Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vergrijzing wordt onbetaalbaar (https://forum.politics.be/showthread.php?t=177536)

Bobke 9 oktober 2012 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 6359598)
Het pensioen staat wel in verhouding tot de bijdragen, maar er is voor de rest geen enkel rechtstreeks verband tussen. Jij hebt betaald voor de gepensioneerden van toen, en jouw pensioen wordt betaald door de huidige belastingbetalers. Als die laatste groep uitdunt komen de pensioenen in gevaar, ongeacht hoeveel men al dan niet heeft bijgedragen.

Klopt, dat is historisch gegroeid.
Toen de pensioenen ingevoerd werden hadden de eerste gepensioneerden er nooit voor bijgedragen.
Dat was niet zo ‘n groot probleem aangezien de meeste arbeiders amper de pensioenleeftijd bereikten en het aantal werkenden hoog was.
Nu is dat omgekeerd en de werkenden genieten reeds van bij de start van de sociale kas.
(ziekte, loopbaanonderbreking, werkloosheid, sociaal verlof, kredieturen, zwangerschaps verlof enz.)
Bovendien werden de pensioenkassen geplunderd om de begroting sluitend te krijgen.
En dat waren heus de babyboomers niet.

Bierke 9 oktober 2012 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6359647)
Klopt, dat is historisch gegroeid.
Toen de pensioenen ingevoerd werden hadden de eerste gepensioneerden er nooit voor bijgedragen.
Dat was niet zo ‘n groot probleem aangezien de meeste arbeiders amper de pensioenleeftijd bereikten en het aantal werkenden hoog was.
Nu is dat omgekeerd en de werkenden genieten reeds van bij de start van de sociale kas.
(ziekte, loopbaanonderbreking, werkloosheid, sociaal verlof, kredieturen, zwangerschaps verlof enz.)
Bovendien werden de pensioenkassen geplunderd om de begroting sluitend te krijgen.
En dat waren heus de babyboomers niet.

En dan nog eens met verlies belegt, weet iemand hoe het zit met het pensioenfonds van Belgacom ?

Bollywood 9 oktober 2012 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 6358619)
Oja, maar er is een verschil tussen sjaggerijnige demagogische profeten en mensen die met economisch bestudeerde oplossingen afkomen.

Sorry maar het systeem van vivant werkt ook niet in Europa. De enige oplossing is een grondige hervorming van de sociale zekerheid waarbij we de taboe's voor één keer laten vallen. Vele landen hebben dit gedaan in tijden van economische groei. italie en nu tjechie hebben het onlangs gedaan. In belgie blijft men blind om geen (links) kiesvee te verliezen.

Of denk je dat de politiek zal reageren op dit rapport? Nee ze gaan gewoon verder doen waarmee ze bezig zijn. Putjes vullen met éénmalige maatregelen en extra belastingen.

Bollywood 9 oktober 2012 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 6359652)
En dan nog eens met verlies belegt, weet iemand hoe het zit met het pensioenfonds van Belgacom ?

Dacht genationaliseerd. Lees de reserves worden gebruikt om begrotingstekorten te delven en de staat zal de uitbetalingen betalen indien die nodig zijn. Lees de problemen worden uitgesteld.

eno2 9 oktober 2012 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6359596)
Idd.
Mijn pensioen staat in verhouding tot mijn bijdragen (hoogte loon en gewerkte jaren)
Waarom geeft men het ook aan wie niets bijgedragen heeft ?

Die mensen krijgen een minimum gegarandeerd ouderlingeninkomen zo ongeveer op de armoededrempel, op een paar € na.

Er zullen er weinig zijn die NIETS bijgedragen hebben.

Bobke 9 oktober 2012 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6359676)
Die mensen krijgen een minimum gegarandeerd ouderlingeninkomen zo ongeveer op de armoededrempel, op een paar € na.

Geen idee van hoeveel het er juist zijn.
Feit is dat er ook nieuwkomers en anderen zijn die van meet af OCMW steun ontvangen.
Een soort prepensioen dus.

eno2 9 oktober 2012 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6359755)
Geen idee van hoeveel het er juist zijn.
Feit is dat er ook nieuwkomers en anderen zijn die van meet af OCMW steun ontvangen.
Een soort prepensioen dus.

Je weet er dus niets van

Bollywood 9 oktober 2012 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 6359676)

Ja maar das wel al snel een 500 euro per maand. Daarenboven moet je ook alle andere sociale voordelen voor dergelijke mensen niet vergeten. Of denk je dat de staat gratis OCMW woningen bouwt of huurt. Hun kinderen een euro minder kindergeld krijgen. Hun vrouw(en) geen inkomen krijgen. etc etc. Uiteindelijk kost dit alles op jaarbasis wel een grote zak geld. Geld die men moet gaan zoeken bij de werkende mens.

