![]() |
Citaat:
|
Citaat:
edit: Sorry, had niet gezien dat ge één man, één stem voorgesteld had. Maar denk ge niet dat de Franstalige politici al die blanco-stemmers met alle middelen zal motiveren om toch een stem uit te brengen? Waar blijft ge dan nog met uw redenering? En denkt ge ook niet dat Vlamingen op Franstaligen zouden stemmen? Di Rupo is blijkbaar ook populair in Vlaanderen. hij volgt maar net achter ene Bart De Wever. bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/17103/V...oliticus.dhtml |
Citaat:
En nog steeds niet onder de indruk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een veralgemening bovenstaande, maar wel van toepassing op 'Bad' Attila merk ik. |
Citaat:
|
Citaat:
U denkt het eerste en u weet het tweede. En proficiat dat u er openlijk durft voor uitkomen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
door lege zetels in het parlement. ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien staat de N-VA in elke Vlaamse provincie sterk. Kijk anders nog maar eens goed naar de resultaten van de federale verkiezingen in 2010. |
Citaat:
Ik zie enkel iemand die zegt, "het zal zo zijn!". Van zo'n argumenten ben ik zeer zelden onder de indruk. :lol: |
Citaat:
Ik wil in deze discussie aantonen dat de bewering dat Vlaanderen benadeeld is omdat je er voor één zetel meer stemmen nodig hebt dan in Wallonië een leugen is. Er is nog niemand die mijn stelling heeft kunnen weerleggen. |
Citaat:
|
Citaat:
O ja, ik het over de federale verkiezingen van 2010, waarom verwijs je dan naar een kaart van de gemeenteraadsverkiezingen van 2012? Ik zal je helpen: de provincie waar de N-VA in 2010 het zwakst stond, was West-Vlaanderen, waar het 24% haalde. In Antwerpen, waar de N-VA het sterkst staat, haalde ze 30%. De N-VA dus beschouwen als een Antwerps fenomeen, zoals tegenstanders soms wel eens doen, is complete onzin. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb een aantal cijfers opgezocht per provincie: de eerste kolom verwijst naar het aantal ingeschreven kiezers, de tweede kolom naar het aantal geldige stemmen in 2010 bij de Kamerverkiezingen. Antwerpen: 1.280.729 ingeschrevenen, 1.096.182 geldige stemmen Oost-Vlaanderen: 1.105.123, 955.754 West-Vlaanderen: 916.107, 785.221 Limburg: 616.009, 534.910 Leuven: 365.911, 315.746 Brussel-Halle-Vilvoorde: 1.016.065, 834.106 Henegouwen: 899.288, 722.740 Luik: 750.102, 605.822 Namen: 353.266, 288.414 Luxemburg: 194.482, 160.988 Waals-Brabant: 270.470, 227.474 Het aantal mensen dat blanco/ongeldig stemt in FR.België, ligt procentueel een stuk hoger. Dit speelt wel degelijk een belangrijke rol in de zetelverdeling. |
Citaat:
Dit zijn de resultaten van de N-VA in de verschillende kieskringen in 2010: Antwerpen: 30,71% Oost-Vlaanderen: 28,15% Limburg: 28,83% Leuven: 27,05% West-Vlaanderen: 23,98%. Tussen de verschillende provincies onderling zie ik alvast weinig verschil. En hoe je bij een gemeenteraadsverkiezing in 1 oogopslag de populariteit van de N-VA kan zien, is me een raadsel. Een resultaat van lokale verkiezingen hangt af van verschillende factoren: lokale thema's, populariteit burgemeester, bekendheid van de plaatselijke kopstukken. In Gemeenten waar de N-VA een nationaal kopstuk had wonen, haalde de N-VA ook uitstekende resultaten. Ik denk bijvoorbeeld aan Izegem, woonplaats van Geert Bourgeois, waar de N-VA een score liet optekenen van 36%. |
Citaat:
Dat het gebruik van kaartje over het aantal stemmen dat PS maar nodig heeft om een zetel te bemachtigen en gebruikt wordt om Nederlandstaligen tegen Franstaligen op te jutten dus eigenlijk puur misleiding is. De cijfers die op dat schema weergegeven worden zijn correct. De betekenis die men er in Vlaanderen aan geeft is volksverlakkerij. |
Citaat:
