Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Rauw vlees/vis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=173612)

Demper 14 juli 2012 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 6219987)
En mijn eendeborst moet net als mijn biefstuk zijn: bloedrood en lauwwarm van binnen.

Biefstuk moet bij mij ook bloedrood zijn.
Maar eendeborst heb ik graag vrij goed doorbakken.
Anders is dat vlees te sappig en ik walg daar een beetje van.

Demper 14 juli 2012 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6219928)
Heel tegenstrijdige bronnen hierover. Soms zegt men dat het tegenwoordig veilig is, anderen zeggen dat het risico op wormen nog steeds bestaande is.

Mijn grootouders smeren rauw varkensgehakt op brood en hebben daar nooit problemen mee gehad.

Visjnu 14 juli 2012 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220078)
Kan best zijn, maar Nederlanders staan niet echt bekend om hun kookkunsten.

Op de eetcultuur valt wel wat op te merken, maar in Nederland kunnen ze ook best wel goed koken. Het land heeft meer Michelin-sterren dan België.

Citaat:

Zij zullen ongetwijfeld ook hun eigen specialiteiten/lekkernijen hebben, maar van frietjes bakken hebben ze geen kaas gegeten. Sorry.
Hangt er van af waar. Goede frieten zijn wel degelijk te vinden, alleen ken ik slechts 1 'snackbar' waar ze ook andalouse saus verkopen :-(

Zucht 14 juli 2012 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 6219970)
Op wormen denk ik dat het risico vrij klein is, daar wordt streng op gecontroleerd. Bacteriën zoals Salmonella, Campylobacter en Lysteria zijn volgens mij meer te vrezen.

Dat risico loop je even zeer op rauwe groenten, pastasallades enz....

NieuwNoors 14 juli 2012 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220096)
Mijn grootouders smeren rauw varkensgehakt op brood en hebben daar nooit problemen mee gehad.

Toen ik kind was, was het heel gewoon om een pistolee "met gekapt" te eten. Zelfs hier waar ik woon, wordt dat nog geserveerd op de "koffietafel" wanneer er een begrafenis is. Dat zijn dan sandwiches en pistolees met hesp, kaas of gehakt. Ik heb daar nog nooit iets aan overgehouden, noch iemand die ik ken.

Demper 14 juli 2012 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220151)
Toen ik kind was, was het heel gewoon om een pistolee "met gekapt" te eten. Zelfs hier waar ik woon, wordt dat nog geserveerd op de "koffietafel" wanneer er een begrafenis is. Dat zijn dan sandwiches en pistolees met hesp, kaas of gehakt. Ik heb daar nog nooit iets aan overgehouden, noch iemand die ik ken.

Met een beetje pickles is dat best lekker.

NieuwNoors 14 juli 2012 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220155)
Met een beetje pickles is dat best lekker.

Ja, idd! Pas op: ik eet dat ook niet dagelijks, noch wekelijks hoor. Maar af en toe toch wel. Hetzelfde zien we met orgaanvlees. Dat mag niet meer verkocht en gegeten worden, zou vanalle ziektes veroorzaken. Toen ik klein was, was het heel gewoon om "hersentjes" op de boterham te smeren, om lever en niertjes te eten , of een lekker varkenshart, om een lekkere varkenspoot te verorberen. Trouwens: die varkenspootjes werden op de stoof klaargemaakt. Ik weet nog dat wij kinderen onze vingers aflikten: dat was echt een delicatesse. Nu blijkt dat allemaal vergif en afval te zijn. Toch kan ik zeggen dat ik nooit enig ongemak ondervonden heb, nooit wormen of andere vieze dingen gehad.

