Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Sensoa: 'Leraar aait een leerling beter niet' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=144420)

suqar_7loe 4 oktober 2010 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5015041)
Ah DAAROM ben jij dus zo bruin :rofl:

Haha, scherpzinnig.. Ik begin denk ik wat moe te worden. Soms kunt ge ze tegen de muur plakken, potverdorie :-P

Den Duisteren Duikboot 4 oktober 2010 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015047)
Soms kunt ge ze tegen de muur plakken, potverdorie :-P

Rood vlaggetje! :-)

suqar_7loe 4 oktober 2010 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5015044)
zo schattig ! :-)

Ja hé :-D De juf heeft maar 2 handen dus elke dag geruzie rond mn oren 'neen, jij hebt de juf gisteren al een hand gegeven, das niet eerlijk, jij mag nooit meer in mn vriendenboek schrijven' haha. Echte schatten.

suqar_7loe 4 oktober 2010 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5015052)

Ik plak ze nog liever tegen de muur dan datk daar een piemel moet gaan wassen hoor :-P

Cdude 4 oktober 2010 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015060)
Ik plak ze nog liever tegen de muur dan datk daar een piemel moet gaan wassen hoor :-P

Een probleem met vele "allochtoonse" meisjes tijdens hun opleiding tot verpleegster.

From_Vlaanderen 4 oktober 2010 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 5013972)
Dat van die 12-jarige klopt, maar de vraag is of je dan een grens moet afspreken.
Tot wanneer is dat dan wel nog ok?

Dat kunt ge zo toch niet vaststellen. Dat hangt van de situatie en van de personen af.

suqar_7loe 4 oktober 2010 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5015072)
Een probleem met vele "allochtoonse" meisjes tijdens hun opleiding tot verpleegster.

Noooooo, niet over allochtonen beginnen. Ik kan geen allochtonen meer zien :evil:

Ik heb 3 marokkaanse vriendinnen die dagelijks mannelijke geslachtsdelen wassen hoor (verpleegsters in een bejaardentehuis)

Cdude 4 oktober 2010 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015081)
Noooooo, niet over allochtonen beginnen. Ik kan geen allochtonen meer zien :evil:

Ik heb 3 marokkaanse vriendinnen die dagelijks mannelijke geslachtsdelen wassen hoor (verpleegsters in een bejaardentehuis)

Op reis geweest naar Marokko?

Alé bon, voor een keer I'll keep quit. (bejaardenhulp !=verpleegster ;) )

From_Vlaanderen 4 oktober 2010 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015081)

Als vakantiejobber, had ik het goed gesnope om op een leepe manier een centje bij te verdienen. Ik heb ook een hele hoop mensen gewassen. Deze waren echter zo dood als een pier. :lol:
Arrez ge spoot die zo wat af, het hing er wat van af.

suqar_7loe 4 oktober 2010 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 5015102)
Als vakantiejobber, had ik het goed gesnope om op een leepe manier een centje bij te verdienen. Ik heb ook een hele hoop mensen gewassen. Deze waren echter zo dood als een pier. :lol:

Alléé jong, zo ne stoere bink als gij toch niet zeker? :-D

Mn vriendin vertelde me dat ze een oude man aan het wassen was en dat er rozijnen uit zn anus kwamen (blijkbaar had hij net een rozijnenkoek opgegeten) ofzoiets :lol:

Cdude 4 oktober 2010 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 5015102)

IEEEEEEEEEK

From_Vlaanderen 4 oktober 2010 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015140)

Mn vriendin vertelde me dat ze een oude man aan het wassen was en dat er rozijnen uit zn anus kwamen (blijkbaar had hij net een rozijnenkoek opgegeten) ofzoiets :lol:

Toen was ik ook al zo een wacko die graag eens een schotje loste, en dat kost geld. Dit is op beide manieren te interpreteren. ;-)

Steve_M 4 oktober 2010 21:13

Citaat:

En wat het ze daar dan mee gedaan? Mij is altijd gezegd dat je geen eten mag weggooien.

suqar_7loe 4 oktober 2010 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 5015149)
Toen was ik ook al zo een wacko die graag eens een schotje loste, en dat kost geld. Dit is op beide manieren te interpreteren. ;-)

Had het niet van u verwacht alleszins. :-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5015401)
En wat het ze daar dan mee gedaan? Mij is altijd gezegd dat je geen eten mag weggooien.

