Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   BXL kan geen hoofdstad van de Vlamingen meer zijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220515)

geertvdb 27 juni 2015 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7716757)
Dat antwoord is heel eenvoudig, omdat Antwerpen aan de infuse van West, Oost Vlaanderen en Vlaams Brabant ligt.

Ahum? Is het niet andersom?

Kijk, dat de parking zo ondankbaar is voor alle welvaart die Antwerpen creëert, dat vind ik zo onrechtvaardig.

Stadstaat Antwerpen is daarom het enige antwoord. Als jullie onze transfers niet appreciëren, wel, dan gaan we jullie 'responsabiliseren'.

vrijzinnige 27 juni 2015 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7716850)
Ahum? Is het niet andersom?

Kijk, dat de parking zo ondankbaar is voor alle welvaart die Antwerpen creëert, dat vind ik zo onrechtvaardig.

Stadstaat Antwerpen is daarom het enige antwoord. Als jullie onze transfers niet appreciëren, wel, dan gaan we jullie 'responsabiliseren'.

Welke tranfers ? De transfers die de rest van Vlaanderen moet ophoesten om de Antwerpse werklozen te betalen !
Want Antwerpen staat inderdaad aan de top, maar dan van de meeste werklozen in Vlaanderen.

Den Duisteren Duikboot 27 juni 2015 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7716835)
Zo ga je natuurlijk de harten van de Vlamingen niet winnen. Maar misschien is dat de bedoeling?

Liever een eigengereid Brussel dan een Brussel dat zich vernedert voor de centen.

Witte Kaproen 27 juni 2015 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7716777)
Het is niet dwazer dan jouw ingebeelde probleem met de afkorting BXL hoor... Enkel heikneuters maken zich druk over zulke trivialiteiten.

Hadden de "Heikneuters " nooit geprotesteerd tegen de verfransing
dan was de Hei nu volledig Franstalig.
Maar ja dat was en is nog steeds de bedoeling van de Belgicisten.

Zucht 27 juni 2015 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716865)
Liever een eigengereid Brussel dan een Brussel dat zich vernedert voor de centen.

Niet vernederen voor de centen ? Buitensporige taksen op bankautomaten en gsm-masten zijn dan misschien wel eigengereid maar ook belachelijk en dom. Brussel is niet bepaald een voorbeeld van goed bestuur.
En wat is er zo vernederend aan de afkorting BRU ipv BXL ?

Johan Bollen 27 juni 2015 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716865)
Liever een eigengereid Brussel dan een Brussel dat zich vernedert voor de centen.

BRU gebruiken als afkorting is beledigd voor de Brusselaars dus? Ja. ik schat dat ze dat inderdaad zo zien. Erg eigenlijk.

Den Duisteren Duikboot 27 juni 2015 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7716875)
En wat is er zo vernederend aan de afkorting BRU ipv BXL ?

An sich niets, maar als Brussel voor BRU kiest louter om de Vlamingen op te vrijen dan heb ik liever dat ze voor iets anders kiezen.

Zucht 27 juni 2015 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716896)
An sich niets, maar als Brussel voor BRU kiest louter om de Vlamingen op te vrijen dan heb ik liever dat ze voor iets anders kiezen.

Waarom zouden ze dat moeten doen om Vlamingen op te vrijen ? BRU is de afkorting die past voor de 3 landstalen, het Engels en waarschijnlijk zowat alle andere Westerse talen.
BXL past buiten het Frans voor welke andere taal nog ?
Zou het niet eerder kwestie zijn van een ongepaste afkorting kiezen om de Francofonen op te vrijen ? Daar hebt u dan weer niets tegen ?

Johan Bollen 27 juni 2015 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716896)
An sich niets, maar als Brussel voor BRU kiest louter om de Vlamingen op te vrijen dan heb ik liever dat ze voor iets anders kiezen.

Niet om Vlamingen op te vrijen. Omdat ze de hoofdstad zijn van een tweetalig land. Maar dat zien ze niet zo. Ze zien Brussel als op Vlamingen veroverd gebied. Ze tonen keer op keer opnieuw niet waardig te zijn de hoofdstad te zijn. Brussel zou juist degene moeten zijn die een verzoenende, respectvolle en wederkerigheidsbevorderende hand uitreikt naar Vlaanderen. Het tegendeel doen ze echter. Ze gedragen zich niet als hoofdstad van België, maar als hoofdstad van de Francofonie in België.

Den Duisteren Duikboot 27 juni 2015 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7716903)
Waarom zouden ze dat moeten doen om Vlamingen op te vrijen ? BRU is de afkorting die past voor de 3 landstalen, het Engels en waarschijnlijk zowat alle andere Westerse talen.
BXL past buiten het Frans voor welke andere taal nog ?
Zou het niet eerder kwestie zijn van een ongepaste afkorting kiezen om de Francofonen op te vrijen ? Daar hebt u dan weer niets tegen ?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716666)
Zuivere marketing. Een letterwoord met een X roept associaties op met 'cool zijn'. Waarom is moeilijk te zeggen. Misschien omdat de X staat voor het onbekende, het mysterieuze.

'Bru' klinkt nogal waterig.


Zeus 27 juni 2015 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7716903)
Waarom zouden ze dat moeten doen om Vlamingen op te vrijen ? BRU is de afkorting die past voor de 3 landstalen, het Engels en waarschijnlijk zowat alle andere Westerse talen.
BXL past buiten het Frans voor welke andere taal nog ?
Zou het niet eerder kwestie zijn van een ongepaste afkorting kiezen om de Francofonen op te vrijen ? Daar hebt u dan weer niets tegen ?

