Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Jürgen Verstrepen (Lijst Dedecker) - 5 tot 11 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=145)
-   -   Vlaamsnationalisme en jurgen verstrepen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=78857)

Valentinus 6 februari 2007 22:18

Taalgrens

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrik (Bericht 2409174)
Dwaas antwoord!
Wat heeft DNA met het ontstaan van een taal te maken.

Ik heb daar boeken over gelezen en de taalgrens is er inderijd wel
door de Franken gekomen. Ze waren Germanen en konden zich dan
ook gemakkelijker vestigen in het platte Vlaamse land.

In het huidige Wallonie was dat moeilijker en daarom bleef dat gedeelte
geromanizeerd.

Ik woon al jaren in het buitenland en dank dikwijls mijn gesternte dat ik
niet de kleinzieligheid van de meeste Vlamingen in mijn dagelijks leven
moet ondergaan.

Wij leerden vroeger dat de taalgrens ontstaan was door het grote kolenwoud dat dwars door België liep. Het zal waarschijnlijk wel wat ingewikkelder zijn. Ik kom van Maastricht en de oude opschriften op de graven zijn in het Frans. Zelfs de Nederlandse koning tijdens de afsplitsing van België sprak Frans. Ook dat geeft een aanduiding hoe kunstmatig dat nieuwe zogenaamde Vlaanderen, gebaseerd op taal, wel is. Met daarbij nog de vreemde kronkels dat veel Vlamingen bij het Vlaams zweren. (o.a. Guido Gezelle was tegen het Nederlands als standaardtaal).

Hoe dan ook, ik blijf erbij dat de laatste staatshervormingen op basis van taal een stommiteit waren. Het dossier van Zaventem zit helemaal vast. Het is toch waanzin geluidsnormen te laten verschillen al naargelang men Nederlands of Frans spreekt. De impasse is schadelijk voor iedereen. Gaat men hetzelfde doen met de voedselveiligheid, stralingsbescherming ?
Al dat opgeklopt nationalistisch gedoe dient enkel om enkele mensen wat korter bij de vleespotten te laten zitten. Het blijft treurig dat zoveel mensen domweg achter zulke kreten aanlopen.
Goed bestuur is iets anders dan supporteren voor een of ander opgefokt groepsgevoel. Het is geen voetbalmatch. Tindemans pleitte destijds voor de subsidiariteit naar de provincies. Hij werd weggehoond. Nochtans moest het zijn doorgegaan, dan zouden wij er thans waarschijnlijk beter aan toe zijn dan nu. Onze pensioenen behoren bij de laagste van Europa omdat zoveel geld gaat naar 6 parlementen, duizenden hoogbetaalde vertegenwoordigers, vele administraties die elkaar tegenwerken,...

Valentinus

Jürgen Verstrepen 6 februari 2007 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2407523)
Het siert je zulke uitspraken te doen, maar met deze ingesteldheid zal je het niet lang meer uitzingen bij het VB.

Niet waar.

Je vertrek vanuit (de logische) veronderstelling dat iedereen bij het VB achter dezelfde strekking en vlag holt. Ik begrijp dat die perceptie heerst, er waren tot nu toe niet veel 'andere' meningen vanuit het VB die de pers haalden hé. Ik ontmoet zeer veel mensen die mijn strekking genegen zijn maar niet durfden uitkomen en vechten voor die ingesteldheid. Ik heb natuurlijk een minder kneedbaar karakter en laat wél horen voor welk Vlaams rechts gedachtengoed ik sta.

bruut geweld 6 februari 2007 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2409929)
Niet waar..

:lol: aha hét argument bij uitstek !

.
Citaat:

Ik heb natuurlijk een minder kneedbaar karakter en laat wél horen voor welk Vlaams rechts gedachtengoed ik sta
:oops: mmm juist... het gedachtengoed van : ik KRIJG een gegarandeerd vetbetaald postje , en hou daar ook aan vast ook al volg ik de partij niet, net tot zolang ik eveneens uitzicht heb op een even vetbetaald post bij een andere levensvatbare rechtse partij zoals die van dedecker

ja, dat is nog eens een gedachtengoed ! :lol: :lol:

Jürgen Verstrepen 6 februari 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld (Bericht 2409967)
:lol: aha hét argument bij uitstek !

.

:oops: mmm juist... het gedachtengoed van : ik KRIJG een gegarandeerd vetbetaald postje , en hou daar ook aan vast ook al volg ik de partij niet, net tot zolang ik eveneens uitzicht heb op een even vetbetaald post bij een andere levensvatbare rechtse partij zoals die van dedecker

ja, dat is nog eens een gedachtengoed ! :lol: :lol:

u klinkt als een plaat met een kras die blijft hangen. Iets in mij zegt dat u een tegenstander bent van mijn persoon lol

Pietje 6 februari 2007 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2409929)
Niet waar.

Je vertrek vanuit (de logische) veronderstelling dat iedereen bij het VB achter dezelfde strekking en vlag holt. Ik begrijp dat die perceptie heerst, er waren tot nu toe niet veel 'andere' meningen vanuit het VB die de pers haalden hé.