Ieuw vetzak.

Steve_M 4 oktober 2010 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015412)
Ieuw vetzak.

Er zijn kindjes in Afrika die niet eens rozijnen hebben. Zo smossen met eten.

suqar_7loe 4 oktober 2010 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5015417)
Er zijn kindjes in Afrika die niet eens rozijnen hebben. Zo smossen met eten.

Dat is een feit Steve maar om nu anusrozijnen te eten is er toch wel een tikkeltje over..

Steve_M 4 oktober 2010 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015426)
Dat is een feit Steve maar om nu anusrozijnen te eten is er toch wel een tikkeltje over..

Jij weet niet wat echte honger is.

EDIT: volgens mij krijgt deze conversatie van Sensoa een rode vlag.

suqar_7loe 4 oktober 2010 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5015428)
Jij weet niet wat echte honger is.

EDIT: volgens mij krijgt deze conversatie van Sensoa een rode vlag.

Neen, dat weet ik niet. We zouden het eens moeten meemaken, we zouden anders piepen denk ik.

Edit: van Kallikles ook.

Steve_M 4 oktober 2010 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015438)
Neen, dat weet ik niet. We zouden het eens moeten meemaken, we zouden anders piepen denk ik.

Edit: van Kallikles ook.

Dat overleef ik wel.

Nynorsk 4 oktober 2010 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5015025)
Zolang je aanvaardt dat een leerkracht zich kan vergissen en tevens aanvaardt dat dat het einde van de wereld niet is, heb ik geen probleem met je verhaal. Alleen: men stelt zo'n handleiding op omdat men blijkbaar niet vertrouwt op de intuïtie van de leerkracht. Die moet zichzelf nu voortdurend in vraag stellen op basis van een vlaggetjessysteem en zal uiteindelijk risicovermijdend gedrag gaan vertonen: zo iemand doet niets meer, want alles kan hem/haar aangewreven worden.

Een goeie leerkracht stélt dat al in vraag. En weet vaak zelf de antwoorden niet. Dat vlaggengedoe geeft de antwoorden ook niet echt, maar maakt het wel bespreekbaar. Want daarvoor is het gemaakt eh: het is werkmateriaal om in een groep leerkrachten mee aan de slag te gaan.
En daarnaast zijn niet alle leerkrachten geneigd tot intuïtie. Er doen zich tal van problemen voor, van handtastelijkheden die toch maar dubieus zijn tot serieus seksueel misbruik. Wat er met duidelijk seksueel misbruik moet gebeuren is duidelijk, maar met die andere handtastelijkheden is dat vaak allemaal zooo vaag... en ja, dan willen de goeie leerkrachten en de directie ook wel iéts om hun beleid op te baseren - een discussieplatform.

Ik ben echt van mening dat van die tendentieuze krantenartikels méér kwaad doen in de zin zoals jij zegt, dan dat vlaggensysteem an sich hoor. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat leerkrachten niets meer durven.

Citaat:

Goed, daarin volg ik je. Ik zou dat niet doen en de gemiddelde leerkracht ook niet. Waar het mij om gaat is dat leerkrachten die iemand aaien ook geen schuldgevoel moet worden aangepraat alsof ze een trauma tot stand hebben gebracht. Er zijn echt wel ergere dingen in het leven dan een aai over je bol.
tuurlijk niet. maar nogmaals: 'k denk dat het toch wel dat krantenartikel is die dat aanpraat, en niet sensoa.
er gebeuren anders ook wel duidelijk ongepaste dingen die geen trauma veroorzaken. in 't middelbaar hadden we een leerkracht die wel een vreemde manier had om meisjes over de bok te helpen: je grijpt je tussen de billen en duwt ze erover. we hadden van die sexy 'pamperbroekskes' waar alles goe voelbaar was - je voelde die vinger bijna binnen gaan bij moment :?
denk niet dat er iemand een trauma aan heeft overgehouden, maar een andere methode was toch béter geweest, niet?

Citaat:

Het is nog maar de vraag of dat zo aangevoeld wordt... Een handleiding voor iets dat meestal spontaan en probleemloos verloopt kan aanvoelen als een onuitgesproken berisping...
ach kom, dramatiseer dat nu eens zo niet.

