Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Welkom in uw land, majesteit (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52017)

van Maerlant 20 juni 2006 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1767545)
Here we go again... :roll:

Even een kleine nuance, het gaat hier wel degelijk over de BUB. Ik weet niet of u al dan niet monarchiste bent. Ik ga enkel en alleen uit van het idee dat mensen die weten waarover ze het hebben
1. geen respect kunnen tonen voor de bastaardnakomelingen van een
2. niet achter het principe van de standensamenleving, waar de koning nog steeds voor staat, staan.

Jan van den Berghe 20 juni 2006 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1767257)
Maaruh, mag dat, zomaar een vlag buitenhangen? Dat mag in Nederland namelijk niet :( Volslagen belachelijk...

Ja? Nochtans wappert er een Nederlandse driekleur aan een van de eerste huizen na de grens als je van Maldegem naar Eede rijdt.

Jozef Ostyn 20 juni 2006 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1766510)
In ieder geval bewonderend kijkend naar een koninklijke familie die door haar volk wordt gedragen en bewonderd.

In belgië/ique bestaat zoiets niet. ;-)

En bewonderend kijkend naar een Zuid-Amerikaanse prinses die in geen tijd een Nederlandse prinses is geworden. Tegenover een waalse blauw-bloedige tante die zelfs nu nog geen enkel affiniteit heeft weten te bemachtigen met betrekking tot Vlaanderen en de Vlamingen. Zelfs de taal niet.

Prinses Maxima is zeker een knappe verschijning en de Nederlanders die dat willen mogen best trots op haar zijn. Ook ik heb bewondering voor de vlotte en vanzelfsprekende wijze waarop ze zich het Nederlands heeft eigen gemaakt.

Niettemin blijft het voor mij een merkwaardig fenomeen hoe sommige Vlaams-nationalisten hun afkeer voor de monarchie plotseling verliezen als het over het Huis van Oranje gaat. Niet erg konsekwent. Ik maak uiteraard een uitzondering voor echte Orangisten, maar dat kunnen m.i. geen Vlaams-nationalisten zijn.

Overigens hoop ik dat de Nederlandse koningin en kroonprinsen hier een fijne tijd hebben.

Jan van den Berghe 20 juni 2006 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1767582)
Niettemin blijft het voor mij een merkwaardig fenomeen hoe sommige Vlaams-nationalisten hun afkeer voor de monarchie plotseling verliezen als het over het Huis van Oranje gaat. Niet erg konsekwent. Ik maak uiteraard een uitzondering voor echte Orangisten, maar dat kunnen m.i. geen Vlaams-nationalisten zijn.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de Coburgers te ruilen voor de Oranjes. Duizendmaal liever een systeem zoals in Zwitserland. Gedaan met middeleeuwse voorrechten en titels. Wel een goed uitgebouwde democratie op verschillende niveaus en met verscheidene instrumenten.

Jozef Ostyn 20 juni 2006 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767588)
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de Coburgers te ruilen voor de Oranjes. Duizendmaal liever een systeem zoals in Zwitserland. Gedaan met middeleeuwse voorrechten en titels. Wel een goed uitgebouwde democratie op verschillende niveaus en met verscheidene instrumenten.

Klinkt konsekwent.

Jan van den Berghe 20 juni 2006 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 1767595)
Klinkt konsekwent.

Klonk nog beter als de eerste "die" "dat" werd ;-)

Keats 20 juni 2006 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 1767371)
Grappig om te zien hoe de Nederlandse tv verslag doet van dit staatsbezoek... Wat een onbekwame reporters van de NOS!

"Walen" worden plots "Wallonen"

Nog een leuk citaat:
"Vandaag was Belgie aan de beurt in Antwerpen, morgen is Vlaanderen aan de beurt met een bezoek aan Gent en overmogen Wallonie met een bezoek aan Luik"

Antwerpen behoort dus volgens de NOS niet tot Vlaanderen :lol:

Wat een amateurs daar bij de NOS, hebben die uberhaupt een opleiding gehad?

Ik heb het ook gezien, inderdaad echt verbijsterend slecht en beledigend voor Belgie. Bah.

Dat zegt misschien wel iets over hoe politiek gevoelig het zaakje ligt (het zegt vooral iets over die verslaggeefster).

