Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Contactopsporing bij coronabesmetting (https://forum.politics.be/showthread.php?t=253313)

Bach 6 mei 2020 23:02

Goed nieuws uit Duisland. Effectief medicijn tegen corona ontdekt. Ik hoop dat het geen fake news is. Lijkt me van niet.
Citaat:

To be clear, the researchers are neither producing a vaccine nor a cure, but instead a potentially highly effective treatment for severely ill coronavirus patients which operates on the principle of “so-called passive immunization,” according to Stefan Dübel from the Technical University of Braunschweig, who added that “The effect is immediate: the antibodies take the potential away from the virus.”

Bron RT. Niet de versmaden.

Hypochonder 7 mei 2020 06:52

In dit artikel staat uitgelegd hoe die contactopsporing in de praktijk in zijn werk zal gaan:

https://newsmonkey.be/contact-tracin...nummer-fraude/

Citaat:

Iedereen die mogelijk besmet is, zal op zijn beurt ook opgebeld worden. Dat is het geval als je minimum een kwartier op minder dan anderhalve meter afstand in contact bent geweest met een besmette persoon in een gesloten ruimte.
Wie de regels volgt zal dus in principe niet opgebeld worden door deze privacy invaders.

Citaat:

De coronaopsporingslijn gebruikt altijd hetzelfde vaste nummer: 02/214.19.19. Sms-berichten worden gestuurd via het nummer 8811. Er wordt aangeraden om beide nummers nu al op te slaan in je smartphone.
Je kan die nummers opslaan of misschien gewoon direct blokkeren.

Citaat:

Als je positief hebt getest op het coronavirus en je krijgt daarna een telefoontje, zal de callagent al heel wat informatie van jou hebben. De huisarts deelt die informatie namelijk met de contact tracers. Die informatie zal maar voor een beperkte tijd bewaard worden.
Wtf 8O En dat is wettelijk gezien allemaal al in orde?? Medisch geheim enzovoort. Werkelijk alles wordt hiervoor op de helling gezet.

patrickve 7 mei 2020 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9320777)
Een staat kan je verplichten om in je kot te blijven, niet sneller dan 50 km/uur te rijden in een bebouwde kom, niet te wildplassen etc. De wet is er voor iedereen, en schaadt dus het rechtvaardigheidsgevoel niet.

Dat rechtvaardigheidsgevoel is idioot. Het komt neer op : het is eerlijk dat ik stokslagen krijg, want iedereen krijgt stokslagen. Boeh, boeh, die die ervoor kan zorgen dat hij aan zijn stokslagen ontkomt is een smeerlap. Meester, geef hem ook stokslagen zoals iedereen.

Wat "anderen mogen" heeft eigenlijk geen belang, zolang je maar vrij genoeg bent om te doen wat je denkt dat goed voor jezelf is.

Citaat:

Tenzij je misschien vindt dat je 90 per uur maar rijden in een straat waar max 30 per uur toegelaten is, of vindt dat je tegen iedere boom mag pissen zoals de hondjes dit onbestraft mogen doen. Soit.
Dat is een kwestie van overeenkomst. Een ruil: wat win ik en wat wint gij, en zijn wij daar alletwee tevreden mee.

Maw, ik wil mij wel houden aan een regel om niet als een zot te rijden, als gij daar ook mee akkoord gaat. Tenslotte kan ik ook omver gereden worden door een zot.

Dat is zoals "gij zult niet doden". Ik wil mijn vrijheid opofferen om U niet te doden, omdat ik daarmee de bescherming win dat gij mij ook niet gaat doden. Maar of ik daarmee instem of niet hangt af van of dat voor mij een voordeel is of niet.

Ik zie niet in waarom ik zou moeten instemmen met "akkoorden" waar ik grotendeels enkel maar een nadeel aan heb.

patrickve 7 mei 2020 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9320917)
Wie de regels volgt zal dus in principe niet opgebeld worden door deze privacy invaders.

Hoezo ? Dat hangt toch puur af van wat een onbekende verklaart ? Als die nu totaal foutief verklaart dat jij wel daar was, dan word jij opgebeld he, onafhankelijk van wat er werkelijk gebeurd is.

patrickve 7 mei 2020 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9320917)
Wtf 8O En dat is wettelijk gezien allemaal al in orde?? Medisch geheim enzovoort. Werkelijk alles wordt hiervoor op de helling gezet.

Medisch geheim heeft nooit geteld voor een besmettelijke ziekte. Deontologisch is de geneesheer zelfs verplicht om alles te doen om de voortzetting te vermijden, en daar moet medisch geheim eventueel voor opgeofferd worden. Zelfs buiten corona tijden.

sbe4kdr 7 mei 2020 09:46

Er is een meldingsplicht voor de dokter dat houdt niet in dat het medisch geheim niet meer van toepassing is.

https://www.zorg-en-gezondheid.be/ee...iekte-aangeven

Hypochonder 7 mei 2020 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9321001)
Medisch geheim heeft nooit geteld voor een besmettelijke ziekte. Deontologisch is de geneesheer zelfs verplicht om alles te doen om de voortzetting te vermijden, en daar moet medisch geheim eventueel voor opgeofferd worden. Zelfs buiten corona tijden.