Iedere speech en/of VB-congres eindigt nochtans nog steeds met die "gevleugelde uitspraak" :?

bruut geweld 6 februari 2007 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2409985)
u klinkt als een plaat met een kras die blijft hangen.

wel beter een plaat die tenminste speelt en blijft hangen...dan ééntje die NIETS inhoudelijks produceert niet op dit forum en ook niet in het Vlaamse parlement , buiten zijn maandelijkse eurootjes binnen te rijven...en zichzelf "het symbool " van de vrije mening gaat noemen terwijl ie in zijn hokje zit als een onderdanig keffertje :lol:

Citaat:

Iets in mij zegt dat u een tegenstander bent van mijn persoon lol
ik heb idd iets tegen postjespakkers die geen zak uitvoeren in het Parlement en nadien dan nogkomen verkondigen dat ze "symbolen" zijn volgens hun eigen waanvoorstellingen.

LOL ? idd , er wordt wat afgelachen...Met zo'n types als jij die zich politicus plegen te noemen. overal buitengesmeten in de media, dus we proberen even wat poen te scheppen in de politiek :lol: :lol:
Zoals één van je fans zegt : van die boer geen eieren !

labyrinth 6 februari 2007 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrik (Bericht 2409174)
Dwaas antwoord!
Wat heeft DNA met het ontstaan van een taal te maken.

Ik heb daar boeken over gelezen en de taalgrens is er inderijd wel
door de Franken gekomen. Ze waren Germanen en konden zich dan
ook gemakkelijker vestigen in het platte Vlaamse land.

In het huidige Wallonie was dat moeilijker en daarom bleef dat gedeelte
geromanizeerd.

En wie zegt er dat ik een zuivere Vlaming moet zijn? Dat is hier nooit ter
sprake geweest. Dit bewijst eens te meer dat velen die denken dat ze de slimste thuis zijn het nodige missen om het in de buitenwereld te maken.

Ik woon al jaren in het buitenland en dank dikwijls mijn gesternte dat ik
niet de kleinzieligheid van de meeste Vlamingen in mijn dagelijks leven
moet ondergaan.

Waarom is het Vlaams-nationalisme zo belangrijk voor iemand die in het buitenland woont ?

Jürgen Verstrepen 6 februari 2007 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2409995)
Iedere speech en/of VB-congres eindigt nochtans nog steeds met die "gevleugelde uitspraak" :?

Niet élk congres meer. :| Verbreding en verruiming is een traag proces. Ik dacht dat het sneller kon maar het is een tanker die traag draait. Je ziet trouwens op diverse internetfora -zoals hier ook- dat ook Vlaams Blokkers, naast de vooringenomen extreemlinkse en linkse haters, mij niet graag zien en horen. Dat heeft dan weer te maken met een vorm van protectie van het gekende en eenzijdige.

Pietje 6 februari 2007 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2410012)
Niet élk congres meer. :| Verbreding en verruiming is een traag proces. Ik dacht dat het sneller kon maar het is een tanker die traag draait. Je ziet trouwens op diverse internetfora -zoals hier ook- dat ook Vlaams Blokkers, naast de vooringenomen extreemlinkse en linkse haters, mij niet graag zien en horen. Dat heeft dan weer te maken met een vorm van protectie van het gekende en eenzijdige.

Aangezien het ultra-nationalisme nog zeer sterk aanwezig is binnen het VB (cfr NSV bijvoorbeeld) zie ik het niet zo gauw veranderen, tenzij de partij zou splitsen in een ultra-rechts conservatief bastion en een soort "light"-versie waar ik jou dan in zou plaatsen. De ganse partij op één meer open lijn krijgen lijkt mij toch wat wishful thinking. 8-)

labyrinth 6 februari 2007 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus (Bericht 2409909)
Wij leerden vroeger dat de taalgrens ontstaan was door het grote kolenwoud dat dwars door België liep. Het zal waarschijnlijk wel wat ingewikkelder zijn. Ik kom van Maastricht en de oude opschriften op de graven zijn in het Frans. Zelfs de Nederlandse koning tijdens de afsplitsing van België sprak Frans. Ook dat geeft een aanduiding hoe kunstmatig dat nieuwe zogenaamde Vlaanderen, gebaseerd op taal, wel is. Met daarbij nog de vreemde kronkels dat veel Vlamingen bij het Vlaams zweren. (o.a. Guido Gezelle was tegen het Nederlands als standaardtaal).

Hoe dan ook, ik blijf erbij dat de laatste staatshervormingen op basis van taal een stommiteit waren. Het dossier van Zaventem zit helemaal vast. Het is toch waanzin geluidsnormen te laten verschillen al naargelang men Nederlands of Frans spreekt. De impasse is schadelijk voor iedereen. Gaat men hetzelfde doen met de voedselveiligheid, stralingsbescherming ?
Al dat opgeklopt nationalistisch gedoe dient enkel om enkele mensen wat korter bij de vleespotten te laten zitten. Het blijft treurig dat zoveel mensen domweg achter zulke kreten aanlopen.
Goed bestuur is iets anders dan supporteren voor een of ander opgefokt groepsgevoel. Het is geen voetbalmatch. Tindemans pleitte destijds voor de subsidiariteit naar de provincies. Hij werd weggehoond. Nochtans moest het zijn doorgegaan, dan zouden wij er thans waarschijnlijk beter aan toe zijn dan nu. Onze pensioenen behoren bij de laagste van Europa omdat zoveel geld gaat naar 6 parlementen, duizenden hoogbetaalde vertegenwoordigers, vele administraties die elkaar tegenwerken,...

