Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Noodkreet duveltje (https://forum.politics.be/showthread.php?t=102392)

Savatage 27 februari 2008 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3277340)
Doet me denken aan de goede gouden tijd van pakweg dertig, veertig jaren terug dat er gewoon nog kleine winkelkes waren. Kaaswinkel, boekenwinkel, bakker, beenhouwer, winkelke van garen om sokken te stoppen, kruidenierke ...

Nu ... bijna enkel nog grote ketens zoals Carrefour, Colruyt, Delhaize ...

Mocht iedereen stoppen met daar te shoppen ... 't zou opnieuw wat goedkoper worden.

Die kleine winkeltjes die er nog overblijven hebben hun prijzen nochtans evenzeer verhoogd.

driewerf 27 februari 2008 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3277046)
Is dat hetzelfde Duiveltje382 dat hier van leer trekt tegen de vakbonden omdat ze acties ondernemen voor het behoud of de versterking van de koopkracht?

Is dat hezelfde Duiveltje382 dat van leer trekt tegen arbeiders die in staking gaan omdat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen en (zoals de managers en aandeelhouders) hun deel van de bedrijfswinsten willen?

Is dat hetzelfde Duveltje382 dat van leer trekt tegen de regering en de belasting die ze int en nu van diezelfde regering maatregelen eist die er alleen kunnen komen als de regering over genoeg middelen beschikt?

Het is hetzelfde Duveltje die vindt dat de monarchie meer doet voor de armen dan de CAP
http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=21

Savatage 27 februari 2008 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie (Bericht 3277046)
Is dat hetzelfde Duiveltje382 dat hier van leer trekt tegen de vakbonden omdat ze acties ondernemen voor het behoud of de versterking van de koopkracht?

Is dat hezelfde Duiveltje382 dat van leer trekt tegen arbeiders die in staking gaan omdat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen en (zoals de managers en aandeelhouders) hun deel van de bedrijfswinsten willen?

Is dat hetzelfde Duveltje382 dat van leer trekt tegen de regering en de belasting die ze int en nu van diezelfde regering maatregelen eist die er alleen kunnen komen als de regering over genoeg middelen beschikt?

Nogal logisch dat je tegen vakbonden bent, als je wilt dat de prijzen dalen. Vakbonden drijven enkel de loonkosten voor bedrijven (warenhuizen) omhoog, met als gevolg dat de prijzen die aan de consument worden doorgerekend ook omhoog gaan.

Chipie 27 februari 2008 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumspook (Bericht 3277554)
Vrijwilligers werk is oneerlijke concurrentie!!!

Het is niet voor niets dat U zich sociaal links noemt...:-D

eno2 27 februari 2008 10:19

Citaat:

Duveltje382 (volgende maand zit ik op het net via de bib )
Dat zal je dan leren een toekomstig lotgenoot precies daarmee uit te lachen die dat al altijd doet.

Zoek nog een bijjob, je bent toch niet lui zeker?

Anna List 27 februari 2008 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3277199)
Ik denk dat je gelijk hebt.
Maar een huis met een grote tuin kost veel, wellicht is het voor armen dus helemaal geen optie om eventjes te verhuizen.
Maar als je zelf je groenten kweekt, en je kippen hebt die eieren leggen, en niet zo verop een boerderij waar je aan vlees kan geraken bv. en een kennis die gaat vissen en z'n vissen verkoopt plus daarnaast nog wat markten bezoekt voor 't overige, ben je al een heel eind op weg denk ik.
Het probleem is dat je daar dan ook nog eens tijd voor nodig hebt, en niet zo'n beetje.

Anderzijds kan wonen in de stad ook wel vervoerskosten uitsparen. Dat compenseert allicht wel.

8O dat zou hoogst illegaal zijn

Anna List 27 februari 2008 10:26

zou hier toch ook een positieve noot willen inbrengen :

GELUK IS GRATIS !!!

Savatage 27 februari 2008 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3277177)
Je hebt gelijk Duveltje.
Het loopt echt de spuigaten uit. Ik denk dat ondertussen iedereen wel het prijsverschil begint te merken in de winkels en vooral in zijn portemonnee.
Ik ben bv. vandaag naar de Colruyt geweest en ik viel bijna achterover van de rekening die ik onder mijn neus geschoven kreeg, en zeggen dat ik daarvan nog het overgrote deel in mijn rugzak had terwijl de kasseur dacht dat die leeg was en me wou laten doorgaan.

Ben je zonder te betalen langs de kassa geraakt? :-)

Als ik met m'n rugzak langs de kassa passeer in de Colruyt vragen ze me steevast of ze 'm mogen nazien.

eno2 27 februari 2008 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3277711)
zou hier toch ook een positieve noot willen inbrengen :

GELUK IS GRATIS !!!

Net als die gratis toeten op gezichten die je zo graag gratis verkoopt op forum.

