Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2012 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=221)
-   -   Aalst krijgt een schepen van Vlaamse Zaken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=178082)

E. Gidius 21 oktober 2012 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6377368)
Soms schaam ik me Vlaming te zijn.

Zolang ge maar weet wie er de voorbije zes jaar burgemeester van Riemst was, zie ik geen probleem.

Perzik 21 oktober 2012 10:47

Citaat:

In ieder geval, in die reportage zegden de Aalstenaren zelf dat ze er niet veel van merkten. En zij kunnen het toch weten.

En nu gaan ze ook aanstalte maken in Aalst welk opschrift ge boven uw café-moet hangen. Alles mag, als het maar een het Vlaams opschrift is. Wat een kleinzielig gedoe allemaal. Soms schaam ik me Vlaming te zijn.

Dat is inderdaad een brug te ver. Maar de reportage was niet objectief

SDG 21 oktober 2012 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Perzik (Bericht 6377371)
Dat is inderdaad een brug te ver. Maar de reportage was niet objectief

Zie post #59. Een vrijblijvende suggestie, meer niet. Net zoals in Overijse.

En gezien de zittende burgemeester daar herkozen is, zijn er daar blijkbaar toch niet veel mensen die zich schamen om Vlaming te zijn. :-)

Boyke 21 oktober 2012 10:54

Citaat:

In ieder geval, in die reportage zegden de Aalstenaren zelf dat ze er niet veel van merkten. En zij kunnen het toch weten.

En nu maakt de NVA ook aanstalte in Aalst welk opschrift ge boven uw café moet hangen. Alles mag, als het maar een het Vlaams opschrift is. Wat een kleinzielig gedoe allemaal. Soms schaam ik me Vlaming te zijn.

Gij moet U niet schamen Vlaming te zijn system. Nederlands in het straatbeeld is een zeer belangrijk politiek probleem. Aan de taal in het straatbeeld ziet ge waar ge zijt. Of is er in Parijs een café met de naam "De Eendracht" ? Wat kraamt gij dan uit beste vriend ?

system 21 oktober 2012 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boyke (Bericht 6377387)
Gij moet U niet schamen Vlaming te zijn system. Nederlands in het straatbeeld is een zeer belangrijk politiek probleem. Aan de taal in het straatbeeld ziet ge waar ge zijt. Of is er in Parijs een café met de naam "De Eendracht" ? Wat kraamt gij dan uit beste vriend ?

Indien u een Parijs een café zoudt openen met als naam 'De Paradijsvogels', dan kraait daar geen kat naar. Of u veel klanten zult hebben, is weer een andere kwestie.

We moeten niet overdrijven in die dingen. Indien ik een café zou openen in Aalst met de naam 'The Sting', zou ik eens willen weten of de heren en dames van de NVA daar ook bezwaar zouden tegen hebben. Maar akkoord, we moeten wel het Vlaams karakter behouden voor wat het dagdagelijks taalgebruik betreft. Maar de keuze van een cafénaam, daar moet iedereen vrij in blijven.

GZV 21 oktober 2012 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6377425)
Indien u een Parijs een café zoudt openen met als naam 'De Paradijsvogels', dan kraait daar geen kat naar. Of u veel klanten zult hebben, is weer een andere kwestie.

We moeten niet overdrijven in die dingen. Indien ik een café zou openen in Aalst met de naam 'The Sting', zou ik eens willen weten of de heren en dames van de NVA daar ook bezwaar zouden tegen hebben. Maar akkoord, we moeten wel het Vlaams karakter behouden voor wat het dagdagelijks taalgebruik betreft. Maar de keuze van een cafénaam, daar moet iedereen vrij in blijven.

