Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gezag uitstralen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=104801)

Bhairav 23 april 2008 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 3379191)
En dat ligt aan de jongeren? 8O
Dat de volwassenen eens ophouden jong te willen zijn, dat is de enige oplossing.
Jong willen zijn is intelectuele luiheid. Zoals: "ik ben 35, maar ik ben nog te jong voor kinderen." vreselijk...

Zal niet zo rap gebeuren. Gelukkig. :twisted:

vlijmscherp 23 april 2008 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3379190)
Ik denk niet dat de heropleving van "normen en waarden" daar van zal afhangen, zo'n kleinde tendenskes had ge vroeger ook hoor, sinds de jaren 50-60-70, toen alles soepelder werd. Ge kunt moeilijk ontkennen dat alles strenger was vroeger. Nu is dat simpelweg niet meer zo, omdat mensen grotendeels (cultureel) andere doelen nastreven dan nu.

maar het kan keren, het is echt niets voor niets dat het VB het vooral goed bij jongeren hoor, en dat is echt niet alleen voor hun migrantenstandpunten.

Bhairav 23 april 2008 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3379202)
maar het kan keren, het is echt niets voor niets dat het VB het vooral goed bij jongeren hoor, en dat is echt niet alleen voor hun migrantenstandpunten.

Ook omdat ze vinden dat er teveel homo's zijn? Of omdat ze teveel rechten hebben?
In ieder geval, het VB gaat dat niet allemaal oplossen.

Steben 23 april 2008 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3379202)

jonge generatie zoekt naar "de vader", een gezags-vorm. De keuzes die specifiek gemaakt worden, zijn minder belangrijk. Het overstappen van VB-stemmen naar CD&V/N-VA of LDD, hebben meer te maken met het meer duidelijke, "vader" - profiel van de partijen, dan met de echte verschillen in inhoud.
Abstract: Ik heb het gevoel dat veel mensen een krachtig profiel belangrijker vinden dan de werkelijke inhoud van het profiel.

vlijmscherp 23 april 2008 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3379206)
Ook omdat ze vinden dat er teveel homo's zijn? Of omdat ze teveel rechten hebben?
In ieder geval, het VB gaat dat niet allemaal oplossen.

daar zijn wij het volledig over eens hé, Bhairav.

maar ik merk toch meer en meer dat jongeren terug willen grijpen naar vaste waarden, dat ze gezien hebben wat losse waarden hun ouders aangedaan hebben en dat ze niet hetzelfde willen meemaken. Wij keken vroeger op naar iemand die het durfde om zich zat te drinken, nu heb ik de indruk dat bepaalde jongeren eerder respect hebben voor die ouder die zich niet zat drinkt.
Blijkbaar heeft het aanzien van wat alcohol kan aandoen bij een mens toch wel invloed op een jongere, om maar iets te zeggen.

rebellie hé, elke generatie wilt het anders doen dan de vorige....

Bhairav 23 april 2008 15:52

Maar wat willen ze dan met die waarden doen? Opdringen aan anderen? Indien dat zo is is dat een teken dat we het over een bepaalde laag in de bevolking gaat: de laag die niet voor zichzelf denkt, alleen collectief.
Ze kunnen die waarden alleen voor zichzelf houden.

HAMC 23 april 2008 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3379112)
Niet die sterren zelf, maar de cultuur eromheen primeert voor hen. Gewoon omdat ze niet anders kennen.

Als u met de cultuur eromheen het geld, de drugs en de vrouwen bedoelt kan u gelijk hebben.

vlijmscherp 23 april 2008 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3379215)
Maar wat willen ze dan met die waarden doen? Opdringen aan anderen? Indien dat zo is is dat een teken dat we het over een bepaalde laag in de bevolking gaat: de laag die niet voor zichzelf denkt, alleen collectief.
Ze kunnen die waarden alleen voor zichzelf houden.

ik denk dat ze vooral een goed leven willen leiden, voor zichzelf.
ze willen het beter doen dan hun ouders, of op z'n minst even goed, als ze vinden dat ze goede ouders hebben.

allé kom, het verhaal van elke generatie

Rob Roy 23 april 2008 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3379162)
Dat denk ik helemaal niet. Ik zeg gewoon dat de steeds minder conservatieve en minder conformistische cultuur een inpact heeft op de samenleving.

Dat lijkt me minder belangrijk. Essentieel is dat de band tussen jongeren en ouderen kwalitatief blijft. En zoals ik reeds in begin van deze draad zei: met creativiteit, inzet en authenticiteit vinden we een nieuwe manier van optreden die wérkt.

Citaat:

Ik krijg het echt niet uitgelegd persies.
Het is ook niet zo simpel.

Rob Roy 23 april 2008 16:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3379211)
Wij keken vroeger op naar iemand die het durfde om zich zat te drinken, nu heb ik de indruk dat bepaalde jongeren eerder respect hebben voor die ouder die zich niet zat drinkt.

In mijn ervaring hebben jongeren in het beste geval medelijden met iemand die vaak zat of stoned is, in het slechtste geval diepe minachting. Ze vinden het sukkels.