Ok maar men had dit van in het begin moeten toepassen he, nu lijken dit wel vijgen na pasen.

Rudy 7 mei 2020 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9321013)
Er is een meldingsplicht voor de dokter dat houdt niet in dat het medisch geheim niet meer van toepassing is.

Lees het formulier eens.
Daarin lees je dat voor- en familienaam van de geïnfecteerde facultatief zijn.

patrickve 7 mei 2020 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9321013)

Het medische geheim wordt niet totaal opgeschort, maar is deontologisch ondergeschikt aan het tegengaan van de propagatie. Wat jij daar aanhaalt is enkel maar de meldingsplicht, maar bijvoorbeeld is een geneesheer ook verplicht om potentieel besmetbare gezinsleden die informatie niet te weigeren. Het gaat natuurlijk enkel maar over erge ziektes: de dokter gaat uw vrouw niet opbellen als hij vaststelt dat ge een snotvalling hebt. Maar als ge bijvoorbeeld HIV hebt, en uw partner vraagt aan die dokter of er daarvoor een risico is, dan zal die dokter die partner correct moeten informeren. Dat wil niet zeggen dat hij uw gans medisch dossier overmaakt.

Als een geneesheer kennis heeft van een potentieel gevaar, door de medische toestand van een patient, voor het leven van anderen, dan moet hij alles in het werk stellen om die anderen te beschermen, bijvoorbeeld door hen te informeren.

Rudy 7 mei 2020 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9321333)
Als een geneesheer kennis heeft van een potentieel gevaar, door de medische toestand van een patient, voor het leven van anderen, dan moet hij alles in het werk stellen om die anderen te beschermen, bijvoorbeeld door hen te informeren.

Akkoord indien de geneesheer een potentieel besmettingsgevaar meldt, aan medische instanties.
Als mijn huisarts het echter in haar kopje zou krijgen om mijn contactpersonen te contacteren, dan is het vertrouwen amen en uit, en zoek ik een andere huisarts.

De Prof 7 mei 2020 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9320406)
Je hebt weinig vertrouwen in uw medemense Patrick. :?

Fout antwoord.

Het zijn de medemensen die geen vertrouwen hebben in telefoontjes van vreemde personen.

Als je weet dat zowat iedereen als eens een 'verdacht' berichtje of telefoontje gehad heeft. Is dit ook een logische zaak.

Zoals de overgrote meerderheid van de bevolking gebruiken de meeste hun GSM 'enkel' om te communiceren met mensen die men kent.

Vandaar dat dergelijke tracing een slag in het water is.

bembem 7 mei 2020 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9321459)
Fout antwoord.

Het zijn de medemensen die geen vertrouwen hebben in telefoontjes van vreemde personen.

Als je weet dat zowat iedereen als eens een 'verdacht' berichtje of telefoontje gehad heeft. Is dit ook een logische zaak.

Zoals de overgrote meerderheid van de bevolking gebruiken de meeste hun GSM 'enkel' om te communiceren met mensen die men kent.

Anderzijds zitten ze dan weer wel massaal op feesboek, instagram & wat is het nog allemaal.. hun hele leven aan wildvreemden voor te leggen.

De Prof 7 mei 2020 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 9321468)
Anderzijds zitten ze dan weer wel massaal op feesboek, instagram & wat is het nog allemaal.. hun hele leven aan wildvreemden voor te leggen.

Niet aan wildvreemde, maar het is wel waar dat men niet beseft dat het eveneens op de straatstenen beland.

Boduo 7 mei 2020 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9320106)
Dit draait sowieso uit op een fiasco, onze overheid kan zoiets gewoon niet organiseren en dit virus verspreid zich zodanig snel dat zoiets op deze manier niet bij te houden is.

dit virus verspreidt zich zodanig snel dat we het NU toch bij z'n nekvel hebben.
De kunst zal erin bestaan het vast te houden zoals een wolf z'n prooi vasthoudt.

Rudy 7 mei 2020 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Prof (Bericht 9321459)
Fout antwoord.

Daar kan ik grotendeels mee leven.

Piero 7 mei 2020 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9321542)
dit virus verspreidt zich zodanig snel dat we het NU toch bij z'n nekvel hebben.
De kunst zal erin bestaan het vast te houden zoals een wolf z'n prooi vasthoudt.

Grappige beeldspraak. Maar ik vrees dat het net andersom is. De wolven lopen vrij rond en de prooi zit in lockdown.

