Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Oekraïense oorlog (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=228)
-   -   Krachtige ontploffingen gemeten bij pijplijnen Nord Stream, mogelijk sabotage (https://forum.politics.be/showthread.php?t=266486)

Skobelev 28 september 2022 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10040101)
Ge moet alleen maar geloven in mij ;-)

Gaat en vermenigvuldig u mijn zoon,

No way brother. Daar begin ik niet meer aan. 8O Oefenen zoveel als mogelijk maar voor echt? Nope.

Jay-P. 28 september 2022 07:42

Herinner je de storm in 't Europees glas water van toen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10040097)
Juist. Wie heeft er hierbij te winnen ?

1) Op termijn, de EU. Maar we zijn nog te afhankelijk en we beseffen het niet. Maar op termijn komt hiermee een einde aan de afhankelijkheid van maffiozengas, en de dwaze groenigheid en kernuitstap.

2) De Russen, als het de Amerikanen zouden zijn. Ineenstorten van het verzet tegen de Russen, en Oekraine laten vallen.

3) De Amerikanen, als ze uiteindelijk van hun NATO zeveraars af willen en Europa kotsbeu zijn, om daar altijd de kastanjes voor uit het vuur moeten komen te halen.

Voortschrijdend inzicht.
We begrijpen beter nu waarom de Ameirikontjes (ten tijde van potus Obama reeds) de telefoon van Tante Merkel aan 't afluisteren waren.

Nr.10 28 september 2022 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10040112)
No way brother. Daar begin ik niet meer aan. 8O Oefenen zoveel als mogelijk maar voor echt? Nope.

Het enige pleziertje dat nog rest.

Nr.10 28 september 2022 07:53

Schaakmat van Duitsland (en Italië), door de Angelsaksen.

Wat die Baltische leiding betreft, dat is een grap vergeleken bij Nord Stream (vertaling uit het Italiaans, via Yandex):
https://t.me/lantidiplomatico/20434
Schaakmat naar Duitsland (en Italië) door Amerikaanse "bondgenoten" (en
Polen)

Samenvallend met de terroristische daad die de Russische gasleveringen van de
Nord Stream 1-en 2-pijpleidingen afsneed - met de Poolse Minister van
Buitenlandse zaken die zich uitdrukte met een emblematische " Thankou

Polen is door de VS beloond voor zijn slaafsheid en zal zijn eigen
gasvoorziening hebben. Duitsland (en Italië) doen dat niet.

Blue Sky 28 september 2022 08:03

Vele landen wilden toch reeds onafhankelijk zijn van Rusland tegen eind dit jaar.

Dergelijke sabotage past in ieder in de tactiek van hybride oorlogsvoering van Poetin in een poging om de economie in EU totaal te ontwrichten.

Men moet dan wel bijzonder gefrustreerd en / of hopeloos zijn.

Erra555 28 september 2022 08:04

Het is toch duidelijk dat de Russen hier achter zitten? Ze hebben zich gewoon van pijpleiding vergist cfr hun andere militaire stoten.

Nr.10 28 september 2022 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erra555 (Bericht 10040136)
Het is toch duidelijk dat de Russen hier achter zitten? Ze hebben zich gewoon van pijpleiding vergist cfr hun andere militaire stoten.

Slechte grap.

Nr.10 28 september 2022 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10040133)
Vele landen wilden toch reeds onafhankelijk zijn van Rusland tegen eind dit jaar.

Dergelijke sabotage past in ieder in de tactiek van hybride oorlogsvoering van Poetin in een poging om de economie in EU totaal te ontwrichten.

Men moet dan wel bijzonder gefrustreerd en / of hopeloos zijn.

Twee derde van de wereld niet. Pech voor u.

Erra555 28 september 2022 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10040137)
Slechte grap.

Grap? Ik zie toch geen staan smiley in mijn betoog?

stab 28 september 2022 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 10039895)
Het Kremlin heeft belang dat de gasprijs in de EU zo hoog mogelijk is, maar kan alleen daaraan verdienen als Rusland ook gas kan leveren aan zijn afnemers nu en later.
De meest efficiënte manier om dit te doen is via pijpleidingen, die men reeds gewoon kon afsluiten zowel aan de ene als de andere kant. Er is dus iemand, waarschijnlijk een staat, die wil verhinderen dat deze pijpleidingen nu en in de toekomst na een vergelijk weer in gebruik worden genomen.

Wie lijdt hierbij de grootste schade? Dat is zowel Rusland als Europa. De Europese industrie smacht naar redelijk geprijsd gas of valt straks om. En Rusland kan straks geen gas in voldoende mate verkopen aan Europa zonder de pijpleidingen.

