Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De Tuin Draad. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=167954)

Xenophon 18 juni 2013 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6682724)
tuinman is al de uitgebloemde lentebloemen komen verwijderen. Niet gesnoeid. In feite zou hij nu moeten snoeien ook. Zal wel zelf af en toe eens een tak afknippen anders.

Jij hebt een tuinman? Had ik dat geweten indertijd, dan had ik voor u gekozen.

circe 18 juni 2013 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6682743)
Jij hebt een tuinman? Had ik dat geweten indertijd, dan had ik voor u gekozen.

tja.. spijt komt na de zonde zekers? Maar kijk, als ik jou had gekozen dan had ik nu vast geen tuinman hé.

Xenophon 18 juni 2013 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6682764)
tja.. spijt komt na de zonde zekers? Maar kijk, als ik jou had gekozen dan had ik nu vast geen tuinman hé.

Dat klopt niet helemaal, ik heb tenslotte zo'n 8 jaar bij de groendienst gewerkt.

circe 18 juni 2013 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6682790)
Dat klopt niet helemaal, ik heb tenslotte zo'n 8 jaar bij de groendienst gewerkt.

ik bedoel: dan had ik nu geen extra tuinman nodig.

Derk de Tweede 18 juni 2013 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6414433)
Ik moet het gras nog één keer maaien.


:lol:

BigF 30 juni 2013 14:56

Prei proper gezet en uitgedund, bonen proper, sla proper.

Bonen en prei nog aanaarden.

En dan mits nog tijd over; busselajuintjes proper zetten.

Alles volop in groei en bloei.
Voorlopig geen beestjes of andere problemen.

Demper 30 juni 2013 14:57

Mijn buurvrouw ligt nog altijd naakt in haar tuintje fruitsap te drinken.

BigF 30 juni 2013 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6699418)
Mijn buurvrouw ligt nog altijd naakt in haar tuintje fruitsap te drinken.

Mijne prei drinkt gene fruitsap.
:-(

Demper 30 juni 2013 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6699424)
Mijne prei drinkt gene fruitsap.
:-(

Dan moet je hem platstampen.

BigF 8 juli 2013 18:04

Vandaag andijvie afgedaan.
Gigantische kroppen, net als vorig jaar.

En omdat stoemp met andijvie en gerookte spekblokjes altijd lekker is hebben we dat winterse gerecht net op't terras, druipend van't zweet opgesmikkeld.

Ten compensatie eten we met kerst wel kou schotel ofzo.

Alles groeit en bloeit overigens fantastisch, courgetten op komst, wortelen gaan gestaag, bonen volop aan't groeien, vandaag ook den eerste broccoli afgedaan.

Vooral veel plezier van peterselie, bosajuintjes en bieslook. Elke dag wat verse kruiden op tafel is wel zo lekker.

Grote meevaller is ook citroenbasilicum.

Tip; in een mortier een handvol suiker malen met wat verse (citroen)basilicum en dat over de aardbeien.

nabat54 8 juli 2013 18:32

1 Bijlage(n)
De tuin vooraan ziet er wat anders uit wegens verbouwingen.
Dit "kleine" boompje moest eruit om een regenput te steken :-P

Is aardig wat tijd ingegaan, maar straks hout voor de winter ;-)


Bijlage 90761

manta 8 juli 2013 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6699425)
Dan moet je hem platstampen.

Platgestampte limonade drinken ze wel?

cookie monster 9 juli 2013 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 6414433)
Ik moet het gras nog één keer maaien.

http://www.youtube.com/watch?v=058LYHQqg8Q :lol:

manta 19 augustus 2013 10:22

Pfoe, de pompoenen beginnen serieus groot te worden.
Eigenlijk een grappige plant. Ik zette een klein plantje met amper drie blaadjes naast de mesthoop en een paar weken later was die al een halve weide aan't overwoekeren... Maar pompoenen... Ni te doen, 'k zal ze nogal kunnen uitdelen ook want anders zit de diepvries er vol mee...:?