Rudy 7 mei 2020 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 9321562)
Grappige beeldspraak. Maar ik vrees dat het net andersom is. De wolven lopen vrij rond en de prooi zit in lockdown.

Wie zijn de wolven ?

Hypochonder 8 mei 2020 09:04

Ondertussen is de kostprijs van dit projectje uitgelekt:

Citaat:

117.544.730,32 euro, zonder btw. Dat bedrag wilden een consortium van callcenters, de vijf nationale mutualiteiten, KPMG en Mutas vragen aan de Vlaamse overheid om het hele project van contactonderzoek ...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200507_04949992

Geen wonder dat ze geen goedkope app wilden, de vriendjes moeten uiteindelijk ook iets verdienen nietwaar.

Rudy 9 mei 2020 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9321744)
Ondertussen is de kostprijs van dit projectje uitgelekt:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200507_04949992

Geen wonder dat ze geen goedkope app wilden, de vriendjes moeten uiteindelijk ook iets verdienen nietwaar.

Te duur. Toch alleszins voor een project dat stoelt op vrijblijvendheid.

sbe4kdr 9 mei 2020 19:11

In nederland gaat men proberen om premier Rutte aansprakelijk te stellen.
https://bondoverheidszaken.nl/Corona...elijkheid.html

Ik zeg het niet graag :? maar dit is toch wel een ding waarin de Nederlanders veel verder staan dan wij. Gestructureerde organisaties die kritisch zijn ten opzichte van de overheid.

Rudy 9 mei 2020 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9323221)
In nederland gaat men proberen om premier Rutte aansprakelijk te stellen.
https://bondoverheidszaken.nl/Corona...elijkheid.html

Ik zeg het niet graag :? maar dit is toch wel een ding waarin de Nederlanders veel verder staan dan wij. Gestructureerde organisaties die kritisch zijn ten opzichte van de overheid.

Die 29 € ben je kwijt.

sbe4kdr 9 mei 2020 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9323227)
Die 29 € ben je kwijt.

Dat is veel minder dan wat jij gaat betalen voor deze idiote lockdown de rest van je leven.
Dat gat van 12 miljard dat zijn al 1000 eurotjes die je kwijt zijt. ( ik jammer genoeg ook)

Rudy 9 mei 2020 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9323246)
Dat is veel minder dan wat jij gaat betalen voor deze idiote lockdown de rest van je leven.
Dat gat van 12 miljard dat zijn al 1000 eurotjes die je kwijt zijt. ( ik jammer genoeg ook)

Met 29 € x 10.000.000 inwoners vul je geen gat van 12 miljard.
Laat vallen die hap.

sbe4kdr 10 mei 2020 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9323356)
Met 29 € x 10.000.000 inwoners vul je geen gat van 12 miljard.
Laat vallen die hap.

Ook hier een oostends probleem.
Er staat nochtans duidelijk €1000 per inwoner die al moeten gaan betalen.

Hypochonder 10 mei 2020 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9322874)
Te duur. Toch alleszins voor een project dat stoelt op vrijblijvendheid.

Te duur en sowieso uitdraaien op een fiasco. En wie zal verantwoordelijk zijn? Niemand. Typisch Belgique.

Henri1 10 mei 2020 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9320106)
Dit draait sowieso uit op een fiasco, onze overheid kan zoiets gewoon niet organiseren en dit virus verspreid zich zodanig snel dat zoiets op deze manier niet bij te houden is.

En de oplossing is ?

Hypochonder 10 mei 2020 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9323680)
En de oplossing is ?

Vraag dat aan Van Ranst, uw halfgod. Die weet voor alles een oplossing en als achteraf blijkt dat hij verkeerd zat komen jullie hem hier nog verdedigen alsof jullie leven ervan afhangt en wordt hij nog meer de hemel in geprezen.

patrickve 10 mei 2020 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9323680)
En de oplossing is ?

Niks doen.

Zoals gewoonlijk.

Rudy 10 mei 2020 12:53

Zojuist de 'zevende dag' bekeken.
Contactopsporing kwam zo goed als niet aan bod.
Naar mijn gevoel, een project dat wordt afgevoerd.

patrickve 10 mei 2020 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9323753)

Groot gelijk. Dat moet niet van de staat komen. Dat moet een open source initiatief zijn, eventueel met een aanraden van de staat.

Hypochonder 10 mei 2020 17:15

De echte contact tracers zijn zelfs nog niet begonnen maar daar hebben de oplichters niet op gewacht:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nat...LLt?li=BBqiQ9V

Genoeg simpel en goedgelovig volk die zich gewillig laat oplichten.

patrickve 10 mei 2020 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 9323990)
De echte contact tracers zijn zelfs nog niet begonnen maar daar hebben de oplichters niet op gewacht:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nat...LLt?li=BBqiQ9V

Genoeg simpel en goedgelovig volk die zich gewillig laat oplichten.