Het stinkt naar een door Oekraïne georganiseerde aanslag. Wat Zelensky zoal verkondigt via de media lijkt me meer en meer onredelijk.

Kunnen de Oekraïeners zoiets georganiseerd krijgen?:roll:

Blue Sky 28 september 2022 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10040138)

Ik had het over de EU landen.

In ieder geval is het ook typisch voor Poetin die vaak roekeloze acties uitvoert in een vlaag van woede en achteraf vaak een boemerang terug in zijn gezicht krijgt.

Rusland wordt meer en meer de paria van de wereld en Rusland raakt meer en meer geïsoleerd en gedestabiliseerd.

Als je niet anders doet dan de hele tijd liegen, dan houdt het op een bepaald moment op bij de bevolking die er doorheen prikken. Poetin lijkt zichzelf wat te verliezen op zo'n manier dat hij niet meer weet wat realiteit en fictie is en hij zijn eigen leugens begint te geloven.

Jay-P. 28 september 2022 08:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 10039895)
Het stinkt naar een door Oekraïne georganiseerde aanslag. Wat Zelensky zoal verkondigt via de media lijkt me meer en meer onredelijk.

Ik betwijfel dat maar ge weet het nooit.

Iets zo keurig afwerken wekt geen Ukraiens Fingerspitzengefuehl op.
Niet dat ik de Mossad zou verdenken maar duidelijk een paar klassen hoger gespeeld dan wat je lokaal zou verwachten van russen inclusief nichten & neven waar ze ambras mee hebben.

Skobelev 28 september 2022 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 10040143)

Wat kost een onderwaterdrone? Een collega heeft zelfs eentje. :roll:

Jay-P. 28 september 2022 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10040153)

En komt ermee oefenen in je zwembad, ofwa? ;-)

morte-vivante 28 september 2022 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10040097)
Juist. Wie heeft er hierbij te winnen ?

1) Op termijn, de EU. Maar we zijn nog te afhankelijk en we beseffen het niet. Maar op termijn komt hiermee een einde aan de afhankelijkheid van maffiozengas, en de dwaze groenigheid en kernuitstap.

2) De Russen, als het de Amerikanen zouden zijn. Ineenstorten van het verzet tegen de Russen, en Oekraine laten vallen.

3) De Amerikanen, als ze uiteindelijk van hun NATO zeveraars af willen en Europa kotsbeu zijn, om daar altijd de kastanjes voor uit het vuur moeten komen te halen.

of, dit is meer een interne boodschap dan een externe. Dictators vrezen maar 1 ding: ambitieuze vassallen die de dictator zijn macht bedreigen. Er zijn de laatste maanden nogal wat Putinvassallen ongelukkig uit vensters gevallen. Het vernietigen van deze pijplijn zorgt er voor dat die niet meer als economische pasmunt/wortel zou gebruikt kunnen worden in onderhandelingen met de EU, door iemand die iets te ambitieus is geworden en Putin "uit het venster heeft gelicht".

externe boodschap: elke pijplijn in de Baltische Zee en de Noordzee kan de volgende zijn

Karel Martel B 28 september 2022 08:29

Citaat:

Voor de daad zelf denk ik dat dat de lat redelijk laag ligt, een vrachtship en een onderwaterdrone, wat surplus plastic en voila.

Wat moeilijker in te schatten is, is de counter-intelligence nodig voor deze operatie.

Ge moet weten waar er listening posts zijn, en wat hun capaciteiten zijn. en dan moet ge op het juiste moment het juiste lawaai maken op de juiste frequenties.

Of er kunnen helemaal geen listening posts zijn, wat weet ik ervan.

patrickve 28 september 2022 08:30

Citaat:

Of ons Greta, die met 20 kg lood en een dieptebom van haar zeilboot is gesprongen om zichzelf op te offeren voor de planeet.

patrickve 28 september 2022 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 10040156)
of, dit is meer een interne boodschap dan een externe. Dictators vrezen maar 1 ding: ambitieuze vassallen die de dictator zijn macht bedreigen. Er zijn de laatste maanden nogal wat Putinvassallen ongelukkig uit vensters gevallen. Het vernietigen van deze pijplijn zorgt er voor dat die niet meer als economische pasmunt/wortel zou gebruikt kunnen worden in onderhandelingen met de EU, door iemand die iets te ambitieus is geworden en Putin "uit het venster heeft gelicht".

't is juist dat nogal wat leiding van Gazprom de laatste tijd ongelukkige accidenten heeft gehad...

