Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bravo VOORPOST!! Leve de republiek!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=52015)

Amon_Re 22 juni 2006 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1770834)
Ik wil u dan ook niet overtuigen.

Tja...

Citaat:

Mijn drang tot separatisme??
Slechte woordkeuze, mijn excuses

Everytime 22 juni 2006 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1770856)
In uw geval: "Laten we nog wat Vlamingen in de Rand gaan wegpesten. Lang leve het frankofoon imperialisme."

We pesten de Vlamingen in de Rand helemaal niet weg. Als een Franstalig naar Vlaanderen wil gaan leven, is dat zijn recht. Hetzelfde voor een Vlaming die naar Wallonië wil gaan leven.

Amon_Re 22 juni 2006 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 1770864)
We pesten de Vlamingen in de Rand helemaal niet weg. Als een Franstalig naar Vlaanderen wil gaan leven, is dat zijn recht. Hetzelfde voor een Vlaming die naar Wallonië wil gaan leven.

Even ter illustratie, Geraardsbergen (Grammont voor de Walen) is eerder aan't vervlaamsen dan aan't verfransen.

Gewoon om te illustreren dan volks- & taalverschuivingen overal gebeuren in beide richtingen.

Metternich 22 juni 2006 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1770868)
Even ter illustratie, Geraardsbergen (Grammont voor de Walen) is eerder aan't vervlaamsen dan aan't verfransen.

Gewoon om te illustreren dan volks- & taalverschuivingen overal gebeuren in beide richtingen.

Het zou maar erg zijn, Geraardsbergen is Vlaams en moet ook zo bijven.

baarle 22 juni 2006 14:43

Citaat:

Geraardsbergen (Grammont voor de Walen) is eerder aan't vervlaamsen dan aan't verfransen.

Aan 't vervlaamsen? Hoe komt u daarbij?

Amon_Re 22 juni 2006 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1770889)
Aan 't vervlaamsen? Hoe komt u daarbij?

Omdat het aantal franssprekende inwoners aan't verminderen is?

Amon_Re 22 juni 2006 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1770875)
Het zou maar erg zijn, Geraardsbergen is Vlaams en moet ook zo bijven.

Geraardsbergen is Vlaams, maar er wonen hier ook franstaligen.

baarle 22 juni 2006 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1770891)
Omdat het aantal franssprekende inwoners aan't verminderen is?

Heeft u daar concrete aanwijzingen voor?

Volgens mij gaan er meer en meer Vlaamse Giesbergenaars net over de taalgrens in Henegouwen wonen.

Amon_Re 22 juni 2006 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 1770935)
Heeft u daar concrete aanwijzingen voor?

Nee, het is enkel een impressie van iemand die hier al jaren woont, en die kan inderdaad verkeerd zijn.

Citaat:

Volgens mij gaan er meer en meer Vlaamse Giesbergenaars net over de taalgrens in Henegouwen wonen.
Omdat het daar goedkoper is, da's nog zoiets eh, die gemeentebelasting, waarom dat zo kan verschillen van gemeente tot gemeente.... pfff

Tegendradigaard 22 juni 2006 16:46

Om even terug op de titel te komen en het originele onderwerp:

Hoe komt het dat mensen die iets roepen in een """"vrij"""" land zomaar administratief kunnen aangehouden worden... ????

Vrijheid van meningsuiting verdomme !

Amon_Re 22 juni 2006 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1771125)
Om even terug op de titel te komen en het originele onderwerp:

Hoe komt het dat mensen die iets roepen in een """"vrij"""" land zomaar administratief kunnen aangehouden worden... ????

Vrijheid van meningsuiting verdomme !

Dat begrip is in België reeds lang verkracht.

Gorefest 22 juni 2006 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1771120)
Nee, het is enkel een impressie van iemand die hier al jaren woont, en die kan inderdaad verkeerd zijn.

Mijn indruk -aan den andere kant van het land dan- is juist het omgekeerde. Toen ik vroeger nogal veel in Tongeren op stap ging kwam je misschien één of twee Franstalige (info)borden tegen onderweg en werd je steevast in het Nederlands bediend. Maar de laatste tijd kom ik in die buurt alleen meer en meer Franstalige reclaam en andere info tegen, zelfs al in de nevenliggende gemeentes; en als je iets wilt bestellen kun je beter eerst je Franse taal bijschaven want men bekijkt je alsof je van Pluto komt als je iets wilt bestellen in het Nederlands.

Jan van den Berghe 22 juni 2006 18:03

Citaat:

Bij mijn weten ligt Geraardsbergen in Vlaanderen. En de Franstalige aanwezigheid was er al heel klein. Daardoor zijn er ook geen faciliteiten gekomen in die gemeente.

Jan van den Berghe 22 juni 2006 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1770892)
Geraardsbergen is Vlaams, maar er wonen hier ook franstaligen.

Ja, er wonen ook Franstaligen in Gent. Er wonen ook Engelstaligen. Er wonen ook Turkstaligen.

Wat wilt u hier dus eigenlijk uit besloten?

Jan van den Berghe 22 juni 2006 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1771120)
Omdat het daar goedkoper is, da's nog zoiets eh, die gemeentebelasting, waarom dat zo kan verschillen van gemeente tot gemeente.... pfff

Niet de gemeentebelasting is de reden, maar wel de veel lagere grondprijzen in Henegouwen. Elzele bestaat ondertussen uit bijna 30% Franstaligen (een cijfer dat door de burgemeester zelf naar voor wordt geschoven).

Amon_Re 22 juni 2006 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1771290)
Niet de gemeentebelasting is de reden, maar wel de veel lagere grondprijzen in Henegouwen. Elzele bestaat ondertussen uit bijna 30% Franstaligen (een cijfer dat door de burgemeester zelf naar voor wordt geschoven).

Ik zei niet dat de gemeentebelastingen de enige redenen zijn, het is maar één van de vele dingen die me ergeren ;-)

Amon_Re 22 juni 2006 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1771287)
Ja, er wonen ook Franstaligen in Gent. Er wonen ook Engelstaligen. Er wonen ook Turkstaligen.

Wat wilt u hier dus eigenlijk uit besloten?

Zie mijn vorige post hierover, het betreft een impressie, een observatie die ik maakte.

stab 22 juni 2006 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 1771290)

30% Nederlandstaligen, bedoel je.

Jan van den Berghe 22 juni 2006 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 1771354)
Zie mijn vorige post hierover, het betreft een impressie, een observatie die ik maakte.

Welke post? En welke conclusie wilt u verbinden aan uw "impressie"?

Jan van den Berghe 22 juni 2006 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 1771356)
30% Nederlandstaligen, bedoel je.

Oei, inderdaad. Meer zelfs, de burgemeester had het gewoon over "30% de Flamands".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be