![]() |
idem
|
Citaat:
We doen mooie dingen maar ook verschrikkelijke. Er is dus ruimte voor verbetering (die verschrikkelijke mogen wat mij betreft verdwijnen) Vanwaar moet die verbetering komen? Gooien we (kort samengevat hetgeen jij voorstelt?) ons verstand weg en omarmen we terug onze instincten? Mocht het al mogelijk zijn denk ik dat ook dat niet de juiste weg is. De reden: We waren niet altijd zo sterk. Lange tijd waren we vnl een prooidier vermoed ik. We leerden samenwerken, ons verstand gebruiken om wapens en vuur te maken, kleding, onderdak enz... Allemaal grote stappen vooruit die ons deed evolueren van schichtig prooidier tot zelfbewuste jager die uiteindelijk zelfs aan de top van de keten kwam te staan. Op zich geen slechte weg. Moeten we dit alles aan de kant schuiven? Ten slotte heeft instinct wel zijn waarde maar ook zijn beperkingen. Het is onder meer door gebruik te maken van het instinct bij dieren dat we er in slaagden meerdere en grotere dieren op hol te doen slaan (vluchtinstinct) en hen bvb over een klif te jagen. Hetgeen een relatief gemakkelijke jachttechniek is. Deze overwinningen van ons verstand op het instinct van dieren zal wel mede aan de basis liggen voor ons ontzag/waardering voor intelligentie. Misschien is deze waardering hier en daar zelfs doorgeschoten naar hoogmoed, daar kan ik zeker akkoord mee gaan. Zoals eerder gezegd er is zeker ruimte voor verbetering. Het zou trouwens heel goed kunnen dat een deel van het antwoord effectief niet tot het domein van het verstand behoort. Het is misschien eerder een aanvoelen dan een weten dat deze verbetering voor een groot stuk moet komen van meer harmonie tussen de mens en zijn leefwereld. Enfin dat is toch hoe ik er over denk of het aanvoel. In dat opzicht ga ik dus wel een stuk mee in hoe jij tegen deze zaken aankijkt vermoed ik. |
2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet
Citaat:
Namaste Marie Daenen, Ja dit is een hele mooie analyse van jou, ik ben toch blij dat je dit kan schrijven als vrouw, en dit ook doet. Kijk ik ben een goudbruine hindoeman en lager dan de langere blanke mannen dus ook voor mij geldt een zekere absolute minderwaardigheid tov elke blanke man op aarde. Jij schrijft: 'uit het dierenrijk dat hem ervan afgezonderd heeft tot een hoger (?) wezen?' Nou ten eerste tov mij als goudbruine koelie/hindoe aapje ben ik een lager wezen vergeleken met de hogere blanke mannen en dit is erg absoluut gesteld in de hele hindoewereld. Hindoeisme is een radicaal racistisch geloof. De mensapen zitten nu alleen met elkaar oorlog te voeren, elkaar kapot te pesten, kapot te discrimineren, elkaar seksueel te misbruiken en te verkrachten, alles op aarde te vernietigen, enz enz. Ja, ik zie geen hogere wezens hoor, ik zie gewoon mensapen met grotere hersenen en gigantische geslachtsorganen (grote kut en grote lul) met heel weinig beschaving of moreel besef. En Wieroe leerde mij het zo te zien, als slimme hindoe kat. De vijfde, zesde en zevende mensapen zijn wanprodukten van de evolutie op aarde en parasitaire gedrochten die verdoemd zijn om zichzelf uit te roeien en samen ten onder te gaan. dewanand en Wieroe hindoe fundamentalisten planet of the intelligent hindu chimps |
Citaat:
Sorrie, maar ik stel niet voor dat wij ons verstand uitroeien, in tegendeel. Ik pleit er voor dat we ons instinct terug vinden en verder ontplooien met de hulp van ons verstand. Dat zou een enorme versterking betekenen van ons menszijn. We moeten eindelijk inzien dat het verstand in ons leven slechts een hulpmiddel is zoals al onze andere kapaciteiten maar zeker niet de onherroepelijke heerser waar wij het voor nemen. Welke mens kan zich nog zien zonder zijn verstand? Het verstand heeft als het waren de plaats ingenomen van ons 'zijn'; heeft in feiten ons eigen verdrongen. Een voorbeeld: Neem de trekvogels die jaarlijks duizenden kilometers afleggen. Hoe vinden ze hun weg? De wetenschappers hebben verschillende ideeën en theorieën, maar in werkelijkheid kunnen ze het verstandelijk niet uitleggen. Voor mij volgen ze gewoon hun instinct, zoals ze het miljarden jaren altijd gedaan hebben. Veronderstel dat die vogels ergens in hun leven een ontdekking doen en dat hun verstand zich begint te ontwikkelen en te groeien. Ik ben er bijna zeker van dat na tientallen jaren, honderden jaren die trekvogels hun weg niet meer blindelings zullen vinden, want ze zullen opgehouden hebben met te luisteren naar hun instinkt en hun werking vervangen hebben door hun verstand. |
Citaat:
Misschien? |
Citaat:
Enig idee hoe je dit kan verwezenlijken? |
2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet
Citaat:
namaste Marie Daenen, sterkste instinct is het overlevings instinct, als individu en als unieke, tribale soort, in raciaal/genetische/religieuze/etnische zin. Denk eens na Marie als je mijn teksten leest op mijn grote site www.dewanand.com dan ga je ontdekken dat ik puur mijn bruin koelie apen instinct volg om te overleven (mijn zelfmoord letterlijk voorkomen) en van mijn sarnami/koelie apen stam uit suriname he. Check die Hindoelander doctrine eens. fundamenteel heb je: instinct Ratio verstand behoeften en dit alles wordt doorgerekend en geoptimaliseerd door je individuele intelligentie als autark organisme. Hierom zijn wij niets anders dan organische computers die alleen willen genieten ('alles moet letterlijk LEKKERBEK zijn' voor al onze 7 genotszintuigen en vele erogene zones, tel maar na bij jezelf). Nou analyseer dit maar Marie deze week dan zal je het zelf beseffen. Waar is je vrouwelijke instinct? Besef dat mijn mannelijke instinct toch sterker is dan ik vaak denk. Donderdag zie ik voor de tweede keer mijn hindu dreamgirl type (goudbruine hindoemeid uit mijn dromen als oude, zieke, halfseniele hindoeman) en ja, ik ben verliefd op haar geraakt toen ik haar twee weken geleden voor de eerste keer zag en tegen haar stond te praten als een verwarde, zieke, oude, verloren hindoeman, die weet dat zijn brandstapel al gebouwd is door de goden en godinnen om hem te verlossen uit zijn lijdensweg. Wat heeft het leven mij verder nog te bieden dan de dood? Ok ok, er is nog een ding dat het leven mij nu nog te bieden heeft en dat kan je ontdekken door deze offercode van mijn oude werk te googlen: 'wart0129' Ja zo werkt het instinct van een oude, verloren, goudbruine hindoe/koelieman denk ik, die verder alles al weggedaan heeft en alles toch allang kwijt raakte. Het pad naar mijn dood is korter dan ik dacht, daarom heeft Wieroe het verlengd met brede bestrate kronkels zodat het langer lijkt dan een snellere rechte lijn van huidige punt A naar de brandstapel op punt B. dewanand en Wieroe hindoe fundamentalisten |
Volgens mij ontplooit een mens zichzelf het beste door een "format" te doen.
