Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Logica van Léonard inzake abortus (https://forum.politics.be/showthread.php?t=216941)

Jan van den Berghe 9 april 2015 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7608181)
U zoekt spijkers op laag water.

Het kleinste kind weet hoe we daar over spreken:
legale abortus tegenover de nog steeds strafbare vorm er van.

U probeert de discussie te vergiftigen. Ik neem u dat kwalijk.

.

Aha. Wat Open VLD dus voorstelt, is naar uw mening dus "spijkers op laag water"?

Esperanza 10 april 2015 04:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7609163)
Voor mij is de overheid helemaal niet "de scheidsrechter", wel integendeel!

Wie voor jou De Ultieme Scheidsrechter is, is in de loop der jaren vrij duidelijk geworden. Dat klopt.

Het Oosten 10 april 2015 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7607001)
Sedert wanneer horen we onwetendheid als een deugd te beschouwen?

Sedert Terullianus. Zijn uitspraak:
Non academicus sum, sed christanus.

Zulke uitspraken en zulke houding maakten dat het voor Celsus kinderspel was de spot te drijven met de 'domheid' van de christenen.

De schoofzak 10 april 2015 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7609163)
Voor mij is de overheid helemaal niet "de scheidsrechter", wel integendeel!

Ik wil nog begrijpen dat voor jezelf er naast de wettelijke normen nog godsdienstige normen zijn die je wilt naleven.

Maar dat je niet zou aanvaarden dat een democratisch parlement zou beslissen dat abortus in die en die omstandigheden niet meer in het strafwetboek thuis hoort, zou alleen maar betekenen dat je zo extremistisch bent dat godsdienst verplicht voor iedereen boven de democratie zou behoren te staan.

Net zoals extreme Moslims de koran en sharia boven de democratie stellen.

Ik zal je bestrijden met alle democratische middelen.
Gelukkig voor mij ben jij al lang niet meer de grondstroom in Vlaanderen.

.

Jan van den Berghe 10 april 2015 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7609321)
Ik wil nog begrijpen dat voor jezelf er naast de wettelijke normen nog godsdienstige normen zijn die je wilt naleven.

Maar dat je niet zou aanvaarden dat een democratisch parlement zou beslissen dat abortus in die en die omstandigheden niet meer in het strafwetboek thuis hoort, zou alleen maar betekenen dat je zo extremistisch bent dat godsdienst verplicht voor iedereen boven de democratie zou behoren te staan.

Net zoals extreme Moslims de koran en sharia boven de democratie stellen.

Ik zal je bestrijden met alle democratische middelen.
Gelukkig voor mij ben jij al lang niet meer de grondstroom in Vlaanderen.

.

Onmiddellijk valt op hoe u er niet in slaagt inhoudelijk te blijven, maar het over een persoonlijke boeg gooit ("ik zal je bestrijden..."). Nochtans gaat het om opvattingen, ideeën, meningen... U mag het inderdaad daarmee oneens zijn, net zoals het ook mijn democratisch recht is het oneens te zijn met een bepaalde wet.

Of ontkent u dat? Uit uw bericht lijkt immers die houding te spreken, vooral als u uithaalt dat de democratie hierdoor met voeten zou worden getreden.

Jan van den Berghe 10 april 2015 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7609317)

Zulke uitspraken en zulke houding maakten dat het voor Celsus kinderspel was de spot te drijven met de 'domheid' van de christenen.

Of hoe u weer goochelt met citaten zonder de context mee te nemen voor een juist begrip. U zou nochtans moeten weten waar het woord "academicus" hier naar verwijst.

de vuile muilekoek 10 april 2015 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7606523)
Waarom is dat volgens u een persoonlijke zaak?

