Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kerk wil meer geld van de overheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=186475)

Jan van den Berghe 31 mei 2013 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6659842)
Je valt in herhaling; daar heb je al antwoord op gekregen.

Inhoudelijk antwoord? Waar dan wel?

Jan van den Berghe 31 mei 2013 12:58

Citaat:

Regeltjes �* la tête du client dus :)
Je dierbare geloof staat er blijkbaar slecht voor, gezien je gespartel als een duiveltje in een wijwatervat.
Cute! :D

Gespartel? Ik wijs u op die evidente gegevenheid dat overheidsgebouwen niet voor iedereen zomaar worden opengesteld. U stelt evenwel: "Wat eigendom van de overheid, moet voor iedereen openstaan". Nergens gaat dit echter op.

Dus, waarom zouden kerkgebouwen nu plotseling voor alles en nog wat de deuren moeten openen?

Jan van den Berghe 31 mei 2013 13:01

Citaat:

Dat is geen slecht principe indeed.

In principe... En in de praktijk? Wenst u dus een volledig afgeslankte overheid die, buiten een paar kerntaken, zich zo goed als volkomen uit het maatschappelijk leven terugtrekt?

Geen participatie in het culturele leven dus? Geen subsidiëring in de ziekenzorg dus?

Enzovoort.

Jan van den Berghe 31 mei 2013 13:02

Citaat:

Dus, antwoord nu eens op de vraag: ben je te gierig om je eigen geloof te financieren? En vooral, is he eigen geloof dan niet sterk genoeg dat je zo'n oppervlakkige uiterlijkheden nodig hebt om ervorm aan te geven?

Over welke oppervlakkigheden heeft u het? Ik zie immers geen enkel verband tussen de twee elementen die naar voorschuift: betoelaging en geloofsbeleving.

Sfax 31 mei 2013 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6660294)
Inhoudelijk antwoord? Waar dan wel?

In dit topic, da's nogal wiedes.
Dat je nogal vooringenomen bent en per se je geloof wil verdedigen is niet mijn probleem eh.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6660296)
Gespartel? Ik wijs u op die evidente gegevenheid dat overheidsgebouwen niet voor iedereen zomaar worden opengesteld. U stelt evenwel: "Wat eigendom van de overheid, moet voor iedereen openstaan". Nergens gaat dit echter op.

Dus, waarom zouden kerkgebouwen nu plotseling voor alles en nog wat de deuren moeten openen?

Ook daar heb je al antwoord op gehad.
Heel mooi van jou dat jij vindt dat een maatschappij gebouwen moet in stand houden, waarin jij en de jouwen elke week eens wat liedjes kunnen gaan zingen, maar heel impressionant is dat allemaal niet.
Huur een gebouw/zaal en doe je ding daar, easy as that.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6660298)
In principe... En in de praktijk? Wenst u dus een volledig afgeslankte overheid die, buiten een paar kerntaken, zich zo goed als volkomen uit het maatschappelijk leven terugtrekt?

Geen participatie in het culturele leven dus? Geen subsidiëring in de ziekenzorg dus?

Enzovoort.

Ik zeg nergens "in principe".

Maar jazeker, dat zou een goeie zaak zijn.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6660300)
Over welke oppervlakkigheden heeft u het? Ik zie immers geen enkel verband tussen de twee elementen die naar voorschuift: betoelaging en geloofsbeleving.

En het antwoord blijft opnieuw uit. Dus opnieuw:
Ben je te gierig om je eigen geloof te financieren? En vooral, is je eigen geloof dan niet sterk genoeg dat je zo'n oppervlakkige uiterlijkheden nodig hebt om er vorm aan te geven?

Jan van den Berghe 31 mei 2013 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6660365)
In dit topic, da's nogal wiedes.
Dat je nogal vooringenomen bent en per se je geloof wil verdedigen is niet mijn probleem eh.

Probleem? Waarom omschrijft het dan als een probleem?

Daarnaast gaat dit hier geenszins over de verdediging van het geloof, maar wel over de vraag hoe we omgaan of horen om te gaan met de culturele erfenis van onze gemeenschap.