Citaat:

Inderdaad. Je moet het natuurlijk goed kunnen inschatten, als psychologe. Not easy.
'k heb zo al eens van die gelijkaardige dingen gehoord ;-)

Nynorsk 4 oktober 2010 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5015052)

zwart, denk ik.
toch als 't met secondenlijm gebeurt.

Cdude 4 oktober 2010 21:40

Citaat:

Die mens moet dan toch een héél snelle spijsvertering hebben.
Het leken dan misschien wel rozijnen maar...8O

Rudy 5 oktober 2010 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5014781)
Nyno. Hoeft basiskennis omtrent omgaan met kinderen echt te worden verteld aan intelligente mensen tijdens een lerarenopleiding ? Kom zeg. Als je je verschuilt achter opleiding dan zak je toch in mijn achting. Wie +18 is en hoogopgeleid, is toch op z'n minst volwassen. Zeg niet dat het niet waar is. Waarden en normen, omtrent volwassenheid, en inderdaad omtrent ook lichamelijkheid, leren tieners toch niet op de hogeschool. Of wel soms ?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5014880)
zeg nu serieus: hoeveel mensen hebben er voor hun 18e zich afgevraagd hoe oud een kind mag zijn vooraleer het toch wel vreemd wordt dat je het nog op de schoot neemt als leerkracht. Hoeveel % heeft daar al over nagedacht? Sinds wanneer moet dat basiskennis zijn van schoolverlatende 18-jarigen?
En dan wel in die mate dat het 'een schandaal' zou zijn als je het in een opleiding zou hebben over de ontwikkeling van lichamelijkheid en seksualiteit vanaf de geboorte, en de invloed die je daar als leerkracht op kan hebben. Want dat is toch allemaal zo evident?

En dan verschieten dat leerkrachten gewoonweg de signalen van seksueel misbruik niet herkennen zeker...

Nyno, wie is afgestudeerd als leerkracht is op z'n minst 21 jaar. Mij ging het niet om de vraag of een 18-jarige veel moet weten over lichamelijkheid. Het gaat erom dat wie uiteindelijk is afgestudeerd, leerkracht-pedagoog, intuïtief zou moeten weten hoe lichamelijk met leerlingen om te gaan, zelfs al is dit geen onderwerp binnen het leerprogramma.

Daarbij, hoef je echt opgeleid te zijn om seksueel misbruik te herkennen ? Ik denk het niet.

Weet je Nyno, ik heb stellig de indruk dat we naar een tijd gaan waar iemand z'n handen in onschuld kan wassen omdat hij/zij het nu eenmaal niet op de schoolbanken heeft geleerd. Ik vind dat erg.

Rudy 5 oktober 2010 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5014964)
Geef me 1 goeie reden, in het voordeel van het kind, waarom je een kind zou aaien als je gemerkt hebt dat het dat niet graag heeft. 1 reden maar.
Om te weten of een kind het graag heeft, moet je wel kijken naar zijn reactie natuurlijk ("evalueer").

Als het kind een signaal geeft niet gediend te zijn met eens door z'n haarbos te aaien, dan doe je dat geen tweede keer. Maar dit kan je slechts vaststellen na de eerste keer. Wat niet belet dat heel wat kinderen best gediend zijn met een schouderklopje, bijvoorbeeld.
Waar ik vooral een probleem mee heb is dat aaien - uiteindelijk gaat het om lichamelijk contact zoals een schouderklopje - per definitie wordt afgeraden.

Anna List 5 oktober 2010 07:57

het gebruik van Nyno

geel vlaggetje

:p

Rudy 5 oktober 2010 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 5015025)
Alleen: men stelt zo'n handleiding op omdat men blijkbaar niet vertrouwt op de intuïtie van de leerkracht. Die moet zichzelf nu voortdurend in vraag stellen op basis van een vlaggetjessysteem en zal uiteindelijk risicovermijdend gedrag gaan vertonen: zo iemand doet niets meer, want alles kan hem/haar aangewreven worden.

Daar ben ik het volledig mee eens. Risicovermijdend gedrag wordt dus de norm. "We doen ons werk, niet meer en niet minder".

Rudy 5 oktober 2010 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5015809)
het gebruik van Nyno

geel vlaggetje

:p

Geen ruzie maken hé Anna ;-)
Uiteindelijk, als de psycholoog het niet weet, wie dan wel ?