Duvelke 27 februari 2008 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3276783)
Nee ze maken het leven te duur wat een regelrechte schande is,basisvoedsel zou in een westers land zeker tot ieders beschikking moeten zijn he(zelfs over heel de Werlerd wat mij betreft):evil:

en waarom zou het zo duur zijn, en wat denk je dat de regering er aan moet doen? en hoe kunnen ze dat doen?

Savatage 27 februari 2008 13:53

Zichzelf opheffen zou al een goed begin zijn.

King of beggars and fleas 27 februari 2008 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 (Bericht 3277177)

Ik heb het hier al ooit voorgesteld, er zou ergens een kookboek moeten zijn waar mensen die het minder breed hebben tips uitwisselen om goedkope maar toch voedzame en lekkere gerechten te bereiden. Bij uitbreiding best ook gewoon algemene tips om beter rond te komen.

"de macrobiotische zen" van george oshawa - met behulp van dat boek heb ik de meest spartaanse tijden gezond en wel overleefd

Karma 27 februari 2008 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3277663)
Die kleine winkeltjes die er nog overblijven hebben hun prijzen nochtans evenzeer verhoogd.

Rechtstreeks gezien heb je natuurlijk gelijk maar al eens bij stilgestaan hoeveel kleine winkeltjes er nodig zijn om bijvoorbeeld ene Carrefour te vervangen en hoeveel mensen er daarmee aan het werk zijn? Per klein winkeltje minstens twee voor de verkoop, een boekhouder, een kuisvrouw ... veel meer kleine leveranciers enz ... Mocht men die rekening eens maken ...

En meer winkeltjes levert automatisch ook meer concurrentie wat op zich de prijzen zou doen drukken.

En mensen zouden het dan weer meer zien zitten om iets zelfstandig te beginnen.

AdrianHealey 27 februari 2008 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 3277245)
Die kun je niet eten en je kan ook zonder. De flatscreens dalen, maar met de digitale abonnementen zal TV kijken duurder worden.
GSMs dalen in prijs maar de telefoon gebruiken werd duurder. Wie zei daar dat alles goedkoper zou worden door de vrije markt? Wanneer komt dat? Niet de vrije markt, maar die prijsdalingen :roll:

Telefoons die duurder worden? Waar? :?,

Groentje-18 27 februari 2008 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 3277713)
Ben je zonder te betalen langs de kassa geraakt? :-)

Als ik met m'n rugzak langs de kassa passeer in de Colruyt vragen ze me steevast of ze 'm mogen nazien.

De laatste tijd vragen ze niet meer om mijn rugzak te mogen zien, dus als ik wou was me dat al tien keren gelukt. :)

Groentje-18 27 februari 2008 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander (Bericht 3277524)
Ik heb wel een idee dat tweeledig werkt. We stellen (in een aparte topic en bij succes op een aparte website) een boodschappenmand samen, die we mogen rekenen als 'basisvoedsel'. Vervolgens mag iedereen de prijs en naam invullen van de winkel waar hij van weet dat het daar goedkoop is. Dan weten we per artikel al snel waar dat het goedkoopst te verkrijgen is.
We proberen allen zoveel mogelijk het artikel uitsluitend te kopen bij de goedkoopste aanbieder.
De 2 doelen:
- Je krijgt van forumgenoten te zien waar iets het goedkoopst is.
- Als er voldoende mensen meedoen bevorderen we de concurrentie. Winkels merken op dat het extra omzet oplevert, als ze de goedkoopste zijn. Dat stimuleert.

Dat vind ik een heel mooi idee! :)

Groentje-18 27 februari 2008 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat (Bericht 3277603)
8O 8O

;-)

:oops: :oops: :oops:
Zie suggesties en mededelingen. ;)

Chipie 27 februari 2008 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3278454)
Rechtstreeks gezien heb je natuurlijk gelijk maar al eens bij stilgestaan hoeveel kleine winkeltjes er nodig zijn om bijvoorbeeld ene Carrefour te vervangen en hoeveel mensen er daarmee aan het werk zijn? Per klein winkeltje minstens twee voor de verkoop, een boekhouder, een kuisvrouw ... veel meer kleine leveranciers enz ... Mocht men die rekening eens maken ...

En meer winkeltjes levert automatisch ook meer concurrentie wat op zich de prijzen zou doen drukken.

Eeeuhmmm...

Ik denk dat dan de prijzen minstens 20-30% hoger zullen liggen... ;-)

U mag ook niet vergeten dat men met kleine winkeltjes normaal veel meer afstand moet afleggen…
Wat ook pakken geld en tijd kost… en in veel gevallen slecht is voor het milieu...

Wie zei dat weer... 'Elk voordeel heeft ook zijn nadeel'?

Juist, onze keizer,Johan Cruyff…:-)

Mambo 27 februari 2008 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 3277702)
8O dat zou hoogst illegaal zijn

En wat is er illegaal aan om bij een boer achter uw vlees te gaan?

Mambo 27 februari 2008 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 3278454)

En ze zouden zelfs weer te voet naar de winkel kunnen gaan.
Ook niet onbelangrijk heden ten dage. ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be