LiberaalNL |
17 oktober 2010 16:02 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
(Bericht 5031162)
Als u een groot deel van het probleem bij de Ballfourdeclaration legt, hebt u gelijk en in die zin draagt het VK een zeer grote verantwoordelijkheid voor het probleem, net zoals ze in Irak, Koeweit, India, Pakistan, Bangladesh, Afghanistan en vele andere plaatsen verantwoordelijk zijn voor de huidige spanningen, conflicten en oorlogen. Dat is zo, het is de logische consequentie van kolonialisme.
Als u beweert dat het conflict onbestaande was voor de Palestijnse opstanden, dan liegt u natuurlijk wel. De geweldadige reactie langs Palestijnse kant was een reactie op de migratie. Het conflict bestond dus al, anders was er geen reactie van Palestijnse kant geweest.
|
Dus de escalatie van het conflict zit hem in de geweldadige reactie van een belangrijk deel van de Arabieren.
Citaat:
(Bericht 5031162)
Jij ontkent het feit dat er sprake was van illegale migratie. Ik denk dat ik afdoende heb aangetoond dat er wel degelijk sprake was van illegale migratie.
Het feit dat ik die illegale migratie als dusdanig omschrijf is omdat ze dat juridisch gezien was. Dat staat los van mijn persoonlijke standpunt of politieke analyse.
|
'Illegaal' is zeer subjectief in deze kwestie. Volgens de oorspronkelijke Ballfour-verklaring mochten de Joden zich vrij vestigen in het Britse mandaatgebied Palestina. In 1922 werd dit beperkt tot de gebieden ten westen van de rivier de Jordaan en werd het oostelijke deel ervan een Arabische staat waar de Joden zich niet mochten vestigen. Dat gebied ging Trans-Jordanie heten. Later kwamen weer quota. Het is afhankelijk welke beslissing je welke waarde geeft. Het staat in ieder geval vast dat het overgrote deel van de Joden vluchtelingen waren van pogroms en andere vormen van antisemitisme.
Citaat:
(Bericht 5031162)
'Relatief vreedzaam' is precies wat het is. Het is het tegenovergestelde van 'all out war'. Er is een kwalitatief en kwanitatief verschil tussen de situatie onder het Ottomaanse Rijk en de huidige situatie, qua levenskwaliteit, qua geweld, qua agressie en haat.
|
De levenskwaliteit van de Palestijnen is ironisch genoeg hoger dan ooit tevoren.
Citaat:
(Bericht 5031162)
Klinklare onzin
Ach ja, natuurlijk. Hier is de Moefti weer. Die man was een nazi en een Jodenhater, ja. So? Dat verklaart voor u alles en het praat alles goed? Voor mij niet.
|
Het bewijst mijn stelling dat vanwege de religieuze haat van een groot deel van de Arabieren het Israelisch/Palestijns conflict de huidige vorm gekregen heeft.
Citaat:
(Bericht 5031162)
Ja, vanuit Oost-Europa vluchtten ze voor de porgroms, vanuit West-Europa voor de nazi's, ja. En ze waren - net als andere Europeanen op dat moment - druk bezig met staatsvorming en dus nationalisme. Allemaal heel eerbaar en logisch.
Maar wat me ontgaat is waarom dat ten koste moet gaan van Palestijnen natuurlijk. Die mensen hebben - tot de massale migratie - niets te maken met het nazisme, met pogromms en zij zijn de pineut van de staatsvorming en het Joods nationalisme.
|
De Arabieren waren daar helemaal geen slachtoffer van. Sterker nog: omdat de Joden geld en werk meebrachten vond er tegelijkertijd een omvangrijke immigratie van Arabieren naar het gebied plaats. In combinatie met de verbeterende gezondheidszorg steeg het aantal Arabieren van 590.000 in 1922 naar iets meer dan 1,1 miljoen in 1947. Jij zet voortdurend hen neer als weerloze slachtoffers, terwijl hun antisemitisme ervoor gezorgd heeft dat het conflict zo gelopen is.
Citaat:
(Bericht 5031162)
Ik ben partijdig, ja, zeker en vast. Ik vind namelijk dat de Palestijnen dezelfde rechten en vrijheden moeten kunnen genieten als de Joden en dat ze in grotere mate aanspraak kunnen maken op de gronden waar het om gaat. In die zin kies ik partij voor de Palestijnse strijd, ook als die gewapend is.
|
Tja, na drie verloren oorlogen en het afwijzen van concrete vredesvoorstellen moeten ze toch echt naar henzelf kijken.
Citaat:
(Bericht 5031162)
Dat betekent niet dat ik blind ben voor wat de Groot-Moefti heeft gezegd en gedaan, voor wat Hamas vandaag doet en zegt, voor het feit dat Palestijnen zich hebben opgeblazen op bussen en in discotheken of dat er Joodse kinderen het slachtoffer zijn geworden van terreur. Al die zaken zijn waar en ze zijn (naargelang je standpunt) betreurenswaardig, verwerpelijk of bekritiseerbaar.
|
Dat is de kern van de zaak. Jij legt volledig ten onrechte de volledige schuld van het Israelisch/Palestijns conflict neer bij de Joden en in mindere mate de Britten, terwijl de Palestijnen veel grotere fouten hebben gemaakt en daardoor in de huidige situatie zitten.
Citaat:
(Bericht 5031162)
Maar ze vormen noch de oorzaak noch de essentie van het conflict. Dat is en blijft het zionisme en de waanzin dat Israël een Joodse staat moet zijn. Ik denk dat het vandaag duidelijk is: daar komt ofwel een Joodse staat ofwel een democratische staat. Maar het ene sluit het andere uit.
|
Dit is precies waarom jij niet objectief bent.
|