Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Rookverbod (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128081)

Flanelcondoom 7 september 2009 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4320736)
:D Dat had onderdeel kunnen zijn van uw nooit plaatsgevonden summer school voor ontliberalisering van het individu.

Het wordt geen zomerschool meer. Het is even uit de belangstelling getrokken daar het een onderdeel wordt van een iets uitgebreider project.

Daar ik geen liberalen kon versieren, diende het programma radicaal aangepast te worden. Tegelijk had ik een aantal andere zaken in gedachten.

Het wordt een weekendcursus. Met een aantal nieuwe, heel andere kantjes eraan gebonden.

Blue Sky 7 september 2009 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4320377)
Nee, levenservaring. Iets dat U hard nodig hebt.

Levenservaring is heel belangrijk, maar het spijt me u te moeten melden dat met betrekking tot deze materie uw ervaring hier irrelevant is. Ze is van geen tel aangezien uw persoonlijke situatie toevallig anders kan zijn en niet representatief hoeft te zijn voor de algemene situatie. Ik vind het trouwens onzinnig om te discussiëren over vaststaande feiten die reeds voldoende zijn aangetoond zijn en ook nog eens perfect logisch en ga hier dan ook niet verder over zeveren. Sommige mensen kan men zoet houden met sprookjes en als u zich beter voelt door uw eigen “waarheid “ te geloven moet u dat maar doen...

U kan alvast beginnen met alle instanties hier aan te schrijven en melden dat ze allemaal verkeerd zijn ...

http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o1211n19085.html

“Bij mensen met een lage opleiding (lager onderwijs, lbo of mavo) is het percentage rokers groter dan bij mensen met een hoge opleiding (hbo of universiteit).”

http://www.stivoro.nl/Upload/artikel..._volw_2000.pdf

http://ics.uda.ub.rug.nl/root/Articl...nCWS-beginnen/

“The analyses
show that lower educated people are more likely to start smoking than higher educated people and that those with only primary education are less likely to quit smoking.”

http://www.ggdzeeland.nl/dbdocs/fileattachment_685.pdf

Hoogopgeleiden roken minder
Er is een duidelijk verband te zien tussen roken en opleidingsniveau
(figuur 3). Hoe hoger de opleiding hoe lager
het percentage rokers. Van de laagst opgeleide groep
(geen opleiding/lager onderwijs) rookt 40%, terwijl van de
groep met de hoogste opleiding (HBO/WO) 20% rookt. Dit
geldt ook voor zware rokers. Van de laagst opgeleiden is
6% zware roker en van de hoogst opgeleiden slechts 1%.
Landelijk is een vergelijkbaar patroon te zien: het percentage
rokers bij mensen met alleen lager onderwijs is ruim
1,5 keer zo hoog als bij mensen met een HBO- of universitaire
opleiding [4].

http://www.cm.be/cm-tridion/nl/100/R...cm24-44777.pdf

“Het tabaksverbruik hangt ook in grote mate af van het opleidingsniveau.
Men vindt meer rokers bij lager geschoolden. Ook zijn zij
vroeger beginnen roken, roken zij meer en zijn zij meer afhankelijk
van tabak. Inzake voedings- en rookgedrag onderscheidt vooral
de groep hoogopgeleide personen zich gunstig ten opzichte
van de andere groepen.”

http://www.tegenkanker.be/cijfers

Volgende metingen zullen moeten uitwijzen of de dalende trend van het rookgedrag van de Vlaamse jongeren bestendigd wordt. Ondanks de daling blijven de ongelijkheden in opleiding (een indicator van socio-economische status bij adolescenten) bestaan: meer jongeren uit het BSO roken, ze roken ook meer sigaretten dan jongeren uit het TSO en ASO, en ze beginnen te roken op jongere leeftijd

http://www.bloggen.be/carineg/

Jongvolwassenen met een laag welvaarts- en opleidingsniveau hebben een grotere kans om verstokte rokers te worden.

http://www.d24.be/gezondheid/enkele-...st-of-fout.htm

“Ook het opleidingsniveau speelt een rol. Jongeren uit het algemeen secundair onderwijs roken minder dan deze uit het beroepsonderwijs.”

http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/b...rvotte/021.pdf

Ook bij vrouwen die blijven
roken tijdens de zwangerschap doet zich een
gedragswijziging voor: een daling van gemiddeld
12,5 sigaretten voor de zwangerschap naar
gemiddeld 9,5 sigaretten tijdens de zwangerschap.
Ook hier zijn het vrouwen met een lage
sociaal-economische status (en vooral diegenen
met een laag opleidingsniveau) die meer blijven
roken.