Anna List 5 oktober 2010 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5015816)
Geen ruzie maken hé Anna ;-)
Uiteindelijk, als de psycholoog het niet weet, wie dan wel ?

ik ben geen psycholoog, maar ik lees in die teksten van Nynorsk eigenlijk helemaal niet dat ze 't niet weet hoor, ook al schrijft ze dat wel letterlijk.

Rudy 5 oktober 2010 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5014992)
dat is waar.
maar het zou pas puriteins zijn mocht er opgeroepen worden om geen lichamelijk contact te hebben, me dunkt.
volgens mij laten veel mensen zich hier vangen door de tendentieuze en foutieve titel. het is ook wel typisch dat er bij het artikel alleen voorbeelden staan van gele en rode vlaggen, en niet van groene (= de bevordelijke lichamelijke contacten).

Ok. Ik neem aan dat de krant er enkele voorbeelden heeft uitgepikt die voor discussie vatbaar zijn. De volledige handleiding heb ik niet gelezen.

guido 007 5 oktober 2010 08:07

Het zoontje (2e leerjaar) van een vriend van mij moest op medisch onderzoek. Vroeger was dit PMS, hoe het nu heet weet ik niet.

De dokteres had een soort paternoster in de ene hand en in de andere hand nam ze de teelballekes. Ze vergeleek de dikte met de maat op de paternoster.

Hoe noemen we zoiets? Is dit een pedo-arts?

Ik wil maar zeggen dat het allemaal zo vaag is.

Rudy 5 oktober 2010 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe (Bericht 5015037)
Wat is daar nou verkeerd aan? Ik knuffel mn kindjes ook en af en toe komen ze de juf een zoen geven.

Goed ja. Wat als de meester een kus zou krijgen van de kindjes ?

plakker 5 oktober 2010 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5015825)
Het zoontje (2e leerjaar) van een vriend van mij moest op medisch onderzoek. Vroeger was dit PMS, hoe het nu heet weet ik niet.

De dokteres had een soort paternoster in de ene hand en in de andere hand nam ze de teelballekes. Ze vergeleek de dikte met de maat op de paternoster.

Dat deden ze vroeger in het PMS ook, op die bollen van die "paternoster" stonden nummers, dat was om na te gaan of de groei van je teelballen voldoende in opmars was.
Dankzij hun paternoster hebben ze bijvoorbeeld bij mij opgemerkt dat ik geopereerd moest worden, waardoor schade op latere leeftijd vermeden werd.

Anna List 5 oktober 2010 08:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5015825)

niks vaag, standaard procedure, wel op het randje van paranoia voor jou.

http://www.vclb-koepel.be/index.php?ID=40367

Citaat:

Geslachtsonderzoek bij de CLB-arts
Meisjes

De dokter zal tijdens het onderzoek even de groei van schaamhaar en de borstontwikkeling willen controleren. Om dit goed te kunnen doen, zal de arts vragen om even de kledij te verwijderen.

Bij het prille begin van de borstgroei is de tepel wat gezwollen. Om het onderscheid te kunnen maken tussen een 'echte start' van de borstgroei of gewoon wat vetweefsel onder de tepel, moet de arts voelen aan de tepel. Als de borst echt begint te groeien, is er een soort hard schijfje net onder de tepel te voelen. Dat wil zeggen dat je puberteit start. Is je puberteit al een tijdje bezig, dan is gewoon eens kijken meestal genoeg voor de arts om te weten hoe ver je staat in de ontwikkeling.

Jongens

Bij jongens zal arts de groei van het schaamhaar nakijken en de grootte van de teelballen meten. Dit doet de arts door de grootte van de teelbal te vergelijken met houten teelbalmodelletjes.
Om dit op een juiste manier te beoordelen moet de arts de teelbal zachtjes tussen duim en wijsvinger houden en vergelijken met de modelletjes. We gaan ervan uit dat de puberteit start vanaf een teelbalvolume van 4 ml. De teelballen zullen dan rustig verder groeien tot een volume van 20 �* 25 ml. Daarnaast geven het uitzicht van de balzak en de penis ook mee aan hoe ver je staat in de puberteit.[/b]
De arts zal dan in je dossier noteren hoe ver je staat in de puberteit volgens vaste wetenschappelijke afspraken.

Dit deel van het onderzoek vindt niemand leuk. Waarom moet dat dan per se?

