![]() |
Citaat:
De federale onderhandelingen zitten vast, Belgie blijkt quasi onbestuurbaar. De Vlaamse economische wereld en een groeiend aantal Vlamingen ziet nu echt de voordelen en noodzaak van een boedelscheiding. Dus wat nu ? Hoe doet ge dat eigenlijk, boedelscheiding ? Wat als de Franstaligen daar niet over willen praten (hetgeen zo goed als zeker is) ? Wie neemt welk initiatief ? Hopelijk leidt deze crisis tot de ontwikkeling van een Vlaams scheidingsplan, gekend en gesteund in Vlaanderen, dat kan worden geactiveerd bij de volgende crisis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Heb jij al eens wetteksten gelezen die over België handelen? Wetteksten waar de Walen hun zeg in hebben? Die kunnen allemaal voor de helft geschrapt worden en sommige helemaal, omdat ze alleen bestaan voor het nobele idee der walen. Alle onnozele compensatiekes, alle toegevingen enz... |
Heel wat van de tweetalige wetgeving moet juist blijven bestaan, vb. het tweetalige juridisch karakter van Brussel (konkreet voorbeeldje: de Vlaming moet steeds een Nederlandstalig paspoort kunnen krijgen in Brussel ...)
Hoe dat in zijn werk moet gaan? Je moet eerst duidelijk weten waar het naartoe zal gaan met elk onderdeel en met elke bevoegdheid (vb. Brussel, vb. grondwettelijke taak koning ...) En alleszins niet met op voorhand een draaiboek te maken, want dan worden de eerste tien stappen op voorhand reeds onmogelijk gemaakt via duistere ingrepen (vernietigen van gegevens, gauw invoeren van bepaalde dingen en dergelijke ... ) Je moet daarbij de spesialisten van iedere fod en programmatorische dienst aan het woord laten. Voorbeeldje: belastingen innen. Een eerste stap is het bepalen op welk nivo en op welke plaats het meest akkuraat de spitsing van de geldstroom geplaatst moet worden. Vervolgens kan iedere gemeenschap beginnen met zijn eigen sisteem te ontwerpen, al naar gelang zijn goesting met veel of met niks tabula raza ... Alhoewel het een ingewikkelde operatie zal zijn, hebben de ambtenaren toch reeds heel wat ervaring: alles wat nu Vlaamse administratie is heeft het al eens meegemaakt. Politie en rijkswacht zijn ook al eens deftig dooreengeschud. |
Citaat:
|
Feit is dat er heel veel komt kijken bij een boedelscheiding. Ik denk zelfs dat de steun van Vlaamse bevolking voor een groot stuk zou afhangen van de mate waarin chaos kan worden vermeden: voor bedrijven, burgers, ambtenaren, justitie, enz. Denk bvb. aan de mogelijke rechtsonzekerheid tijdens de overgang. Is belastingen innen nog wettig ?
Boedelscheiding is een stuk meer dan een "declaratie" door het Vlaams parlement, bevlogen toespraken, een receptie en vuurwerk. |
Citaat:
Zo veel rechtsonzekerheid komt er niet hoor. Dat is niet het probleem; we moeten gewoon paniek vermijden. |
Citaat:
Alles blijft zoals het was, tot er andere wetten gestemd worden die de noodzakelijke aanpassingen doen. Alle rechtbanken blijven rechtbanken, de wetten blijven wetten, maar zeer snel kunnen die vereenvoudigd worden. En gedeelte van de wetsaanpassingen hangt af of Brussel bij Vlaanderen blijft, of niet. In de rand maken we al onmiddelijk de fasciliteiten UITDOVEND. Ze krijgen 5 jaar om aan te passen. Vlaanderen zal Nederlandstalig zijn, of zal een belgie in het klein worden, en daar hebben we wel onze buik van vol, nietwaar? De Vlaamse nationaliteit delen we enkel uit aan de nederlandskundigen. Vlaanderen Vlaams! Het ambtenarenbestand zal flink afgebouwd worden, maar dat kan gewoon door minder aanwervingen dan wegvloeiingen door pensioen. Vrij Vlaanderen is er troouwens van overtuigd dat er niet zoiets mag bestaan als een onderscheid tussen ambtenaren, bedienden en arbeiders. Hetzelfde statuut voor iedereen. We zijn allemaal gelijk, nietwaar? Hou je vast: Als België splitst, zal er een stem van Frankrijk opgaan om de EU niet meer in Brussel te hebben, maar in Straatsburg... Onstabiliteit moet voorkomen worden, of het nu naar Wallonië gaat, of bij Vlaanderen komt. Feit is, dat ook op termijn, Brussel moet vernederlandsen. In ieder geval zal de taalwetgeving veel eenvoudiger kunnen én door Vlaanderen gecontroleerd worden, en overtredingen zullen niet meer geduld worden. En als Brussel kiest voor een andere optie dan voor Vlaanderen, good riddens! |
Citaat:
:cheer: :cheer: :cheer: :vlaander: :cheer: :cheer: :cheer: |
Langs deze weg toch nog een dankwoordje aan Guy en Johan dat ze de communautaire boel zo hebben laten doorrotten met de huidige voor Vlaanderen gunstige situatie als gevolg.