Demper 14 juli 2012 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220178)
Ja, idd! Pas op: ik eet dat ook niet dagelijks, noch wekelijks hoor. Maar af en toe toch wel. Hetzelfde zien we met orgaanvlees. Dat mag niet meer verkocht en gegeten worden, zou vanalle ziektes veroorzaken. Toen ik klein was, was het heel gewoon om "hersentjes" op de boterham te smeren, om lever en niertjes te eten , of een lekker varkenshart, om een lekkere varkenspoot te verorberen. Trouwens: die varkenspootjes werden op de stoof klaargemaakt. Ik weet nog dat wij kinderen onze vingers aflikten: dat was echt een delicatesse. Nu blijkt dat allemaal vergif en afval te zijn. Toch kan ik zeggen dat ik nooit enig ongemak ondervonden heb, nooit wormen of andere vieze dingen gehad.

Ze mogen dat wel nog verkopen dacht ik...

Восход-1 14 juli 2012 20:29

Orgaanvlees (nier, hart) of varkenspoot is lekker.

NieuwNoors 14 juli 2012 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220189)
Ze mogen dat wel nog verkopen dacht ik...

Zeker van? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het niet meer mocht verkocht worden. = wel hele tijd geleden.

Восход-1 14 juli 2012 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220204)
Zeker van? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het niet meer mocht verkocht worden. = wel hele tijd geleden.

Hersenen? Hier weet ik het niet, ik at dat wel onlangs nog in Boekarest.

Verder mogen de meeste organen worden verkocht. Iemand trouwens goede recepten voor varkentshart? Of is rundshart beter?

NieuwNoors 14 juli 2012 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6220191)
Orgaanvlees (nier, hart) of varkenspoot is lekker.

Tja, maar aan mijn eigen kinderen moet ik dat toch niet voorschotelen hoor. Die doen alsof ik hen wil vergiftigen dan....:-D
Ik wil alleen maar zeggen dat dat vroeger heel gewone kost was.

Восход-1 14 juli 2012 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220206)
Tja, maar aan mijn eigen kinderen moet ik dat toch niet voorschotelen hoor. Die doen alsof ik hen wil vergiftigen dan....:-D

Ja, ik stond onlangs met kippenhartjes en magen aan de kassa, bekeken twee meisjes mij alsof ik een vuige pervert was.

Demper 14 juli 2012 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6220212)
Ja, ik stond onlangs met kippenhartjes en magen aan de kassa, bekeken twee meisjes mij alsof ik een vuige pervert was.

Dat lag niet aan dat vlees.

NieuwNoors 14 juli 2012 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220214)

:rofl::rofl:

Восход-1 14 juli 2012 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220214)

Nee, klopt, dat lag aan de meisjes. Er is niks mis met dat vlees.

Zucht 14 juli 2012 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220206)

Tja, wat is het verschil tussen spinazie en snot ?
Kinderen willen wel snot eten.

Ikzelf hou ook niet van orgaanvlees. Mijn vrouw is er dol op, maar die is dan ook Française en in Frankrijk vind je alle mogelijke "abats" courant in de grootwarenhuizen. Ze hebben ook de andouilles en andouillettes die daar als delicatesse beschouwd worden, maar ik vind alleen de geur al niet zo appetijtelijk.
Elke keer als we in Frankrijk zijn neemt mijn vrouwke een andouillette en dan neem ik een steak tartare. Met het mes gehakt. De frietjes zijn er over 't algemeen wat minder, maar het vlees is wel heel goed.

Tenslotte nog wat over de fast food resto's. De enige die ik tot nu toe gevonden heb die voedsel serveert dat ook op echt voedsel lijkt en ernaar smaakt is de lunch garden. (in de inno, Nieuwstraat, Brussel) De macdo's, quicks enz... die ik ooit geprobeerd heb vond ik echt niet te vreten.

Demper 14 juli 2012 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6220229)
Nee, klopt, dat lag aan de meisjes. Er is niks mis met dat vlees.

Doe in het vervolg wel een broek aan als je gaat winkelen.