http://www.iph.fgov.be/EPIDEMIO/epin...nl/his6711.pdf

De consumptie van tabak (regelmatig of occasioneel) daalt met een stijgend opleidingsniveau.

http://aps.vlaanderen.be/statistiek/...6-01_roken.pdf

- Arbeiders roken meer dan bedienden en kaderleden (43 vs. resp. 26 en 18%)
- Het percentage niet-rokers neemt toe met het opleidingsniveau van werknemers

...

rikbe 7 september 2009 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4320732)
Je hebt u laten vangen door vooringenomendheid en "popular belief".

Mijn beste, ik heb gezien wat ik gezien heb.

rikbe 7 september 2009 19:27

Ik vind het een veronrustende trend dat jongeren meer en meer media en statistieken als absolute waarheden beschouwen en hun eigen gezond verstand niet meer gebruiken.

kiko 7 september 2009 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4321091)
Ik vind het een veronrustende trend dat jongeren meer en meer media en statistieken als absolute waarheden beschouwen en hun eigen gezond verstand niet meer gebruiken.

Wat raad je hen dan concreet aan inzake het gebruik van gezond verstand ?

rikbe 7 september 2009 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4321150)
Wat raad je hen dan concreet aan inzake het gebruik van gezond verstand ?

Nadenken.

kiko 7 september 2009 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4321166)
Nadenken.

uhu...

Patriot! 7 september 2009 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4316791)

Ik weet dat hier weer mensen gaan mekkeren over "vrijheid" en "rechten"

In Duitsland vond men "vrijheid" en "rechten" in de jaren dertig ook maar gemekker. Met bekende gevolgen.

Pølle 7 september 2009 22:46

:roll:

Kallikles 7 september 2009 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4319986)
Maar dat er een wil is die ruimte heeft om zelf te beslissen, is zeker. Indien je daar anders over denkt, is het beste wat je kan doen om gewoon deze discussie te negeren. Je woorden zijn toch irrelevant.

Je argumenteert zoals de Spaanse Inquisitie. Onze dogma's zijn heilig en wie ze ontkent, is een ketter die moet branden.

rikbe 8 september 2009 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4316791)
Ik weet dat hier weer mensen gaan mekkeren over "vrijheid" en "rechten", maar uiteindelijk is dit een zaak van volksgezondheid. En wat heeft die niet roker te maken met een roker zijn verslaving ?

Waarom verhuis je niet naar Noord-Korea, daar zul je je als een vis in 't water voelen.

Steve_M 8 september 2009 00:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4321091)

Gezond verstand en persoonlijke ervaringen zijn zwaar overschat als het erom gaat uitspraken te doen over hele bevolkingsgroepen, maar ik zal even meespelen. Als ik naar congressen ga (met allemaal hoogopgeleiden) en er is een pauze, dan staan wij meestal met drie man en een paardenkop buiten te roken. Op mijn vorige job (ook met allemaal hoogopgeleiden) was ik de enige roker op ongeveer 50 werknemers. Of wacht, de poetsvrouw en een van de secretaresses rookten ook. Als ik dat vergelijk met de ongeschoolde jobs die ik als jonge snaak deed (horeca, fabriek) ... daar rookte zowat iedereen.

Als jij drie professoren kent, waarvan er drie roken, mag je dan de conclusie trekken dat alle professoren roken? Natuurlijk niet, want je sample is ridicuul klein. Wellicht heb je gelijk (dat hoog- en laagopgeleiden evenveel roken) als je spreekt over twintig of dertig jaar geleden, maar vandaag is dat ontegensprekelijk fout.

rikbe 8 september 2009 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4321655)
Gezond verstand en persoonlijke ervaringen zijn zwaar overschat als het erom gaat uitspraken te doen over hele bevolkingsgroepen, maar ik zal even meespelen. Als ik naar congressen ga (met allemaal hoogopgeleiden) en er is een pauze, dan staan wij meestal met drie man en een paardenkop buiten te roken. Op mijn vorige job (ook met allemaal hoogopgeleiden) was ik de enige roker op ongeveer 50 werknemers. Of wacht, de poetsvrouw en een van de secretaresses rookten ook. Als ik dat vergelijk met de ongeschoolde jobs die ik als jonge snaak deed (horeca, fabriek) ... daar rookte zowat iedereen.