De lezersbrieven aan beide zijden liegen er niet om, je leest al over een boycot van vlaamse producten. Ik denk dat de feiten nu oncontroleerbaar een eigen weg gaan . En wat een verademing dat die in Toscanië zit, die komt terug in een volledig ander land. Om het feest volledig te maken is er een filmpje met Bert dat.....de situatie ook de schuld is van de vlamingen. Bart heeft dan tenminste toch begrepen dat hij nog ooit bij VU was en dat de kar snel moet gekeerd worden . Voor hem nog een geluk dat we Jean-Marie DD nog niet gehoord hebben dan is het hek helemaal van de dam. Op het laatste nieuws een kleine internet-peiling, ik weet het wel ....peilingen, maar toch de moeite om eens te kijken. |
haha! altijd leuk die commentaren:
Citaat:
Terwijl de slimme intellectuele VLD stemmers zeker en vast minstens één internetverbinding hebben. Vandaar dat Devos niet meer kan volgen zeker? |
Citaat:
Experts uit die landen betalen om de overgang in goede banen te leiden ? |
Citaat:
|
Citaat:
Vlamingen vragen gelijke rechten? NON Walen vragen vlaamse grond? NEEN Willen ze echt een regering die goed is voor België? De walen NIET. Alleen als alles GOED is voor HEN. De Vlamingen vragen NIETS van de WALEN. Ze vragen alleen om ieder hun gang te gaan voor bepaalde wetgevingen. Maar zelfs dat kan niet voor de Walen. Eén consencus : we komen niet overeen, hebben dat eigenlijk nooit gedaan, en zullen het nog minder doen in de toekomst. Conclusie : Belziekske loopt ten einde... De taalgrens wordt staatsgrens. BTW, Brussel ligt in VLAANDEREN he :) |
Citaat:
maw toegeving is in de maak |
Citaat:
|
Citaat:
bron: http://www.ptb.be/nl/nieuws/article/...re-crisis.html Dit laat nog maar eens de ondemocratische aard van de regeringsonderhandelingen zien, waar alles achter gesloten deuren plaatsvindt. Ik heb begrip voor het feit dat 1/3 van de Vlamingen (volgens de peiling van het Nieuwsblad tenminste) Leterme steunt. De Franstaligen worden voorgesteld als omhooggevallen lui die streven naar gebiedsuitbreiding. Denken jullie nu echt dat die ruziemakers van Franstalige partijen de Franstalige bevolking vertegenwoordigen? Hun eisen zijn trouwens NA de verkiezingen gekomen. En al dat gedoe rond geldstromingen... binnen Vlaanderen bestaan ook geldstromingen tussen provincies. Volgens diezelfde logica zou elke provincie ook onafhankelijk moeten worden, niet? Misschien is dit iets voor onze separatistische heethoofden: http://www.vlaanderenbarst.be/ ;-) |
Citaat:
of is de verdeling van het geld van de flitspalen gerechtvaardigd ? ik denk het niet. bijna alle flitspalen staan bij ons, de boetes worden dus bij ons geind en de pot wordt in 2 gedeeld , de walen krijgen dus iets waar ze geen recht op hebben, en zo zijn er nog voorbeelden genoeg. en de franstaligen ZIJN omhooggevallen lui, altijd al geweest. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Mijn antwoord was telkens: er is geen kat die daarover valt, er is niemand die daar een punt van maakt, er is geen bestaande politieke partij die dat opneemt als programmapunt, er wordt geen politieke partij opgericht die ...enz. Besluit: non-item. |
Ook Oostvlamingen zijn harde werkers en wat Limburg betreft: al eens de moeite genomen om te controleren hoe Limburg na de sluiting van de steenkoolmijnen economisch aan het vooruitgaan is???