Goldband 23 april 2008 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3379211)
daar zijn wij het volledig over eens hé, Bhairav.

maar ik merk toch meer en meer dat jongeren terug willen grijpen naar vaste waarden, dat ze gezien hebben wat losse waarden hun ouders aangedaan hebben en dat ze niet hetzelfde willen meemaken. Wij keken vroeger op naar iemand die het durfde om zich zat te drinken, nu heb ik de indruk dat bepaalde jongeren eerder respect hebben voor die ouder die zich niet zat drinkt.
Blijkbaar heeft het aanzien van wat alcohol kan aandoen bij een mens toch wel invloed op een jongere, om maar iets te zeggen.

Allereerst: dit is een fijne discussie, met fijne mensen. Ik ben tevreden. ;-)

naar mijn gevoel hebben "vlijmscherp" en "bhairav" alletwee een punt.

1. Jongeren hebben vandaag de dag een vrij minimalistische moraal. Het idee van solidariteit zegt hen weinig, idealisme is niet echt hip, en de 'waarden' brokkelen af. Stelen doe je niet wanneer je kan gepakt worden, maar anders wel. "Get rich or die tryin'" heeft zich dan toch ergens genesteld als ideologie (kinderkapitalisme, zeg maar). Hoe melig en belegen dit ook klinkt, ik denk echt dat onze prestatiemaatschappij onze jeugd steeds vroeger meesleurt in een opportunistische en competitieve houding waarbij de "deugdzaamheid" geheel bijkomstig is.

2. Jongeren hebben nood aan de duidelijkheid van conservatieve structuren. Het lijkt inderdaad alsof ze geen zin hebben in het parcours van de vorige generaties die uiteindelijk weinig opleverden (nieuw samengestelde gezinnen, midlife-crises, dronkenschap e.d.). De romantiek van weleer heeft enkel rotte vruchten opgeleverd die zij nu plukken. Ze willen ervan af en het zelf beter doen. Met meer zin voor verantwoordelijkheid en zonder al het gezever.

Probleem zal liggen in de competentie. Het onderwijs (in de brede zin van het woord) gaat toch achteruit en op dat vlak denk ik dat de aanstormende jeugd nog zal zweten (anderzijds zal de gehele norm dalen, waardoor het effect misschien verkleint).

Samengevat: jongeren beseffen dat ze zullen moeten knokken om ergens te geraken. Daar zijn de meesten steeds vroeger mee bezig, waardoor er voor persoonsontwikkeling minder ruimte komt en dus ook voor waarden, normen, respect enz.

Voil�*, dat was nu een ad hoc-theorietje op basis van eigen ervaring. Blijft wel een feit dat elke generatie zich zorgen maakt om haar 'jongeren'...

Bhairav 23 april 2008 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3379245)
In mijn ervaring hebben jongeren in het beste geval medelijden met iemand die vaak zat of stoned is, in het slechtste geval diepe minachting. Ze vinden het sukkels.

Er zullen er zijn die dat vinden, en er zijn er die daar naar opkijken. Dat percent verandert misschien van 60%-40% naar 40%-60% HOOGSTENS.

duveltje382 23 april 2008 16:28

Ieder diertje zijn pleziertje hé,ik straal altijd gezag uit :roll:

Rob Roy 23 april 2008 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3379275)

Gezag of gezaag?

duveltje382 23 april 2008 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy (Bericht 3379281)
Gezag of gezaag?

Beiden

HAMC 23 april 2008 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3379275)

Tot je mij tegenkomt, dan sla je je ogen neer. :)

duveltje382 23 april 2008 16:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3379288)
Tot je mij tegenkomt, dan sla je je ogen neer. :)

Ik wil dat gerne geloven zé :-D

C2C 23 april 2008 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 3378136)
Mensen hebben de mond vol van jongeren die geen gezag meer aanvaarden. En sommige mensen wijten het onderandere aan de ouderen die niet meer oud willen zijn en zoals de jongeren "hip" willen blijven. Hierdoor zouden de ouderen over het algemeen er alles aan doen om jong te blijven; door bijvoorbeeld minder gezag uit te stralen. Doet een oudere dat wel is de kans groot dat hij/zij niet meer serieus word genomen en als een ouwe zaag bestempeld word. Een teken van sociale verwarring dus.

Dus mijn vragen zijn:
-Moeten ouderen per se gezag uistralen?
-Hoe straalt men gezag uit? Door streng te kijken?
-Hoe maakt men dat jongeren terug onder de indruk geraken van iemand die gezag uistraalt (of dat dus probeert...)?
-Of gelooft u geen reet in "gezag uistralen"?

Gewoon het onderstaande snorretje op de juiste plaats plakken.

HAMC 23 april 2008 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav

-Hoe straalt men gezag uit? Door streng te kijken?
*Zet een streng en ernstig gezicht op:

Bhairav! Jij snotneus!

Bhairav 23 april 2008 16:46

Ik ben er zeker van dat bepaalde fysieke trekken meer gezag uistralenndan andere trekken. Zal misschien weinig zijn maar toch...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be