![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Dus, waarom zouden kerkgebouwen nu plotseling voor alles en nog wat de deuren moeten openen? |
Citaat:
Geen participatie in het culturele leven dus? Geen subsidiëring in de ziekenzorg dus? Enzovoort. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat je nogal vooringenomen bent en per se je geloof wil verdedigen is niet mijn probleem eh. Citaat:
Heel mooi van jou dat jij vindt dat een maatschappij gebouwen moet in stand houden, waarin jij en de jouwen elke week eens wat liedjes kunnen gaan zingen, maar heel impressionant is dat allemaal niet. Huur een gebouw/zaal en doe je ding daar, easy as that. Citaat:
Maar jazeker, dat zou een goeie zaak zijn. Citaat:
Ben je te gierig om je eigen geloof te financieren? En vooral, is je eigen geloof dan niet sterk genoeg dat je zo'n oppervlakkige uiterlijkheden nodig hebt om er vorm aan te geven? |
Citaat:
Daarnaast gaat dit hier geenszins over de verdediging van het geloof, maar wel over de vraag hoe we omgaan of horen om te gaan met de culturele erfenis van onze gemeenschap. |
Citaat:
En ja, ik vind dat onze maatschappij als monument beschermde kerken of kerken met een duidelijk cultuurhistorische waarde hoort te koesteren. Net zoals ze dat ook doet met andere gebouwen. |
Citaat:
Wie zich wil laten verzorgen, moet er zelf voor betalen. Wie het terugbetaald wil zien, moet maar zelf een private verzekering afsluiten. Ieder voor zich. Schijnbaar leeft u vanuit dat principe. Eens kijken hoeveel mensen u hiervoor kunt warm maken... |
Citaat:
|
Citaat:
Ben je te gierig om je eigen geloof te financieren? En vooral, is je eigen geloof dan niet sterk genoeg dat je zo'n oppervlakkige uiterlijkheden nodig hebt om er vorm aan te geven? |
Citaat:
De betoelaging van de erediensten, onder welke vorm dan ook, zou per onmiddellijk moeten stopgezet worden. Het is een regelrechte schande dat al niet jaren geleden gebeurd is. Dat die onverlaten zo arrogant zijn om zelfs nog meer geld te vragen, is zelfs méér dan schandelijk... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk scoort een kerkgebouw van eeuwenoud op een aantal hedendaagse parameters minder. Alleen houdt dat niet in dat we gebouw aan de kant schuiven. In Brugge blijft het men de oude Schouwburg nog steeds gebruiken, alhoewel het Concertgebouw op alle vlakken van een ander niveau is. Of wenst u ook de Brugse Schouwburg af te breken, om te vormen voor een andere functies of iets dergelijks? In Brugge zitten er banken in bepaalde middeleeuwen panden. Ook met de grond gelijkmaken en er iets nieuws zetten? Ongetwijfeld met veel betere prestaties voor verwarming, verlichting, verluchting, toegankelijkheid, enzovoort. |
Citaat:
Meer bepaald? |
Jan huppelt wel mooi rond het heet hangijzer: wil hij zijn geloof zelf financieren ?
Of wilt hij liever dat de 90 % van de bevolking die nooit een kerk bezoeken zijn hobby financieren ? |
Citaat:
|
Citaat:
Welk percentage van het aantal kerken is Vlaams-Brabant is beschermd? |
Citaat:
Op uw vraag heb ik evenwel al talloze malen geantwoord op dit forum. Wat mij betreft, mag er gerust geëvolueerd worden naar een systeem zoals in Duitsland, Oostenrijk en bepaalde Zwitserse kantons. Of 90% van de bevolking nooit een kerk "bezoekt", durf ik sterk te betwijfelen. Kerkelijke egrafenissen blijken nog altijd heel veel volk te trekken. Ook van randkerkelijken en zelfs ongelovigen. Ook worden er nog steeds sacramenten toegediend, waarbij er familie aanwezig is die niet onmiddellijk als vurige christenen kunnen omschreven worden. Op het platteland is er nog steeds een sociologisch christendom, wat evenwel niet betekent dat de geloofsbeleving intens is of dat de zondagspraktijk overeenkomstig blijkt te zijn. |
Citaat:
Sedert jaar en dag weet iedereen op dit forum dat ik in Waregem woon. 't Lijkt me niet onmiddellijk een zware onthulling... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Heeft u zo een paar voorbeelden in gedachten van die "wanstaltelijke gedrochten" in uw "wijde omgeving"? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
U poneert evenwel: "De meerderheid zijn gedrochten". |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be