Als iemand dat doet in zijn eigen leven , kan ik daar toch helemaal niets aan doen?? wie kan nu beslissen in iemand anders zijn plaats?? en wie kan oordelen ?? Léonard oordeelt ... & die abortus pleegt oordeelt ook , volgens de bijbel kan een mens niet oordelen ... nogal bizar om te begrijpen hé,

de vuile muilekoek 10 april 2015 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7609167)
Aha. Wat Open VLD dus voorstelt, is naar uw mening dus "spijkers op laag water"?

Abortus plegen trekt op niets ... dat is waar , ik was feitelijk ook geschokt door die uitspraak van dien VLD er .. als de mensheid geen respect meer kan opbrengen zijn we helemaal verloren in de wereld ,maar ook de vrouwen die het gedaan hebben kunnen nooit meer terug keren dat is nog het ergste , er zou meer opvang en begeleiding moeten komen voor mensen die op het punt staan abortus te plegen om hen te overtuigen het kind te houden in de plaats .. dat ze daar eens werk proberen van te maken , we moeten streven naar een beter wereld ... zou dat misschien DE ZIN VAN HET LEVEN INHOUDEN?

Pandareus 10 april 2015 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 7603133)
Léonard moet zich niet boven de goeie GOD almachtige plaatsen...

Noch Leonard noch jouw 'god' hebben iets te zeggen in deze materie. De wet telt voor iedereen.

Pandareus 10 april 2015 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7603463)
De huidige abortus en euthanasie wetten zijn dan ook nog verre van volmaakt, en moeten nog gewijzigd worden in de zin zoals de actuele meerderheid van Vlamingen dit wenst.

Maar zoals jij het voorstelt, gaan we het wettelijk maken dat je "abortus" kan plegen op een kind tot de leeftijd van 12 jaar, en euthanasie mogelijk maken vanaf een maand voor de geboorte .... dik overdreven dus, en wel met non-emo-argumenten.

.

Belgen. Het betreft federale wetgeving.

Het Oosten 10 april 2015 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7609317)

Indien Tertullianus zou gezegd hebben : "credo quia absurdum" , dan getuigt deze uitspraak in ieder geval van weinig wetenschappelijke bereidheid.

Pandareus 10 april 2015 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7606523)
Waarom is dat volgens u een persoonlijke zaak?

Omdat de wetgever het initiatief bij de vrouw legt om abortus aan te vragen. Enkel zij kan de vraag indienen en uiteraard ligt de finale keuze om er mee door te gaan ook bij haar. En niet bij een partner, familie, vrienden enz.

Pandareus 10 april 2015 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7609161)
Waarom zou dat? Heel eenvoudig: wat in de moederschoot groeit, is een ander organisme dan de moeder. De slogan "beschikken over je eigen lichaam" klopt dus voor geen meter.

De wetgever heeft daar anders over beslist. Case closed dus. Indien je niet akkoord bent daarmee, moet je maar een parlementair initiatief laten nemen en er een meerderheid voor vinden.

Jan van den Berghe 10 april 2015 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7609474)
De wetgever heeft daar anders over beslist. Case closed dus. Indien je niet akkoord bent daarmee, moet je maar een parlementair initiatief laten nemen en er een meerderheid voor vinden.

Bijgevolg is het helemaal niet "case closed". In een parlementaire democratie kan er altijd een initiatief worden genomen om bepaalde wetten te wijzigen. In een democratie heeft iedere burger ook steeds de vrijheid zich in te zetten voor een wetswijziging.

Jan van den Berghe 10 april 2015 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 7609437)
Als iemand dat doet in zijn eigen leven , kan ik daar toch helemaal niets aan doen?? wie kan nu beslissen in iemand anders zijn plaats?? en wie kan oordelen ?? Léonard oordeelt ... & die abortus pleegt oordeelt ook , volgens de bijbel kan een mens niet oordelen ... nogal bizar om te begrijpen hé,

U verwart hier het moreel oordeel over wat zonde is en niet aan de ene kant en het oordeel over een persoon en de diepste motieven die hem of haar tot bepaalde daden aanzetten.