Jan van den Berghe 31 mei 2013 15:08

Citaat:

Heel mooi van jou dat jij vindt dat een maatschappij gebouwen moet in stand houden, waarin jij en de jouwen elke week eens wat liedjes kunnen gaan zingen, maar heel impressionant is dat allemaal niet.
Huur een gebouw/zaal en doe je ding daar, easy as that.

De facto huurt de Kerk de parochiekerken. Naar de wettelijke bepalingen moet de beheerder van het gebouw dat als parochiekerk dienst doet, instaan voor een bepaald %-bedrag. Dat moet uit eigen middelen komen (dus omhalingen, schenkingen, inkomsten uit roerend en onroerend goed, occasionele inkomsten, enz.).

En ja, ik vind dat onze maatschappij als monument beschermde kerken of kerken met een duidelijk cultuurhistorische waarde hoort te koesteren. Net zoals ze dat ook doet met andere gebouwen.

Jan van den Berghe 31 mei 2013 15:10

Citaat:

Ik zeg nergens "in principe".

Maar jazeker, dat zou een goeie zaak zijn.

Vertel het maar met een uitgestreken gezicht aan zovele mensen dat er voortaan geen financiële hulp zal zijn van de overheid bij medische zorg. Geen terugbetaling meer.

Wie zich wil laten verzorgen, moet er zelf voor betalen. Wie het terugbetaald wil zien, moet maar zelf een private verzekering afsluiten.

Ieder voor zich.

Schijnbaar leeft u vanuit dat principe.

Eens kijken hoeveel mensen u hiervoor kunt warm maken...

Jan van den Berghe 31 mei 2013 15:11

Citaat:

Ben je te gierig om je eigen geloof te financieren? En vooral, is je eigen geloof dan niet sterk genoeg dat je zo'n oppervlakkige uiterlijkheden nodig hebt om er vorm aan te geven?

Natuurlijk geen antwoord, daar ik niet zie welke relatie er is tussen het beheer van een gebouw dat van de overheid is en de geloofsbeleving van de individuele gelovige.

Sfax 31 mei 2013 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6660436)
Natuurlijk geen antwoord, daar ik niet zie welke relatie er is tussen het beheer van een gebouw dat van de overheid is en de geloofsbeleving van de individuele gelovige.

Raf 1 juni 2013 16:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 6657637)
Inderdaad. En het is ter compensatie van die confiscatie dat de eredienaars van het Katholiek geloof betaald worden.

Als je wil stoppen daarmee, geef dan wel de gestolen bezittingen terug.

Het meest onzinnige en idiote argument ooit... Die "gestolen" bezittingen zijn inmiddels al wel dubbel en dik terugbetaald.

De betoelaging van de erediensten, onder welke vorm dan ook, zou per onmiddellijk moeten stopgezet worden. Het is een regelrechte schande dat al niet jaren geleden gebeurd is. Dat die onverlaten zo arrogant zijn om zelfs nog meer geld te vragen, is zelfs méér dan schandelijk...

Raf 1 juni 2013 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6657701)
Als de overheid ons, gelovigen, die kerkgebouwen teruggeeft. Dan is het normaal dat de kerkelijke gemeenschap ook opdraait voor die gebouwen. Nu is dat niet het geval. Bijgevolg heeft de overheid haar taak.

Daarnaast is er ook zoiets als cultuur erfgoed. Heel veel kerken zijn immers beschermd of hebben een historische of artistieke waarde. Enkel cultuurbarbaren en rabiate papenhaters willen daarvan af. U schijnt daarbij te horen...

"Heel veel kerken"?!? Ik kan er hier in de wijde omgeving niet één bedenken die beschermd is (of zou moeten zijn) of die een historische of artistieke waarde heeft... De meeste zijn zelfs ronduit lelijke gedrochten. Die monstruositeiten verwijderen zou het algemeen belang ten goede komen.

