ik denk dat de Antwerpse haven zo groot zou kunnen zijn geworden zonder Brussel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be