En een paar honderd "paradijsvogels".

fonne 21 oktober 2012 11:48

Citaat:

De Belgische indoctrinatie heeft zijn werk grondig gedaan. Ze is er in geslaagd Vlamingen te kweken die zichzelf schamen over hun taal, hun kultuur, hun afkomst. Mensen die bereid zijn hun eigen volksgenoten keer op keer te verraden met de idee dat ze "er dan bijhoren". Bij de betere Ariërs dan.

fonne 21 oktober 2012 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6377345)
En vervolgens een schepen voor 'rasaangelegenheden'. Ook hiervoor zou de zeer rechtse VB-kazakdraaier en nieuwbakken NVA-er Karim Van Overmeire de geknipte persoon zijn.

In Frankirjk draaien ze daar hun hand niet voor om hoor. Daar doen ze er alles aan om de francofonie wortel te laten schieten in de hele wereld.

Hagège : "L'anglais détruit notre pensée"

Claude Hagège: "Imposer sa langue, c'est imposer sa pensée"

La bataille des langues

Assises FLAM ("français langue maternelle") au palais du Luxembourg, �* Paris

Défense de la langue française

Pietje 21 oktober 2012 12:16

"Schild en Vriend" is niet meer veraf.

Prima onderwerp trouwens, om een praalwagen voor het komend Carnaval over te bouwen.

Zenit 21 oktober 2012 12:18

Citaat:

Jij bent toch geen Vlaming maar un Belge?

Zenit 21 oktober 2012 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 6377503)

Prima onderwerp trouwens, om een praalwagen voor het komend Carnaval over te bouwen.

Pas de panique. Als le roi de Laeken nog eens op bezoek komt mag je met je driekleurtje wapperen.

Everytime 21 oktober 2012 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zenit (Bericht 6377507)

Alle inwoners van België zijn Belgen. Officieel woont u nog steeds in België, u bent dus Belg en dit zelfs als u de splitsing van België wenst.

E. Gidius 21 oktober 2012 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6377528)
Alle inwoners van België zijn Belgen. Officieel woont u nog steeds in België, u bent dus Belg en dit zelfs als u de splitsing van België wenst.

Even officieel zijn Vlaanderen en Wallonië eentalige gewesten.

quercus 21 oktober 2012 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 6377503)

Je bent aan het zeveren. Dat er een schepen wordt aangeduid die hoort zich bezig te houden met integratie op een dusdanige wijze dat de inwijkelingen de gelegenheid wordt gegeven om een behoorlijke kennis van het Nederlands te verwerven, wat heb jij daar nu tegen? Dat erbij gestreefd wordt om meteen het Nederlandstalig karakter van de stad en de omgeving te behouden is een zéér goede zaak. Dat het jou niet bevalt is totaal irrelevant.
Als er op deze maatregel één kritiek kan worden uitgeoefend, dan is het omtrent de gebruikte formulering. Ik zou liever zien dat de schepen werd belast met Nederlandstaligheid of met Nederlandse taal en integratie, whatever. Vlaamse zaken is in mijn oren te oubollig.
Overigens heb ik de indruk dat, over het algemeen gesproken, de zwarte Afrikaanse inwijkelingen veel positiever staan tegenover het Nederlands dan blanke "Bruxellois de souche".

Munglik 21 oktober 2012 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6377545)
Je bent aan het zeveren. Dat er een schepen wordt aangeduid die hoort zich bezig te houden met integratie op een dusdanige wijze dat de inwijkelingen de gelegenheid wordt gegeven om een behoorlijke kennis van het Nederlands te verwerven, wat heb jij daar nu tegen? Dat erbij gestreefd wordt om meteen het Nederlandstalig karakter van de stad en de omgeving te behouden is een zéér goede zaak. Dat het jou niet bevalt is totaal irrelevant.
Als er op deze maatregel één kritiek kan worden uitgeoefend, dan is het omtrent de gebruikte formulering. Ik zou liever zien dat de schepen werd belast met Nederlandstaligheid of met Nederlandse taal en integratie, whatever. Vlaamse zaken is in mijn oren te oubollig.
Overigens heb ik de indruk dat, over het algemeen gesproken, de zwarte Afrikaanse inwijkelingen veel positiever staan tegenover het Nederlands dan blanke "Bruxellois de souche".

