Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   EU Rossiya : een Imperium van de Atlantische tot de Stille Oceaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=201010)

Johan Bollen 2 mei 2014 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7122054)
:lol:

Rusland is net zo oorlogszuchtig, België ook.

Een land met macht is dat per definitie.

Er is meer nodig. Een ingesteldheid die ervan uitgaat dat je moreel superieur bent aan de tegenstander, of uitverkoren de wereld te leiden. Dat zijn de echt gevaarlijken.

Maar voor de rest heb je gelijk. Hoe meer macht hoe meer leed die macht kan veroorzaken. Hoe groter het machtsonevenwicht hoe groter de kans op machtsmisbruik.

Vergelijk die macht dan eens en de conclusie is voor de hand liggend wie de grotere bedreiging voor de wereldvrede is heden ten dage.

Bad Tölz 2 mei 2014 03:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7122054)
:lol:

Rusland is net zo oorlogszuchtig, België ook.

Een land met macht is dat per definitie.

Rusland beperkt zich tot zijn voormalige invloedssfeer en heeft niet de ambitie om de wereldpolitieagent uit te hangen.

Relevant verschil, lijkt me.

Jan van den Berghe 2 mei 2014 06:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz (Bericht 7122100)
Rusland beperkt zich tot zijn voormalige invloedssfeer en heeft niet de ambitie om de wereldpolitieagent uit te hangen.

Waarom zou dat relevant zijn? Heeft Rusland soms een of ander "natuurlijk recht" op een bepaalde invloedssfeer?

Als men imperialistische neigingen verwerpt van bepaalde staten, is het logisch daarin consequent te zijn.

cato 2 mei 2014 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7122139)
Waarom zou dat relevant zijn? Heeft Rusland soms een of ander "natuurlijk recht" op een bepaalde invloedssfeer?

Als men imperialistische neigingen verwerpt van bepaalde staten, is het logisch daarin consequent te zijn.

Een groot deel van de bevolking in de oostelijke Oblasten/regio's zijn Russen.
Daarom blijft het ingewikkeld om te bepalen wat de bevolking zelf wil.
Een referendum kan hierover uitsluitsel geven.
Het is in ieder geval duidelijk dat de Oblasten/regio's Donetsk en Charkov zich gaan afscheiden en waarschijnlijk ook nog Loehansk en Zaporizja.

Zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen, is in het belang van de Oekraine ,om te voorkomen dat de veenbrand doorwoekert.
Poetin leunt achterover en zegt zie je wel "onze Russen vragen om hulp"

parcifal 2 mei 2014 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz (Bericht 7122100)

Inderdaad geen wereldpolitieagent, gewoon lokale maffia-baas, die de touwtjes in handen wil hebben.

Nr.10 2 mei 2014 19:03

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 7122593)
Inderdaad geen wereldpolitieagent, gewoon lokale maffia-baas, die de touwtjes in handen wil hebben.

Grozny vandaag, bevrijd van de Tsjetsjeense moslim-terroristen, die nu massaal in Jordanië en Syrië zitten.

Nr.10 2 mei 2014 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7122220)
Daarom blijft het ingewikkeld om te bepalen wat de bevolking zelf wil.
Een referendum kan hierover uitsluitsel geven.
Het is in ieder geval duidelijk dat de Oblasten/regio's Donetsk en Charkov zich gaan afscheiden en waarschijnlijk ook nog Loehansk en Zaporizja.

Zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen, is in het belang van de Oekraine ,om te voorkomen dat de veenbrand doorwoekert.
Poetin leunt achterover en zegt zie je wel "onze Russen vragen om hulp"

Donetsk is de meest welvarende regio van heel Oekraïne. Lelijke streep door de rekening als die vertrekken.

parcifal 2 mei 2014 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7123229)
Grozny vandaag, bevrijd van de Tsjetsjeense moslim-terroristen, die nu massaal in Jordanië en Syrië zitten.

Vanwaar komt het geld daarvoor denk je?
En hoeveel ziet putin door de vingers zolang kadirov met zijn criminele bende de juiste personen te grazen neemt en de vingers, neus en oren afsnijdt?