Als jij drie professoren kent, waarvan er drie roken, mag je dan de conclusie trekken dat alle professoren roken? Natuurlijk niet, want je sample is ridicuul klein. Wellicht heb je gelijk (dat hoog- en laagopgeleiden evenveel roken) als je spreekt over twintig of dertig jaar geleden, maar vandaag is dat ontegensprekelijk fout.

Vandaag is dat mogelijk fout, maar is dat omdat de repressie is toegenomen of dat, zoals dat artikel beweert, de hoogopgeleiden meer bewust zijn over de schadelijke gevolgen dan de laaggeschoolden? Ik denk het niet. Ik houd het erbij dat roken vroeger te duur was voor laaggeschoolden.

PS ik had wel meer dan drie professoren die rookten. En nogal wat dokters, notarissen, ingenieurs, aannemers, procureurs enz. in mijn familie. De meesten rookten, sigaren.

AdrianHealey 8 september 2009 03:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4321521)
Je argumenteert zoals de Spaanse Inquisitie. Onze dogma's zijn heilig en wie ze ontkent, is een ketter die moet branden.

Leuk dat je de aard van je argumenten nog eens toont.

Ars_Nova 8 september 2009 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4321688)
Vandaag is dat mogelijk fout, maar is dat omdat de repressie is toegenomen of dat, zoals dat artikel beweert, de hoogopgeleiden meer bewust zijn over de schadelijke gevolgen dan de laaggeschoolden? Ik denk het niet. Ik houd het erbij dat roken vroeger te duur was voor laaggeschoolden.

PS ik had wel meer dan drie professoren die rookten. En nogal wat dokters, notarissen, ingenieurs, aannemers, procureurs enz. in mijn familie. De meesten rookten, sigaren.

Ik denk eerder dat roken vroeger veel meer sociaal acceptabel was en dus inderdaad iedereen rookte ongeacht sociale klasse. Nu zitten universitairen gewoon massaal aan de coke.

rikbe 8 september 2009 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4322104)
Ik denk eerder dat roken vroeger veel meer sociaal acceptabel was en dus inderdaad iedereen rookte ongeacht sociale klasse. Nu zitten universitairen gewoon massaal aan de coke.

Het was niet alleen veel meer sociaal acceptabel, het was bijna een must.
Aan de coke? Heb je daar een bewijs van? Ik dacht dat ze meer aan de pillen zaten.

Flanelcondoom 8 september 2009 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4322400)
Aan de coke? Heb je daar een bewijs van? Ik dacht dat ze meer aan de pillen zaten.

Wij zitten op't unief. En nee, geen pillen. Om overduidelijke redenen.

Kallikles 8 september 2009 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 4321692)
Leuk dat je de aard van je argumenten nog eens toont.

Neen, ik illustreer jouw blinde, irrationele dogmatisme:

Citaat:

Maar dat er een wil is die ruimte heeft om zelf te beslissen, is zeker. Indien je daar anders over denkt, is het beste wat je kan doen om gewoon deze discussie te negeren. Je woorden zijn toch irrelevant.
Zekerheden bestaan niet, kleine jongen. En daar kun je maar beter mee leren leven, voor het te laat is.

Blue Sky 8 september 2009 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 4321655)

Voila, u vervolledigt het plaatje. Er was een tijd dat sigaretten cool en chique waren en ik kan me voorstellen dat toen de zogezegd hogere klasse maar al te graag een sigaret opstak omdat het “stylish” was.

Tijden veranderen en mensen werden zich meer en meer bewust van de gezondheidsrisico’s en het feit vandaag de dag is dat lager opgeleiden vaker roken dat hoger opgeleiden, zoals ook correct blijkt uit uw voorbeeld. Dit is eveneens wel te verwachten als je het gezond verstand volgt.

Het kan wel eens interessant zijn om de redenen waarom dit zo is uit te vissen.
Wellicht zal de hoger opgeleide bewuster leven, dit in combinatie met het feit dat hij meer kennis heeft over de verslaving / schadelijke effecten van het roken. Zo merk je ook dat overgewicht eveneens meer voorkomt bij lager opgeleiden, wat er toch wel op duidt dat zij minder bewust leven en er minder op letten wat ze eten in meer of mindere mate ook bepaald door hun onwetendheid over de voeding die ze naar binnen werken ( de kennis dus ).
Om een voorbeeld te geven van twee uitersten;
Als je een sigaret aanbiedt aan iemand uit Afrika die nooit geen opleiding heeft gehad en onbewust is van de gevaren van roken, dan zal die sneller toehappen dan iemand die een uitgebreide kennis heeft over de verslaving en schadelijke effecten van het roken.