Восход-1 14 juli 2012 21:00

De burgers van de McDo bevatten dan ook iets van 15 procent vlees. Aan hun consistente hebben ze te danken dat ze eigenlijk bestaan uit een emulgel met smaak- en kleurstoffen, bijgewerkt met slachtafval.

Demper 14 juli 2012 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6220243)
De burgers van de McDo bevatten dan ook iets van 15 procent vlees. Aan hun consistente hebben ze te danken dat ze eigenlijk bestaan uit een emulgel met smaak- en kleurstoffen, bijgewerkt met slachtafval.

http://www.mcdonalds.nl/producten/kwaliteit/rundvlees

Scherven A. Mok 14 juli 2012 21:04

Ik heb ooit van een vis gegeten die nog naar water aan het happen was :oops: Gaan vissen in zee met een Japanner. Hardcore.

Gehakt op een pistolet vind ik lekker. Americain en Martino vind ik vies.
Een bloedrode biefstuk lust ik wel maar dan moet het zacht vlees zijn van een goed beest en ik zou begot niet weten waar ik dat nog moet vinden.

AnarchoChristophe 14 juli 2012 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6219596)
Rauw vlees heb ik altijd al walgelijk gevonden. Ik heb er een bloedhekel aan wanneer men mij in een restaurant vlees voorzet dat nog grotendeels rauw is. Ik wordt daar letterlijk misselijk van. Als ik ergens genodigd ben en ik krijg dat soort schotel voorgezet, dan snijd ik het gaar gebakken gedeelte voorzichtig af en dat eet ik op. Het rauwe laat ik doodeenvoudig op mijn bord liggen.
Rauw rood vlees is allesbehalve gezond en draagt bij tot darmkanker.

Inzake vis : die eet ik liefst gebakken en gaar.
Rauwe vis eet ik slechts onder vorm van maatjesharing, héél uitzonderlijk gerookte heilbot.

Erm, gebakken vlees ook. PAH's en PCA's zijn zowat de meest belangrijke omgevingsfactor in het veroorzaken van darmkanker.

AnarchoChristophe 14 juli 2012 21:10

Rauwe vis is best te pruimen, rauw vlees vind ik walgelijk. Maar ik eet geen van beiden meer.

En bij vis moet je je zowiezo meer zorgen maken over toxische metalen etc. en die krijg je er toch niet uit met bakken, dus ja...

Weekdieren zijn wel redelijk gevaarlijk rauw, veel parasieten, maar dat heb ik mij laten wijsmaken, zelf nog niet echt onderzocht ofzo. Hoewel die ook veel gifstoffen bevatten.

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 6220078)
Kan best zijn, maar Nederlanders staan niet echt bekend om hun kookkunsten. Zij zullen ongetwijfeld ook hun eigen specialiteiten/lekkernijen hebben, maar van frietjes bakken hebben ze geen kaas gegeten. Sorry.

Oeioeioei, nu loop je een 10-tal jaar achter hoor.
De Nederlanders hebben ons culinair niet alleen ingehaald, maar zelfs hier en daar voorbij gestoken.
Ga maar eens tafelen in een van Sergio Hermans ballententen.
Ook de vreemde keukens zijn er prima.
En hoewel zoete mayo een ware culinaire aberrantie is, kan ik er uit eigen land heel wat andere citeren....
Alleen al het versieren van hartig eten met fruit zoals ze hier vaak in mediocre tenten plegen te doen, vind ik tenenkrullend.
Vooral dat dégoutante sterfruit indertijd: afgruwbaar!!!