Jan van den Berghe 2 mei 2014 22:10

Citaat:

Neen, u verwart hier overduidelijk Russen met Russischtaligen. Of meent u dat Oostenrijkers ook Duitsers zijn omdat ze Duits spreken?

Jan van den Berghe 2 mei 2014 22:11

Citaat:

Daar is hoegenaamd geen duidelijkheid over. Laat staan dat het een zekerheid is.

Jan van den Berghe 2 mei 2014 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7123232)
Donetsk is de meest welvarende regio van heel Oekraïne. Lelijke streep door de rekening als die vertrekken.

Bij mijn weten is de meest welvarende regio die van Kiiv.

Johan Bollen 3 mei 2014 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123487)
Bij mijn weten is de meest welvarende regio die van Kiiv.

Volgens de laatst uitgevoerde volkstelling zijn er drie regio's even rijk als die van Kiev en twee zijn er rijker. Alle vijf liggen ze in het oosten van het land.

Johan Bollen 3 mei 2014 00:24

1 Bijlage(n)
Population of those whose mother language is Ukrainian in Ukraine

Bron Wikipedia
gegevens van de volkstelling van 2001

Johan Bollen 3 mei 2014 00:33

1 Bijlage(n)
Percentage of Ukraine's population (by region) that indicated Russian as their unique mother tongue

bron wikipedia 2014
2001 census

Johan Bollen 3 mei 2014 00:39

In 2001 is 77 % van de bevolking in de Krim etnisch Russisch (Russian as sole mother tongue) en 10 % is Oekraïns. Dit is niet meegerekend Sebastopol voor zover ik kan zien op die kaart.

Jan van den Berghe 3 mei 2014 00:42

Nergens zie ik die 90% die hier door iemand werd aangebracht...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123689)
Percentage of Ukraine's population (by region) that indicated Russian as their unique mother tongue

bron wikipedia 2014
2001 census

Jan van den Berghe 3 mei 2014 00:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123691)
Nergens - even dat uiterste puntje van de Krim buiten beschouwing gelaten - zie ik die 90% die hier door iemand werd aangebracht...

Jan van den Berghe 3 mei 2014 00:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123690)
In 2001 is 77 % van de bevolking in de Krim etnisch Russisch (Russian as sole mother tongue) en 10 % is Oekraïns.

U verwart dus Russischtalig met Russisch. "Russian as sole mother tongue" houdt geen etnische indeling in; wel een taalkundige.

Jan van den Berghe 3 mei 2014 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123678)
Volgens de laatst uitgevoerde volkstelling zijn er drie regio's even rijk als die van Kiev en twee zijn er rijker. Alle vijf liggen ze in het oosten van het land.

Bij mijn weten dateert de laatste volkstelling uit 2001. Op basis van die cijfers kun je de huidige economische werkelijkheid niet weergeven.

Johan Bollen 3 mei 2014 00:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123691)
Nergens zie ik die 90% die hier door iemand werd aangebracht...

Dat is juist. Ik herinnerde me dat verkeerd. Wel even erbij zeggen dat ik eerder aangaf dat het cijfer tussen 80 en 90 zou liggen. De 90 % sloeg op Sebastopol.

Aan de andere kant blijkt het percentage mensen die Russisch als enigste taal hebben in de Krim op 77 % te liggen. Dit volgens de laatste bekende volkstelling. Typisch de meest accurate metingen voor dit soort van gegevens. Dat is de reden waarom men überhaupt volkstellingen houdt.

Het leidt dan ook weinig twijfel dat bij een referendum de grote meerderheid in de Krim kiest eerder door Moskou dan door een vijandig regime in Kiev bestuurd te willen worden.

Johan Bollen 3 mei 2014 01:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123694)
U verwart dus Russischtalig met Russisch. "Russian as sole mother tongue" houdt geen etnische indeling in; wel een taalkundige.

Eerder dat het onderscheid niet zo belangrijk is voor de vraag die voorligt. Het is voldoende om Russisch gezind te zijn. Het aantal etnische russen is eigenlijk slechts 'circumstantial evidence' net zoals het aantal Russisch sprekenden. We kunnen er wel van uitgaan dat mensen die enkel Russisch spreken niet graag geregeerd willen worden door mensen die het Russisch liever willen verbieden.