Zouden ze ginder beneden stukskes oligarch vinden die vastgetaped waren aan een bommeke ? :-)

Hoofdstraat 28 september 2022 08:59

Vanmorgen op Radio 1 was het grappig, de verantwoordelijke voor de bescherming van leidingen in de zee werd gevraagd wie er achter de aanslagen zou kunnen zitten, en alsof je in een film zat sloeg de verbinding plots uit toen hij dat wou zeggen.

Hij heeft dat nog steeds niet kunnen zeggen dus ik ga ervan uit dat hij de verbinding zelf heeft afgebroken. Nu in het nieuws van 10 werd er zelfs met geen woord meer over gesproken, de grootste oorlogsdaad tegen de EU ooit. :-D

Hier zijn veel krachten aan het werk, we zitten duidelijk in oorlog. Wat zou Rusland nu doen, onze internet knooppunten in de oceaan laten ontploffen?

.

Skobelev 28 september 2022 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10040154)
En komt ermee oefenen in je zwembad, ofwa? ;-)

Die heeft zelf een zwembad en neemt dat ding mee op reis om onderwaterfoto's/filmpjes te maken.

Philemon 28 september 2022 09:03

Goei zaak dat die pijp kapot is.
Duitsland was toch bezig om voortdurend de Ruz niet teveel tegen de haren in te strijken alleen al om dat gas.
De schijn op houden bij de EU partners en anderen dat Duitsland heel wat deed voor Oekraïne, maar eigenlijk was het een peulenschilletje wat ze doen aan militaire hulp voor Oekraïne.

Tante Merkel haar liefje in het Oosten mocht vooral niet te ontstemd worden want hoe de uitkomst ook zou zijn in die oorlog, de pijp met de Ruz moet daarna opnieuw blazen op volle capaciteit voor de Duitse industrie.

Nu kunnen ze een toontje lager zingen en eindelijk eens de Oekraïners op een deftige manier helpen. Alles ist kaputt.

Hitler and the fuel crisis

Skobelev 28 september 2022 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10040189)
Duitsland was toch bezig om voortdurend de Ruz niet teveel tegen de haren in te strijken alleen al om dat gas.
De schijn op houden bij de EU partners en anderen dat Duitsland heel wat deed voor Oekraïne, maar eigenlijk was het een peulenschilletje wat ze doen aan militaire hulp voor Oekraïne.

Tante Merkel haar liefje in het Oosten mocht vooral niet te ontstemd worden want hoe de uitkomst ook zou zijn in die oorlog, de pijp met de Ruz moet daarna opnieuw blazen op volle capaciteit voor de Duitse industrie.

Nu kunnen ze een toontje lager zingen en eindelijk eens de Oekraïners op een deftige manier helpen. Alles ist kaputt.

Als straks uw licht en uw verwarming uit ligt kan je u bij uw Oekraïense vriendjes gaan verwarmen. :-P

Jay-P. 28 september 2022 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10040194)
Als straks uw licht en uw verwarming uit ligt kan je u bij uw Oekraïense vriendjes gaan verwarmen. :-P

Stralingswarmte?

Skobelev 28 september 2022 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 10040197)
Stralingswarmte?

Dat zou een oplossing kunnen zijn voor een paar duizend jaar.

quercus 28 september 2022 09:16

Maar hoe zit het nu eigenlijk, als de Russki’s die pipeline op een bepaalde plaats hebben doen ontploffen (operatie die wellicht vanuit een duikboot werd uitgevoerd) verandert er in de situatie in de EU toch niet zo gek veel? Führer Poetin had de gas-pipelines toch reeds afgesloten? Of niet soms???

De schoofzak 28 september 2022 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dewanand (Bericht 10039878)
....
2) Rusland gaat flink profiteren vd hoge gasprijs en hogere olieprijzen en kan via India en andere bondgenoten altijd zijn gas en olie verkopen om veel geld te verdienen.
...

Is dat zo?
Ik dacht dat Rusland net niet kon profiteren van een hoge gasprijs als de gas niet door de pijpleidingen geduwd kan worden.
Want Rusland heeft amper installaties om het gas vloeibaar te maken, wat nodig is om het met schepen te transporteren.

Afijn, dat dacht ik.
Maar anderen kunnen me dus corrigeren.

Herr Flick 28 september 2022 09:17

Citaat:

niet zonder hulp van "anderen" denk ik.