Valentinus

Valentijn, u bent een wijze....... 8-)
Het is vooral waanzinnig zijn vliegtuigen in de toekomst te willen laten opstijgen boven het buitenland, want amper met hun wielen van de grond wapperen hun vleugels al over het 'vreemde' Brussel.

bruut geweld 6 februari 2007 23:06

Citaat:

, mij niet graag zien en horen. .

een hypocriete postjespakker die de partij verraad die hem als ENIGSTE een gegarandeerd en vetbetaald mandaat GEGEVEN heeft...Wordt niet "graag gezien" ??????? 8O 8O 8O

verbazing alom ! volgens verstrepen moet je zo'n stoten kunnen uithalen zoals hij en dan nog "graag gezien" worden :roll:

Jürgen Verstrepen 6 februari 2007 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2410034)
Aangezien het ultra-nationalisme nog zeer sterk aanwezig is binnen het VB (cfr NSV bijvoorbeeld) zie ik het niet zo gauw veranderen, tenzij de partij zou splitsen in een ultra-rechts conservatief bastion en een soort "light"-versie waar ik jou dan in zou plaatsen. De ganse partij op één meer open lijn krijgen lijkt mij toch wat wishful thinking. 8-)

Theorie en praktijk. Je moet eerst het maximum proberen te bereiken om dan te evalueren en indien niet haalbaar, beslissingen te herzien. Het gevaar bestaat natuurlijk bij grote partijen dat men teveel uitersten in 1 partij heeft en daardoor implodeert. Kijk naar de VLD die een brede volkspartij wilde zijn en gestrand is als bont en blauw...vanwege die verschillende interne meningen en visies. Een partij zoals het VB zit volgens mij aan haar maximum (Vlaams niveau). Ofwel neem je daar vrede mee, ofwel ben je met minder tevreden en plooi je terug op een beperktere politieke visie die minder onderhevig is aan de kiezersaantallen. Het is een keuze die je als partij moet maken.

labyrinth 6 februari 2007 23:14

Citaat:

Mijnheer Verstrepen, u gaat toch niet doen zoals onze klagende Prins Filip......
' u ziet mij niet graag '......... :-D ;-)
Voor het overige vind ik het VB-schip eerder een oorlogsschip dan een tanker. Een tanker valt een staat niet aan tenzij het natuurlijk zwaar gecamoufleerd oorlogstuig is.

Pietje 6 februari 2007 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2410054)
Theorie en praktijk. Je moet eerst het maximum proberen te bereiken om dan te evalueren en indien niet haalbaar, beslissingen te herzien. Het gevaar bestaat natuurlijk bij grote partijen dat men teveel uitersten in 1 partij heeft en daardoor implodeert. Kijk naar de VLD die een brede volkspartij wilde zijn en gestrand is als bont en blauw...vanwege die verschillende interne meningen en visies. Een partij zoals het VB zit volgens mij aan haar maximum (Vlaams niveau). Ofwel neem je daar vrede mee, ofwel ben je met minder tevreden en plooi je terug op een beperktere politieke visie die minder onderhevig is aan de kiezersaantallen. Het is een keuze die je als partij moet maken.

"Sommigen" zullen je die visie niet in dank afnemen, want velen dromen luidop van een "absolute meerderheid" (al durf ik er gif op drinken dat dit nooit zal gebeuren)

labyrinth 6 februari 2007 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2410054)

Een extreme oppositiepartij die aan kracht verliest verliest meteen haar reden van bestaan. Ze wordt een verliezer en extreemrechtse kiezers houden niet van verliezers.

Leo 7 februari 2007 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrik (Bericht 2408797)

Ik dacht dat de taalgrens er gekomen was tijdens het Frankisch
bewind. Niets met Rome te zien.

De officiële taalgrens wel, ja. Maar die is in de Frankische tijd niet uit de lucht komen vallen. Die Franken waren blijkbaar verstandiger dan onze bewindslieden nu: het is de plaats waar het Noordwest-Europese kultuurmodel de romaniseringsgolf tot staan gebracht heeft. Dat kon maar omdat de geesten zich daar scheidden en nog steeds scheiden, steunend op wat zich in beide kulturen allang gestabiliseerd had: de bereidheid zich te laten romaniseren of het weigeren ervan.

stab 7 februari 2007 08:01

Er is niks verkeerds aan 'Eigen volk eerst'.
Geen enkele allochtone sos die daar aanstoot aan neemt.
Ook geen enkele autochtone sos als het over ander volk gaat.

Jürgen Verstrepen 7 februari 2007 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2410551)

2 verschillende eigen volk eerst definities:

-elke burger kiest voor zijn/haar eigen volk eerst in bvb. geval van nood of doodsgevaar. Instinctief zal je je eigen vrouw, kinderen en familie willen redden. Een eigen volk eerst principe dat iedereen begrijpt.

- eigen volk eerst vanuit een natie of een volk is een ander begrip met gevaar voor het verdrukken, wegdringen of achterstellen van andere burgers. Afwijkend van het gelijkheidsbeginsel dus.

Het eerste, no prob.

Het tweede, wel prob.

k9 7 februari 2007 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2410630)

-elke burger kiest voor zijn/haar eigen volk eerst in bvb. geval van nood of doodsgevaar. Instinctief zal je je eigen vrouw, kinderen en familie willen redden. Een eigen volk eerst principe dat iedereen begrijpt.