Je moet weten dat een normale puberteit niet te vroeg mag beginnen (vóór 8 �* 9 jaar) maar ook niet te laat (na 13 �* 14 jaar). De puberteit mag ook niet te traag of te snel verlopen. De CLB-arts controleert daarom van op kleuterleeftijd tot bij het laatste medisch onderzoek of er tekens zijn van de puberteit. Op die manier kan er tijdig worden ingegrepen als er iets fout loopt.

Omdat de groei sterk door de puberteit wordt 'gestuurd', kan de arts je groeipatroon beter begrijpen als die weet hoe ver je in de puberteit staat... De arts kan zich dan ook beter een idee vormen over hoe lang iemand nog kan groeien. Dit is voor iedereen leuk om weten, maar het is bijzonder belangrijk voor wie erg klein of erg groot is.

En na de puberteit?

Ook volwassenen gaan regelmatig naar de dokter voor preventief onderzoek. Een vrouw zal regelmatig een borstonderzoek laten uitvoeren en een uitstrijkje laten nemen van de baarmoederhals. Beide onderzoeken moeten ervoor zorgen dat kanker vroeg kan worden opgespoord en behandeld. Bij de man is regelmatige controle van de teelbal en de prostaat zinvol. Het is dus goed om van jongs af deze gewoonte aan te nemen en je regelmatig te laten controleren.

Het ware wel beter dat men deze volledige uitleg aan alle kinderen deed VOOR het onderzoek ...

Cdude 5 oktober 2010 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5015834)
niks vaag, standaard procedure, wel op het randje van paranoia voor jou.

Het ware wel beter dat men deze volledige uitleg aan alle kinderen deed VOOR het onderzoek ..

Een dikke vette 2

guido 007 5 oktober 2010 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5015834)
wel op het randje van paranoia voor jou.

http://www.vclb-koepel.be/index.php?ID=40367

Waarom?

Als een kind over het hoofd aaien al niet meer mag.....

Wie zegt dat die dokter, die aan tepelkes zit of aan teelballekes geen pedofiel is?

Ik wil gewoon zeggen dat het in onze maatschappij ver gekomen is. Schoolmeesters- of juffrouwen durven niet meer gaan controleren in de toiletten

suqar_7loe 5 oktober 2010 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5015830)
Goed ja. Wat als de meester een kus zou krijgen van de kindjes ?

Dat heb ik nog nooit zien gebeuren. Ik zou wel even opkijken mocht het ooit voorkomen. Dat zou toch maar 'raar' lijken, maar het kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Anna List 5 oktober 2010 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cdude (Bericht 5015858)
Een dikke vette 2

ja dat was schrikken hé ! die dr die ineens naar uw ballen greep, ttz bij mij toch :-o

Cdude 5 oktober 2010 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5016047)
ja dat was schrikken hé ! die dr die ineens naar uw ballen greep, ttz bij mij toch :-o

Voor hem ook want ik gaf hem een kroket en toen hebben ze het wel uitgelegd. :evil:

Anna List 5 oktober 2010 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 5016017)
Waarom?

Als een kind over het hoofd aaien al niet meer mag.....

Wie zegt dat die dokter, die aan tepelkes zit of aan teelballekes geen pedofiel is?

Ik wil gewoon zeggen dat het in onze maatschappij ver gekomen is. Schoolmeesters- of juffrouwen durven niet meer gaan controleren in de toiletten

omdat insinueren dat iemand pedo-arts zou zijn omdat hij/zij een routine controle doet die bovendien procedureel vastgelegd is er heel ver over is

t feit dat je dit niet lijkt te beseffen bevestigt mijn gelijk trouwens.

guido 007 5 oktober 2010 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 5016052)
omdat insinueren dat iemand pedo-arts zou zijn omdat hij/zij een routine controle doet die bovendien procedureel vastgelegd is er heel ver over is

t feit dat je dit niet lijkt te beseffen bevestigt mijn gelijk trouwens.

Nu val je me dus vies tegen.

Ik insinueer niets.

Een kind over het hoofd aaien mag niet.
Een kind bij de ballen grijpen wel.

Begrijp jij de absurditeit niet? Wel het ligt niet aan mij dat jij niet begrijpt wat ik hier wil stellen.

Ik heb niets tegen deze vastgelegde procedures. Ik heb wel iets tegen die van Sensoa die stellen dat een leraar een kind beter niet over het hoofd aait.

man man man

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be