Raf 1 juni 2013 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6657696)
't Ontgaat u blijkbaar dat er naast de zondags- en zaterdagsvieringen ook nog diensten zijn die wel nog een sociologische betekenis van belang hebben. Denken we maar aan begrafenissen. Daar zijn tot nu toe wel nog grote gebouwen voor nodig.

Vrijwel elke gemeente heeft tegenwoordig een polyvalente zaal die veel beter uitgerust is voor dat soort bijeenkomsten.

meneer 1 juni 2013 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Buitenwipper (Bericht 6639770)
Waarom niet de boeken ineens dichtdoen in de verlieslatende branche? De boel verkopen, kerken slopen, dat geld schenken om sociale woningen te bouwen.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130511_00576449

Akkoord op voorwaarde dat ook alle moskees afgebroken worden.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6661340)
Het meest onzinnige en idiote argument ooit... Die "gestolen" bezittingen zijn inmiddels al wel dubbel en dik terugbetaald.

Hebt u dan ooit het sommetje gemaakt, Raf? Op welk bedrag schat u bijvoorbeeld een kerk als de Salvatorskathedraal in Brugge? Of de kathedraal van Antwerpen?

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6661350)
Vrijwel elke gemeente heeft tegenwoordig een polyvalente zaal die veel beter uitgerust is voor dat soort bijeenkomsten.

Wat houdt die "betere uitrusting" dan in?

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6661345)
"Heel veel kerken"?!? Ik kan er hier in de wijde omgeving niet één bedenken die beschermd is (of zou moeten zijn) of die een historische of artistieke waarde heeft... De meeste zijn zelfs ronduit lelijke gedrochten. Die monstruositeiten verwijderen zou het algemeen belang ten goede komen.

Over welke "wijde omgeving" hebben we hier? Interessant eens na te gaan welke kerken volgens u dus "ronduit lelijke gedrochten" zijn. Ik ben benieuwd!

Raf 2 juni 2013 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662369)
Hebt u dan ooit het sommetje gemaakt, Raf? Op welk bedrag schat u bijvoorbeeld een kerk als de Salvatorskathedraal in Brugge? Of de kathedraal van Antwerpen?

Minder dan het bedrag dat jaarlijks aan de rooms katholieke eredienst uitgekeerd wordt.

Raf 2 juni 2013 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662372)
Wat houdt die "betere uitrusting" dan in?

Betere verwarming en verlichting. Betere verluchting. Betere toegankelijkheid. Betere geluidsuitrusting en akoestiek. Beter meubliair. Onderhoudsvriendelijker.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662375)
Minder dan het bedrag dat jaarlijks aan de rooms katholieke eredienst uitgekeerd wordt.

Maak toch maar eventjes de berekening.

Raf 2 juni 2013 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662373)
Over welke "wijde omgeving" hebben we hier? Interessant eens na te gaan welke kerken volgens u dus "ronduit lelijke gedrochten" zijn. Ik ben benieuwd!

Vlaams-Brabant.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662380)
Betere verwarming en verlichting. Betere verluchting. Betere toegankelijkheid. Betere geluidsuitrusting en akoestiek. Beter meubliair. Onderhoudsvriendelijker.

Dan voelt u niet goed aan waar het bij een kerkelijke dienst om gaat. Alvast niet om "lekker warm zitten" bijvoorbeeld.

Natuurlijk scoort een kerkgebouw van eeuwenoud op een aantal hedendaagse parameters minder. Alleen houdt dat niet in dat we gebouw aan de kant schuiven. In Brugge blijft het men de oude Schouwburg nog steeds gebruiken, alhoewel het Concertgebouw op alle vlakken van een ander niveau is. Of wenst u ook de Brugse Schouwburg af te breken, om te vormen voor een andere functies of iets dergelijks? In Brugge zitten er banken in bepaalde middeleeuwen panden. Ook met de grond gelijkmaken en er iets nieuws zetten? Ongetwijfeld met veel betere prestaties voor verwarming, verlichting, verluchting, toegankelijkheid, enzovoort.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662382)
Vlaams-Brabant.