- eigen volk eerst vanuit een natie of een volk is een ander begrip met gevaar voor het verdrukken, wegdringen of achterstellen van andere burgers. Afwijkend van het gelijkheidsbeginsel dus.

Het eerste, no prob.

Het tweede, wel prob.

Het VB kiest echter voor verise 2, je zegt dat dit een probleem is, hoe ga je daarmee om ziende dat je bij die perijt bent?

system 7 februari 2007 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2410034)

Voor mijn part sluit ik de discussie af. Wat gezegd moest worden werd gezegd.

En ik blijf evenwel vaststellen:
1)Dat het Vlaams-nationalisme door de collaboratie de ontvoogding van Vlaanderen vele decennia heeft uitgesteld.
2)Dat de collaboratie na de oorlog nooit is afgekeurd door het merendeel van de ex –VNV-ers of Oostfrontstrijders. De meesten zijn er zelfs fier op gebleven.
3)Dat bepaalde kopstukken van de huidige Vlaams-nationalistische partijen zijn blijven aanpappen en verbroederen met de Alte Kamaraden.
4)Dat die hele historie, bij mij althans, een zeer wrange nasmaak achterlaat, zodanig zelfs dat ik de huidige Vlaams-nationalisten nooit echt zal vertrouwen.

5)Kortom: het Vlaams-nationalisme (hoe paradoxaal ook) heeft Vlaanderen een zeer slechte dienst bewezen.

labyrinth 7 februari 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 2410508)
De officiële taalgrens wel, ja. Maar die is in de Frankische tijd niet uit de lucht komen vallen. Die Franken waren blijkbaar verstandiger dan onze bewindslieden nu: het is de plaats waar het Noordwest-Europese kultuurmodel de romaniseringsgolf tot staan gebracht heeft. Dat kon maar omdat de geesten zich daar scheidden en nog steeds scheiden, steunend op wat zich in beide kulturen allang gestabiliseerd had: de bereidheid zich te laten romaniseren of het weigeren ervan.

Wat bedoelt u dan met verschillende geesten ? Is een mens anders omdat hij een andere taal spreekt ?
Ben ik dan gelijk aan twee geesten omdat er in mij zowel een Vlaamse als een Waalse cultuur huizen.

labyrinth 7 februari 2007 12:47

Citaat:

Het is wel waar dat je je meer verbonden voelt met mensen die je eigen visie delen.
Wanneer het VB 'eigen volk eerst' zegt dan bedoelen ze dus eigen Vlaams Belang volk eerst ....... maar dat is dan weer niet in het belang van de Vlamingen die geen eigen volk zijn.

labyrinth 7 februari 2007 12:51

Citaat:

Het eerste, no prob.

Het tweede, wel prob.

Volledig mee eens, maar het Vlaams-nationalisme van het Vlaams Belang valt onder het tweede.
Probleem.
Bewust van dit gevaar wat doet u dan bij een dergelijke partij ? U kunt niet zeggen dat u onwetend bent.

Edina 7 februari 2007 15:47

Citaat:

Het eerste, no prob.

Het tweede, wel prob.

Maar de "eigen cultuur eerst" waar u voor pleit kan evenzeer tot het tweede leiden natuurlijk... alles staat en valt immers met wat onder leitcultuur wordt verstaan: wie gaat bepalen wat die leitcultuur is en wie daar aan voldoet? Voor mij is er dan ook geen wezenlijk verschil met "eigen volk eerst". Voor mij is het niets anders dan dezelfde inhoud met een andere verpakking.

Metternich 7 februari 2007 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2410674)
Voor mijn part sluit ik de discussie af. Wat gezegd moest worden werd gezegd.

En ik blijf evenwel vaststellen:
1)Dat het Vlaams-nationalisme door de collaboratie de ontvoogding van Vlaanderen vele decennia heeft uitgesteld.
2)Dat de collaboratie na de oorlog nooit is afgekeurd door het merendeel van de ex –VNV-ers of Oostfrontstrijders. De meesten zijn er zelfs fier op gebleven.
3)Dat bepaalde kopstukken van de huidige Vlaams-nationalistische partijen zijn blijven aanpappen en verbroederen met de Alte Kamaraden.
4)Dat die hele historie, bij mij althans, een zeer wrange nasmaak achterlaat, zodanig zelfs dat ik de huidige Vlaams-nationalisten nooit echt zal vertrouwen.

5)Kortom: het Vlaams-nationalisme (hoe paradoxaal ook) heeft Vlaanderen een zeer slechte dienst bewezen.

En wat doet u dan met de Ieren, Kroaten, Slovenen, Bosniërs, Tsjechen, Slowaken, etc...? Stuk voor stuk hebben zij ook gecollaboreerd en elk heeft nu zijn eigen staat.

labyrinth 7 februari 2007 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2412014)
En wat doet u dan met de Ieren, Kroaten, Slovenen, Bosniërs, Tsjechen, Slowaken, etc...? Stuk voor stuk hebben zij ook gecollaboreerd en elk heeft nu zijn eigen staat.

Zij hebben daar een verschrikkelijke prijs voor betaald, een oorlog vervolgingen en armoede. Wilt u deze prijs betalen ? Is dat de toekomst die u wenst voor Vlaanderen en Europa ?
Ik heb liever het woord dan het zwaard.