Keats 20 juni 2006 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1767380)
Dat is het eerste wat gaat veranderen in de Verenigde Nederlandse Confederatie.

Helemaal mee eens, als ik verdomme vaderlandslievend wil zijn dan mag dat toch? Het is toch MIJN land?

Bill 20 juni 2006 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1767603)
Ik heb het ook gezien, inderdaad echt verbijsterend slecht en beledigend voor Belgie. Bah.

Tsja dat zijn we stilaan gewoon dat neerbuigende toontje...;-)

Bill 20 juni 2006 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1766823)
Of ze welkom wil zijn weet ik zo net nog niet.

Hier de reacties van Nederlanders op een artikel uit de telegraaf.

(Mag ik dit hier wel posten?)

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4...set=1#reacties

Ik vond het wel grappig dat er al ene luidop begon te dromen van hollandse pralines. :rofl:

Ambiorix 20 juni 2006 22:29

Citaat:

bwa, niet veralgemenen! Ik maak nauwelijks onderscheid: monarchie moet verdwijnen. Niet alleen hier maar overal in europa waar het nog niet is afgevoerd. Het is gewoon zo dat ik -MOEST IK KIEZEN- eerder een koningshuis zou verkiezen dat mijn taal deftig spreekt. Ons koningshuis is des te verwerpelijk wegens haar stiefmoederlijk behandelen gedurende een hele tijd van de meerderheid van de bevolking (met hun "boerkestaal"), en ok, nu proberen ze die schade in te halen maar het lukt duidelijk niet. Het koningshuis is frankofoon, dat kunt ge niet ontkennen.

Hertog van Gelre 20 juni 2006 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767573)
Ja? Nochtans wappert er een Nederlandse driekleur aan een van de eerste huizen na de grens als je van Maldegem naar Eede rijdt.

Inderdaad. Keats die kletst wel vaker. Vlaggen staat vrij in Nederland.

Knuppel 20 juni 2006 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix (Bericht 1767747)
bwa, niet veralgemenen! Ik maak nauwelijks onderscheid: monarchie moet verdwijnen. Niet alleen hier maar overal in europa waar het nog niet is afgevoerd. Het is gewoon zo dat ik -MOEST IK KIEZEN- eerder een koningshuis zou verkiezen dat mijn taal deftig spreekt. Ons koningshuis is des te verwerpelijk wegens haar stiefmoederlijk behandelen gedurende een hele tijd van de meerderheid van de bevolking (met hun "boerkestaal"), en ok, nu proberen ze die schade in te halen maar het lukt duidelijk niet. Het koningshuis is frankofoon, dat kunt ge niet ontkennen.

Zo is dat maar!

Jong N-VA'er 21 juni 2006 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 1766504)
Worden de flaminganten plots royalist?;-)

Blijven proberen jongen, blijven proberen:lol:

Jong N-VA'er 21 juni 2006 00:03

Wie het royalisme verdedigt kan beter teruggaan naar de donkere middeleeuwen, toen zat het er in deze streken vergeven van. Net zoals de ratten...

Jong N-VA'er 21 juni 2006 00:19

Citaat:

Prinses Maxima is zeker een knappe verschijning en de Nederlanders die dat willen mogen best trots op haar zijn. Ook ik heb bewondering voor de vlotte en vanzelfsprekende wijze waarop ze zich het Nederlands heeft eigen gemaakt.

Overigens hoop ik dat de Nederlandse koningin en kroonprinsen hier een fijne tijd hebben.

Vlaanderen kan als regio nog veel rijkerelijker zijn dan Nederland ooit was, dus geen orangisten...

stab 21 juni 2006 05:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767588)

Het doel vd Vlaamse Beweging is de vernederlandsing van Vlaanderen, i.e. het Nederlands maken van Vlaanderen. Eerste stap daartoe is de vernietiging vd Belgische Staat.
De afschaffing vd Oranje monarchie nastreven, kan contra-productief werken om de vereniging met NL te realiseren.
En - minstens - practisch gezien is er geen onverenigbaarheid tussen monarchie en DD.
Er is dus voor een Vlaams nationalist / Flamingant, geen tegenstrijdigheid tussen diens verlangen om gedane zaak te maken met de Belgische monarchistische afzeik en het accepteren van een Oranje dynastie.