Vlaams-Brabant is groot, nietwaar. En in de provincie staan er alvast flink wat beschermde kerken.

Meer bepaald?

Tavek 2 juni 2013 12:26

Jan huppelt wel mooi rond het heet hangijzer: wil hij zijn geloof zelf financieren ?

Of wilt hij liever dat de 90 % van de bevolking die nooit een kerk bezoeken zijn hobby financieren ?

Raf 2 juni 2013 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662387)
Dan voelt u niet goed aan waar het bij een kerkelijke dienst om gaat. Alvast niet om "lekker warm zitten" bijvoorbeeld.

Natuurlijk scoort een kerkgebouw van eeuwenoud op een aantal hedendaagse parameters minder. Alleen houdt dat niet in dat we gebouw aan de kant schuiven. In Brugge blijft het men de oude Schouwburg nog steeds gebruiken, alhoewel het Concertgebouw op alle vlakken van een ander niveau is. Of wenst u ook de Brugse Schouwburg af te breken, om te vormen voor een andere functies of iets dergelijks? In Brugge zitten er banken in bepaalde middeleeuwen panden. Ook met de grond gelijkmaken en er iets nieuws zetten? Ongetwijfeld met veel betere prestaties voor verwarming, verlichting, verluchting, toegankelijkheid, enzovoort.

Yep. Slopen die handel.

Raf 2 juni 2013 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662389)
Vlaams-Brabant is groot, nietwaar. En in de provincie staan er alvast flink wat beschermde kerken.

Meer bepaald?

Curiosity killed the cat. Ik ga niet aan jouw neus hangen waar ik woon. ;-)

Welk percentage van het aantal kerken is Vlaams-Brabant is beschermd?

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6662390)
Jan huppelt wel mooi rond het heet hangijzer: wil hij zijn geloof zelf financieren ?

Of wilt hij liever dat de 90 % van de bevolking die nooit een kerk bezoeken zijn hobby financieren ?

Jan huppelt niet rond een mogelijk heet hangijzer. De eerder gestelde vraag was immers van een heel andere aard: "Is mijn (!) geloof dermate dat je het met overheidsgeld moet financieren?" Ik gaf daarbij aan dat ik geen enkel verband zie tussen een individuele geloofsbeleving en het onderhoud van een kerkgebouw dat eigendom is van een overheid.

Op uw vraag heb ik evenwel al talloze malen geantwoord op dit forum. Wat mij betreft, mag er gerust geëvolueerd worden naar een systeem zoals in Duitsland, Oostenrijk en bepaalde Zwitserse kantons.

Of 90% van de bevolking nooit een kerk "bezoekt", durf ik sterk te betwijfelen. Kerkelijke egrafenissen blijken nog altijd heel veel volk te trekken. Ook van randkerkelijken en zelfs ongelovigen. Ook worden er nog steeds sacramenten toegediend, waarbij er familie aanwezig is die niet onmiddellijk als vurige christenen kunnen omschreven worden. Op het platteland is er nog steeds een sociologisch christendom, wat evenwel niet betekent dat de geloofsbeleving intens is of dat de zondagspraktijk overeenkomstig blijkt te zijn.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662400)
Curiosity killed the cat. Ik ga niet aan jouw neus hangen waar ik woon. ;-)

Ik zie niet onmiddellijk in wat er nu zo enorm onthullend is aan bijvoorbeeld een antwoord als "het Pajottenland", "het Leuvense"...

Sedert jaar en dag weet iedereen op dit forum dat ik in Waregem woon. 't Lijkt me niet onmiddellijk een zware onthulling...

Tavek 2 juni 2013 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662401)
Jan huppelt niet rond een mogelijk heet hangijzer. De eerder gestelde vraag was immers van een heel andere aard: "Is mijn (!) geloof dermate dat je het met overheidsgeld moet financieren?" Ik gaf daarbij aan dat ik geen enkel verband zie tussen een individuele geloofsbeleving en het onderhoud van een kerkgebouw dat eigendom is van een overheid.