Hans1 7 februari 2007 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen (Bericht 2403852)
Ik geloof in een onafhankelijk Vlaanderen en zelfbeschikking. Hopelijk is dat duidelijk. De manier waarop we dat moeten bereiken is volgens mij economische (re)evolutie met steun van... Europa. De staat België bestaat hoe langer hoe minder, zeker als Vlaanderen blijft evolueren en ontwikkelen. Nu nog de Belgicisten naar frankrijk jagen en dan komen we er wel... :-)

Links-flaminganten zou ik liever als bondgenoten willen zien. Uiteindelijk moet je met een onafhankelijk Vlaanderen verder met zowel links als rechts. Rechts alleen is niet realistisch..

Hopelijk is dit een grap, maar met een VB'er weet je maar nooit.:-o

U geeft dus toe dat er belgicisten zijn. Hoeveel volgens u? Telt uw kiezerscorps geen Belgisch-gezinden?

Fieseler 7 februari 2007 16:45

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 2412053)
Zij hebben daar een verschrikkelijke prijs voor betaald, een oorlog vervolgingen en armoede. Wilt u deze prijs betalen ?

Vlaanderen hééft al een verschrikkelijke prijs betaald...én oorlog...én vervolging...jij kent blijkbaar jouw eigen geschiedenis niet...

labyrinth 7 februari 2007 17:14

[quote=Fieseler;2412247]
Citaat:

Vlaanderen hééft al een verschrikkelijke prijs betaald...én oorlog...én vervolging...jij kent blijkbaar jouw eigen geschiedenis niet...
OK, fouten uit het verleden moet men dus zeker niet herhalen. Zullen we dan maar naar andere oplossingen zoeken ? Oorlog en chaos vermijden door bijvoorbeeld samen te werken aan een harmonieuze samenleving waar iedereen in de mate van het mogelijke zich goed voelt.
Ik blijf bij mijn stelling...... dat men niet onnodig in het verleden moet blijven ronddolen en aldus zichzelf en anderen meeslepen in het lijden.

labyrinth 7 februari 2007 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2412238)
Hopelijk is dit een grap, maar met een VB'er weet je maar nooit.:-o

U geeft dus toe dat er belgicisten zijn. Hoeveel volgens u? Telt uw kiezerscorps geen Belgisch-gezinden?

Al lachende zegt men zijn mening. Dat heeft mij ook gestoord komende van een verkozen politicus. Ik voelde mij zo'n beetje op de bus gezet ....... :-(

Leo 8 februari 2007 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 2411346)
Wat bedoelt u dan met verschillende geesten ? Is een mens anders omdat hij een andere taal spreekt ?
Ben ik dan gelijk aan twee geesten omdat er in mij zowel een Vlaamse als een Waalse cultuur huizen.

Je zet de zaken op hun kop. Het is niet omdat je een andere taal spreekt (of kan spreken, letterlijk dus) dat je als mens anders bent. Een mens heeft maar één kultuur, en dat kan best het resultaat zijn van vermenging. Dat is het punt niet.

Het punt is: de smeltkroes met het Noordwest-Europese en het Romaanse kultuurmodel lukt maatschappelijk niet, ook al kan dat hier en daar op het individuele vlak wel lukken: wat in een proefbuis werkt, werkt niet noodzakelijk op grotere schaal. Het amalgaam van Willem I komt er niet want beide lagen scheiden zich telkens weer duidelijk af. Daardoor is zijn koninkrijk mislukt, daarom is het Belgische unitarisme mislukt en daarom loopt het federalisme (nou, ja...) steeds weer vast in wederzijdse bemoeienissen vanuit haaks op elkaar staande inzichten en voorkeuren op alle mogelijke denkbare gebieden: van de meest belangrijke tot de meest futiele.

Dat die totaal verschillende maatschappijvisies vanuit totaal verschillende kulturele achtergronden voortkomen is niet eens verwonderlijk, het is te verwachten. Daarnaast heeft elke kultuur door de eeuwen heen ook zijn eigen taal voortgebracht. Taal is het meest zichtbare kenmerk van een kultuur, het topje van de ijsberg. Onverenigbaarheden worden niet door de verschillende talen veroorzaakt, wel door de dragende kulturen. En die herken je het gemakkelijkst aan hun taal. Gewoon omdat het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, in één woord de kultuur, van generatie op generatie overgedragen wordt net zoals dat met de taal gebeurt.

Het getuigt van onwetendheid of erger nog, van kwade trouw vanwege bewindslieden als ze fundamentele kultuurverschillen trachten te herleiden tot "slechts" taalverschillen, en daarmee de echte problemen onder de mat proberen te vegen.

labyrinth 8 februari 2007 15:58

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 2414233)
Je zet de zaken op hun kop. Het is niet omdat je een andere taal spreekt (of kan spreken, letterlijk dus) dat je als mens anders bent. Een mens heeft maar één kultuur, en dat kan best het resultaat zijn van vermenging. Dat is het punt niet.