What would the shaman do? |
Citaat:
- waarom dat gevoel van verlatenheid van de mens dat hij op alle mogelijke wijze tracht op te lossen, door vb heel druk bezig te zijn met van alles en nog wat, maar totaal nutteloos gezien het geheel; - het uitvinden van een God, die overal aanwezig is en alles ziet en ons altijd verantwoordelijkheid zal vragen; waarom doet de mens dat; waarom kan hij niet zonder; waarom moet er iets hoger zijn; - de gedachte dat wij onszelf moeten overstijgen en dat het Gods wil is dat telt en niet onze Eigen wil; Ok, het kan te zot lijken om los te lopen, maar dat instinct dat niet alleen een eigenschap van de dieren zou zijn en dat, zoals we toch menen te weten, de dieren leidt, hun hele leven van a tot z bepaald; indien dat instinct al zou bestaan alvorens het dierenrijk tot ontwikkeling kwam; indien dat instinct er van in den beginne geweest zou zijn en de kracht zou geweest zijn die de schepping bepaalde; wie kan zeggen dat het niet het geval is? Ikzelf heb dat instinct in mijzelf voelen groeien, waarschijnlijk omdat ik het de gelegenheid gaf om het terug zijn natuurlijke plaats in te laten nemen en ik heb hetzelf lang gezien als een hogere kracht die verder rijkte dan mijn bekrompen menselijk verstand. Het bracht mij dikwijls in de zevende hemel, het hielp mij stormen te doorstaan, het was er als een rustige vastheid, een alles bepalende zekerheid, ook in, volgens menselijke normen gezien tegenspoed, maar volgens het leven gezien gewone natuurlijkheid. - en dan de zin uit een boek, dat ik erg waardeer, over de diepere zin van het leven: de mens denkt dat hij voor zichzelf leeft; dat is niet zo. Oh het was een zin die ik haatte, want zogezegd leek dat teveel op de zogenaamde wet van gehoorzaamheid aan de hogere wereldse machten; de hogere geestelijkheid; wat in negatieve zin gezien de mens zijn verantwoordelijkheid afneemt voor zijn Eigen handelen, want slechts een kuddebeest. Maar de mens omvat ook die hogere geestelijkheid, die hogere wereldse machten. En ik wil niet zonder begrijpen lompweg buigen voor een hogere God. Tot ik doorhad het belang van het instinct in ieder van ons aanwezig, aanwezig vanaf den beginnge, altijd en overal daar, en die de hele wereld stuurt en in die wereld is de mens inderdaad slechts een radertje, maar een radertje dat verstand heeft en dank zij dat verstand, ten minste wanneer hij dat verstand in samenwerking met zijn instinct en niet tegen zijn instinct gebruikt, enorm kan meewerken aan de werking van het heelal en er veel intensiever deel van kan uitmaken dan alles wat op een lagere ontwikkelingstrap staat dan ons, mensen. Enfin, dat is mijn inzicht op dit ogenblik, maar het is duidelijk dat er nog veel moet aan gewerkt worden om het klaarder en duidelijker te maken. |
[quote=satiper;7128650]
idem |
Citaat:
Het instinct is voor mij dat, maar nog veel meer. Ik heb je al gezegd dat je je moet ontdoen van je zelfbeklacht, je hebt enorm veel en goed werk geleverd, waarom blijf je je dan voorstellen als een onderontwikkeld, tweedehandswezen. Weiger die instelling en je zult nog veel verder komen. |
Citaat:
The shaman heeft inzicht gekregen in diepere krachten en machten die werken in deze wereld; misschien speelt hij op de snaren van het instinct? Dus voor mij is niet de vraag wat de shaman op een zeker moment zou doen, maar voor mij is de vraag welke diepere inzichten die shaman bekomen heeft en hoe hij tot die inzichten gekomen is. |