JimmyB 10 april 2015 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610022)
Bijgevolg is het helemaal niet "case closed". In een parlementaire democratie kan er altijd een initiatief worden genomen om bepaalde wetten te wijzigen. In een democratie heeft iedere burger ook steeds de vrijheid zich in te zetten voor een wetswijziging.

Ik wens je alvast veel geluk. Als Miet Smet al aangeeft dat ze spijt heeft dat ze indertijd tegen abortus heeft gestemd, zie ik het terugdraaien van de wet nog niet meteen gebeuren.

Jan van den Berghe 10 april 2015 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7610066)
Ik wens je alvast veel geluk. Als Miet Smet al aangeeft dat ze spijt heeft dat ze indertijd tegen abortus heeft gestemd, zie ik het terugdraaien van de wet nog niet meteen gebeuren.

Is Miet Smet ergens een referentie?

JimmyB 11 april 2015 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610067)
Is Miet Smet ergens een referentie?

Tuurlijk wel. Indien ze geen CD&Ver was geweest niet natuurlijk. Maar als er al mensen zijn binnen de CD&V die voor de abortuswet zijn is dit wel een belangrijk gegeven denk ik.

Jan van den Berghe 11 april 2015 07:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7610241)
Tuurlijk wel. Indien ze geen CD&Ver was geweest niet natuurlijk. Maar als er al mensen zijn binnen de CD&V die voor de abortuswet zijn is dit wel een belangrijk gegeven denk ik.

Waarop is uw opvatting dan wel gesteund dat Miet Smet een belangrijke rol heeft gespeeld in dit debat?

De schoofzak 11 april 2015 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7609380)
Onmiddellijk valt op hoe u er niet in slaagt inhoudelijk te blijven, maar het over een persoonlijke boeg gooit ("ik zal je bestrijden..."). Nochtans gaat het om opvattingen, ideeën, meningen... U mag het inderdaad daarmee oneens zijn, net zoals het ook mijn democratisch recht is het oneens te zijn met een bepaalde wet.

Of ontkent u dat? Uit uw bericht lijkt immers die houding te spreken, vooral als u uithaalt dat de democratie hierdoor met voeten zou worden getreden.

De staatsvorm die wij kennen, is meer dan "droge" democratie.
Het wordt wel eens omschreven als democratie naar Westers model.
Naast de volksvertegenwoordiging staan daar centraal de rechten van de mens in. En een van de elementen daar in is dat ge individuele vrijheden hebt, die hoog in het vaandel gevoerd worden.

Kaloten bestrijden die individuele vrijheid.
Ze willen niet alleen dat hun eigen geloofsgenoten aanvaarden dat abortus zonde is; neen, ze willen ook nog eens dat niet-geloofsgenoten in de gevangenis vliegen omwille van die zonde.

Je hebt het recht om voor een kaloten-democratie te gaan.
Maar het irriteert mij mateloos.

.

De schoofzak 11 april 2015 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7609463)
Belgen. Het betreft federale wetgeving.

Ik kijk waar ik wil, u moet mij niet dwingen;
en in deze verkies ik binnen mijn landsgrenzen te blijven, en niet binnen de grenzen van mijn bezetter.

Jij doet maar wat jij wilt.

.

De schoofzak 11 april 2015 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 7609453)
Abortus plegen trekt op niets ... dat is waar , ik was feitelijk ook geschokt door die uitspraak van dien VLD er .. als de mensheid geen respect meer kan opbrengen zijn we helemaal verloren in de wereld ,maar ook de vrouwen die het gedaan hebben kunnen nooit meer terug keren dat is nog het ergste , er zou meer opvang en begeleiding moeten komen voor mensen die op het punt staan abortus te plegen om hen te overtuigen het kind te houden in de plaats .. dat ze daar eens werk proberen van te maken , we moeten streven naar een beter wereld ... zou dat misschien DE ZIN VAN HET LEVEN INHOUDEN?