De Belg bestaat dus.
Citaat:

Het punt is: de smeltkroes met het Noordwest-Europese en het Romaanse kultuurmodel lukt maatschappelijk niet, ook al kan dat hier en daar op het individuele vlak wel lukken: wat in een proefbuis werkt, werkt niet noodzakelijk op grotere schaal. Het amalgaam van Willem I komt er niet want beide lagen scheiden zich telkens weer duidelijk af. Daardoor is zijn koninkrijk mislukt, daarom is het Belgische unitarisme mislukt en daarom loopt het federalisme (nou, ja...) steeds weer vast in wederzijdse bemoeienissen vanuit haaks op elkaar staande inzichten en voorkeuren op alle mogelijke denkbare gebieden: van de meest belangrijke tot de meest futiele.
Het Belgische unitarisme is mislukt omdat enkelingen hun dromen in de hoofden van een bevolking hebben getimmerd. Ze zijn blijven hameren op zwakheden en ze als een volkskarakter bestempeld als zijnde eigen aan een bepaald volk.
Het gesjoemel bijvoorbeeld is niet eigen aan een volk, het is eigen aan sommige mensen zowel in Wallonië als in Vlaanderen.
Ook vindt men zuiderse temperamenten in het kille noorden. Niets eigen aan, we zijn het produkt van onze genen, niet het produkt van enkele politici of van enkele taalgrenzen. Deze Belgische situatie is het gevolg van te weinig onderlinge samenwerking en zelfs tegenwerking.
In België zijn die taalgrenzen trouwens onbestaande, de meeste Vlamingen ( zie onze eigen Yves Leterme ) zijn een produkt van twee Belgische talen.

labyrinth 8 februari 2007 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 2414233)
Dat die totaal verschillende maatschappijvisies vanuit totaal verschillende kulturele achtergronden voortkomen is niet eens verwonderlijk, het is te verwachten. Daarnaast heeft elke kultuur door de eeuwen heen ook zijn eigen taal voortgebracht. Taal is het meest zichtbare kenmerk van een kultuur, het topje van de ijsberg. Onverenigbaarheden worden niet door de verschillende talen veroorzaakt, wel door de dragende kulturen. En die herken je het gemakkelijkst aan hun taal. Gewoon omdat het geheel van normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, in één woord de kultuur, van generatie op generatie overgedragen wordt net zoals dat met de taal gebeurt.

Het getuigt van onwetendheid of erger nog, van kwade trouw vanwege bewindslieden als ze fundamentele kultuurverschillen trachten te herleiden tot "slechts" taalverschillen, en daarmee de echte problemen onder de mat proberen te vegen.

U beweert dus dat de normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, in één woord de kultuur van Wallonië anders is dan in Vlaanderen en dat we hiervoor maar moeten splitsen, dat dat de oplossing is.
Ik denk dat we allen mensen zijn met onze sterke en zwakke punten, dat we elkaar aanvullen, van elkaar kunnen leren en vooral dat Vlamingen en Walen heel erg vermengd zijn en dat ze meestal dezelfde normen en waarden delen alhoewel ze niet altijd dezelfde taal spreken. U benadrukt de verschillen ik ga uit van de gelijkenissen.......

stab 9 februari 2007 08:20

Citaat:

Citaat:

Het eerste, no prob.

Het tweede, wel prob.

Ik roep zelf 'Eigen Volk Eerst' niet mee.
Alleen is het ferm overdreven dat we ons geroepen moeten voelen om ons er voor te moeten verontschuldigen.
Vlamingen , een agressief volkje, hoe bestaat het...

Max van Dietschland 9 februari 2007 09:55

Het is nu wel duidelijk dat Jurgen Verstrepen regelrecht tegen de basisbeginselen van de partij ingaat. De partijleiding zou u uit de partij moeten zwieren.

U zou natuurlijk ook de eer aan uw zelf kunnen houden en de partij zelf verlaten. Eigenlijk is een geruisloze overstap naar VLOTT (partij die programmatisch veel beter bij u past) nog de beste oplossing om de linkse aasgieren niet teveel munitie te geven.

Na de verkiezingen moet het Vlaams Belang dan VLOTT afstoten en zich hervormen tot een echte nationaal solidaristische partij, waarbij de machtsovername via verkiezingen niet meer het hoogste streefdoel is. Een partij die meer een actiepartij is met nauwe samenwerking met NSV,Voorpost,VJW en andere Vlaamse organisaties.

Eigenlijk het Vlaams Blok dat Karel Dillen indertijd heeft opgericht.

Leo 9 februari 2007 10:15

Citaat:

De Belg bestaat dus.
Ik dacht dat ik het had over een mens als individu (misschien had ik dat nadrukkelijker moeten zeggen...) en niet over de mens als soort en nog minder over de Belg als soort. Dat de Belg bestaat, dat zal wel en in elk geval op papier. Als je de moeite doet de briefwisseling van koning Leopold I met de Britse koningin Victoria erop na te slaan kan je zelfs een ondubbelzinnige beschrijving van die soort terugvinden: de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan schrijft hij op 19 april 1850 en hij kan het weten. Wat beschreven is bestaat, toch? Maar goed, dat was het punt niet.
Citaat:

Het Belgische unitarisme is mislukt omdat enkelingen hun dromen in de hoofden van een bevolking hebben getimmerd.
Als je anderhalve eeuw lang vruchteloos probeert een volk uit de grond te stampen, wat is dan de droom denk je, en wie is dan de dromer? In elk geval niet Leopold I. Een Belg is nog geen Belgisch volk. Dat had diezelfde Leopold na de zaak een paar decennia te moeten aanzien al heel goed ingezien, tenminste als je leest wat hij op 19 november 1859 schrijft aan Jules van Praet: België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.
Citaat:

Ze zijn blijven hameren op zwakheden en ze als een volkskarakter bestempeld als zijnde eigen aan een bepaald volk.
Het gesjoemel bijvoorbeeld is niet eigen aan een volk, het is eigen aan sommige mensen zowel in Wallonië als in Vlaanderen.
Ook vindt men zuiderse temperamenten in het kille noorden. Niets eigen aan, we zijn het produkt van onze genen, niet het produkt van enkele politici of van enkele taalgrenzen.
Deze Belgische situatie is het gevolg van te weinig onderlinge samenwerking en zelfs tegenwerking.
Wie hamert er op zwakheden en bestempelt ze als volkskarakter? Niemand, zelfs Leopold I niet. Hij zegt alleen dat het karakter van de inwoners van zijn land niet toelaat het een nationaliteit te bezorgen. Daar is niks mis mee, het is een gewone waarneming van een gewoon en eerbaar feit. Je moet niet verdraaien wat er gezegd wordt. Je kunt er alleen niet naastkijken dat de ideeën over goed bestuur aan beide zijden van de taalgrens grondig verschillen en dat houdt geen waardeoordeel in want verschillende randvoorwaarden vereisen van een goed bestuur op maat gesneden, dus verschillende benaderingen. Zwakheden, gesjoemel, temperament zijn allemaal naast de kwestie. Die vind je over heel de wereld en daarom moeten we nog geen unitaire wereldstaat willen hebben.
Citaat:

In België zijn die taalgrenzen trouwens onbestaande, de meeste Vlamingen ( zie onze eigen Yves Leterme ) zijn een produkt van twee Belgische talen.
Wat krijgen we nou? Een nieuw soort negationisme? Als het een welles/nietes-diskussie wordt stop ik ermee, hoor. Het is niet omdat jij Frans kent of Yves Leterme Nederlands dat er geen taalgrens zou zijn. Ik ken ook Engels, wil dat dan zeggen dat er geen grens met Engeland is? Laat ons eerlijk blijven en als het effe kan zindelijk redeneren. Ik heb trouwens niet gezegd dat de taalgrenzen oorzaken zouden zijn van wat dan ook, ze zijn integendeel een gevolg van tegen elkaar opbotsen van volkeren: tot hier en niet verder luidt het dan. Yves Leterme is niet het produkt van twee Belgische talen, hij is een Franstalige die de taalgrens overgestoken is en zich heeft aangepast. Zoals het hoort. Opnieuw: je zet de zaken op hun kop.

Leo 9 februari 2007 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth (Bericht 2415671)
U beweert dus dat de normen en waarden, omgangsvormen, zeden, gebruiken en fatsoensnormen, in één woord de kultuur van Wallonië anders is dan in Vlaanderen en dat we hiervoor maar moeten splitsen, dat dat de oplossing is.
Ik denk dat we allen mensen zijn met onze sterke en zwakke punten, dat we elkaar aanvullen, van elkaar kunnen leren en vooral dat Vlamingen en Walen heel erg vermengd zijn en dat ze meestal dezelfde normen en waarden delen alhoewel ze niet altijd dezelfde taal spreken. U benadrukt de verschillen ik ga uit van de gelijkenissen.......

Ik neem alleen waar dat die verschillen van dien aard zijn dat ze doelmatig bestuur lamleggen en het is dat lamleggen dat de verschillen doet bovendrijven en ze op die manier benadrukt. De gelijkenissen blijken daar niet tegenop te kunnen, of je dat nou leuk vindt of niet. Er zijn trouwens meer en andere gelijkenissen. Als het over politiek gaat, zie ik grote gelijkenissen tussen Vlaanderen en Nederland. En dan?

labyrinth 9 februari 2007 14:51

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 2417913)
Ik dacht dat ik het had over een mens als individu (misschien had ik dat nadrukkelijker moeten zeggen...) en niet over de mens als soort en nog minder over de Belg als soort. Dat de Belg bestaat, dat zal wel en in elk geval op papier. Als je de moeite doet de briefwisseling van koning Leopold I met de Britse koningin Victoria erop na te slaan kan je zelfs een ondubbelzinnige beschrijving van die soort terugvinden: de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan schrijft hij op 19 april 1850 en hij kan het weten. Wat beschreven is bestaat, toch? Maar goed, dat was het punt niet.

Bedankt, u bent lief voor de Belgicisten.

Citaat:

Als je anderhalve eeuw lang vruchteloos probeert een volk uit de grond te stampen, wat is dan de droom denk je, en wie is dan de dromer? In elk geval niet Leopold I. Een Belg is nog geen Belgisch volk. Dat had diezelfde Leopold na de zaak een paar decennia te moeten aanzien al heel goed ingezien, tenminste als je leest wat hij op 19 november 1859 schrijft aan Jules van Praet: België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.
Weeral die handjeskapper....... U gebruikt hem wanneer het u past.