Op uw vraag heb ik evenwel al talloze malen geantwoord op dit forum. Wat mij betreft, mag er gerust geëvolueerd worden naar een systeem zoals in Duitsland, Oostenrijk en bepaalde Zwitserse kantons.

Of 90% van de bevolking nooit een kerk "bezoekt", durf ik sterk te betwijfelen. Kerkelijke egrafenissen blijken nog altijd heel veel volk te trekken. Ook van randkerkelijken en zelfs ongelovigen. Ook worden er nog steeds sacramenten toegediend, waarbij er familie aanwezig is die niet onmiddellijk als vurige christenen kunnen omschreven worden. Op het platteland is er nog steeds een sociologisch christendom, wat evenwel niet betekent dat de geloofsbeleving intens is of dat de zondagspraktijk overeenkomstig blijkt te zijn.

Bon dus u bent akkoord dat iedereen op zijn belastingsbrief mag invullen of hij/zij de kerk wilt steunen.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662400)
Welk percentage van het aantal kerken is Vlaams-Brabant is beschermd?

Geen idee, ik weet wel van een aantal kerken die beschermd zijn en ronduit pareltjes zijn. Een beschermde kerk als die van Kortessem bijvoorbeeld.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 6662408)
Bon dus u bent akkoord dat iedereen op zijn belastingsbrief mag invullen of hij/zij de kerk wilt steunen.

Natuurlijk, dat is nu eenmaal het geldend systeem daar.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662398)
Yep. Slopen die handel.

Raf, de cultuurbarbaar. De Brugse Schouwburg is immers sedert jaar en dag een beschermd monument.

Raf 2 juni 2013 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662409)
Geen idee, ik weet wel van een aantal kerken die beschermd zijn en ronduit pareltjes zijn. Een beschermde kerk als die van Kortessem bijvoorbeeld.

Uiteraard zijn die er. Dat heb ik ook nooit betwist. De overgrote meerderheid zijn echter wanstaltige gedrochten, die beter gesloopt zouden worden.

Raf 2 juni 2013 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662412)
Raf, de cultuurbarbaar. De Brugse Schouwburg is immers sedert jaar en dag een beschermd monument.

Er wordt veel te veel beschermd in dit land en vaak ten onrechte.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662415)
Uiteraard zijn die er. Dat heb ik ook nooit betwist. De overgrote meerderheid zijn echter wanstaltige gedrochten, die beter gesloopt zouden worden.

Dat lijkt me slechts uw mening. Geen feit.

Heeft u zo een paar voorbeelden in gedachten van die "wanstaltelijke gedrochten" in uw "wijde omgeving"?

Raf 2 juni 2013 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662419)
Dat lijkt me slechts uw mening. Geen feit.

Net zoals het omgekeerde slechts jouw mening is en geen feit...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662419)
Heeft u zo een paar voorbeelden in gedachten van die "wanstaltelijke gedrochten" in uw "wijde omgeving"?

Uiteraard heb ik vele voorbeelden in gedachten. Anders zou ik dat niet aangehaald hebben.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662425)
Net zoals het omgekeerde slechts jouw mening is en geen feit...

Ik heb nergens beweerd dat de meerderheid van de kerken beschermd is noch dat het allemaal culturele wonderen zijn.

U poneert evenwel: "De meerderheid zijn gedrochten".

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662425)
Uiteraard heb ik vele voorbeelden in gedachten. Anders zou ik dat niet aangehaald hebben.

Ik zie met veel belangstelling uit naar die voorbeelden.

Jan van den Berghe 2 juni 2013 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 6662417)
Er wordt veel te veel beschermd in dit land en vaak ten onrechte.

Ook dit is slechts mening, waarbij we echter iedere onderbouw missen.

Raf 2 juni 2013 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6662428)
Ik heb nergens beweerd dat de meerderheid van de kerken beschermd is noch dat het allemaal culturele wonderen zijn.

U poneert evenwel: "De meerderheid zijn gedrochten".

Dat klopt. En aangezien wij homo's wijd en zijd bekend staan om onze goede smaak, is dat meer dan louter een bewering. Het is quasi een feit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be