Een individu heeft de vrijheid om anderen te trachten te overtuigen;
maar niet de staat !

De staat heeft geen opdracht om stelling in te nemen in ethische kwesties als abortus.

De staat heeft wel, via de wetgeving op de openbare gezondheid, de plicht gekregen van de volksvertegenwoordigers om ruime voorzieningen te treffen voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn, maar toch geen abortus verkiezen.
En daar schaar ik me voor de volle 100 procent achter.

Maar niet de pastoor uithangen en trachten te beïnvloeden.
Informeren ja; beïnvloeden neen.

.

JimmyB 11 april 2015 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610251)
Waarop is uw opvatting dan wel gesteund dat Miet Smet een belangrijke rol heeft gespeeld in dit debat?

Ze heeft juist geen rol gespeeld. Ze heeft slaafs de partij gevolgd en daar heeft ze nu spijt van.

Ik meld dit gewoon om aan te tonen dat ook bij de gelovigen de mentaliteit verandert.

De schoofzak 11 april 2015 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7610341)
Ze heeft juist geen rol gespeeld. Ze heeft slaafs de partij gevolgd en daar heeft ze nu spijt van.

Ik meld dit gewoon om aan te tonen dat ook bij de gelovigen de mentaliteit verandert.

Dat is wel erg voor gasten gelijk de Jan en gelijk de Leidende Celibatair:
zit daar zo weinig volk in de zondagsmis,
zit daar alleen maar wat bejaardentroep bij mekaar,
en van die daar zitten zijn er dan nog een aantal voorstander van abortus ...

.

Jan van den Berghe 11 april 2015 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7610310)
De staatsvorm die wij kennen, is meer dan "droge" democratie.
Het wordt wel eens omschreven als democratie naar Westers model.
Naast de volksvertegenwoordiging staan daar centraal de rechten van de mens in. En een van de elementen daar in is dat ge individuele vrijheden hebt, die hoog in het vaandel gevoerd worden.

Kaloten bestrijden die individuele vrijheid.
Ze willen niet alleen dat hun eigen geloofsgenoten aanvaarden dat abortus zonde is; neen, ze willen ook nog eens dat niet-geloofsgenoten in de gevangenis vliegen omwille van die zonde.

Je hebt het recht om voor een kaloten-democratie te gaan.
Maar het irriteert mij mateloos.

.

Begrijp ik het nu goed dat u meent dat een overheid op geen enkele wijze enig voorbehoud of beperking de burger mag of hoort op te leggen?

Jan van den Berghe 11 april 2015 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7610317)
Een individu heeft de vrijheid om anderen te trachten te overtuigen;
maar niet de staat !

De staat heeft geen opdracht om stelling in te nemen in ethische kwesties als abortus.

En toch doet de overheid dat, ook als het gaat om abortus.

dalibor 11 april 2015 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610699)
En toch doet de overheid dat, ook als het gaat om abortus.

Toch niet. Wie geen abortus wenst te plegen behoudt die vrijheid zoals voor de wetswijziging.

Jan van den Berghe 11 april 2015 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 7610341)

Bij een aantal mensen zal dat ongetwijfeld het geval zijn, maar dat neemt niet weg dat de katholieke, orthodoxe en de meeste protestantse kerken heel duidelijk blijven aansluiten bij de noodzaak om het ongeboren leven te beschermen vanaf het prilste begin.

Jan van den Berghe 11 april 2015 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7610701)
Toch niet. Wie geen abortus wenst te plegen behoudt die vrijheid zoals voor de wetswijziging.

Jawel, daar de overheid abortus slechts binnen bepaalde krijtlijnen toelaat.

Jan van den Berghe 11 april 2015 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7610440)

.

U neemt de modernistische parochies in West-Europa voor heel de katholieke Kerk, maar dat is wel een ongelooflijk grote misvatting.