Citaat:
Ik begrijp alleszins nog niet wat je bedoelt. Instinct is ook maar een woord. Een woord dat staat voor hetgeen de dieren stuurt (meen ik te begrijpen). Wij mensen denken meestal in taal (als volwassene). Ik denk dat dieren dat minder hebben (hebben ze een taal?) Ze denken wss meer in kleuren, beelden, geuren, gevoelens, (zintuigelijk maw) wss gelijkaardig hoe we zelf denken als baby (voor we taal beheersen - overgang is gelijdelijk en achteraf merk je niet eens dat er een wijziging is opgetreden - het lijkt alsof we altijd in taal hebben gedacht, terwijl dat wss niet het geval is). Het lijkt me dat het functioneren van dieren vrij basic is (eten, drinken, slapen, voortplanten, ...) Primaire behoeften? Ook als mens hebben we die en proberen we die ook te vervullen dus daar lopen we op dat vlak min of meer gelijk met de dieren. Dus zie ik niet zo direct hoe we dat deel (instinct) nog kunnen opwaarderen? |
Citaat:
Maar bij nader inzien gaat het instinct veel verder; ok de dieren hebben hoofdzakelijk primaire behoeften, maar zoals hierboven aangehaald; hoe kunnen trekvogels de juiste weg honderden km ver vinden? Hoe vinden zalmen de weg terug naar hun broedplaats, tegen de stroom in? Hoe zijn sommige vogels in staat enorme kunstige nesten te bouwen. De sterkte van een spinnenweb, heel kunstig. Ok, allemaal aangeboren talenten, maar het blijven talenten, dikwijls heel diepzinnig en de mens in al zijn observaties heeft de sleutels nog altijd niet gevonden. Het is niet omdat het instinct bij de dieren hoofzakelijk primaire behoeften bevredigt dat wat gebeurt minder diepzinnig is. Neem dat dat instinct niet alleen de motor van het dierenrijk is, maar altijd al bestaan heeft, lang voor het dierenrijk en zelfs aan de oorsprong van alles ligt! de motor van de schepping, de vorming van de sterren, de opbouw van de materie, het ontstaan van de planeten, de aarde, het eerste leven op aarde, de verdere ontwikkeling... , zelfs de komst van de mens in de stijgers gezet zou hebben, met het enorme risico dat de mens, in al zijn kleinmenselijke hoogmoed, zich tegen de werking van het instinct zal keren, zoals we vandaag zien dat gebeurt. En het instinct bestaat, zie de dieren, en voor mij, zie mijn Eigen ervaringen. Zoals levende wezens niet kunnen leven zonder te ademen, zo kan om het even welke stof, welke materie, levend of niet, niet bestaan zonder doordrongen te zijn door het instinct en te handelen volgens het instinct. Materie om over na te denken, niet? |
[quote=satiper;7129584]
idem |
Overstijgen=transcenderen
Er zijn mystici van alle richtingen en geloven die hun menselijke conditie transcenderen |
Citaat:
Volgens mij bestaan die mensen inderdaad, maar ik zou willen dat de breuk tussen die mensen en de gewone mensen overbrugd wordt en dat dat overstijgen = trancenderen meer een keuze kan worden voor iedereen ipv een uitzondering voor bepaalde 'uitverkorenen'. |
Citaat:
Morfische velden. Ook maar een naam natuurlijk. Maar het zou een verklaring kunnen zijn voor veel zaken die we tot op heden niet echt goed kunnen verklaren. Mss eens interessant om te googelen? |
Citaat:
En dat die uitzonderingen mystici zijn. Citaat:
|
Look into the shaman ... What would the shaman do?