Een schatting van 80 % (blijkbaar ook volgens enquêtes waar Moskou van uit gegaan zou zijn) die aansluiting bij Rusland wil in de Krim lijkt me op basis van deze gegevens uit 2001 geen overdreven schatting. De rest is een kwestie van boycot door een oppositie die bij voorbaat wist toch niet te kunnen winnen en dus logischerwijze liever de kaart van de legitimiteit van het referendum trok.

Jan van den Berghe 3 mei 2014 01:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123701)
Eerder dat het onderscheid niet zo belangrijk is voor de vraag die voorligt. Het is voldoende om Russisch gezind te zijn.

U begint er echt een potje van te maken. Alles door elkaar gooien (Russischtalig, etnisch Russisch en Russischgezind) om dan wat conclusie te brouwen op een geconstrueerde werkelijkheid.

Jan van den Berghe 3 mei 2014 01:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123701)
We kunnen er wel van uitgaan dat mensen die enkel Russisch spreken niet graag geregeerd willen worden door mensen die het Russisch liever willen verbieden.

Aan de hoofd van Oekraïne staat iemand die juist een dergelijk initiatief heeft afgeblokt.

Ook hier verspreidt u weer eens leugenachtige informatie.

Johan Bollen 3 mei 2014 01:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123696)
Bij mijn weten dateert de laatste volkstelling uit 2001. Op basis van die cijfers kun je de huidige economische werkelijkheid niet weergeven.

Nee het is evident dat die cijfers daar niets mee te maken hebben.

Als u een van die Vlamingen bent die denkt dat Brussel voor Vlaanderen zou stemmen omwille van economische redenen in een referendum denk ik toch dat u zich vergist. Het economische is in het geval van de Krim zelfs een reden te meer een reden om voor Rusland te stemmen lijkt me.

Een volkstelling gebeurt ook niet vaak omdat dit soort van gegevens niet zo snel veranderen.

Johan Bollen 3 mei 2014 01:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123702)
U begint er echt een potje van te maken. Alles door elkaar gooien (Russischtalig, etnisch Russisch en Russischgezind) om dan wat conclusie te brouwen op een geconstrueerde werkelijkheid.

Het is eerder zo dat u probeert de aandacht van de harde cijfers af te leiden mijns inziens. Die spreken genoeg voor zich.

Jan van den Berghe 3 mei 2014 01:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123713)
Een volkstelling gebeurt ook niet vaak omdat dit soort van gegevens niet zo snel veranderen.

Dan moet u toch de afgelopen tien jaar het een en ander gemist hebben... De economische werkelijkheid kan heel snel veranderen.

Jan van den Berghe 3 mei 2014 01:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123714)
Het is eerder zo dat u probeert de aandacht van de harde cijfers af te leiden mijns inziens. Die spreken genoeg voor zich.

U brengt geen "harde cijfers". U geeft hier veronderstellingen weer en creatief gegoochel met cijfers. Denken we maar aan die 90% die eerst werd gehanteerd om heel oostelijk Oekraïne weer te geven.

Johan Bollen 3 mei 2014 01:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123703)
Aan de hoofd van Oekraïne staat iemand die juist een dergelijk initiatief heeft afgeblokt.

Ook hier verspreidt u weer eens leugenachtige informatie.

Het gaat erom dat het vertrouwen niet echt groot kan zijn in Kiev als de nationalisten met zo'n ideeën rond lopen. Al voeren ze hun plannen momenteel niet uit. Wie weet wat er gebeurt eens de overwegend Russischtalige gebieden goed onder controle zijn? Dat lijkt me een voor de hand liggende bekommernis te zijn van een Russisch sprekende of Etnische rus of Russisch gezinde in Oekraïne momenteel.

Jan van den Berghe 3 mei 2014 01:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7123718)
Het gaat erom dat het vertrouwen niet echt groot kan zijn in Kiev als de nationalisten met zo'n ideeën rond lopen. Al voeren ze hun plannen momenteel niet uit. Wie weet wat er gebeurt eens de overwegend Russischtalige gebieden goed onder controle zijn? Dat lijkt me een voor de hand liggende bekommernis te zijn van een Russisch sprekende of Etnische rus of Russisch gezinde in Oekraïne momenteel.

