![]() |
Citaat:
Nogal simpel, nee ? |
Citaat:
Rond mijn 12 jaar kreeg ik mijn eerste lessen wiskunde met de notie van "bewijs" enerzijds, en heb ik aan mijn leraar godsdienst, een pater, gevraagd van wat kleine mirakels te doen anderzijds. Geen grote, want hij was niet heel hoog in de kerkelijke hierarchie, maar bijvoorbeeld, een stuk papier doen vliegen of zo. Niet op water wandelen of zo, of dooien doen herleven, dat was enkel voor Jezus en de Paus, zijn plaatsvervanger, weggelegd, maar iets simpels, dat moest toch kunnen voor een pater. Eerst dacht hij dat ik een flauwe mop vertelde. Het was een heel eerlijke vraag. Ik dacht dat paters en bisschoppen mirakels aan de lopende band deden. Toen ik stelde dat het toch eigenaardig is, dat als niemand in de kerk mirakels kan doen, we ons toch niet enkel maar gaan baseren op ouwe zever zonder te kunnen toveren vandaag, dat ge daarvoor nogal onnozel moet zijn, werd-em kwaad. Ik heb toen straf mogen schrijven. De dag daarop was ik niet gelovig meer. |
Citaat:
Ik heb echter de indruk dat u met "rationele argumentatie" aan de methodiek van de natuurwetenschappen denkt. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
:lol::lol::lol: |
Citaat:
indien dit zo wel was , dan hadden ze die hun achterwerk mogen steken !! |
Citaat:
|
Citaat:
|
De grootste vijand van het geloof zijn de officieel gevestigde 'religieuze' instellingen, die zich zogezegd voortdurend beroepen op het geloof, zelf...
De meeste weten zelfs niet wat geloof betekent en dan maar lessen geven aan anderen... |
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat er niet om dat jij verhaaltjes van anderen wel of niet voor waar aanneemt... Het gaat erom dat jij weet... |
Citaat:
Dat is best handig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Logisch, rationeel, het is van dezelfde orde. |
Citaat:
|
Citaat:
Dit is exact wat u doet. Zodra er argumenten op de proppen komen die niet stroken met uw geloof laat u ze gewoon links liggen. Dit was bijvoorbeeld met mijn concrete vraag hoe oud u dacht dat de aarde was. Uw antwoordde toen dat het u niet interesseert. Echter, jammer genoeg, interesseren zich veel mensen in deze vraag en dan kunnen ze er maar moeilijk tussenuit dat de aarde veel ouder is dan 6000 jaar. Sommige gelovigen aanvaarden dit en dan vullen ze het geloof op een andere manier in. Maar daar zullen ze opnieuw geconfronteerd worden met rationele argumenten die ze dan op hun beurt links laten liggen. Ik heb ook een geloof bijvoorbeeld. Ik geloof dat er buitenaards leven is, ergens in het heelal. Voorlopig zijn er geen argumenten om aan te nemen dat dit er niet is maar zodra deze elementen zich zouden aanbieden zou ik dit geloof moeten verlaten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Indien u ze aanvaard, wat doet u met de conflicten uit de bijbel waarbij gesteld wordt dat de wereld in zes dagen geschapen werd en dat de mens geschapen werd met een dubbel stel ribben waarvan de helft dan aan de vrouw gegeven werd? Of gelooft u niet in deze zaken? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En daar bent u m.i. bewust vaag over. Maar indien u zou geloven dat God de mens geschapen heeft dan moet ik u teleurstellen, alle rationele argumenten spreken dit tegen. Er zijn trouwens geen rationele argumenten om aan te nemen dat een god uberhäupt bestaat. De rationele argumenten dat het concept God een cultureel gegeven is dat uitgevonden werd door de mens en in de tijd geëvolueerd is zijn veel sterker dan eender welk argument voor het daadwerkelijk bestaan. Het is eigenlijk gewoon de logica zelve. |
Citaat:
Trouwens het geloof in een godheid is ooit wel rationeel geweest denk ik. Het idee dat de mens ontstaan is zonder controle van een intelligente maker is contra-intuitief. Het is enkel met de uitbreiding van onze kennis dat men dit idee moet verlaten en sommige blijken het daar moeilijk mee te hebben. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En indien iets te gecompliceerd is mag je het al onmiddellijk als niet ter zake doende aan de kant schuiven... Maar het is weten en als je weet, weet je het en is er geen twijfel... En het is zeker niet jijzelf die bepaalt wat is, want dan dwaal je... |
Citaat:
Religies misbruiken dat zelfs door de mensen wijs te maken dat, ook al zijn er geen bewijzen, dat ze het moeten aannemen omdat het zogezegd van God komt... en ze stellen hun zogenaamde priesters als tussenpersonen tussen God en de onwetende mens op aarde... Laten we het over het Christendom hebben omdat ik daar in opgevoed ben... In de leer van Jezus zitten enorm veel mooie lessen en die gelden nog veel beter als je ze buiten het hele geloofcircus dat errond opgebouwd werd bekijkt en doordenkt... |
Citaat:
|
Citaat:
Hij blijkt te zeggen: ‘Schepping’ hoort thuis in het religieuze taalspel en is geen wetenschappelijke hypothese die kan worden weerlegd op basis van waarnemingsgegevens. Dus met andere woorden, de rationele argumentatie is niet van toepassing op het religieuze taalspel omdat die juist op waarnemingsgegevens gebaseerd is, dit is het punt dat men reeds de ganse tijd wil maken. Bedankt voor de insteek. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik moet ook soms wat werken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar daar de meeste mensen nog niet in die zijnstoestand zijn blijft het voor hen dwaas geloven... |
Citaat:
Wat is "zijnstoestand"? Ik zie trouwens nog steeds geen verband met "eten". |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be