And what would the Fox say? |
Simone Weil schreef: " De waarheid beminnen betekent de leegte verdragen, en dus de dood aanvaarden. De waarheid staat aan de kant van de dood."
|
Citaat:
Nog iets dat interessant is. Zojuist op terzake (7-5-14) Item over the Ice-man Kan bepaalde ziekten overwinnen (uitsluitend met geestkracht) Wetenschappelijk bewijs is ondertussen ook al geleverd. Straf! De moeite om eens te bekijken. |
Citaat:
Met keuze voor iedereen bedoel ik anderzijds dat die weg meer verankerd zou moeten zijn in ons menselijk zijn als een natuurlijke weg, waarvan iedereen het begin ziet en zij die echt geinteresseerd zijn de verdere weg kunnen afleggen. Nu zien de meeste mensen die weg als een totaal afgebroken weg, niet natuurlijk en niets bijdragend aan hun dagelijks menselijk leven. Dus zoek ik naar de verankering van die weg in ons dagelijks zijn en ik ben ervan overtuigd dat die verankering er wel degelijk is en de mensheid in zijn geheel enorm veel zal kunnen bijbrengen. Vandaar dat ik nu ook over dat instinct, dat wel degelijk bestaat en door iedereen erkend is, al is het op dit ogenblik enkel als kenmerk van de dieren en eerder in denegrerend zin gezien. Zou het kunnen dat dat instinct als een veld om ons heen, of eerder gezegd door ons heen werkzaam is? |
Citaat:
|
Citaat:
Wat mij vooral geraakt heeft is toen hij zei aan één van zijn leerlingen dat hij zijn ademhalingsoefeningen moest doordoen totdat hij een zeker loomheid voelde. Die loomheid ken ik en die loomheid noem ik inderdaad goddelijk en verdenk ik er nu van om ons instinct te zijn. En iedereen zou er direct mee verbonden kunnen zijn!!! Kunt u u de vooruitgang van de mensheid voorstellen indien de mensen, in groep en/of afzonderlijk en in steeds groter getale zich gaan verbinden met die krachten? Alles zou inderdaad totaal veranderen; we zouden een hele andere samenleving opbouwen en oorlogen en geweld zouden we zeker als heel achterlijke onhebbelijkheden achter ons laten. We zouden te vol zijn van alle nieuwe ontdekkingen die we zo zouden kunnen doen. |
|
Citaat:
Uit je woorden meen ik te mogen afleiden dat je een weg gevonden hebt die naar een betere wereld kan leiden een weg naar nieuwe ontdekkingen? Heb je zelf al bepaalde zaken ontdekt die je wil delen? Ik wil niet als de grootste scepticus overkomen want ik wil best geloven dat er meer is dan hetgeen we momenteel meestal voor mogelijk houden, maar dat sceptische is er toch wel, dat moet ik eerlijk erkennen. Het experiment met de ice-man vind ik in die zin bemoedigend omdat het hier zo'n nieuwe weg lijkt te zijn die bovendien volgens de klassieke wetenschap bevestigd wordt (op zich al geweldig – vroeger trok wetenschap voor dit soort van zaken nogal eens de neus op om het vervolgens naar de vuilbak te verwijzen zonder de moeite te doen om het daadwerkelijk te onderzoeken). Een opsteker voor de Nederlandse wetenschappers dus. Dus ben ik ook wel benieuwd naar wat jou ervaringen zijn op dit gebied? |
Citaat:
Kom later terug. |
Citaat:
Een ander feit is dat : 'de waarheid is de hoeksteen van de wijsheid' of wie niet bereid is de waarheid, hoe hard soms ook of hoe tegengesteld aan wat ons wordt wijsgemaakt of wat we graag zouden geloven, wie die waarheid niet onder ogen wil zien zal nooit veel verder komen. Enfin een andere regel is wat het wereldse betreft dat het water (de rijkdommen) altijd terugvloeit naar de zee (de rijken zullen steeds zichzelf verrijken, ook in België met een door zogezegd links gedomineerde regering). Wat de film over de' iceman' betreft zit voor mij het voornaamste in het feit dat hij wetenschappelijk bewezen heeft dat de geest het lichaam kan beheren, wat ik al lang in experimentele fase vaststel, maar mijn experimenten rijken niet verder dan het leven van elke dag en zijn alles behalve noemenswaardig te noemen; toch één voorbeeld, ik ben er nooit in geslaagd via regime, dieten.... mijn lichaamsgewicht te doen zakken; voor het afvallen van elke kilo moest ik bijna mijn hele gezondheid in de weegschaal werpen en nu gewoon door geestelijk inzicht heb ik mijn gewicht onder contrôle, zonder het minste regime, zonder het minste dieet. Ik ben zoekende, en er zijn dagen dat ik twijfel of ik wel op de goede weg zit; maar dan kan ik mij soms, dikwijls onverwachts zo heerlijk goed en zalig voelen en de intenties van die gevoelens worden met de jaren sterker, maar dat houdt in dat ik ook de geestelijke pijn veel dieper kan voelen, maar op zo ogenblikken weet ik dat het de enige, juiste weg is. En dat het instinct wel eens het veld zou kunnen zijn die de hele evolutie geleid heeft van het begin tot nu bij ons, dat idee is ook nieuw voor mij, maar past wel in mijn ervaringen over hoe ik de wereld tot nu toe zie en ervaren heb. Een ding; ik blijf met mijn beide voeten op de grond staan en wil wel ten hemel opklimmen, maar enkel als ik de aarde mee naar boven kan nemen; ik wil geen afscheiding tussen mij en de rest, maar ik hoop dat ik door mijn ervaringen, hoe Klein en miniem ze op het eerste zicht ook lijken, de rest mee naar boven kan trekken. Ik ben er ook van overtuigd, dat zelfs indien ik die ervaringen in het verborgen zou opdoen, via het instinct(veld?) deze ervaringen een bijdrage zijn voor de gehele mensheid en dat gelijk met mijzelf al heel veel mensen aan die weg aan het timmeren zijn. In ieder geval; blijf gezond sceptisch en ken jezelf en je kunt de hele wereld kennen of in ieder geval toch veel beter begrijpen. |
[quote=marie daenen;7135481]
dubbel |
Citaat:
Groetjes Marie |
Wanneer je op een snelle pc zit kan je altijd eens klikken op mijn onderschrift, it's the same. A message about an experience.
Als het overstijgen van de mens je werkelijk interesseert, kan ik je ook "transhumanism" aanraden. Er is veel leesstof over te vinden en je kan natuurlijk wel raden waar mijn oog naartoe wijkt... De technologische transhuman-machines zijn zowat onze volgende "evolutie" denk ik. Maar daar wijkt mijn oog niet zozeer naar, tot ze op de markt zijn natuurlijk :D |
Citaat:
Stel je bent met vier op weg. Je komt aan een splitsing, links of rechts. Je kan kiezen op rationele basis. Je kan kiezen op instinctieve basis. Meestal zal het een mengvorm zijn vermoed ik al wordt er in de huidige samenleving doorgaans meer waarde gehecht aan rationele overwegingen. Twee van de vier zeggen dat ze rationeel kiezen (maar maken wel een aan mekaar tegengestelde keuze). Twee van de vier zeggen dat ze instinctief kiezen (maar maken wel een aan mekaar tegengestelde keuze). Vreemd scenario, maar zeker niet onmogelijk. De les die ik hieruit haal is dat zowel ratio als instinct op respectievelijk tot de goede en verkeerde keuze kunnen leiden. Of tenminste hetgeen we zelf als rationeel of instinctief beschouwen. De perfecte rationele of de perfecte instinctieve benadering geeft altijd het optimaal resultaat en zullen ook dezelfde richting aangeven. Het probleem zit dus in onze imperfectie zowel op rationeel als op instinctief vlak. Terug naar af dus Ondanks al deze scepsis heb ik zelf vaak genoeg ervaringen waar ik twijfel of de toevalligheden wel toeval zijn of toch niet eerder iets anders dan louter toeval. Wat dat dan mag wezen, daar ben ik vrees ik ook nog lang niet uit. |
