![]() |
Citaat:
|
Citaat:
OPLEIDING HOLOCAUST, POLITIE EN MENSENRECHTEN |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En die bewakers in Breendonk deden dat ook maar om een inkomen te hebben. Bedoel je dat met 'de mensen moesten ook overleven'? |
Citaat:
Vergeet ook niet dat de meeste Antwerpse Joden onder een christendemocratische burgemeester plaatsvonden en dat zijn administratie de lijsten leverden. Als die wisten dat de Joden hun dood tegemoet gingen, waarom hebben Delwaide en co dan na de oorlog niet de kogel gekregen? Verder had de deportatie niets met een onafhankelijk Vlaanderen te maken of dacht u dat Delwaide met dat doel de Duitsers hielp? Maar zoals gezegd niemand van u, Belgisch-nationalisten, wil de situatie in zijn tijd en tijdsgeest bekijken. Vanuit het heden en met wat men achteraf te weten gekomen is met de vinger in 1 richting wijzen, is niet al’een al te makkelijk maar bovendien een verkrachting van wat er zich toen werkelijk heeft afgespeeld. En dat doen jullie bewust in het kader van politieke beschadiging. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Zo van "hoe krijgt ge er meer in een trein" en zo ? |
Citaat:
Ik noteer dat je het als geen probleem aanmerkt mochten ze 'gewoon' zijn gedeporteerd en omgebracht. En wat mij betreft hadden Delwaide en de toenmalige politiecommissaris inderdaad mogen vervolgd worden. Dat is echter geen argument om ze in één adem te noemen met overtuigde collaborateurs. |
Citaat:
U kunt ze vergelijken met de onlangs gevluchte Afghaanse president Ashraf Ghani. Daar spreken Belgisch-nationalisten en hun persorganen schande over, maar over de gevluchte regering-Pierlot en over het volk achterlaten zonder partijen waar ze zich zouden kunnen naar richten en hulp van verwachten in moeilijke tijden..... hola....dat wordt in in alle toonaarden goed gepraat. In feite staan Belgisch-nationalisten achter Belgisch-nationalistische lafaards die het volk dat op hen zou moeten kunnen rekenen hebben gewoon in plan lieten. |
Citaat:
|
Citaat:
Kijk, onze forumgenoot parcifal controleerde identiteiten van mensen en voelde zich gemachtigd om zelfs professoren die hij kende eventueel toegang te weigeren. Omdat het huidige regime hem dat via de "wetgeving" van vandaag toelaat. Het kan goed zijn dat binnen enkele jaren, wij beseffen dat dit schrikbewind dat er nu is, opgeruimd moet worden, en de verantwoordelijken aan lantaarnpalen gehangen. Moet parcifal dan ook aan de lantaarpaal ? Want hij volgt toch niks anders dan de vandaag gangbare reglementering he (ik durf niet zeggen "wetgeving" want ik denk dat dat niet in orde is maar kom). Kortom, als burger schikt men zich naar de gangbare verkondiger van wetten en regels he. Al dan niet met enthousiasme. Parcifal is heel enthousiast bij het uitvoeren van zijn "collaboratie daad met het regime". Maar toch is dat gangbaar en normaal. In die tijd was het reglementair normaal, en verwacht, van Joden te vervolgen. Daar was niks mis mee. Het kan zijn dat ongehoorzame burgers de reglementering maar schoorvoetend wilden toepassen, maar je kan niet verwijten dat andere burgers de verandering enthousiast mee goedkeurden en hele Brave Burgers waren onder het nieuwe bewind he. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik noteer dat u milder bent voor Delwaide en co dan voor 'andere' collaborateurs. Er bestaan dus voor u minstens twee soorten politieke collaborateurs: de slechten (die u met het Vlaams-Nationalisme kunt of wilt linken) en de goeden alle anderen). Rare ideeën heeft u over collaboratie. En dan kom ik terug tot mijn vragen uit # 476 waarop ik nooit een antwoord gekregen heb, maar waar u toch een tipje van de sluier oplicht, de goede e slechte collaboratie vanuit Belgisch-nationalistisch standpunt |
Citaat:
En dat fenomeen heb je altijd in zulke situaties. In de Balkanoorlogen had je er die meedobberden met hun bevelhebbers en je had er die het met hart en ziel deden. |
Citaat:
|
Citaat:
En omdat hij zijn rol als koerier in alle omstandigheden bleef vervullen , ook op moeilijke momenten wat later in oorlog en niettegenstaande hevige bombardementen in het gebied waar hij koerier was, werd hij onderscheiden met het ijzeren kruis 1ste klasse. En meer kunnen we er niet van maken. Tot spijt van sommige Hitler-fans hier. Niet veel gevochten deze Hitler. Maar wel wat geschilderd, dat deed 'etappenschwein' Hitler wel. |
476: iedereen heeft een proces gekregen waarin zijn individueel aandeel in de collaboratie werd beoordeeld.
De mythe van over één kam scheren klopt dus niet. Iemand die schepen was in een landelijke gemeente waar tijdens de bezetting niks noemenswaardig is gebeurd, heeft een andere straf gekregen dan iemand die in Breendonk de gevangenen ondervroeg. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be