Voor de volgende test :
http://preppers.nl/wiki/Aardappels
Toch eerst een keertje zien of ik geen alternatief kan ineenflansen met houten bakken zonder bodem op mekaar te stapelen, je weet maar nooit waar die banden hebben gezeten... :-P

Klojo eerste klas 19 augustus 2013 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6762510)
Voor de volgende test :
http://preppers.nl/wiki/Aardappels
Toch eerst een keertje zien of ik geen alternatief kan ineenflansen met houten bakken zonder bodem op mekaar te stapelen, je weet maar nooit waar die banden hebben gezeten... :-P

Dat werkt zeker niet met die reserveband in de koffer van den tuut ?

manta 19 augustus 2013 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 6762598)
Dat werkt zeker niet met die reserveband in de koffer van den tuut ?

Dat valt te proberen maar 't gaat een zot zicht zijn om zo'n rijdend patattenveld in de koffer te hebben.
;-)

BigF 19 augustus 2013 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 6762510)
Pfoe, de pompoenen beginnen serieus groot te worden.
Eigenlijk een grappige plant. Ik zette een klein plantje met amper drie blaadjes naast de mesthoop en een paar weken later was die al een halve weide aan't overwoekeren... Maar pompoenen... Ni te doen, 'k zal ze nogal kunnen uitdelen ook want anders zit de diepvries er vol mee...:?

Pompoenen heb ik ook twee staan.
En idd, een klein plantje gezet en na een beetje een aarzelend begin (te koud in't voorjaar?) gaan ze nu als een speer. In totaal hangen er een tiental pompoenen aan waarvan er eentje echt wel de uitslover aan't uithangen is. Ik schat dat er momenteel toch al twee voetballen in passen en je ziet 'em elke dag groter worden.
Ook grappig: de planten klimmen omhoog tegen de draad rond de tuin en 1 van de pompoenen is vergroeid met de draad. Trek bij gelegenheid wel eens een fotootje.
Citaat:

Voor de volgende test :
http://preppers.nl/wiki/Aardappels
Toch eerst een keertje zien of ik geen alternatief kan ineenflansen met houten bakken zonder bodem op mekaar te stapelen, je weet maar nooit waar die banden hebben gezeten... :-P
Aardappelen staan hier voor volgend jaar op het programma. Voor de eerste keer gaat dat zijn.
Ik ga die link van je toch eens deftig uitpluizen, al heb ik eigenlijk genoeg plaats om ze 'gewoon' te planten.

BigF 19 augustus 2013 13:08

Verder oogst ik hier momenteel massa's bonen. Ik koos voor struikbonen omdat ik het bouwen van staken ed. niet echt zag zitten. Nadeel zou zijn dat struikbonen een mindere opbrengst geven dan staakbonen maar gezien de massa's die ik er nu afhaal ben ik blij dat ik niet voor staakbonen heb gekozen. Heel de straat zou dan bonen moeten eten. Wel heel lekkere boontjes haal ik eraf.

Ook de courgettes produceren dat een niet schoon meer is. Ik heb vier planten staan (2 gele en 2 groene) waar ik in totaal toch al een 50 a 60 courgettes heb afgehaald en nog steeds blijven er nieuwe aankomen.

De wortelen doen het ook fantastisch goed dit jaar. Waarschijnlijk doordat ik ze dit jaar feller uitgedund heb dan vorige jaren en doordat ik het plantbed dieper heb losgemaakt dan andere jaren. Tot nu toe oogste ik ze naargelang behoefte (soep, spaghettisaus, wortelstoemp, geraspt...) maar nu wordt het tijd dat ik de rest uitdoe omdat ze ondertussen hun maximale lengte en dikte wel bereikt hebben denk ik.

Brocolli is dit jaar iets minder een succes. Sommige planten geven een mooie oogst, andere planten blijven achter en geven nagenoeg niets...

Sla hebben we (en de buren en familie) al gegeten tot-ie er langs ons oren weer uitkwam en ik ben eigenlijk blij dat we nu aan de laatste 10 kroppen bezig blijven. Volgend jaar iets minder van zetten. Vooral de rode eikenblad-sla valt hier geweldig in de smaak.

De prei gaat rustig zijn gang en zit momenteel aan een gemiddelde doorsnede van 2 a 2,5 cm. Wordt ook geoogst naargelang behoefte zodat de resterende wat meer plaats tot hun beschikking hebben en daardoor ook weer een groeischeut krijgen.