Jan van den Berghe 21 juni 2006 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 1767897)
Er is dus voor een Vlaams nationalist / Flamingant, geen tegenstrijdigheid tussen diens verlangen om gedane zaak te maken met de Belgische monarchistische afzeik en het accepteren van een Oranje dynastie.

Naast overtuigd Vlaamsgezind ben ik ook republikein. Bijgevolg zal ik nooit de ene monarchie voor de andere inruilen. Het enige na te streven ideaal is een democratische staatsordening op z'n Zwitsers.

stab 21 juni 2006 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1767926)
Naast overtuigd Vlaamsgezind ben ik ook republikein. Bijgevolg zal ik nooit de ene monarchie voor de andere inruilen. Het enige na te streven ideaal is een democratische staatsordening op z'n Zwitsers.

Voor DD ben ik ook wel te vinden, hoor. (Het Belang zou er trouwens wat meer - nog meer - aandacht aan moeten besteden.)
Ik stel alleen dat het niet opportuun is om nu de republikeinse duvels te ontbinden willen we de vereniging met NL niet bemoeilijken.
First things first.

Gargamel 21 juni 2006 08:03

Voor de gelegenheid haalden ze ook hun momie uit de kast

Jan van den Berghe 21 juni 2006 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 1767934)
Voor DD ben ik ook wel te vinden, hoor. (Het Belang zou er trouwens wat meer - nog meer - aandacht aan moeten besteden.)
Ik stel alleen dat het niet opportuun is om nu de republikeinse duvels te ontbinden willen we de vereniging met NL niet bemoeilijken.
First things first.

Ja, daarin heeft u wel gelijk. Alleen zal ik geen afgodische bewondering koesteren voor de Oranjes zoals ik onder sommige (een minderheid trouwens) Vlaamsgezinden zie. Het ene relict uit vroeger tijden ruil ik niet graag in voor een ander relict.

Bijter 21 juni 2006 08:18

Ik vind Maxima gewoon een mooie vrouw.

Jan van den Berghe 21 juni 2006 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bijter (Bericht 1767957)

Dat is ook zo, maar heeft dat belang in een discussie over het hoogste staatsambt en de democratisering van onze instellingen?

Knuppel 21 juni 2006 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stab
En - minstens - practisch gezien is er geen onverenigbaarheid tussen monarchie en DD.

Ken jij een monarchie waar het BROV bestaat?

Ambiorix 21 juni 2006 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bijter (Bericht 1767957)

ik niet.

ziet ge hoe totaal naast de kwestie dat is?

stab 21 juni 2006 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1768024)
Ken jij een monarchie waar het BROV bestaat?

Neen. Maar ik denk niet dat er enige onverenigbaarheid tn monarchie als zodanig en DD zou hoeven te bestaan.
Overigens ging de discussie tn mij en jvdb over de opportuniteit van een republikeinse streven tav een mogelijke vereniging vd Nederlanden.
Daarbij bevind ik mij in goed gezelschap:
http://forum.politics.be/showpost.ph...20&postcount=1

Keats 21 juni 2006 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 1767749)
Inderdaad. Keats die kletst wel vaker. Vlaggen staat vrij in Nederland.

http://www.woonwebsite.nl/ideepagina...opup.php?id=80

http://www.assenbergh.nl/vlaggen.htm

En wie loopt er hier nu te kletsen? Doe even onderzoek in't vervolg voordat je zonder argumenten iemand gaat lopen dissen, dank je.

FISHERMAN 21 juni 2006 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1768098)

En wie loopt er hier nu te kletsen? Doe even onderzoek in't vervolg voordat je zonder argumenten iemand gaat lopen dissen, dank je.

En wordt er ook effectief opgetreden tegen mensen die hun vlag op niet -officiële data uithangen(lijkt me leuk tijdens het WK) of is die wet een beetje papiervulling?

baarle 21 juni 2006 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1768098)

Wat een onzin is dat zeg...

Citaat:

[SIZE=3]Vlaginstructie[/SIZE]

Wanneer kan de Nederlandse vlag uitgehangen worden

In 1980 is er door de minister-president een vlaginstructie vastgesteld voor de nationale overheidsinstellingen. Voor particulieren, lokale overheden en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar desgevraagd wordt geadviseerd de vlaginstructie voor de rijksoverheid te volgen.