Dat kunnen we van Wallonië niet zeggen: die nestelen zich in een slachtofferrrol en vinden dat de anderen dan maar moeten zorgen dat ze verder kunnen hun leventje leiden. |
[quote=omaplop;2862707]Ook Oostvlamingen zijn harde werkers en wat Limburg betreft: al eens de moeite genomen om te controleren hoe Limburg na de sluiting van de steenkoolmijnen economisch aan het vooruitgaan is???
Dat kunnen we van Wallonië niet zeggen: die nestelen zich in een slachtofferrrol en vinden dat de anderen dan maar moeten zorgen dat ze verder kunnen hun leventje leiden.[/q idd, de oost-vlamingen uber alles ( ben zelf eentje, vandaar) en wat limburg aangaat, die hebben het idd sinds de sluiting van de mijnen niet simpel ....... MR ze blijven niet zitten ( typisch vlaams e, harde werker, gevormd door eeuwen vlaamse geploeter op vlaamse velden ) de walen daarintegen, leeghangers, schoonste bewijs horeca ... ga eens nr waalse horeca ,meestal zijn het vlamingen allee, bijna altijd, .... dus de waal is een leeghanger, de vlaamse de noeste arbeider... ik zou bijna zeggen , die ubermensch, allee, ik zeg het niet bijna, ik zeg et, de vlamingen zijn ubermenschen, voila :-P |
Het probleem is inderdaad de uitzichtsloosheid van de economische situatie in Wallonië, de onwil om daar fundamenteel verandering in te brengen en het grofweg 'versmossen' van de centen (cfr Charleroi).
Wanneer het geld van de transfers nuttig zou aangewend worden en er (desnoods een langzame) verbetering zichtbaar zou zijn zouden de Vlaamse partijen (en de Vlaamse kiezers) al heelwat toegeeflijker kunnen zijn. |
Uit de analyse van Hugo De Ridder:
"... CD&V wil wel wat meer federaliseren, heeft het woord confederalisme al eens gebruikt, zoals trouwens ook Open VLD, maar dat betekent toch nog altijd iets totaal anders dan dat waar De Wever zijn zinnen op heeft gezet ..." Ik denk daar anders over als ik dit lees: http://www.cdenv.be/actua/opiniestuk...e-confederatie 12/01/2007 Een confederale staatsopbouw dringt zich dus op. Toen ik dat in 1993 zei, brak er een storm los. Maar na verloop van jaren is het voor velen dé optie geworden. Het is zeker ook het partijstandpunt van CD&V. Ik ken de - formeel juiste - bezwaren van constitutionalisten, die stellen dat slechts afzonderlijke staten samen een confederatie kunnen vormen. Ik heb altijd gezegd dat een begrippenstrijd weinig nut heeft. Sommigen schijnen het niet juist te (willen) begrijpen. Laat het mij zeggen zoals het is. Het gaat erom het zwaartepunt van de bevoegdheden, met inbegrip van de fiscale en financiële verantwoordelijkheid en de belangrijkste sociaal-economische hefbomen over te hevelen van de federale overheid naar de twee deelstaten. De Duitstalige Gemeenschap én Brussel, onze hoofdstad, houden een speciaal statuut; de indeling van het land in vier taalgebieden blijft ook. De confederale instellingen moeten hiervan een afspiegeling zijn. Het confederale parlement en de confederale regering moeten met hun bevoegdheden het beleid van de deelstaten ondersteunen en versterken. Vanzelfsprekend is dit een ingrijpende hervorming, waarbij men doordringt tot belangrijke elementen van de statelijke bevoegdheden. Na de autonomie op cultureel en regionaal-economisch vlak, leiden financiële en sociaal-economische autonomie tot politieke autonomie van de deelstaten in de Belgische confederatie. Dit is niet meer, maar ook niet minder dan wat in de resoluties van het Vlaams parlement van 1999 staat, die geactualiseerd werden in het Vlaams regeerakkoord. Dit hervormingsproces zal niet leiden tot verarming van Wallonië. Het zal zelfs een positieve weerslag hebben op zijn economie, zijn sociale samenhang en zijn bestuurskracht. Maar een Waals front de refus' zal elk Vlaams begrip doen afbrokkelen. Moeten wij een nieuw Vlaams front vormen? Dat is niet nodig als alle Vlaamse partijen gewoon woord houden. Na de federale verkiezingen moeten de grote oriëntaties van de staatshervorming meteen in het regeerakkoord staan. De regering moet zich ertoe verbinden de concrete ontwerpen van de hervorming - binnen een afgesproken termijn - bij het parlement in te dienen. Zo gaan wij de fictie voorbij en werken wij aan de realiteit van morgen. Bron: De Standaard Door Luc Van den Brande |
De Gucht: rekening houden met ALLE Vlaamse partijen:
Citaat:
|
gaat hij dan ook met de grote volkspartij BUB praten?