Het karakter speelt natuurlijk ook een rol. Iemand met een sterk karakter zal eerder nee kunnen zeggen of kunnen stoppen met roken. Karakter moet je ook kweken door vb te sporten. Ook om te studeren heb je karakter nodig. Het is veel leuker om een pintje op een terrasje te gaan drinken of te feesten dan moederziel alleen cursussen van buiten te leren.
Kortom om je diploma te halen heb je karakter en doorzettingsvermogen nodig.

Dit zijn mi alvast twee factoren die het rookgedrag van deze groepen mee verklaren.

rikbe 8 september 2009 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4323713)
Voila, u vervolledigt het plaatje. Er was een tijd dat sigaretten cool en chique waren en ik kan me voorstellen dat toen de zogezegd hogere klasse maar al te graag een sigaret opstak omdat het “stylish” was.

Tijden veranderen en mensen werden zich meer en meer bewust van de gezondheidsrisico’s en het feit vandaag de dag is dat lager opgeleiden vaker roken dat hoger opgeleiden, zoals ook correct blijkt uit uw voorbeeld. Dit is eveneens wel te verwachten als je het gezond verstand volgt.

Het kan wel eens interessant zijn om de redenen waarom dit zo is uit te vissen.
Wellicht zal de hoger opgeleide bewuster leven, dit in combinatie met het feit dat hij meer kennis heeft over de verslaving / schadelijke effecten van het roken. Zo merk je ook dat overgewicht eveneens meer voorkomt bij lager opgeleiden, wat er toch wel op duidt dat zij minder bewust leven en er minder op letten wat ze eten in meer of mindere mate ook bepaald door hun onwetendheid over de voeding die ze naar binnen werken ( de kennis dus ).
Om een voorbeeld te geven van twee uitersten;
Als je een sigaret aanbiedt aan iemand uit Afrika die nooit geen opleiding heeft gehad en onbewust is van de gevaren van roken, dan zal die sneller toehappen dan iemand die een uitgebreide kennis heeft over de verslaving en schadelijke effecten van het roken.

Het karakter speelt natuurlijk ook een rol. Iemand met een sterk karakter zal eerder nee kunnen zeggen of kunnen stoppen met roken. Karakter moet je ook kweken door vb te sporten. Ook om te studeren heb je karakter nodig. Het is veel leuker om een pintje op een terrasje te gaan drinken of te feesten dan moederziel alleen cursussen van buiten te leren.
Kortom om je diploma te halen heb je karakter en doorzettingsvermogen nodig.

Dit zijn mi alvast twee factoren die het rookgedrag van deze groepen mee verklaren.

Tijden veranderen, mensen niet.

Blue Sky 8 september 2009 21:30

Een andere factor die allicht meespeelt is ook het feit dat er meer gerookt wordt in het BSO dan in TSO, en meer in het TSO dan in het ASO ... en laat roken nu net verslavend zijn.

Ars_Nova 8 september 2009 21:54

Citaat:

Pillen ook ja, maar coke nog meer. 't Is duur, 't is een upper-class drug geworden. Sommigen vinden het zelfs hip.
Bewijs hmmm... er was een tijd wel een artikel in de Standaard dat gebaseerd was op een recent onderzoek, vandaar dat ik er terug aan denk.

Ars_Nova 8 september 2009 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4323792)
Een andere factor die allicht meespeelt is ook het feit dat er meer gerookt wordt in het BSO dan in TSO, en meer in het TSO dan in het ASO ... en laat roken nu net verslavend zijn.

Kwestie van perceptie hoor. Hoe meer geld, hoe meer classy de drugs, zo simpel als dat. Daar horen trouwens ook legale drugs bij, b.v. op voorschrift (er zou nogal wat Rilatine, benzodiazepines en Captagon worden voorgeschreven).

rikbe 8 september 2009 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4323857)
Pillen ook ja, maar coke nog meer. 't Is duur, 't is een upper-class drug geworden. Sommigen vinden het zelfs hip.
Bewijs hmmm... er was een tijd wel een artikel in de Standaard dat gebaseerd was op een recent onderzoek, vandaar dat ik er terug aan denk.

Ik betwist jouw bewering niet hoor. Ik ben al veertig jaar weg uit univ milieu en indertijd werd er alleen gedronken en tabak gerookt. Mijn dochter heeft wel eens gezegd dat je overal cannabis enzo kan krijgen maar ze weigerde te zeggen waar. :-D

kiko 8 september 2009 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4323779)
Tijden veranderen, mensen niet.