Het gaat niet louter om de afkorting, het gaat om het merk Brussel. Brussel als stad met een X-factor.

Den Duisteren Duikboot 27 juni 2015 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7716904)
Niet om Vlamingen op te vrijen. Omdat ze de hoofdstad zijn van een tweetalig land. Maar dat zien ze niet zo. Ze zien Brussel als op Vlamingen veroverd gebied. Ze tonen keer op keer opnieuw niet waardig te zijn de hoofdstad te zijn. Brussel zou juist degene moeten zijn die een verzoenende, respectvolle en wederkerigheidsbevorderende hand uitreikt naar Vlaanderen. Het tegendeel doen ze echter. Ze gedragen zich niet als hoofdstad van België, maar als hoofdstad van de Francofonie in België.

Brussel ziet zich inderdaad niet primair als hoofdstad van dit land, maar als stad-an-sich, met een eigen karakter en een eigen mentaliteit. Daarom laten ook de Vlaamse coalitiepartners in het Brusselse gemeentebestuur zich weinig gelegen aan het gekwaak uit Vlaams-nationalistische hoek.

Brussel ziet Vlaanderen als een evenwaardige partner, niet als een hogere macht waarvan zij de nederige hoofdstad mogen zijn en voor wie zij hun eigenheid moeten opgeven. Die eigenheid uit zich in een letterwoord dat de keuze is van de huidige bestuurscoalitie. Over hun keuze zal ik mij als niet-Brusselaar dan ook niet uitspreken.

circe 27 juni 2015 18:05

Leuk, een eerste begin.

Belgique, een land zonder hoofdstad. Met een functionele eerste minister die burgervader is van de hoofdstad van Vlaanderen.
Magritte heeft er niks aan.

Ceci n'est pas la câpitale.

Witte Kaproen 27 juni 2015 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716896)
An sich niets, maar als Brussel voor BRU kiest louter om de Vlamingen op te vrijen dan heb ik liever dat ze voor iets anders kiezen.

BRU komt niet enkel in Brussel,maar ook in Bruxelles ,voor.

Wat is er dus specifiek Vlaams aan BRU :roll:

circe 27 juni 2015 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716896)
An sich niets, maar als Brussel voor BRU kiest louter om de Vlamingen op te vrijen dan heb ik liever dat ze voor iets anders kiezen.

Ik stel voor dan ze dan voor BROE kiezen. Van Broekzele.

Witte Kaproen 27 juni 2015 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716937)
Brussel ziet zich inderdaad niet primair als hoofdstad van dit land, maar als stad-an-sich,

Maar Brussel eist wel federaal geld
om zijn hoofdstedelijke functies zogezegd te kunnen vervullen.

Als ze zich als een stad-an -sich zien ,
dat zij daar dan ook de financiële consequenties van aanvaarden.

Den Duisteren Duikboot 27 juni 2015 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7716987)
BRU komt niet enkel in Brussel,maar ook in Bruxelles ,voor.

Wat is er dus specifiek Vlaams aan BRU :roll:

Ik stel nergens dat er iets specifiek Vlaams aan BRU is. De keuze is op BXL gevallen en dat is iets specifiek Brussels. Dat is het enige wat telt.

Jullie maken er een aftandse taalkwestie van, terwijl het om moderne citymarketing gaat. In Brussel ligt er geen hond van wakker of BXL nu "te francofoon" is of niet, op een enkeling na misschien. De burgemeester heeft zelf nog BRU voorgesteld; de Vlaamse Brusselaars in zijn coalitie verkozen echter BXL. Het toont aan hoe vervreemd de Vlaamse Vlamingen van Brussel zijn geraakt: ze kijken door een bril naar de stad door welks glazen de Brusselaar zelf geen hand meer voor ogen zou zien.

vlijmscherp 27 juni 2015 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716865)
Liever een eigengereid Brussel dan een Brussel dat zich vernedert voor de centen.

Ze doen maar. Het uiteenvallen van het land kan er maar door versneld geraken.

Witte Kaproen 27 juni 2015 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7717032)
Ik stel nergens dat er iets specifiek Vlaams aan BRU is. De keuze is op BXL gevallen en dat is iets specifiek Brussels. Dat is het enige wat telt.

Jullie maken er een aftandse taalkwestie van, terwijl het om moderne citymarketing gaat. In Brussel ligt er geen hond van wakker of BXL nu "te francofoon" is of niet, op een enkeling na misschien. De burgemeester heeft zelf nog BRU voorgesteld; de Vlaamse Brusselaars in zijn coalitie verkozen echter BXL. Het toont aan hoe vervreemd de Vlaamse Vlamingen van Brussel zijn geraakt: ze kijken door een bril naar de stad door welks glazen de Brusselaar zelf geen hand meer voor ogen zou zien.

Brigitte Grouwels is dus geen Brusselse politica volgens U :roll:

djimi 27 juni 2015 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7716714)
Als een buitenlander aan mij vraagt welke taal hij ter plekke moet spreken raad ik hem steevast Frans of Engels aan...

Serieus?

Ik niet.

Ik raad hem/haar altijd Nederlands aan.

Dan kan hij/zij helemaal zélf in hoogsteigen persoon aan den lijve ondervinden wat "repli sur soi" en "ouverture d'esprit" nu eigenlijk écht betekenen :twisted:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be