Het is nog altijd de N-VA en niet de N-NA.

Projekt 21 oktober 2012 12:57

Zo dus.
Wat is de volgende stap ? De franstaligen verplichten een gouden ster aan hun vest te naaien ?

E. Gidius 21 oktober 2012 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Projekt (Bericht 6377561)
Zo dus.
Wat is de volgende stap ? De franstaligen verplichten een gouden ster aan hun vest te naaien ?

Ik heb via via vernomen dat die tussenstap overgeslagen zou worden en dat er nu al in Baardegem een vernietigingskamp zou gebouwd worden. 8O

Kan u dringend de VN-Veiligheidsraad verwittigen? Die blauwhelmen zijn nu nodig, anders is de etnische zuivering niet meer te voorkomen.

quercus 21 oktober 2012 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6377551)

Ochgottekes toch! U behoort ook tot de schare die preekt dat Vlaanderen een "eigen taal" moet hebben en die het "Vlaams" wordt genoemd? Je doet maar ...
Maar voor mij en vele andere is en blijft de formele taal van Vlaanderen het Nederlands, zijnde de taal van De Nederlanden waar Vlaanderen een onafscheidelijk deel van is.

quercus 21 oktober 2012 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Projekt (Bericht 6377561)
Zo dus.

Wat scheelt eraan jongske? Als Belgicistjes bang worden beginnen ze op Hitler te roepen.:roll:

Munglik 21 oktober 2012 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6377571)
Ochgottekes toch! U behoort ook tot de schare die preekt dat Vlaanderen een "eigen taal" moet hebben en die het "Vlaams" wordt genoemd? Je doet maar ...
Maar voor mij en vele andere is en blijft de formele taal van Vlaanderen het Nederlands, zijnde de taal van De Nederlanden waar Vlaanderen een onafscheidelijk deel van is.

:-D

Mij maakt het geen bal uit wat je spreekt als ik het maar kan verstaan.

Escritor 21 oktober 2012 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GZV (Bericht 6377076)
U hebt natuurlijk liever dat het oiljsters verdwijnt.

De kracht van verandering...

Dat de Oiljstenaars zich dan maar wat beter voortplanten, dan zal het niet verdwijnen.

quercus 21 oktober 2012 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Escritor (Bericht 6374314)
Onzin.
Die schepen gaat niet harder werken voor hetzelfde loon.
Hij zal minder werken voor zijn andere bevoegdheden.

Het is geld wegsmijten.
En een debiele taak: Vlaamsche leeuwkes tellen.

Maar ventje toch! Wat weet een pipo als jij daar nu van. Een beetje ernstig blijven ...:roll:

Escritor 21 oktober 2012 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6377606)
Maar ventje toch! Wat weet een pipo als jij daar nu van. Een beetje ernstig blijven ...:roll:

Hoe meer taken en bevoegdheden iemand heeft, hoe minder tijd er per taak en per bevoegdheid ingestoken wordt.
Iemand gaat heus niet harder en meer werken door extra taken te geven.

Dat dacht men vroeger, ergens in de jaren '30 schat ik.

Al een geluk staat de wetenschap daaromtrent al wat verder in het jaar 2012.

Ahja, toevallig is dat mijn studiegebied en toevallig heb ik ook zelf wat personeel in dienst.
Maar ach, wat zou ik er van weten, he?

Eberhard Leclerc 21 oktober 2012 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Escritor (Bericht 6377730)
Hoe meer taken en bevoegdheden iemand heeft, hoe minder tijd er per taak en per bevoegdheid ingestoken wordt.

Meestal worden de beslissingen daar beter van.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Escritor (Bericht 6377730)
Dat dacht men vroeger, ergens in de jaren '30 schat ik.

Effe een Godwinnetje toch?

Escritor 21 oktober 2012 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6377736)
Meestal worden de beslissingen daar beter van.