Dat is eigenlijk wel waar. Mensen blijven immers idioten.

rikbe 8 september 2009 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4324011)
Dat is eigenlijk wel waar. Mensen blijven immers idioten.

Sapiens idioten.

Ars_Nova 8 september 2009 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4323885)
Ik betwist jouw bewering niet hoor. Ik ben al veertig jaar weg uit univ milieu en indertijd werd er alleen gedronken en tabak gerookt. Mijn dochter heeft wel eens gezegd dat je overal cannabis enzo kan krijgen maar ze weigerde te zeggen waar. :-D

Stap binnen in eender welke danstent waar 14-18 jarigen komen en de weed en wit poeder vliegen u rond de oren.
Studenten zijn iets discreter.

rikbe 9 september 2009 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4324104)
Stap binnen in eender welke danstent waar 14-18 jarigen komen en de weed en wit poeder vliegen u rond de oren.
Studenten zijn iets discreter.

Ik ben niet zeker dat ik daar welkom zou zijn. :lol:
Of mischien juist wel. 't Schijnt dat kalende mannen met een grijze baard sexueel aantrekkelijk zijn.

Ars_Nova 9 september 2009 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4324126)
Ik ben niet zeker dat ik daar welkom zou zijn. :lol:
Of misschien juist wel. 't Schijnt dat kalende mannen met een grijze baard sexueel aantrekkelijk zijn.

Sommige mensen vallen inderdaad op oudere mannen. Lucky me.

rikbe 9 september 2009 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4325052)
Sommige mensen vallen inderdaad op oudere mannen. Lucky me.

Meestal vrouwen. :)

Johnny Blaze 9 september 2009 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4323872)
Kwestie van perceptie hoor. Hoe meer geld, hoe meer classy de drugs, zo simpel als dat. Daar horen trouwens ook legale drugs bij, b.v. op voorschrift (er zou nogal wat Rilatine, benzodiazepines en Captagon worden voorgeschreven).

:cheer: promethazine en codeïne siroop :cheer:

Marlboro 9 september 2009 15:41

Subiet marlboroken opsteken se.

rikbe 9 september 2009 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 4325089)

Toen de prijs boven de twintig frank ging heb ik besloten ze te rollen. 1/3 goedkoper.
Dus nu een lekere Roisin, zelfgerold. :-P

Ars_Nova 9 september 2009 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 4325085)
:cheer: promethazine en codeïne siroop :cheer:

Ik ga maar één ding zeggen: "Bronchosedal codeïne" (op een boterham met echte boter 8-)

Ars_Nova 9 september 2009 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rikbe (Bericht 4325412)
Toen de prijs boven de twintig frank ging heb ik besloten ze te rollen. 1/3 goedkoper.
Dus nu een lekere Roisin, zelfgerold. :-P

Ik steun het.

rikbe 9 september 2009 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4325683)
Ik steun het.

Ik weet niet hoe het nu zit maar vijf jaar gelden kostte en pakje sigaretten 10 frank in Rusland.

Blue Sky 9 september 2009 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova (Bericht 4323872)

Cocaïne lijkt inderdaad een veel gebruikte drug te zijn onder mensen met veel geld. Maar dat hoeft niet zozeer verbonden te zijn met opleiding.
Kijk maar eens naar de filmsterren als Jean Claude Van Damme, bij de feestjes daar ligt de coke gewoon op tafel. Ook onder zakenlui wordt het gebruikt, maar er lopen genoeg zakenlui rond zonder enige opleiding die toch veel rijkdom weten te vergaren.

rikbe 9 september 2009 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 4325851)
Cocaïne lijkt inderdaad een veel gebruikte drug te zijn onder mensen met veel geld. Maar dat hoeft niet zozeer verbonden te zijn met opleiding.
Kijk maar eens naar de filmsterren als Jean Claude Van Damme, bij de feestjes daar ligt de coke gewoon op tafel. Ook onder zakenlui wordt het gebruikt, maar er lopen genoeg zakenlui rond zonder enige opleiding die toch veel rijkdom weten te vergaren.

Rararara, hoe kan dat?

cookie monster 10 september 2009 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro (Bericht 4325089)

Wat heeftdit met dezethread maken ??

Kallikles 11 september 2009 21:40

Citaat:

Coke is sterk gedemocratiseerd. Een lijntje kost tegenwoordig zo'n vijf euro.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be