Voor sommige dagen geldt een alternatieve dag als deze op een zondag valt. Het uitsteken van de vlag gebeurt op de volgende dagen:

31 januari Verjaardag Koningin Beatrix. Vlag met oranje wimpel. Als alternatieve datum geldt 1 februari.

27 april Verjaardag Prins Willem Alexander. Vlag met oranje wimpel. Als alternatieve datum geldt 28 april.

30 april Koninginnedag. Vlag met oranje wimpel. Als alternatieve datum geldt 29 april.

4 mei Dodenherdenking. Halfstok vlaggen vanaf 18.00 uur tot zonsondergang.

5 mei Bevrijdingsdag.

17 mei Verjaardag van Prinses Maxima. Vlag met oranje wimpel. Als alternatieve datum geldt 18 mei.

14 augustus Dodenherdenking Nederlands Oost-Indië. Halfstok vlaggen vanaf 18:00 uur tot zonsondergang.

15 augustus Het formele einde Tweede Wereldoorlog door de capitulatie van Japan. Als alternatieve datum geldt 16 augustus.

3e dinsdag van september Prinsjesdag, de opening van het nieuwe parlementaire jaar. Geldt alleen in Den Haag.

15 december Koninkrijksdag. Als alternatieve datum geldt 16 december.

Overige verjaardagen koninklijk huis
Veel particulieren, bedrijven en lokale overheden vlaggen ook op de overige verjaardagen van leden van het Koninklijk Huis. Dit is echter geen verplichting. Vlag met oranje wimpel.

Geslaagden Een andere traditie is de vlag uit te hangen met hieraan een schooltas gehangen als een van de familieleden geslaagd is voor een opleiding.

Geboorte van Prins of Prinses Bij de geboorte van een nieuwe Prins of Prinses wordt in de regel de Nederlandse 3 kleur met oranje wimpel gehesen.
:rofl: :rofl: :rofl:

Nu, er staat toch duidelijk te lezen: "Voor particulieren, lokale overheden en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar desgevraagd wordt geadviseerd de vlaginstructie voor de rijksoverheid te volgen."

Met dit soort polderonzin hoeft dus niemand rekening te houden.

Keats 21 juni 2006 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1768124)
Wat een onzin is dat zeg...

:rofl: :rofl: :rofl:

Nu, er staat toch duidelijk te lezen: "Voor particulieren, lokale overheden en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar desgevraagd wordt geadviseerd de vlaginstructie voor de rijksoverheid te volgen."

Met dit soort polderonzin hoeft dus niemand rekening te houden.

Dat jullie in Belgie nou absoluut geen respect hebben voor je vlag, volkslied en koningshuis, wil niet zeggen dat dat ook voor andere landen geldt.

En die zin die je hierboven postte...
Citaat:

...slaat nergens op zonder de context. Geef dan ten minste de hele link erbij.

Keats 21 juni 2006 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN (Bericht 1768117)
En wordt er ook effectief opgetreden tegen mensen die hun vlag op niet -officiële data uithangen(lijkt me leuk tijdens het WK) of is die wet een beetje papiervulling?

De reden dat ik het weet is dat bekenden van ons een keer een boete hebben gekregen voor het zonder reden uithangen van de vlag. Je mag overigens ook niet op straat rondlopen met nationalistische tekens, zoals een oranje-leeuw of NL-insignia. Ook niet op je kleren.

baarle 21 juni 2006 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1768152)
Dat jullie in Belgie nou absoluut geen respect hebben voor je vlag, volkslied en koningshuis, wil niet zeggen dat dat ook voor andere landen geldt.

In regeltjes gieten wanneer je de nationale vlag mag uithangen heeft niets met respect maar alles met regelneverij te maken. Het is niet alleen belachelijk maar ook paternalistisch en irritant.

Citaat:

En die zin die je hierboven postte...

...slaat nergens op zonder de context. Geef dan ten minste de hele link erbij.

Die link stond er al, jij had hem namelijk gepost.