Meestal komt het er op neer dat er juist niks beslist wordt.
In het beste geval zal er 1 bevoegdheid iets of wat serieus worden uitgevoerd.

quercus 21 oktober 2012 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Escritor (Bericht 6377739)
Meestal komt het er op neer dat er juist niks beslist wordt.
In het beste geval zal er 1 bevoegdheid iets of wat serieus worden uitgevoerd.

Kijk, jouw reactie getuigt werkelijk van domme koppigheid.

Wanneer iemand drie bevoegdheden (A, B en C) heeft dan is het als schepen normaal dat, wanneer in één van die domeinen (A) de problemen behoorlijk door de administratie kunnen aangepakt worden, dat de schepen die er de politieke verantwoordelijkheid voor heeft, er zich niet dag en nacht hoeft mee bezig te houden. Dan kan hij zich concentreren op de probleemdossiers in de andere beleidsdomeinen (B en/of C) waarvoor hij politieke verantwoordelijkheid draagt. Dat is toch de evidentie zelf.

Escritor 21 oktober 2012 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6377760)
Kijk, jouw reactie getuigt werkelijk van domme koppigheid.

Wanneer iemand drie bevoegdheden (A, B en C) heeft dan is het als schepen normaal dat, wanneer in één van die domeinen (A) de problemen behoorlijk door de administratie kunnen aangepakt worden, dat de schepen die er de politieke verantwoordelijkheid voor heeft, er zich niet dag en nacht hoeft mee bezig te houden. Dan kan hij zich concentreren op de probleemdossiers in de andere beleidsdomeinen (B en/of C) waarvoor hij politieke verantwoordelijkheid draagt. Dat is toch de evidentie zelf.

Dus we gaan lekker de administratie wat extra belasten?

Als je bevoegdheden gaat uitvinden, gaat dat altijd ten koste van de andere bevoegdheden.

Dat niet willen inzien, getuigt van domme koppigheid.

Want je bezighouden met Vlaamse stickertjes te plakken op naambordjes, zal echt voorkomen dat er in Aalst meer anderstalige kindjes bijkomen dan Nederlandstalige.

quercus 21 oktober 2012 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Escritor (Bericht 6377767)
Dus we gaan lekker de administratie wat extra belasten?

Als je bevoegdheden gaat uitvinden, gaat dat altijd ten koste van de andere bevoegdheden.

Dat niet willen inzien, getuigt van domme koppigheid.

Want je bezighouden met Vlaamse stickertjes te plakken op naambordjes, zal echt voorkomen dat er in Aalst meer anderstalige kindjes bijkomen dan Nederlandstalige.

Wat weet jij feitelijk af van gemeentelijke administratie? Blijkbaar erg weinig. Er is een schepen van Burgerlijke stand en er is een administratie van Burgerlijke stand. De administratie doet het courante werk, niet de schepen. Maar de schepen draagt wél de politieke verantwoordelijkheid.

Zou je het nu kunnen begrijpen denk je?

Lesane 21 oktober 2012 17:06

Op zich is dit toch een positieve zaak. De N-VA wil inzetten op taal. Iedereen vindt meertaligheid een troef. We zijn er allemaal trots op als we meerdere talen kennen. Behalve voor het Nederlands zou dit dat eng nationalistisch zijn. Terwijl het juist een erg sociale maatregel is. Want het zijn juist de zwakkeren in de samenleving die ervan zullen kunnen profiteren. Ze kunnen een extra taal bijleren, de taal van de gemeenschap waarin ze wonen. Dit zorgt er dan weer voor dat de kansen op werk stijgen (kijk maar naar Brussel waar het grote merendeeel van de werklozen Nederlandsonkundig zijn) en zo kunnen ze ook bv. hun kinderen helpen met schooltaken.
Persoonlijk zou ik wel de straatnaamborden niet veranderen. Toch niet in deze tijden waarin geld beter gebruikt kan worden.

Eberhard Leclerc 21 oktober 2012 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Escritor (Bericht 6377767)
.

Het is voornamelijk symboolpolitiek idd.

De vernederlandsing van Aalst behoort onverminderd door te gaan. En zelfs dit kleine beetje kan marginaal helpen. Dus waarom niet?