Dat zag je van een lichtjaar komen he. Er zijn veel dingen die je van een lichtjaar ziet komen, en waar onze regeerders te stom voor zijn om te begrijpen he.

Piero 10 mei 2020 20:34

Citaat:

De effectiviteit van contacttracing via een smartphone is nooit aangetoond. Z. Korea wordt vaak genoemd als lichtend voorbeeld voor die aanpak. Maar nu na versoepeling van de lockdown er weer een uitbraak van besmettingen dreigt blijkt contacttracing niet voldoende, of niet te werken. Bezoekers van de getroffen bedrijven zullen hun smartphone wel per ongeluk thuis hebben laten liggen. ...
https://www.dailymail.co.uk› news
South Korea shuts down nightclubs after new coronavirus spike is blamed on clubbers last weekend | Daily Mail Online

1 dag geleden South Korea shut down more than 2,100 nightclubs, hostess bars and discos after dozens of ...

ViveLaBelgique 10 mei 2020 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 9324189)
De effectiviteit van contacttracing via een smartphone is nooit aangetoond. Z. Korea wordt vaak genoemd als lichtend voorbeeld voor die aanpak. Maar nu na versoepeling van de lockdown er weer een uitbraak van besmettingen dreigt blijkt contacttracing niet voldoende, of niet te werken. Bezoekers van de getroffen bedrijven zullen hun smartphone wel per ongeluk thuis hebben laten liggen. ...
https://www.dailymail.co.uk› news
South Korea shuts down nightclubs after new coronavirus spike is blamed on clubbers last weekend | Daily Mail Online

1 dag geleden South Korea shut down more than 2,100 nightclubs, hostess bars and discos after dozens of ...

Ik denk dat onze politici zich veel te veel illusies maken. Het individueel belang kan nooit primeren op de volksgezondheid. Besmettelijke personen en personen binnen hun recente contactbel dienen met alle mogelijke middelen, zonder respect voor individuele rechten, in strikte quarantaine worden geplaatst. Net zoals in Asia dient het ontoelaatbaar sociaal gedrag van individuen afgestraft worden met collectieve maatregelen. Zuid Korea sluit opnieuw het volledige nachtleven omdat één nachtvogel de regels van sociale afstand en beperkte contacten overtrad.

sbe4kdr 10 mei 2020 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9324207)
Ik denk dat onze politici zich veel te veel illusies maken. Het individueel belang kan nooit primeren op de volksgezondheid. Besmettelijke personen en personen binnen hun recente contactbel dienen met alle mogelijke middelen, zonder respect voor individuele rechten, in strikte quarantaine worden geplaatst. Net zoals in Asia dient het ontoelaatbaar sociaal gedrag van individuen afgestraft worden met collectieve maatregelen. Zuid Korea sluit opnieuw het volledige nachtleven omdat één nachtvogel de regels van sociale afstand en beperkte contacten overtrad.

Heel juist.
Plaats dan ook alle
rokers
motorrijders
alcohol drinkers
landbouwers

in quarantaine want die doen op een of andere manier allemaal die de volksgezondheid aantasten.
Opsluiten gvd

Boduo 10 mei 2020 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9324207)

Ok . Hier zou het beter zijn zo'n kerels in de bak te draaien+een boete van 1000 € geven i.p.v. die belachelijke 250 €.

Hoofdstraat 10 mei 2020 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9320100)
Het is noodzakelijk. Enige mogelijkheid om zonder vaccin uit de lockdown te komen.

Wat is dan de bedoeling van die contact opsporing, besmettingen voorkomen?

Zonder vaccin hebben we besmettingen nodig, die groepsimmuniteit moet er sowieso komen, daar is geen ontsnappen aan zonder goed werkend vaccin.

Dat is 110 miljoen de vuilbak in

Hoofdstraat 10 mei 2020 22:05

Citaat:

Ik hoop het van harte, mensen opbellen om te vragen met wie ze contact hebben gehad, hoe dommer kun je het maken. :roll:

patrickve 11 mei 2020 03:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 9324278)
Wat is dan de bedoeling van die contact opsporing, besmettingen voorkomen?

Zonder vaccin hebben we besmettingen nodig, die groepsimmuniteit moet er sowieso komen, daar is geen ontsnappen aan zonder goed werkend vaccin.

Dat is 110 miljoen de vuilbak in

Ik wil wel daarvoor zorgen, als het toch niet moet werken !

patrickve 11 mei 2020 03:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr (Bericht 9324239)
Heel juist.
Plaats dan ook alle
rokers
motorrijders
alcohol drinkers
landbouwers

in quarantaine want die doen op een of andere manier allemaal die de volksgezondheid aantasten.
Opsluiten gvd

2 :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be