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat de Vlamingen moeten doen is gewoon hun voor 90% op electoraal-democratische wijze gesteunde afspraken naleven. Maar wat mij enorm verontrust, daar ga ik weer met mijn eindeloze mantra, is de slechte communicatie van deze dingen naar de burgers toe. De Vlamingen hebben GEEN imperialistische eisen. Elke eis tot regionalisering is een geschenk voor de modale waal. Wij geven een pakket bevoegdheden aan de Walen. Wij geven hun dit zelfs cadeau zonder dat zij daarvoor moeten betalen. In tegendeel... Imperialistische eisen onzentwege zouden zijn: Een volkstelling in bijvoorbeeld Borgworm (Waremme) waar 30% (dertig procent) Vlamingen leven... |
heu, zitten er extreem linksen in de kamer?
Ik wist niet dat pvda of cap verkozenen hadden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien betekent export productie, productiemiddelen, kapitaal, locaties om industrieën te vestigen, goed opgeleide arbeidskrachten, bekwame logistiekers, verkopers. Daaraan heeft België geen gebrek.. maar hoe zit het met Vlaanderen ? De meeste "institutionele" kapitaalvernnootschappen zijn buitenlands : amerikaans, nederlands, duits, frans, russisich , japans, indiaas, luxemburgs, waals, braziliaans.. slechts een minderheid in vlaams "verankerd". Ik geloof niet dat in de huidige politieke constellatie er een grote consensus is om de vlaamse kapitaalbezitters ertoe te bewegen hun gelden "huiswaarts" te leiden. Is er dan voor een kapitaalvlucht te vrezen bij een onafhankelijkheidscenario ? Rationeel gezien misschien niet dadelijk - maar een majeure politieke verandering heeft altijd gevolgen op economisch gebied.. "Goodwill" heet zo iets & ik kan me bv. goed voorstellen dat die "Goodwill" bij onze voornaamste klant : Wallonië steil naar beneden zal stuiken & indien we met een begripvol publiek zitten, komt daar inieder geval een daling van "Waalse" koopkracht ( 20 % ?) bovenop. We liggen als "Vlaanderen" niet als enigen in "hartje Europa" onze concurrenten Nederland, Ierland, Het VK, DBR zullen met graagte onze "politieke instabiliteit" aanprijzen om investeringen (ook van de vlaamse kapitalisten) aan te trekken & vergeten we Président Sarkozy niet, die vastbesloten is met eender welke middelen het franse handelsdeficit weg te werken. Onze industriegronden - misschien helpt de "Vlaamse Onafhankelijkheid" om vooralsnog wat natuur- en landbouwbestemde gronden over te hevelen naar een statuut van "Industriegrond" - indien de investeringen uitblijven kan dit misschien voor jaren voldoende zijn. Maar intussen is het electoraal verkochte "voordeel" van een hogere welstand ook ivm uitkeringen een verkocht berevel van een nog niet geschoten beer. Elke werkloze waal zal een aanvechting hebben om ter wille van die vooruitzichten noordaarts te trekken en de taal van Vondel vlotjes te leren spreken. Krijgen onze fascistische landgenoten de kans om te verklaren dat "Vlaanderen vol is" en dat we onvermijdelijkerwijze ons uit de EU moeten terugtrekken.. kunnen we ons omvormen tot een landbouwstaat met 500.000 inwoners zoals in de goede oude bokrijkse tijden... Het is toch fijn een "keuze" te hebben ... |
Citaat:
|
wat is een niet-liberale neokapitalistische grondwet?
|
Citaat:
Als iedereen nu met zijn voeten begint te stemmen... |
En terwijl men politiek alles wil splitsen worden de economische banden aangehaald:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...ml?wt.bron=RSS |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be