Citaat:
U bent met vier op weg, is het dan niet normaal dat het instinct van ieder van de vier een persoonlijk antwoord geeft en dat dat tegengesteld kan zijn? U vraagt bovendien een antwoord aan uw instinct, maar uw instinct is misschien zelfs helemaal niet geinteresseerd in uw vraag, want het kan voor hem materie betreffen die hem instinctief totaal niet raken en onverschillig laten? Het instinct laat zich niet leiden; het instinct is. Het is aan ons om, daar waar het instinct spreekt, het te horen en het te begrijpen. Maar daar, gezien onze rede hebben we het moeilijk omdat de rede altijd tussenkomt en u tracht te overtuigen van zijn gelijk. En door jarenlange evolutie, vooral door jarenlange beschaving, zeg zelfs indoctrinatie weten wij zelf niet meer wat wij denken, maar denken wij meestal wat ons opgedragen wordt te denken en redeneren we dan ook volkomen in zo'n Kader. We zullen eerst heel onze denkwereld moeten ontdoen van uitwendige blinde invloeden. Pas op, ik zeg niet dat alles wat van buitenuit op ons afkomt slecht is, maar het heeft dikwijls wel ons hele innerlijk 'zijn' lam gelegd. Wat van alles wat ik geloof is mijn geloof, wat is van buiten uit gekomen wijsheid en wat is bedrog? Ik weet niet, maar ik had het daar vroeger heel moeilijk mee en nu dikwijls nog om mijn verstand het zwijgen op te leggen; kunt u het? Het verstand laat zich zo maar niet het zwijgen opleggen; we kunnen het verschansen door het af te leiden door vb veel te dagdromen; dagdromen over de realiteit en te gelijker tijd zijn gevoelens observeren bij die dagdromen heeft mij altijd enorm veel geleerd; waarom doet dit of dat mij plezier en iets anders juist niet? Waarom voel ik dit of dat? Het leert je ook jezelf in te leven in het leven van anderen, empathie wordt dat genoemd, niet? Zulke dagdromen kunnen ook het carcan waarin we opgesloten zitten van het 'goed fatsoen' doorbreken omdat het enkel dromen zijn. Natuurlijk goed beseffend dat het enkel dagdromen zijn en zeker niet die dagdromen voor de realiteit gaan nemen; maar soms wel streven om sommige aspecten ervan te realiseren of toch sommige aspecten die altijd terugkomen en dus voor mijn innerlijk zijn belangrijk blijken te zijn. Een goed ogenblik om meer in contact te komen met zijn instinct is de toestand juist voor het in slaap vallen, tussen waken en dromen, als het verstand of de rede al bijna uitgeschakeld is. Er is een moderne methode van zich relaxeren die hier op steunt, ik ben de naam weer vergeten, maar ik heb het enkele keren gevolgd en ik heb mij daarna gerealiseerd dat het een methode is die ik spontaan al altijd toepaste. Een ding het verstand is iets wat wij nodig hebben; het wordt minder goed indien het het verstand is die ons hele leven, ons hele zijn regeert ipv dat wij het als werktuig gebruiken. Kun jij afstand nemen van je verstand en het enkel als werktuig zien of denk je, zoals ik vroeger ook, dat ik mijn verstand ben en mijn verstand ik ben Enfin ik vind het fijn om zo ideeën uit te wisselen. Groetjes Marie |
[quote=satiper;7137173]
dubbel |
In this passage, the Mother points out that in any decision-making process, there is a duel between the desires of the vital and the ideas of the intellect. In between, the third voice – the voice of the soul – which wishes to speak from within the heart usually gets suppressed.