Citaat:

Wie hamert er op zwakheden en bestempelt ze als volkskarakter? Niemand, zelfs Leopold I niet. Hij zegt alleen dat het karakter van de inwoners van zijn land niet toelaat het een nationaliteit te bezorgen. Daar is niks mis mee, het is een gewone waarneming van een gewoon en eerbaar feit. Je moet niet verdraaien wat er gezegd wordt. Je kunt er alleen niet naastkijken dat de ideeën over goed bestuur aan beide zijden van de taalgrens grondig verschillen en dat houdt geen waardeoordeel in want verschillende randvoorwaarden vereisen van een goed bestuur op maat gesneden, dus verschillende benaderingen. Zwakheden, gesjoemel, temperament zijn allemaal naast de kwestie. Die vind je over heel de wereld en daarom moeten we nog geen unitaire wereldstaat willen hebben.
Dat goed bestuur komt er niet doordat België geen samenwerkende vennootschap is. Als Wallonië een of ander contract bemachtigd dan klaagt Fientje dat zij dat contract niet gekregen heeft en dan klagen anderen opnieuw dat ze Vlaams geld moeten pompen in dat profitariaat aan de andere kant van de taalgrens.
Juist door dat separatistisch gedoe hebben we ook Brussel onze hoofdstad totaal verwaarloosd.
Dat is inderdaad geen goed bestuur en dat komt enerzijds door sjoemelende en drinkende Waalse politici en anderzijds Vlaamse egoïsten.
Het komt door mensen die steeds en altijd alleen aan zichzelf denken en hun eigen profijt zoeken in plaats van aan een harmonieuze samenleving te bouwen.

labyrinth 9 februari 2007 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo (Bericht 2417913)
.
Wat krijgen we nou? Een nieuw soort negationisme? Als het een welles/nietes-diskussie wordt stop ik ermee, hoor. Het is niet omdat jij Frans kent of Yves Leterme Nederlands dat er geen taalgrens zou zijn. Ik ken ook Engels, wil dat dan zeggen dat er geen grens met Engeland is? Laat ons eerlijk blijven en als het effe kan zindelijk redeneren. Ik heb trouwens niet gezegd dat de taalgrenzen oorzaken zouden zijn van wat dan ook, ze zijn integendeel een gevolg van tegen elkaar opbotsen van volkeren: tot hier en niet verder luidt het dan. Yves Leterme is niet het produkt van twee Belgische talen, hij is een Franstalige die de taalgrens overgestoken is en zich heeft aangepast. Zoals het hoort. Opnieuw: je zet de zaken op hun kop.

Yves Leterme is de meest populaire politicus in Vlaanderen, dat is juist.
Zijn papa spreekt Frans, zijn mama Nederlands en hijzelf is het boegbeeld van de Vlaamse Christen.

Ik zie de kleine Yves al thuiskomen bij zijn hardwerkende Waals-Vlaamse ( Belgische dus ) ouders, wat eenzaam en teruggetrokken.

' Bonjour papa. Tu as aimé mamam mais tu n'aimes pas sa façon de parler.
Peut-être ne sais-tu pas apprendre le Flamand..... ou pire ne veux-tu pas.
Plus tard je deviendrai président de la Flandre et je t'enlèverai tous tes droits pour te punir de cette lacune. Je sèmerai la discorde et la pagaille parce que je suis Chrétien et Jésus a dit que nous devons aimer notre prochain comme nous-même. '

Toch mooi politiek ! :|

Jürgen Verstrepen 9 februari 2007 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door max4westland (Bericht 2417852)
Het is nu wel duidelijk dat Jurgen Verstrepen regelrecht tegen de basisbeginselen van de partij ingaat. De partijleiding zou u uit de partij moeten zwieren.

U zou natuurlijk ook de eer aan uw zelf kunnen houden en de partij zelf verlaten. Eigenlijk is een geruisloze overstap naar VLOTT (partij die programmatisch veel beter bij u past) nog de beste oplossing om de linkse aasgieren niet teveel munitie te geven.

Na de verkiezingen moet het Vlaams Belang dan VLOTT afstoten en zich hervormen tot een echte nationaal solidaristische partij, waarbij de machtsovername via verkiezingen niet meer het hoogste streefdoel is. Een partij die meer een actiepartij is met nauwe samenwerking met NSV,Voorpost,VJW en andere Vlaamse organisaties.

Eigenlijk het Vlaams Blok dat Karel Dillen indertijd heeft opgericht.

Ach ja. Ik begrijp dat een aantal hardliners of mensen die een enge definitie van het Vlaamsnationalisme hebben dergelijke meningen uiten. Ik ken ze, het is uw goed recht. De strekking die u wil zal het Vlaams Belang in procenten en marktaandeel halveren of zelfs terugbrengen op 1/3e. Als dat uw keuze is, dan is dat uw keuze alsook van de mensen in het Vlaams Belang. Het gaat echter niet op om te roepen dat je de grootste partij bent geworden, in 2004 breed aanvaardbaar bent gegaan en figuren zoals mezelf hebt aangetrokken om die nieuwe stemmers aan te trekken om dan nadien doodleuk te zeggen dat je terug naar de harde lijn van vroeger gaat. Het is een keuze en blijkbaar willen mensen zoals u wel alle stemmen maar geen nieuwe of andere meningen. Samengevat: kies en beslis. Het gejammer van mensen die uw strekking ondertekenen begint nogal zagerig en verzuurd te klinken. Als u gelooft in uw harde grote gelijk... doe het dan. En let wel, ik zal blij zijn als er een keuze tussen zwart of wit gemaakt zal worden. Het een of het ander is altijd beter dan doen alsof of de ruimdenkende Vlaamsnationalistische democraten zoals mij continue te ondergraven.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be