![]() |
Citaat:
Vlaamse bewegers hebben mijn sympathie voor zover ze tegen de machthebbers gericht waren/zijn, niet als ze zelf aan de macht zijn. |
Citaat:
|
ik vind dat er referenda moeten kunnen gevoerd worden,liefst bindende, dit is volgens mij het meest democratische...
vb vragen als: -mag de eu uitbreiden -mag turkije bij de eu -moet vlaanderen onafhankelijk worden -moeten er nog dotaties zijn voor de koninklijke familie -... |
Citaat:
in belgie is er geen democratie... :oops: logisch ? :roll: |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Democratie betekend dat het volk het laatste woord heeft. En dat het volk per definitie gelijk heeft. Een kennis van mij woont in Genève, en beklaagt zich aldaar over het fiet dat men er maar niet in slaagt een nieuwe brug over de Rhone te bouwen, de nieuwe brug wordt telkens weer door het volk weggestemd. Dankzij de directe democratie staat zij dus telkens in de file. En dus vloekt ze op het volk dat blijkbaar niet in staat is te weten wat goed voor ze is. Maar dat is juist democratie. Als het volk van Genève vindt dat het ongemak van de verkeersdrukte de kosten van een nieuwe brug niet waard is, dan komt die brug er niet. De automobilisten die aanschuiven om naar de andere oever van de Rhone gaan hebben pech. |
Citaat:
Maar ik denk dat u één ding verkeerdelijk hebt verstaan; iedereen=het volk. Zo ook moeten ik en jij van ons zelf worden verdedigt. Zelf met dit idee kan er een democratie zijn en juist met deze houding kan je volgens mij geen führer creëren. Citaat:
Hiermede zeg ik niet dat ik enig communistische sympathie heb let op.... Volgens mij is uw opvatting van de definitie iets te eenzijdig het volk beslist maar toch kan je moeilijk de bakker om de hoek laten spreken over bankieren... Je kan heel gemakkelijk een referendum organiseren waarop heel veel mensen aanwezig zullen zijn maar waarvan niemand de vraag snapt; jij kan dit normaal vinden ik niet! En vergeet niet dat in een democratie er een scheiding der machten is... Citaat:
Nu hebben de mensen van Genève een bestuur als deze kiezen om geen brug te zetten zullen ze wel gelijk hebben. Als dit niet het geval is zal een ander personage wel opkomen en zeggen "kies voor mij want ik zal de brug zetten". eeen beetje vraag en aanbod... maar in het kort inderdaad als de mensen het zo willen laten is dat goed... |
weet er iemand welke partijen zijn voor de invoering van referenda?
|
Allemaal op CD&V en N-VA na, dacht ik.
Op papier toch...... |
|
Citaat:
Onze politieke leiders hebben schrik van referenda, de echte mening van het ganse volk horen ze liever niet... |
Ik overweeg de oprichting van een 'kiesvereniging' (géén partij) die slechts één programmapunt heeft, nl. de invoering van het BROV.
Eenmaal dit programmapunt gerealiseerd is, kan de kiesvereniging tot zelfontbinding overgaan. Een mogelijke naam : RLR of LRL (ReferendumLijst/ListeRéférendum of ListeRéférendum/ReferendumLijst). Zijn er hier mensen die geïnteresseerd zouden zijn om daaromtrent een vergadering te houden? Laat evt. hier iets weten : http://forum.politics.be/newthread.p...newthread&f=13 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zij stellen zich boven het volk, de burger. Ik heb dus wel degelijk een andere opvatting over vrijheid en democratie. Het oordeel ve politicus of een politieke klasse als onaantastbaar beschouwen is conservatief, ancien regime - gedachtegoed. |
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer Groen! finaal wordt buitengekeild en ze via cooptatie toch nog een zetel cadeau krijgen en wanneer onverkozen ministers 4 op 5 wetten indienen en laten stemmen door hun voetvolk, dan weet je hoe democratisch onze 'democratie' is - en nog lang zal zijn. |
Citaat:
Weet jij hoeveel stemmen die nodig hadden om in het parlement te worden 'gekozen'? Hoeveel % stemmen haalde Spirit dat het zelfs een ministerzetel 'verdiende'? Waar zie jij de straf of beloning door de KIEZER? |
Citaat:
|
Citaat:
Referenda oversimplifiëren problemen tot populistisch niveau: gewoon dictatuur van wie de platste of leepste propaganda gebruikt |
Citaat:
Dat we nu zelf geen illusie hebben van enige controle? |
Citaat:
Het alternatieve FRoNT (-international) past referenda wel intern toe. Doch uit sociaal strategische overwegingen, bij gebrek aan voldoende actieve leden, het cordon sanitair, door de fascistische paarse kiesdrempel van 5% enz... enz... worden de leden aangeraden Vlaams-Belang te stemmen. Toen staatssecretaris Quicke nog geduldig en ideeen had is hij zelfs lid geweest bij FRoNT. FRoNT is qwa programma het best te vergelijken met vivant en draagt "Subsidiariteit" (echte basis-democratie)hoog in haar vaandel. FRoNT vraagt ook nooit lidgeld zodat iedereen in princiepe kan meewerken. Doch daardoor is de opstart(doorbraak in besturen, door efficient te kunnen deelnemen aan verkiezingen) ook het moeilijkst. Doch het VB heeft ondanks de grootste te zijn in vlaanderen & al zoveel parlementsleden te hebben, evenzeer geen externe bestuursmandatarissen. http://democratie.startpagina.eu |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be