Je moet vooral precies weten waar die pijplijn loopt anders moet je daar zelf niet aan beginnen of je moet een atoomwapen inzetten.

morte-vivante 28 september 2022 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10040212)
Maar hoe zit het nu eigenlijk, als de Russki’s die pipeline op een bepaalde plaats hebben doen ontploffen (operatie die wellicht vanuit een duikboot werd uitgevoerd) verandert er in de situatie in de EU toch niet zo gek veel? Führer Poetin had de gas-pipelines toch reeds afgesloten? Of niet soms???

als ik het goed begrepen heb was 1 ervan wel voltooid maar nog niet in gebruik, en de ander "in onderhoud", met nagenoeg geen gasleveringen meer.

stab 28 september 2022 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10040049)
Het is moeilijk te geloven (hoewel ze dan de juiste dingen deden). Alles waar Putin voor gezorgd heeft met zijn stoot, om de NATO nieuw leven in te blazen, om de band met Amerika terug aan te schroeven, en om duidelijk te zien waar onze vrienden en onze echte vijanden zitten, zou hiermee gewoon op losse schroeven gezet worden. Mocht dit uitkomen, dan komt er een enorme breuk in het front tegen de Russen. Dan is alle blok vorming tegen de Russen grotendeels weg.
Meer nog, het zag er TOCH naar uit dat die pijp ging gestopt worden, oftewel langs EU kant, oftewel langs Russische kant.

Kortom, de kosten-baten analyse voor de Amerikanen zou bijzonder negatief zijn als het uitkomt, en men kan moeilijk denken dat het niet zou uitkomen.

We hebben wel te maken met de meest onbekwame president en administratie sinds Carter.

De schoofzak 28 september 2022 09:21

Citaat:

Strategisch zit daar logica in.
Maar dat zou toch wel heeeel straf zijn.

De schoofzak 28 september 2022 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10040138)

Ik denk dat dat heel kort door de bocht is.
Twee derde van de economische kracht van de wereld? Ok, neen, zelfs dat niet.

Ik denk vb. dat je om te beginnen al een verschil moet maken: afhankelijk van Russisch gas, en afhankelijk van Russische olie.

Herr Flick 28 september 2022 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10040153)

ik heb het even opgezocht, een Diepte bom uit WOII bevate ongeveer 91 kilo torpex.

Dat is dus zonder het mechanisme en de container, dus reken maar op een kleine 100 kilo.

Stel dat je intussen van iets ander kan gebruik maken en je het gewicht naar 50 kilo hebt gekregen, dan is dat nog een dikke sigaar om onder een drone te hangen.

Die 91 kilo torpex was dus straf genoeg om mits binnen x meter van een duikboot te vallen die boot te laten verschrompelen/imploderen

Je kan dat met iets van de grote van een zodiac / rib ter plaatse brengen, maar je moet ook een goed GPS systeem hebben en evnetueel een sonar om die buis te vinden.

De schoofzak 28 september 2022 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 10040156)

externe boodschap: elke pijplijn in de Baltische Zee en de Noordzee kan de volgende zijn

Dat kan.
Maar ik vermoed dat er iets meer militaire aandacht voor is sedert de ontploffingen.

De schoofzak 28 september 2022 09:27

Citaat:

Kunnen wel,
maar riskeren dat alle Europese en Westerse steun wegvallen? Nooit.

patrickve 28 september 2022 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10040189)

Amen.

patrickve 28 september 2022 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10040212)

Dat broebelde daar anders toch aardig aan 't oppervlak he :-)

Skobelev 28 september 2022 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10040226)
ik heb het even opgezocht, een Diepte bom uit WOII bevate ongeveer 91 kilo torpex.

Dat is dus zonder het mechanisme en de container, dus reken maar op een kleine 100 kilo.

Stel dat je intussen van iets ander kan gebruik maken en je het gewicht naar 50 kilo hebt gekregen, dan is dat nog een dikke sigaar om onder een drone te hangen.

Die 91 kilo torpex was dus straf genoeg om mits binnen x meter van een duikboot te vallen die boot te laten verschrompelen/imploderen

Je kan dat met iets van de grote van een zodiac / rib ter plaatse brengen, maar je moet ook een goed GPS systeem hebben en evnetueel een sonar om die buis te vinden.

God weet wat hebben ze allemaal aan militair materiaal als dit al kan, tot 100m diep:

https://robbreport.com/motors/marine...on-1234663419/

patrickve 28 september 2022 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10040194)

Dan weten we hoe het Groene Paradijs eruit ziet, waar we al 20 jaar naar verlangen he :-)

Herr Flick 28 september 2022 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10040238)
Dan weten we hoe het Groene Paradijs eruit ziet, waar we al 20 jaar naar verlangen he :-)

ik denk vrij donker, ...

Herr Flick 28 september 2022 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10040237)
God weet wat hebben ze allemaal aan militair materiaal als dit al kan, tot 100m diep:

https://robbreport.com/motors/marine...on-1234663419/

Zijn er al leden van de 10 miles down club ? ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be