Antwerpen: 1.096.182, 24 zetels Oost-Vlaanderen: 955.754, 20 zetels West-Vlaanderen: 785.221, 16 zetels Limburg: 534.910, 12 zetels Leuven: 315.746, 7 zetels B-H-V: 834.106, 22 zetels Henegouwen: 722.740, 19 zetels Luik:605.822, 15 zetels Namen: 288.414, 6 zetels Luxemburg: 160.988, 4 zetels Waals-Brabant: 227.474, 5 zetels Op basis van deze cijfers is er dus wel degelijk sprake van het feit dat partijen in Franstalig België minder stemmen moeten halen om een zetel te bemachtigen. Dat valt vooral op als je O-V vergelijkt met BHV. 120.000 stemmen meer in O-V dan in BHV, desondanks zijn er toch 2 zetels meer in BHV. Of als je Luik vergelijkt met W-V. 180.000 stemmen meer in W-V, desondanks slechts 1 zetel meer in W-V dan in Luik. |
Citaat:
Maar ik herhaal: één zetel in Franstalig België vertegenwoordigt evenveel inwoners in het Franstalig landsdeel dan één zetel in het Vlaamse gewest. Dus is er geen enkel nadeel voor de inwoners van het Vlaamse gewest. Of anders gezegd. Er is een heel eenvoudig middel om die verhouding in aantal stemmen per zetel te herstellen: roep de inwoners van het Vlaamse gewest op om massaal blanco te stemmen. Dan is het probleem na 25 mein onmiddelijk van de baan. |
Citaat:
betekent ook meer macht. Mochten de blanco/ongeldige stemmen ook resulteren in blanco zetels in het parlement, een systeem waar ik wel voorstander van ben, dan zou dat ook betekenen dat er meer blanco zetels zouden zijn aan Franstalige zijde. |
Citaat:
Hoe het zit in Nederland moet ik eerst opzoeken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Er zijn argumenten om die wet te veranderen, gekoppeld aan één voorwaarde: dat de stemplicht veranderd in stemrecht. Het grote voordeel zou zijn dat de vele kiezers die het geen moer kan schelen, of totaal onwetend zijn over politiek thuis blijven. De foert-stemmen waarop het succes van sommige partijen gebaseerd is zou ook grotendeels wegvallen. |
Citaat:
Het zouden m.i. vooral Brusselse partijen zijn die zetels gaan verliezen. Omdat het voordeel van de vele niet stemgerechtigde buitenlanders dan wegvalt. Gevolg zal zijn dat men daar alles in het werk zal stellen om die te naturaliseren tot Belg, zodat ze stemgerechtigd worden. |
Ik heb nog eens paar verdere berekeningen doorgevoerd. Ik heb eens berekend hoeveel procent van de inwoners een geldige stem heeft uitgebracht:
Antwerpen: 61,1% West-Vlaanderen: 66,9% Oost-Vlaanderen: 65,4% Limburg: 62,6% Leuven: 64,1% B-H-V: 47,3% Henegouwen: 54,3% Luik: 55,6% Waals-Brabant: 58,5% Namen: 59,7% Luxemburg: 58,4% Ook hier is er een duidelijk verschil tussen Franstalig België en Nederlandstalig België. Het laagste Vlaamse cijfer ligt nog steeds hoger dan het hoogste Waalse cijfer. Vooral in de kieskringen Henegouwen, Luik en BHV hadden de partijen het minste aantal stemmen nodig. Luxemburg, Namen en W-B doen het relatief goed, alleen zijn dat de 3 minst bevolkte provincies van België. |
Citaat:
|
Citaat:
Steeds komt men terug op die federale/nationale kieskring, die volgens mij inderdaad de enige manier is om de evenredigheid tussen partijen min of meer te garanderen, op nationaal vlak althans. |
Citaat:
Maar uw voorstel van zetelverdeling volgens aantal uitgebrachte stemmen heeft veel grotere gevolgen op ene ander gebied: de vreemde nationaliteiten die niet meer meetellen. In volgend plaatje is duidelijk te zien hoe de macht zal verschuiven naar andere gebieden. ![]() Gevolg is dat vooral macht van steden en randgebieden naar het platteland verschuift. De plattelandsbewoners krijgen dan een groter stem in bv het BAM-dossier in Antwerpen. |
Citaat:
Maar ik ben het wel met je eens dat de afschaffing van de opkomstplicht gevolgen kan hebben voor sommige partijen. Vooral voor de 3 traditionele partijen ziet het er dan niet goed uit, aangezien daar de grootste gewoontestemmers zitten. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be