Ooit al eens in Polen geweest? Of in oostelijk Slovakije?

geertvdb 11 april 2015 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7610440)

.

Dat is zeer neerbuigend. Als u tot die leeftijdsgroep behoren, zal u het ook graag horen dat u zo omschreven wordt?
Het is ook typisch Westers om neer te kijken op oudere mensen. In andere culturen is het net andersom.

Jan van den Berghe 11 april 2015 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7610706)
Dat is zeer neerbuigend. Als u tot die leeftijdsgroep behoren, zal u het ook graag horen dat u zo omschreven wordt?
Het is ook typisch Westers om neer te kijken op oudere mensen. In andere culturen is het net andersom.

Niet "typisch westers", maar wel heel typisch voor het hedonistisch individualisme dat we niet zelden in het geseculariseerde Noord- en West-Europa vinden.

In het oosten en zuiden van Europa zal je veel minder dat neerbuigende vinden.

dalibor 11 april 2015 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610703)
Jawel, daar de overheid abortus slechts binnen bepaalde krijtlijnen toelaat.

Wel. Dan verandert er toch niks voor de overtuigde katholieke die nooit ofte nimmer een abortus zou willen? Enkel voor de anderen zijn die krijtlijnen van belang.

Jan van den Berghe 11 april 2015 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7610724)
Wel. Dan verandert er toch niks voor de overtuigde katholieke die nooit ofte nimmer een abortus zou willen? Enkel voor de anderen zijn die krijtlijnen van belang.

Dat laatste kwam niet ter sprake, maar het ging wel over het feit dat de overheid binnen de huidige wetgeving weldegelijk normerend optreedt en dus het individu niet zomaar een ongebreidelde vrijheid geeft.

JimmyB 11 april 2015 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610702)
Bij een aantal mensen zal dat ongetwijfeld het geval zijn, maar dat neemt niet weg dat de katholieke, orthodoxe en de meeste protestantse kerken heel duidelijk blijven aansluiten bij de noodzaak om het ongeboren leven te beschermen vanaf het prilste begin.

Natuurlijk, ik verwacht niets anders. Maar de aanhang vermindert, grotendeels omdat de meerderheid van de bevolking de dogmatische stellingen steeds minder volgen en men er niet in slaagt een rationele argumentie in de plaats te stellen.

De schoofzak 11 april 2015 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610696)
Begrijp ik het nu goed dat u meent dat een overheid op geen enkele wijze enig voorbehoud of beperking de burger mag of hoort op te leggen?

Neen, dat begrijp je niet goed.
Maar ik heb de indruk dat je d�*t wel degelijk goed begrijpt.

.

Peche 11 april 2015 18:22

Er zijn 2,reacties dat hier blijven hangen:

Leonard is niet god

En van een dokter:
Wie de leeftijd wil opdrijven moet de abortus zelf plegen.

Beide hebben gelijk.

De schoofzak 11 april 2015 18:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7610705)
U neemt de modernistische parochies in West-Europa voor heel de katholieke Kerk, maar dat is wel een ongelooflijk grote misvatting.

Ooit al eens in Polen geweest? Of in oostelijk Slovakije?

Wel in Polen. Voor het werk nog wel. Niet in Slovakije.

Maar dat belet me niet om de oude Miet Smet te zien en te lezen wat ze nu verklaart in verband met abortus.

.

De schoofzak 11 april 2015 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7610706)

Je moet je niet zo verongelijkt voelen.
Ik ben al even met pensioen, en zit dicht bij "die leeftijdsgroep" aan.

Het is niet omdat je de jeugd al eens betitelt als snotapen, dat je hen niet zou waarderen; idem dito voor medioren, senioren enz.

.

Jan van den Berghe 11 april 2015 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7610822)
Neen, dat begrijp je niet goed.

Hoe moet ik uw woorden dan wel begrijpen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be