Chinese kool groeit ook probleemloos al heeft die wel wat last van slakken ofzo. Opvallend is dat hier de planten die in een bed staan waar eerder sla stond zeer goed groeien en de planten die op een ex-andijvie bed staan daar serieus op achter blijven.

Lente-ui deed het opmerkelijk goed dit jaar en het bed is ondertussen bijna leeg. Zeer leuke, makkelijk te kweken plant met massa's toepassingsmogelijkheden. Volgend jaar zet ik daar een volledig bed van (nu een half, gedeeld met peterselei en basilicum).


Kortom; in tegenstelling wat het koudere en nattere voorjaar deden vermoeden gaat de moestuin een topjaar tegemoet.

Anna List 19 augustus 2013 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 6762784)
Verder oogst ik hier momenteel massa's bonen. Ik koos voor struikbonen omdat ik het bouwen van staken ed. niet echt zag zitten. Nadeel zou zijn dat struikbonen een mindere opbrengst geven dan staakbonen maar gezien de massa's die ik er nu afhaal ben ik blij dat ik niet voor staakbonen heb gekozen. Heel de straat zou dan bonen moeten eten. Wel heel lekkere boontjes haal ik eraf.

Ook de courgettes produceren dat een niet schoon meer is. Ik heb vier planten staan (2 gele en 2 groene) waar ik in totaal toch al een 50 a 60 courgettes heb afgehaald en nog steeds blijven er nieuwe aankomen.

De wortelen doen het ook fantastisch goed dit jaar. Waarschijnlijk doordat ik ze dit jaar feller uitgedund heb dan vorige jaren en doordat ik het plantbed dieper heb losgemaakt dan andere jaren. Tot nu toe oogste ik ze naargelang behoefte (soep, spaghettisaus, wortelstoemp, geraspt...) maar nu wordt het tijd dat ik de rest uitdoe omdat ze ondertussen hun maximale lengte en dikte wel bereikt hebben denk ik.

Brocolli is dit jaar iets minder een succes. Sommige planten geven een mooie oogst, andere planten blijven achter en geven nagenoeg niets...

Sla hebben we (en de buren en familie) al gegeten tot-ie er langs ons oren weer uitkwam en ik ben eigenlijk blij dat we nu aan de laatste 10 kroppen bezig blijven. Volgend jaar iets minder van zetten. Vooral de rode eikenblad-sla valt hier geweldig in de smaak.

De prei gaat rustig zijn gang en zit momenteel aan een gemiddelde doorsnede van 2 a 2,5 cm. Wordt ook geoogst naargelang behoefte zodat de resterende wat meer plaats tot hun beschikking hebben en daardoor ook weer een groeischeut krijgen.

Chinese kool groeit ook probleemloos al heeft die wel wat last van slakken ofzo. Opvallend is dat hier de planten die in een bed staan waar eerder sla stond zeer goed groeien en de planten die op een ex-andijvie bed staan daar serieus op achter blijven.

Lente-ui deed het opmerkelijk goed dit jaar en het bed is ondertussen bijna leeg. Zeer leuke, makkelijk te kweken plant met massa's toepassingsmogelijkheden. Volgend jaar zet ik daar een volledig bed van (nu een half, gedeeld met peterselei en basilicum).


Kortom; in tegenstelling wat het koudere en nattere voorjaar deden vermoeden gaat de moestuin een topjaar tegemoet.

lente ui
zijn dat pijpajuintjes ?

lekker.

geen look gezet ?

BigF 19 augustus 2013 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 6762804)
lente ui
zijn dat pijpajuintjes ?

Ik denk dat dat hetzelfde is ja.
Zag ze ook al onder de naam bosuitjes of busselajuintjes.

Citaat:

lekker.
Zeker.

Citaat:

geen look gezet ?
Daar had ik eind vorig jaar een bedje voor klaargemaakt maar om een of andere reden is er dat niet van gekomen. Volgend jaar (eind dit jaar eigenlijk) nog eens een poging ondernemen want look wordt hier aardig wat gebruikt.
Ik heb wel een pot bieslook staan en die blijft, ondanks (dankzij?) regelmatig knippen, heel goed groeien.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be