Mother: One does not have the discernment because one does not care to have it! Listen, I don’t think there is a single instance in which one does not find within oneself something very clear, but you must sincerely want to know—we always come back to the same thing—you must sincerely want it. The first condition is not to begin thinking about the subject and building all sorts of ideas: opposing ideas, possibilities, and entering into a formidable mental activity. First of all, you must put the problem as though you were putting it to someone else, then keep silent, remain like that, immobile. And then, after a little while you will see that at least three different things may happen, sometimes more. Take the case of an intellectual, one who acts in accordance with the indications of his head. He has put the problem and he waits. Well, if he is indeed attentive, he will notice that there is (the chronological order is not absolute, it may come in a different order) at first (what is most prominent in an intellectual) a certain idea: “If I do that in this way, it will be all right; it must be like that”, that is to say, a mental construction. A second thing which is a kind of impulse: “That will have to be done. That is good, it must be done.” Then a third which does not make any noise at all, does not try to impose itself on the others, but has the tranquillity of a certitude —not very active, not giving a shock, not pushing to action, but something that knows and is very quiet, very still. This will not contradict the others, will not come and say, “No, that’s wrong”; it says simply, “See, it is like this”, that’s all, and then it does not insist. The majority of men are not silent enough or attentive enough to be aware of it, for it makes no noise. But I assure you it is there in everybody and if one is truly sincere and succeeds in being truly quiet, one will become aware of it. The thinking part begins to argue, “But after all, this thing will have this consequence and that thing will have that consequence, and if one does this… “ and this, and that… and its noise begins again. The other (the vital) will say, “Yes, it must be done like that, it must be done, you don’t understand, it must, it is indispensable.” There! Then you will know. And according to your nature you will choose either the vital impulse or the mental leading, but very seldom do you say quite calmly, “Good, it is this I am going to do, whatever happens”, and even if you don’t like it very much. But it is always there. I am sure that it is there even in the murderer before he kills, you understand, but his outer being makes such a lot of noise that it never even occurs to him to listen. But it is always there, always there. In every circumstance, there is in the depth of every being, just this little (one can’t call it “voice”, for it makes no sound) this little indication of the divine Grace, and sometimes to obey it requires a tremendous effort, for all the rest of the being opposes it violently, one part with the conviction that what it thinks is true, another with all the power, the strength of its desire. |
Citaat:
|
Citaat:
Je woorden doen me sterk aan de boeken van Eckhart Tolle denken. Zou het kunnen dat je vertrouwd bent met zijn gedachtenwereld? Ik heb ook al iets gelezen van hem en zowel in hetgeen hij zegt en hetgeen jij zegt zitten wel zaken die waardevol kunnen zijn. Misschien een schat die voor het oprapen ligt maar tegelijk ook zeer moeilijk bereikbaar omdat er effectief heel wat conditionering geweest is en nog steeds is. Hetgeen Tolle beschrijft en hetgeen jij onder de noemer instinkt plaatst doet me zowel denken aan de morfische velden van Sheldrake als de heilige geest van de Christelijke kerk. De geest is in alles – morfische velden zijn in alles. Informatie (instinct?) is allomtegenwoordig (in de ether), je hebt alleen een goede ontvanger nodig. Onze ontvanger werkt misschien niet zo goed omdat er een stoorzender vlakbij zit (ons verstand?). Ik ben er lang nog niet uit. Enerzijds heb ik zeker het gevoel dat er meer is dan hetgeen we doorgaans aannemen (of waarnemen). Anderzijds is het ook wel een opgave. Ik sta niet zover dat mijn eigen materiële lot mij onverschillig laat. Ik wil het ook materieel graag goed hebben. Als je aan een tweesprong staat en één weg leidt naar het opperste wereldse genot terwijl een ander naar zelfdestruktie leidt dan heb ik graag een raadgever (ratio, instinkt of een ander) die me de goede weg aanwijst (je mag eens raden welke weg ik als de betere beschouw :-)). Het zou kunnen dat instinkt in dit geval zijn schouders eens ophaalt, maar zoals gezegd zover sta ik (wie is ik? verstand/instinkt daar ben ik ook nog lang niet uit) niet. Hoe weet jij trouwens wanneer instinkt praat, hoe weet je wanneer verstand praat? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be