Visjnu 14 juli 2012 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6220257)
Een bloedrode biefstuk lust ik wel maar dan moet het zacht vlees zijn van een goed beest en ik zou begot niet weten waar ik dat nog moet vinden.

http://www.beefensteak.nl/en/wagyu-beef-sirloin.html
;)

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 6220275)

Восход-1 14 juli 2012 21:12

Sterfruit. Waar is dat goed voor? :/

Steben 14 juli 2012 21:14

heerlijk, rauwe vis en vlees
zolang het proper en hygiënisch is
maar niet elke dag, dat is ongezond

sashimi :cheer:
carpaccio :cheer: onlangs gegeten van zeebaars met citroensausje en granaatappel njammie!
tartare :cheer:

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6220279)
Sterfruit. Waar is dat goed voor? :/

Foodfight.

quercus 14 juli 2012 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6220265)
Erm, gebakken vlees ook. PAH's en PCA's zijn zowat de meest belangrijke omgevingsfactor in het veroorzaken van darmkanker.

Ik ben niet bevoegd om daaromtrent een serieuze debat aan te gaan. Maar dat verband tussen rauw rood vlees en darmkanker werd mij verteld door een arts inwendige ziekten.

Hoe dan ook, ik eet weinig vlees. Zeker niet elke dag. En slechts een hoeveelheid ergens tussen 75 en maximaal 100 gr. Gebakken in goede olijfolie.

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220247)

Dat wil niks zeggen.
Het betekent dat het vlees dat er inzit voor 100% rund is.
Wat er bijgedraaid wordt om te kleuren, binden, bewaren etc. daar wordt niks van gezegd...

Восход-1 14 juli 2012 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 6220285)
heerlijk, rauwe vis en vlees
zolang het proper en hygiënisch is
maar niet elke dag, dat is ongezond

sashimi :cheer:
carpaccio :cheer: onlangs gegeten van zeebaars met citroensausje en granaatappel njammie!
tartare :cheer:

Vis met citroensaus is inderdaad zalig. Ceviche!

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6220301)
Ik ben niet bevoegd om daaromtrent een serieuze debat aan te gaan. Maar dat verband tussen rauw rood vlees en darmkankert werd mij verteld door een arts inwendige ziekten.

Van het ereloon dat je hem daarvoor betaalde is hij rundscarpaccio gaan eten, met veel Parmiggiano, maagdelijke olijfolie, een shitload grove zwarte peper en een lekkere Barolo erbij.

Восход-1 14 juli 2012 21:23

En rechtsconservatieven die McDo verdedigen... :/

Visjnu 14 juli 2012 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6220278)

De prijs van jouw Sergio Herman zijn amuse gueule ;)

Citaat:

Massage and special diet including beer are the most famous elements.
Biersteak! :>

Scherven A. Mok 14 juli 2012 21:25

mjam macdonalds

Demper 14 juli 2012 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 (Bericht 6220313)
En rechtsconservatieven die McDo verdedigen... :/

Nee maar je moet niet overdrijven.
McDo is niet de gore varkenspap zoals sommigen willen doen uitschijnen.
Die onzin over 4 jaar oude cheeseburgers die beginnen te rotten snap ik ook niet. Alle voedsel dat je 4 jaar laat rotten ziet er hetzelfde uit, dat heeft niets te maken met McDo.

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 6220316)

Forget it!
Die zijn gratis!!!
:-D

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6220324)
Nee maar je moet niet overdrijven.
McDo is niet de gore varkenspap zoals sommigen willen doen uitschijnen.
Die onzin over 4 jaar oude cheeseburgers die beginnen te rotten snap ik ook niet. Alle voedsel dat je 4 jaar laat rotten ziet er hetzelfde uit, dat heeft niets te maken met McDo.

Het gaat niet over de rotte burgers, die zijn normaal.
Het gaat over de frieten, die er na 4 jaar nog hetzelfde uitzien, dat is abnormaal.
Die zijn dus van plastiek ofzo.

Supe®Staaf 14 juli 2012 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 6220316)

Ter info: als je stopt met roken en je zet dat geld opzij, dan kan je na 6 maand met 2 naar Oud Sluis om er de full monty te doen met aangepaste wijnen en nog een zalige borrel achteraf....
Naar Pure C kan je al na 3 maand...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be