Dat is helemaal geen bekommernis, daar Russischtaligen nooit enige hinder hebben ondervonden binnen de Oekraïense staat. Dat zal in de toekomst ook niet gebeuren, ook al lopen er bepaalde enkelingen rond met rare ideeën.

Johan Bollen 3 mei 2014 01:34

2 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123717)
U brengt geen "harde cijfers". U geeft hier veronderstellingen weer en creatief gegoochel met cijfers.

Misschien heeft u over de gegevens van de volkstelling heen gekeken. Ik zal ze nog eens posten voor alle zekerheid.
Citaat:

Denken we maar aan die 90% die eerst werd gehanteerd om heel oostelijk Oekraïne weer te geven.
90 % Russisch gezinden? Citeer me daar eens op aub. Want ik denk niet dat ik zo iets idioots zou beweerd hebben. Integendeel zelfs.

bijlagen:
Het aantal mensen die Oekraïens spreken in de Krim 10 %
Het aantal mensen die enkel Russisch spreken in de Krim 77 %

Bron volkstelling 2001 (recentste) zoals gegeven door wikipedia 2 mei 2014

Johan Bollen 3 mei 2014 01:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123719)
Dat is helemaal geen bekommernis, daar Russischtaligen nooit enige hinder hebben ondervonden binnen de Oekraïense staat. Dat zal in de toekomst ook niet gebeuren, ook al lopen er bepaalde enkelingen rond met rare ideeën.

Bron?

cato 3 mei 2014 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123472)
Neen, u verwart hier overduidelijk Russen met Russischtaligen. Of meent u dat Oostenrijkers ook Duitsers zijn omdat ze Duits spreken?

Vlamingen zijn Hollander-haters en Russisch-taligen in de Oekraine zijn geen Rusland-haters ,dat is het verschil.
De separatisten komen daar in opstand en u blijft zeggen ,het is de schuld van Rusland.

cato 3 mei 2014 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7123719)

Het conflict is uit de lucht komen vallen?:roll:

parcifal 3 mei 2014 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7123773)

Nee, hoofdzakelijk per bus en per auto binnengebracht vanuit rusland.

cato 3 mei 2014 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 7124353)
Nee, hoofdzakelijk per bus en per auto binnengebracht vanuit rusland.

:lol::lol::lol:

Dade 3 mei 2014 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7124387)
:lol::lol::lol:

Ja, zijn vrijheid van denken is aan banden gelegd, bloedbanden.

parcifal 3 mei 2014 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dade (Bericht 7124477)
Ja, zijn vrijheid van denken is aan banden gelegd, bloedbanden.

Net zoals zowat de volledige westerse media en politiek blijkbaar.
Gehoord wat rusland, "de pyromane brandweerman", gisteren naar de kop geslingerd kreeg in de VN veiligheidsraad? Is er nog iemand te vinden op de planeet, buiten rusland, die de russische verhaaltjes nu nog altijd gelooft?

Vast allemaal mensen met bloedbanden he?

Jan van den Berghe 3 mei 2014 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7123773)

Haal dan maar eens een nieuwsbericht boven waarin te lezen staat dat de crisis in Oekraïne en de wrijvingen in oostelijk Oekraïne iets te maken heeft met een veronderstelde miskenning van het Russisch. Nu als in het verleden.

De uitdaging geldt ook voor Johan Bollen trouwens.

Nr.10 22 mei 2014 14:27

L’Allemagne et la Chine fondent la nouvelle route de la soie �* travers la Russie
17 mei 2014
De Chinezen mikken ook in de richting van meer euraziatische integratie.

Nr.10 22 mei 2014 15:19

1 Bijlage(n)
... in a recent visit to Germany in March, president Xi Jiping has proposed building an international railway that connects mega city of Chongqing – China and Duisburg – the world’s biggest inland harbor and a transport and logistics hub of Europe BRON
(fig.: Duisburg, 29 maart 2014)
Chinese President Xi Jinping (C) sits next to German vice chancellor Sigmar Gabriel (L) in front of a map indicating the way of the “Yuxinou” goods train, on 29 March 2014 in Duisburg, Germany.
(aanklikken om te vergroten)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be