xrc |
28 december 2009 18:33 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute
(Bericht 4514130)
Je geeft de indruk te willen ontkennen dat het Vlaams-nationalisme en de brede Vlaamse Beweging alleen nog op partijpolitiek vlak redelijk scoort maar in het middenveld alsmaar geïsoleerder staat van de brede Vlaamse bevolking. Het is belangrijk om daar bewust van te worden. De Pro België-fans verzamelen gemakkelijk duizenden mensen op betogingen (30.000 in Brussel, weliswaar vooral Franstaligen) en duizenden op muziekfestivals rond de eenheid van België. Terwijl aan Vlaamsgezinde en Waalsgezinde kant het huilen met de pet op is. De Waalse Beweging is er in de laatste decennia niet meer in geslaagd om 1 grote massamanifestattie te organiseren. En de Vlaamse Beweging heeft de laatste jaren het initiatief aan rechts-conservatieve groepen of erger (KVHV, Voorpost, ...) overgelaten die dit jaar amper 2000 betogers in Brussel-centrum verzamelden voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen. Ik zou denken dat het tijd is voor wat introspectie. Waar naartoe met de Vlaamse Beweging? Verderdoen zoals nu is echt geen optie meer!
|
Daar ben ik het mee eens. Uw oplossingen daarentegen (i.e. slechte "kunstenaars", vrouwenrechten-groepen, arbeidersbewegingen,... achter onze kar spannen) zijn voor mij geen optie.
Misschien is het tijdperk van grote betogingen en acties op straat wel wat voorbij? De Belgicistische acties moeten het hebben van gratis concerten, wafelenbak, hun éénmalig karakter (doe zo'n pro-België acties maar eens elk jaar, we zullen zien hoeveel volk er nog zal staan) maar moeten het vooral hebben van hun patent op solidariteit, verdraagzaamheid en sociaalvoelendheid.
Hoe vaak ik moet horen in een discussie omtrent het voortbestaan van België dat ze niet Vlaams-nationalist/separatistisch kunnen of willen zijn omdat ze sociaalvoelend zijn. Daar schijnen de 0110-concertgangers vandaag een patent op te hebben, en dat moet maar eens ophouden. Ook, of heel links-Vlaanderen schijnt daar een patent op te moeten claimen.
En ja, daarin worden ze gesteund door brainiacs als Tom Barman, Axelle Red, Clouseau en andere kornuiten, die jij nog tot voor kort aan de Vlaamse Beweging wilde koppelen.
|