De écht belangrijke maatregelen dienen echter van de Vlaamse overheid te komen (hoi NVA) en niet van een schepen uit Aalst..

Vlaamse radio > 90 % Engelstalig
Vlaamse tv > 85 % Engelstalig

Daar valt nog wel wat zegenrijk werk te verrichten, me dunkt.

system 21 oktober 2012 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zenit (Bericht 6377507)

De Vlaams-nationalistjes zijn alweer aan het bepalen wie nu de 'goede' Vlaming is en wie de 'slechte' Vlaming. En zij bombarderen zichzelf natuurlijk tot de 'volmaakte' Vlamingen. Misschien beschouwen ze zichzelf als 'ras'echte Vlaamse Engelen.

Munglik 21 oktober 2012 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6377823)

De vernederlandsing van Aalst behoort onverminderd door te gaan. En zelfs dit kleine beetje kan marginaal helpen. Dus waarom niet?

De écht belangrijke maatregelen dienen echter van de Vlaamse overheid te komen (hoi NVA) en niet van een schepen uit Aalst..

Hoeveel steun denk je daarvoor te hebben?

vlijmscherp 21 oktober 2012 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 6377823)

Zo lang jij blijft liegen, zo lang gaat bijna niemand nog jou geloven.

Echte Waal 21 oktober 2012 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 6377844)
De Vlaams-nationalistjes zijn alweer aan het bepalen wie nu de 'goede' Vlaming is en wie de 'slechte' Vlaming. En zij bombarderen zichzelf natuurlijk tot de 'volmaakte' Vlamingen. Misschien beschouwen ze zichzelf als 'ras'echte Vlaamse Engelen.

Deze fascisten! :evil::evil::evil: Gelukkig zijn er ook echte Walen.

Jacob Van Artevelde 21 oktober 2012 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6374411)
wel 1 fout: het moet een schepen zijn van Nederlandstalige zaken. ma goed.

Maar wel een hardnekkig weerkerend foutje.
Het zou ook Nederlandse Gemeenschap moeten zijn, zoals dat voor '80 het geval was, ipv Vlaamse Gemeenschap!
De Vlaamse regering zou trouwens meer de Nederlandstalige kaart moeten trekken ipv de Vlaamse. Eigenlijk alleen maar de Nederlandstalige!

(En hoor, daar komt Eberhard...;-) )

Jacob Van Artevelde 21 oktober 2012 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6377864)
Zo lang jij (Eberhard) blijft liegen, zo lang gaat bijna niemand nog jou geloven.

Is hij er dan zo ver naast met:

Raven 21 oktober 2012 18:37

Aalst heeft daar, mijn inziens, recht op.Net zoals Sint-Joost-ten-Node recht heeft op z'n schepen (nu toch nog, burgemeester misschien voor later ;-))voor Turkse zaken.

Het is toch een lokale recht & aangelengheid van een stad om haar identiteit, op een gecontroleerde wijze, te promoten? Wie daartegen kan zijn moet echt wel een bekrompen persoonlijkheid hebben...

quercus 21 oktober 2012 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Echte Waal (Bericht 6377890)
Deze fascisten! :evil::evil::evil: Gelukkig zijn er ook echte Walen.

Ons geluk verhoogt niet of vermindert niet door het feit of er al of niet "echte" Walen bestaan. Dat laat ons volstrekt onverschillig.

Jacob Van Artevelde 21 oktober 2012 18:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Munglik (Bericht 6377551)

:idea:
Idd. waarom geen naamsverandering !?
Dank U voor het aandachtspunt dat ik ook op de lijst gezet heb die ik ga mailen naar de bestuursleden vd. NVA.

Echte Waal 21 oktober 2012 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6377932)
Ons geluk verhoogt niet of vermindert niet door het feit of er al of niet "echte" Walen bestaan. Dat laat ons volstrekt onverschillig.

Tis omdat ge verzuurd bent... meneer de orangiste.:evil:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be