![]() |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
Als ik enigszins kon , probeerde ik dan te slapen , of toch m'n ogen te dichten , onze pa tikte me dan telkens op de vingers , een beetje later begon ik gewoon opnieuw !! Als ik al geluk had , zat ik achter een paal :) Echter , onze pa wisselde dan van stoel , telkens wanneer hij er bij was :x Soms ging onze pa vroeger of naar de laatavondmis !! |
Citaat:
Liturgie kan mijns inziens mooi zijn, maar niet in Vlaanderen. Een seculier-humanistisch ritueel kan in die zin wel interessant zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ooit bijvoorbeeld een nieuwe mis bijgewoond in het klooster van Overijse? Of een Tridentijnse kerkdienst in de Hemelstraat in Antwerpen? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Jammer dat er geen collectie aan opnames bestaat uit de tijd van de liturgische beweging. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik stel het met weinige foto's en getuigenissen, en de nalatenschap in de kunsten. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben er zelf van overtuigd dat de gemiddelde Tridentijnse ritus nu beter wordt gecelebreerd dan toen, maar dat betekent niet dat er daar dan gestopt moet worden. De laagmismentaliteit viert nog steeds hoogtij. Liturgie is meer dan een boekje volgen. |
Citaat:
- Wat is dan nu eigenlijk "een mooi liturgie"? Welke criteria hanteert u daarbij? - Wat is daarbij beter in het buitenland dan in Vlaanderen als het om de Tridentijnse liturgie gaat? Concreet? - Wat bedoelt u met "laagmismentaliteit"? |
Citaat:
|
Citaat:
en toch zijn er gelovige die andere (gelovige) knallen !! Ik vinden dat bidden totaal niks met respekt te maken heeft !! Bidden , zegenen , enz .... niet mijn theekopje !! Ikzelf sta er zelfs verafschuwend tegenover !! |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Kijk, jij geeft nu al lange tijd de indruk een heel legalistisch persoon te zijn. Je volledig afkeer van romantiek komt daar nog eens bij. Ik kan me dan voorstellen dat jouw idee van schoonheid in de liturgie louter afhangt van het boekje volgen en een checklistje van criteria afgaan. Nu, ik denk zo niet, ik zie spiritualiteit allemaal veel intuïtiever. Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
Citaat:
Los van de discussie over de Tridentijnse mis: "Meent u dan dat de modernisten wel een 'ars celebrandi' hebben? Hebt u daarvan voorbeelden in gedachten?" |
Citaat:
Het eten wordt koud Het theatrale komediale Propere uitleg: Wij moesten vroeger overal bidden , restaurant , thuis , in de auto , picknick , feestjes , gewoon blijven eten bij vrienden of familie , enz .... Ik geloof niet !! Ik geloof er niet in !! |
Citaat:
Waarom zou de celebratie van de mis overeenkomstig 62 een "pseudotraditie" inhouden? Niemand beweert toch dat deze rubrieken al van in Jezus' tijd aan de orde waren? |
Citaat:
Hiermee hebben we het nog steeds niet over "uw" criteria om liturgische schoonheid te evalueren. |
Citaat:
Dus, naar het waarom is het nog raden, hoewel je mij al grotendeels gelijk had gegeven, op de door jouw opgeworpen uitzonderingen na. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of denkt u toch anders? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En dan kun je opwerpen dat je wél gelovig bent, maar dan heb je uiteraard óók nog niet de waarom behandeld. Jouw drogredenen zijn echt veel te doorzichtig. Op de schoolkindjes zal dat wel pakken... |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be