Er staat wel degelijk dat aan particulieren wordt geadviseerd om de instructie voor overheidsinstellingen te volgen. Een advies is een advies, dat hoeft niemand op te volgen.

Aanvullend meen ik dat de overheid de burgers geen adviezen te geven heeft. Ze heeft integendeel nauwgezet de instructies van de burgers te volgen. Je moet de zaken niet omkeren.

baarle 21 juni 2006 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1768155)
De reden dat ik het weet is dat bekenden van ons een keer een boete hebben gekregen voor het zonder reden uithangen van de vlag.

De polderwaanzin ten top...

Citaat:

Je mag overigens ook niet op straat rondlopen met nationalistische tekens, zoals een oranje-leeuw of NL-insignia.
Rot op, zou ik zeggen tegen een overheid die zich hiermee bemoeit.

Als er ooit een confederatie komt, zullen tienduizenden nationale vlaggen hier blijven uithangen tot dat belachelijke moeial-regeltje opgeheven is.

Keats 21 juni 2006 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1768165)

Er staat wel degelijk dat aan particulieren wordt geadviseerd om de instructie voor overheidsinstellingen te volgen. Een advies is een advies, dat hoeft niemand op te volgen.

Je leest niet goed, je rukt die zin uit context.

Voor het uitsteken van de vlag vanaf rijksgebouwen is door de minister-president in 1980 een vlaginstructie vastgesteld. Deze vlaginstructie geldt ook voor lokale overheden. Voor particulieren en private instellingen en bedrijven bestaat een dergelijke instructie niet, maar hun wordt geadviseerd deze vlaginstructie te volgen.

Dit gaat over HOE je de vlag moet uitsteken, en heeft niks te maken met de dagen waarop je de vlag mag uithangen. Dat mensen geadviseerd wordt om dat op een fatsoenlijke manier te doen spreekt alleen maar voor zichzelf. Anders kan een moslim een Nederlandse vlag besmeuren met stront, ophangen, en zeggen dat hij het uit respect doet.

Ambiorix 21 juni 2006 11:24

geef mij dan maar die lekkere chaotische soep hier in Vlaanderen.
iedereen hangt toch uit waar hoe en wanneer hij wil.

Keats 21 juni 2006 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1768169)
De polderwaanzin ten top...

Rot op, zou ik zeggen tegen een overheid die zich hiermee bemoeit.

Als er ooit een confederatie komt, zullen tienduizenden nationale vlaggen hier blijven uithangen tot dat belachelijke moeial-regeltje opgeheven is.

Dat is nog maar EEN van de regeltjes die wij hier hebben. In principe hebben we overal regels voor. Jullie niet dan? Misschien is Belgie zo slecht nog niet... ;)

baarle 21 juni 2006 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1768219)
Dit gaat over HOE je de vlag moet uitsteken, en heeft niks te maken met de dagen waarop je de vlag mag uithangen.

Jij haalde deze instructie toch aan om aan te tonen dat het in Nederland wel degelijk niet zomaar toegelaten is de nationale vlag uit te hangen?

baarle 21 juni 2006 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 1768227)
Dat is nog maar EEN van de regeltjes die wij hier hebben. In principe hebben we overal regels voor. Jullie niet dan?

Hier past een welgemeend, oorverdovend :rofl: :rofl: :rofl:

Breda 21 juni 2006 11:45

Nederland ....Land van De regeltjes , land van wiet om de hoek ......land van belachelijke politiek (net zoals in belgië) .....oh ik vergat nog : land waar me Wieg neerviel op me buurman :-P :lol:

Keats 21 juni 2006 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1768270)
Jij haalde deze instructie toch aan om aan te tonen dat het in Nederland wel degelijk niet zomaar toegelaten is de nationale vlag uit te hangen?

Nee, dat heb ik niet gedaan. Ik postte een link waarin stond op welke dagen je in Nederland de vlag mag uithangen. In die zelfde link stond een stuk text waarin staat dat men geadviseerd wordt de vlag uit te hangen volgens bepaalde regels (vlag mag grond niet raken, tussen zonsopgang en zonsondergang, nette vlag, goeie kleuren, etc). Dat staat in principe los van het punt wat ik wilde bewijzen, namelijk dat de vlag in Nederland slechts op bepaalde dagen mag worden uitgehangen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be