Goldband |
23 april 2008 16:16 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
(Bericht 3379211)
daar zijn wij het volledig over eens hé, Bhairav.
maar ik merk toch meer en meer dat jongeren terug willen grijpen naar vaste waarden, dat ze gezien hebben wat losse waarden hun ouders aangedaan hebben en dat ze niet hetzelfde willen meemaken. Wij keken vroeger op naar iemand die het durfde om zich zat te drinken, nu heb ik de indruk dat bepaalde jongeren eerder respect hebben voor die ouder die zich niet zat drinkt.
Blijkbaar heeft het aanzien van wat alcohol kan aandoen bij een mens toch wel invloed op een jongere, om maar iets te zeggen.
|
Allereerst: dit is een fijne discussie, met fijne mensen. Ik ben tevreden. ;-)
naar mijn gevoel hebben "vlijmscherp" en "bhairav" alletwee een punt.
1. Jongeren hebben vandaag de dag een vrij minimalistische moraal. Het idee van solidariteit zegt hen weinig, idealisme is niet echt hip, en de 'waarden' brokkelen af. Stelen doe je niet wanneer je kan gepakt worden, maar anders wel. "Get rich or die tryin'" heeft zich dan toch ergens genesteld als ideologie (kinderkapitalisme, zeg maar). Hoe melig en belegen dit ook klinkt, ik denk echt dat onze prestatiemaatschappij onze jeugd steeds vroeger meesleurt in een opportunistische en competitieve houding waarbij de "deugdzaamheid" geheel bijkomstig is.
2. Jongeren hebben nood aan de duidelijkheid van conservatieve structuren. Het lijkt inderdaad alsof ze geen zin hebben in het parcours van de vorige generaties die uiteindelijk weinig opleverden (nieuw samengestelde gezinnen, midlife-crises, dronkenschap e.d.). De romantiek van weleer heeft enkel rotte vruchten opgeleverd die zij nu plukken. Ze willen ervan af en het zelf beter doen. Met meer zin voor verantwoordelijkheid en zonder al het gezever.
Probleem zal liggen in de competentie. Het onderwijs (in de brede zin van het woord) gaat toch achteruit en op dat vlak denk ik dat de aanstormende jeugd nog zal zweten (anderzijds zal de gehele norm dalen, waardoor het effect misschien verkleint).
Samengevat: jongeren beseffen dat ze zullen moeten knokken om ergens te geraken. Daar zijn de meesten steeds vroeger mee bezig, waardoor er voor persoonsontwikkeling minder ruimte komt en dus ook voor waarden, normen, respect enz.
Voil�*, dat was nu een ad hoc-theorietje op basis van eigen ervaring. Blijft wel een feit dat elke generatie zich zorgen maakt om haar 'jongeren'...
|