| Jaani_Dushman |
28 oktober 2009 00:14 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
(Bericht 4411279)
Dat kan. Ik heb er alleen hoe dan ook geen bijbedoelingen mee. Ik ben geen imperialist en ook geen kolonialist. Ik vind het verkeerd dat wij plotseling onze koffers hebben gepakt en het land met een machtvacuum hebben achtergelaten waardoor een Desi Bouterse plotseling de macht kon grijpen. Dát iemand als Bouterse de macht kon grijpen vind ik de verantwoordelijkheid van Nederland.
Ik ken heus wel de argumenten van degenen die zeggen dat wij er sowieso niets te zoeken hadden en dat wat er in Suriname gebeurde na het vertrek van Nederlanders ons niets zou aangaan omdat het Surinaamse volk zélf moet beslissen wat het wil. ''Als ze een dictator willen moeten ze dat zelf weten, dat gaat neo-koloniaal Nederland niets aan''. Maar ik vind dat te makkelijk en te onverschillig.
|
Waarbij u wel stil blijft over de rol van Nederland bij de dictatuur van Bouterse...
De rol van Nederland als koloniale macht verschilt niets van andere machten (Groot-Brittannië, België, Frankrijk,...).
Achter de schermen heeft men geen bezwaren om dictaturen te steunen. En wanneer de omstandigheden veranderen, heeft men evenmin bezwaren om militair in te grijpen (of in het geval van Nederland-Suriname: de voorbereidingen treffen tot).
De koloniale mogendheidheden blijven zich tot op vandaag moeien in de aangelegenheden van hun (sinds enkele decenia officieuze) kolonies.
Ieder van deze koloniale machten noemt zijn eigen situatie uitzonderlijk, en zo gaat Groot-Brittannië zijn ingrijpen in de Malvinas verdedigen, Nederland in Suriname, België in Kongo en Rwanda, etc...
Men steunt militaire staatsgrepen: ten eerste om de coupplegers schatplichtig aan hen te maken, en ten tweede om een eventueel militair ingrijpen nadien verkocht te krijgen bij de eigen bevolking.
Mocht België Lumumba niet vermoord hebben, Kongo had mogelijks vandaag een welvarend land in het centrum van Afrika geweest. Maar Union Minière zag die lastpost niet graag, en dus moest hij uit de weg geruimd worden.
|