| atmosphere |
25 november 2015 04:58 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
(Bericht 7905171)
Zo nu en dan heb je aardige bijdrages waar ik me in kan vinden. Nu sla je echter de plank op meerdere fronten volledig mis. Ten eerste is het regelrechte onzin de schermutselingen van de laatste tijd als erger te bestempelen dan de drie oorlogen van de Arabieren.
|
ik spreek over de laatste pakweg 10 jaar versus de Yom Kippur War, 6 daagse oorlog, dan gaat mijn verhaal wel degelijk op.
Het aantal Israelische slachtoffers van de oorlog in 1948 is vergelijkbaar met de Palestijnse slachtoffers in de afgelopen 10 jaar. En dan spreken we dus al over 67 jaar geleden ! ik zie niet in waarom juist die stokoude oorlog nu nog bepalend is voor het beleid en niet de recentere gebeurtenissen.
Citaat:
Ook dit klopt niet.
1) Na de Zesdaagse Oorlog, begonnen door Arabische agressie, hebben de Arabische buurlanden van Israël geweigerd vrede te tekenen met Israël. Israël heeft de Westoever daardoor behouden in het kader van 'land voor vrede'. Later heeft het land de Sinaï-woestijn teruggeven aan Egypte in ruil voor erkenning en vrede. Het idee was dat ook te doen met de Westbank. Echter: aanvankelijk weigerde Jordanië (waar de Westbank onderdeel van was) dat en later weigerden de Palestijnen. Reden: ze weigerden Israël te erkennen.
2) Israël heeft de Westoever niet geannexeerd. Zoals ik al eerder schreef: het land beschouwt de grenzen van voor 1967+ Oost-Jeruzalem en de Golanhoogte als zijn grondgebied.
3) De Palestijnen hebben drie maal klop gekregen, hebben goede vredesvoorstellen afgewezen en hanteren officieel nog het groot-Palestinastandpunt. Israël heeft geen reden een Palestijnse staat te erkennen als het land zelf niet wordt erkend en de Palestijnen aanspraak maken op hun land.
|
Dat is volledig de visie vanuit het Israëlische standpunt. De Palestijnen maken aanspraak op gebied dat hen toebehoort volgens VN.
Wat betreft het afwijzen van goede voorstellen bent u eenzijdig geïnformeerd.
Ik verwijs u naar de officiële documentatie m.b.t. onder andere de camp David
onderhandelingen waarbij de Palestijnen enorme concessies deden!!
Citaat:
Het nederzettingenbeleid vind ik, zoals ik al vaker heb geschreven, verwerpelijk en de Westoever moet uiteindelijk onderdeel worden van een Palestijnse staat, omdat de meerderheid van de bevolking uit Palestijnen bestaat. Echter: de rechtvaardiging bestaat er wel. Ook Fatah staat vijandig tegenover Israël en Israël gaat de Westoever nooit verlaten als er een vijandige staat naast zich komt.
|
Mensen verjagen tot op de dag van vandaag en dan verwachten dat men niet vijandig tegen Israël aankijkt, dat slaat nergens op. De realiteit is dat men stelselmatig bezig is die gebieden in te nemen, no matter what de veiligheidsrisico's zijn. Dat beleid levert juist meer risico op. Dat valt ook te concluderen wanneer je kijkt naar de manier waarop het plaatsvind.
Citaat:
Israël is op sommige plekken slechts een kilometer of 20 kilometer breed, is al drie maal aangevallen, dus het veiligheidsargument geldt wel degelijk.
|
De manier van oorlogen voeren is nu niet meer wat het was. In tegenstelling tot vroeger kunnen andere vijandige landen Israël nu wel makkelijk beschieten met lange afstands-raketten bijvoorbeeld. Of dat extra strookje nu zo essentieel is voor de veiligheid betwijfel ik.
Citaat:
Bovendien hebben de Palestijnen elke kans op een eigen staat laten schieten.
|
Simpelweg onjuist , check "the Palestine papers"
En Israel heeft al vijandige landen om zich heen , landen die wel echt
enige slagkracht hebben. Die enorme dreiging die uit zou gaan van de Palestijnen is weinig geloofwaardig.
|