Don Quichote 9 oktober 2012 15:22

De oplossing is redelijk simpel.
Ik doe dit voorstel aan de regering.
Maar ik ben er zeker van dat een paar van onze grote leiders ook al dit plan in hun hoofd hebben.

Er staat hier nog 260 miljard € op de spaarboekjes.
Voornamelijk in Vlaanderen.
Zomaar voor het grijpen.

Bobke 9 oktober 2012 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote (Bericht 6359816)
De oplossing is redelijk simpel.
Ik doe dit voorstel aan de regering.
Maar ik ben er zeker van dat een paar van onze grote leiders ook al dit plan in hun hoofd hebben.

Er staat hier nog 260 miljard € op de spaarboekjes.
Voornamelijk in Vlaanderen.
Zomaar voor het grijpen.

Kwestie van het zo onopvallend mogelijk te doen.
Voorschotje op pensioensparen enz.

Stingray 9 oktober 2012 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6358570)
Ik had dit draadje niet gezien dus opende ik er zelf ook een: http://forum.politics.be/showthread.php?t=177562

Hoeveel duizenden pensioenverzorgers werden er nu al geimporteerd? ongeveer één miljoen (inclusief hun nazaten?).
Zouden we nu nog eens één miljoen pensioenverzorgers moeten importeren om de "sociale uitgaven" te laten dalen?

Want dat was toch wel wat men me zo'n veertig jaar aan een stuk heeft willen wijsmaken: het zijn dié mensen die voor je pensioen gaan zorgen zei de ondertussen snel geëmigreerde Steve Stunt Stevaert. Wat blijkt? neen, het zijn de gepensioneerden die langer zullen moeten BLIJVEN WERKEN om de nieuwkomers die nog NOOIT GEWERKT HEBBEN van een inkomen te voorzien!
En wie dat durft luidop zeggen is bovendien nog eens een racist!

Daar komen we dus nu bescheten van terug.

Garry 9 oktober 2012 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 6359591)
Het verschil is natuurlijk dat ge niet verwacht/hoopt dat uw kot zal afbranden.

Maar dat is dan ook het enige verschil. En zelfs dat verschil is niet iedere keer aanwezig hé. Er zijn er genoeg die zelf hun kot in de fik steken om van de verzekering te trekken. Veelal is dat interessanter dan het te verkopen.

parsprototem 9 oktober 2012 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6358570)
Ik had dit draadje niet gezien dus opende ik er zelf ook een: http://forum.politics.be/showthread.php?t=177562

Hoeveel duizenden pensioenverzorgers werden er nu al geimporteerd? ongeveer één miljoen (inclusief hun nazaten?).
Zouden we nu nog eens één miljoen pensioenverzorgers moeten importeren om de "sociale uitgaven" te laten dalen?

Want dat was toch wel wat men me zo'n veertig jaar aan een stuk heeft willen wijsmaken: het zijn dié mensen die voor je pensioen gaan zorgen zei de ondertussen snel geëmigreerde Steve Stunt Stevaert. Wat blijkt? neen, het zijn de gepensioneerden die langer zullen moeten BLIJVEN WERKEN om de nieuwkomers die nog NOOIT GEWERKT HEBBEN van een inkomen te voorzien!
En wie dat durft luidop zeggen is bovendien nog eens een racist!

Daar sla je de nagel op een kop van jewelste.

Wat ze de mensen toch allemaal niet hebben wijsgemaakt. Ik ben er toendertijd ook ingelopen Ik geef het toe. Maar het heeft niet lang geduurd.

Bobke 9 oktober 2012 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6359987)
Maar dat is dan ook het enige verschil. En zelfs dat verschil is niet iedere keer aanwezig hé. Er zijn er genoeg die zelf hun kot in de fik steken om van de verzekering te trekken. Veelal is dat interessanter dan het te verkopen.

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Feit is dat de meeste huizen niet afbranden.

parsprototem 9 oktober 2012 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 6359494)
Als ze de vergrijzing niet hadden ingevoerd, dan was ze ook betaalbaar gebleven.

Dat vind ik een zeer interessante zin, ietwat enigmatisch.

Kan je dat nader toelichten?

Garry 9 oktober 2012 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem (Bericht 6360044)
Dat vind ik een zeer interessante zin, ietwat enigmatisch.

Kan je dat nader toelichten?

Familiehereniging. Voldoende toegelicht?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be